101 O ile producent nie określa inaczej, ile wynosi dopuszczalne zmniejszenie średnicy liny ze względu na wytarcie zewnętrznej warstwy drutów?
do 15%
do 3%
do 7%
10% ale nie więcej niż 5mm
do 7%
102 Czy każda suwnica pracująca na zewnątrz powinna być wyposażona w wiatromierz?
nie, jeśli posiada kleszcze wiatrowe
tak
zależy od rodzaju sterowania (z kabiny czy z poziomu roboczego)
nie
nie
103 Czy każda suwnica pracująca na zewnątrz powinna być wyposażona w kleszcze przeciwwiatrowe?
tak, jeśli jej rozpiętość przekracza 25 m
tak
w kleszcze przeciwwiatrowe wyposażone są wyłącznie suwnice bramowe i półbramowe
nie
tak
104 Czy każda suwnica sterowana z kabiny musi posiadać blokadę zerową?
blokada zerowa nie jest wymagana, gdy po zaniku napięcia stycznik główny rozłącza się automatycznie
tylko przy napędzie falownikowym wszystkich mechanizmów suwnicy
zawsze w przypadku stosowania nastawników lub sterowników
zawsze w przypadku stosowania nastawników lub sterowników bez sprężyn zwrotnych
zawsze w przypadku stosowania nastawników lub sterowników bez sprężyn zwrotnych
105 Łącznik bezpieczeństwa "STOP" służy do:
wszystkie powyższe odpowiedzi są poprawne
zabezpieczenia suwnicy przed nieuprawnionym użyciem po zakończeniu pracy
w razie awarii hamulca zasadniczego uruchamia hamulce awaryjne
bezzwłocznego zatrzymania pracy urządzenia w sytuacjach awaryjnych
bezzwłocznego zatrzymania pracy urządzenia w sytuacjach awaryjnych
106 Zderzaki suwnicy to:
żadna z powyższych odpowiedzi nie jest poprawna
zarówno elementy umieszczone na końcach torowisk, jak i zainstalowane na czołownicach
mechaniczne elementy bezpieczeństwa umieszczone na czołownicy
nieruchome elementy bezpieczeństwa znajdujące się na końcu torowiska
mechaniczne elementy bezpieczeństwa umieszczone na czołownicy
107 Kompletne sprawdzenie hamulca mechanizmu podnoszenia polega na:
podniesieniu ładunku o masie nie większej niż nominalny udźwig urządzenia na wysokość 2 m, a następnie jego opuszczeniu w kierunku dół i nagłym zatrzymaniu
zasterowaniu mechanizmu opuszczania bez podwieszonego obciążenia w kierunku dół i obserwacji czy dojdzie do zatrzymania zblocza nim dotknie ono poziomu roboczego
podniesieniu ładunku o masie nie większej niż nominalny udźwig na niewielką wysokość, tak aby ładunek stracił kontakt z podłożem i obserwacji czy ładunek samoczynnie nie opada, a następnie uniesieniu go, opuszczaniu oraz nagłym zatrzymaniu
zasterowaniu mechanizmu opuszczania bez podwieszonego obciążenia w kierunku góra i obserwacji czy dojdzie do zatrzymania zblocza nim dotknie ono poziomu roboczego
podniesieniu ładunku o masie nie większej niż nominalny udźwig na niewielką wysokość, tak aby ładunek stracił kontakt z podłożem i obserwacji czy ładunek samoczynnie nie opada, a następnie uniesieniu go, opuszczaniu oraz nagłym zatrzymaniu
108 Zadaniem łapy oporowej jest:
zabezpieczenie suwnicy bramowej przed skutkami podmuchów silnego wiatru
zabezpieczenie wciągnika lub wciągarki przed upadkiem w przypadku zerwania liny
zabezpieczenie suwnicy przed skutkami pęknięcia koła jezdnego
zatrzymanie suwnicy w przypadku niezadziałania wyłącznika krańcowego jazdy mostem suwnicy
zabezpieczenie suwnicy przed skutkami pęknięcia koła jezdnego
109 Blokada zerowa suwnic sterowanych z kabiny uniemożliwia:
pracę suwnicą w przypadku wykrycia braku zerowania
samoczynne uruchomienie urządzenia po pojawieniu się napięcia w układzie sterowania
wyłączenie układu sterowania suwnicy w przypadku uruchomienia kleszczy przeciwwiatrowych
uruchomienie urządzenia przez nieuprawione osoby
samoczynne uruchomienie urządzenia po pojawieniu się napięcia w układzie sterowania
