Jako główny powód przyjmowania przez nas postawy osądzającej Carl Rogers wskazuje:
zbyt racjonalne i wyłącznie logiczne podejście do spraw
różnice w statusach osób w interakcji
niski poziom inteligencji
zaktywowane emocje i ocenę treści z własnego punktu widzenia
zbyt racjonalne i wyłącznie logiczne podejście do spraw
To, że student turystyki uczęszczający na wykłady wciąż pamięta napis” sex” na tle roślin świadczy o:
a) dużej pojemności uwagi podzielnej
utworzeniu się spostrzeżenia zdeponowanego w pamięci długotrwałej
wystąpieniu złudzenia optycznego
seksoholiźmie
utworzeniu się spostrzeżenie: figura – tło; tło – obraz
utworzeniu się spostrzeżenie: figura – tło; tło – obraz
Jednym z mechanizmów wewnątrz-psychicznych biorącym udział w percepcji są tzw. Reguły percepcyjne takie jak: reguła podobieństwa, reguła domykania, reguła bliskości, reguła figura-tło. Funkcja wymienionych reguł poznawczych to:
pozwalają systemowi poznawczemu na separację wrażeń od spostrzeżeń
stanowią one nieświadome strategie poznawcze umożliwiające szybką orientację w otoczeniu
umożliwienie człowiekowi obiektywnego postrzegania świata
służą one skupieniu uwagi osoby na bodźcach ważnych dla przeżycia
stanowią one nieświadome strategie poznawcze umożliwiające szybką orientację w otoczeniu
Emocja posiada określone „parametry” – właściwości. Spośród podanych poniżej wskaż cechę niepasującą:
intensywność
znak
kontrolowalność
treść
kontrolowalność
Głównym założeniem teorii inteligencji Gardnera jest założenie, że:
występuje wiele rodzajów inteligencji np. interpersonalna, kinestetyczna, językowa
główną rolę w funkcjonowaniu psychicznym pełnią emocje, stąd mówi ona o inteligencji emocjonalnej
jest ona cechą nabywaną poprzez kontakty ze środowiskiem, zaś wpływ wielkości szczególnego znaczenia
istnieje uniwersalna inteligencja ogólna, której miarodajna miarą jest IQ
występuje wiele rodzajów inteligencji np. interpersonalna, kinestetyczna, językowa
Pojemność, selektywność, przerzutność, podzielność i trwałość to cechy:
rozumowania
uwagi
inteligencji
motywacji
uwagi
W radzeniu sobie ze stresem wyróżniamy strategie zorientowane na cel i strategie skierowane na emocje. Spośród podanych poniżej wybierz stwierdzenie prawdziw
strategia zorientowana na cel to m.in. odreagowywanie i tłumienie emocji
ogólnie biorąc, pierwsze z nich działają na skutek, drugie na przyczynę stresu
generalnie, pierwsze z nich oddziałują na przyczynę, drugie na skutek stresu
planowanie, koncentracja na problemie, poszukiwanie wsparcia to właściwości strategii samouspokajającej
generalnie, pierwsze z nich oddziałują na przyczynę, drugie na skutek stresu
Różnica między motywacją wewnętrzną a zewnętrzną polega na:
w pierwszym przypadku nagradzająca jest sama czynność wykonywana, w drugim chodzi o nagrodę lub karę za wykonywanie tej czynności
pierwsza związania jest z zadaniami łatwymi, druga z zadaniami trudnymi
motywacja wewnętrzna wiąże się z nagrodami symbolicznymi (pochwała, wdzięczność, uznanie), motywacja zewnętrzna z nagrodami materialnymi (podwyżka, nagroda)
motywacja wewnętrzna dotyczy naszych celów i potrzeb osobistych, motywacja zewnętrzna społecznych
w pierwszym przypadku nagradzająca jest sama czynność wykonywana, w drugim chodzi o nagrodę lub karę za wykonywanie tej czynności
Warunkowanie klasyczne Pawłowa, w którym wystąpiło wyuczenie się określonej reakcji polega na:
Jak kształtuje się zależność funkcjonowania człowieka od natężenia przeżywanych emocji:
im niższy poziom emocji tym sprawniejsze działanie, gdyż nie dezorganizują one złożonych procesów myślowych
najpierw wzrost pobudzenia obniża sprawność, po przekroczeniu pewnego poziomu natężenia emocji następuje stałe zwiększanie się sprawności działania
początkowo wzrost pobudzenia skutkuje podnoszeniem sprawności działania aż do osiągnięcia pewnego optimum. Po jego przekroczeniu wzrost siły emocji pogarsza sprawność działania
jest to zależność liniowa: im wyższy poziom natężenia emocji, tym sprawniejsze funkcjonowanie
początkowo wzrost pobudzenia skutkuje podnoszeniem sprawności działania aż do osiągnięcia pewnego optimum. Po jego przekroczeniu wzrost siły emocji pogarsza sprawność działania