Fiszki

TEORIA WYCH

Test w formie fiszek
Ilość pytań: 31 Rozwiązywany: 385 razy
Do podstawowych funkcji celów wychowania należy to, że stanowią one punkt odniesienia dla formułowanych ocen, pełnią rolę organizującą programy i metody oraz nadają sens i motywują podmiot do działania
PRAWDA
FAŁSZ
PRAWDA
Realizacja celów prostych i złożonych w tej samej mierze odnoszona jest w teorii wychowania do zamierzeń odległych, wieloetapowych i trudnych do zoperacjonalizowania
PRAWDA
FAŁSZ
Orientacja retrospektywna odwołuje się do temporalnego kryterium porządkowania celów wychowania i wyraża się w przywiązaniu do przeszłości i jej idealizacji oraz w dużej samozachowawczości i niechęci do zmian
PRAWDA
FAŁSZ
W podejściu empiryczno-indukcyjnym zakłada się prymat metodologii badań przyrodniczych oraz funkcji scjentystycznych teorii wychowania
FAŁSZ
PRAWDA
PRAWDA
Zgodnie z klasycznym podejściem do podstawowych funkcji teorii wychowania zaliczymy funkcję wyjaśniającą, oceniającą, projektującą
FAŁSZ
PRAWDA
PRAWDA
W ramach antropologii wychowania podejmowane są problemy związane z operacjonalizacją celów, które służą realizacji praktycznych zadań wychowania
FAŁSZ
PRAWDA
Interdyscyplinarność teorii wychowania odrzuca założenie, zgodnie z którym natura określonego problemu badawczego lokuje się na pograniczu(styku) różnych dyscyplin naukowych i ich szczegółowych "pól problemowych" tj. filozofia, psychologia, socjologia czy nauki biomedyczne
PRAWDA
FAŁSZ
Teoria wychowania jako subdyscyplina pedagogiczna, choć historycznie ściśle powiązana jest z naukami humanistycznymi, to jednak formalnie przynależy do dziedziny nauk społecznych w współczesnej klasyfikacji nauki
PRAWDA
FAŁSZ
Paradygmat humanistyczny uprawiania teorii wychowania jest kontynuacją i rozwinięciem założeń ontologicznych, epistemologicznych i metodologicznych paradygmatu scjentystycznego
FAŁSZ
PRAWDA
Świat dziecka jest miniaturą i lustrzanym odbiciem świata dorosłych. Świat dziecka i świat dorosłych oparte są na tym samym sposobie doświadczania otaczającej rzeczywistości
PRAWDA
FAŁSZ
Odpowiedzialność dorosłych wyraża się w tym, by wchodzić w świat, w którym żyją dzieci- odkrywać go, uczyć się go, postrzegać go jego własnymi miarami i w ten sposób odkrywać zadania oraz problemy z tego "świata" wyłaniające się
FAŁSZ
PRAWDA
Skutki określonych form obecności lub nieobecności dorosłych dziecko doświadcza tylko w retrospektywny tzn. że dziecko powraca do tych doświadczeń o latach i stanowią one punkt odniesienia dla jego świadomości
PRAWDA
FAŁSZ
PRAWDA
W ramach pedagogicznych implementacji idei "świata życia codziennego" formułowane jest założenie, zgodnie z którym świat dziecka jest miniaturę i lustrzanym odbiciem świata dorosłych
PRAWDA
FAŁSZ
Zgodnie z przesłankami określającymi specyfikę wychowania w ujęciu J.Filka stwierdzana jest prawidłowość: teologicznym(celowościowym) horyzontem właściwie pojętego wychowania jest samozniesienie wychowania na rzecz wypromowania postaw samowychowania
PRAWDA
FAŁSZ
W ramach aksjologii wychowania podejmowany jest problem wartości oraz ich roli i znaczenia w projektowaniu i przebiegu procesu wychowania
FAŁSZ
PRAWDA
Zgodnie z teorią transgresji ludzkiej J. Kozieleckiego czynności transgresyjne mają charakter aktywności/dynamizmu działania "poza" oraz "ponad" i wyłaniają się stopniowo wraz ze stawianiem kolejnych kroków forsujących granice
FAŁSZ
PRAWDA
PRAWDA
W ujęciu M. Nowaka jednym z warunków logicznego ustrukturyzowania celów wychowawczych jest to, iż uzasadnienia celów powinny być logicznie poprawne i wprowadzone z przesłanek danego argumentu
PRAWDA
FAŁSZ
Wyznacznikami orientacji futurystycznej w wychowaniu (opartej na promocji postępowych wzorców) w ujęciu M. Kunickiej jest przywiązanie do przeszłości i jej idealizacja oraz samozachowawczość i niechęć do zmian
PRAWDA
FAŁSZ
Cele minimalizujące wychowania ujęte w ramach typologii celów operacyjnych A. Guryckiej wyrażają się tym, że mają coś osłabić lub ograniczyć (np. nadmierną wrażliwość)
PRAWDA
FAŁSZ
W ramach podstawowych form pseudowychowania w ujęciu J. Filika wychowanie nieadekwatne polega na podejmowaniu takich działań oddziaływania, które w pełni uwzględniają sytuacyjnych konteksty:
PRAWDA
FAŁSZ

Powiązane tematy

Inne tryby