110 Do czego służą zabezpieczenia przeciwwiatrowe?
chronią przed skutkami uderzenia pioruna w konstrukcję suwnicy
chronią przed niezamierzonym przemieszczeniem suwnicy
do zamierzonego wyhamowania mechanizmu jazdy suwnicy w czasie pracy
do unieruchomienia konstrukcji mostu w celu bezpiecznego wykonania pracy suwnicą podczas silnego wiatru
chronią przed niezamierzonym przemieszczeniem suwnicy
111 Na zdjęciu przedstawiono suwnicę:
wspornikową
natorowa z wysięgnicą
) półbramową
bramową
) półbramową
112 Łącznik krańcowy mechanizmu podnoszenia w kierunku "góra":
służy do ochrony suwnicy przed uszkodzeniem i zerwaniem liny
ułatwia pracę operatora, który nie musi obserwować ładunku w górnym położeniu, ponieważ łącznik krańcowy automatycznie wyłączy podnoszenie w odpowiednim momencie
odpowiada za wyhamowanie ładunku podczas cyklu podnoszenia
wszystkie powyższe odpowiedzi są poprawne
służy do ochrony suwnicy przed uszkodzeniem i zerwaniem liny
113 Co oznacza napis na moście suwnicy Q = 10 t + 10 t?
suwnica posiada udźwig nominalny 10 t
suwnica posiada masę 10 t oraz udźwig nominalny również 10 t
udźwig suwnicy w zależności od ilości pasm liny nośnej wynosi 10 t lub 20 t
suwnica posiada dwa mechanizmy podnoszenia
suwnica posiada dwa mechanizmy podnoszenia
114 Co to jest blokada krzyżowa w kasecie sterującej?
blokada krzyżowa w kasecie sterującej to odpowiednik blokady zerowej w suwnicy kabinowej
blokada ta uniemożliwia jednoczesne uruchomienie przeciwnych kierunków ruchu mechanizmu
blokada ta oznacza, że przed uruchomieniem kasety należy wcisnąć przycisk "X"
blokada uniemożliwiająca sterowanie suwnicą z dwóch miejsc jednocześnie
blokada ta uniemożliwia jednoczesne uruchomienie przeciwnych kierunków ruchu mechanizmu
115 Nastawniki to elementy suwnicy służące do:
ustawiania suwnicy równolegle na torowisku
sterowania zdalnego mechanizmami suwnicy
sterowania pośredniego mechanizmami suwnicy
sterowania bezpośredniego mechanizmami suwnicy
sterowania bezpośredniego mechanizmami suwnicy
116 Mechanicznym ogranicznikiem jazdy suwnicy montowanym na torze jezdnym jest:
odbój
łapa oporowa
łącznik krańcowy
zderzak
odbój
117 Ile wynosi udźwig nominalny suwnicy o oznaczeniu Q=10/3,2 t ?
3,2 t
13,2 t
10 t
przy połączeniu w gwiazdę 10 t natomiast w trójkąt 3,2 t
10 t
118 Zadziałanie ogranicznika udźwigu spowoduje:
wyłączenie mechanizmu podnoszenia w obu kierunkach
wyłączenie ruchu mechanizmu podnoszenia w kierunku "góra"
żadna z powyższych odpowiedzi nie jest poprawna
wyłączenie wszystkich mechanizmów suwnicy
wyłączenie ruchu mechanizmu podnoszenia w kierunku "góra"
119 Czołownica to element:
suwnicy
zblocza hakowego
wciągarki
wciągnika
suwnicy
120 O ile producent nie określił inaczej, łączniki krańcowe mechanizmu jazdy suwnicy mają za zadanie:
nie dopuścić do najechania na odboje z prędkością nie większą niż 1,5m/s
zatrzymać suwnicę przed najechaniem na przeszkodę lub inną suwnicę
zapobiec przeciążeniu suwnicy
uniemożliwić uderzenie suwnicy w odbój z prędkością nominalną
uniemożliwić uderzenie suwnicy w odbój z prędkością nominalną