najstarsza droga rzymska, której budowę rozpoczął cenzor Appiusz Klaudiusz w 312 r. p.n.e.
najszersza droga rzymska, o szerokości 15-tu metrów, nazwana „królową dróg”
wybudowana w celach strategicznych dla przemarszu wojsk w kierunku Wielkiej Grecji i dlatego były zabronione spacery po tym trakcie
zbudowana z 4 warstw konstrukcyjnych, posiadała nawierzchnię ze żwiru i piasku albo bruku lub płyt kamiennych
najstarsza droga rzymska, której budowę rozpoczął cenzor Appiusz Klaudiusz w 312 r. p.n.e.
Skrzyżowanie o ruchu okrężnym:
w Polsce zapewnia kierującym lepszą widoczność innych uczestników ruchu nadjeżdżających z prawej strony
konstrukcja wyspy centralnej może pozwalać na najeżdżanie na nią przez większe pojazdy
jest to jednopoziomowe skrzyżowanie dróg, na którym ruch odbywa się przeciwnie do kierunku ruchu wskazówek zegara, np. wokół placu
jest stosowane głównie na terenach zurbanizowanych, przy podobnych natężeniach przejazdów w obu kierunkach i niewielkim ruchu pojazdów skręcających w lewo
konstrukcja wyspy centralnej może pozwalać na najeżdżanie na nią przez większe pojazdy
Węzłem drogowym jest połączenie dróg: - PYTANIE USUNIĘTE
na którym tylko jezdnie dróg krzyżują się w różnych poziomach, natomiast relacje skrętne na obu drogach odbywają się na skrzyżowaniach
na różnych poziomach z zapewnieniem częściowej możliwości wyboru kierunku jazdy
na którym nie występuje przecinanie torów jazdy, a relacje skrętne są realizowane, między innymi jako manewry wyłączania, włączania i przeplatania się potoków ruchu
z przecinaniem się torów jazdy niektórych relacji na jednej z dróg; w ramach węzła funkcjonuje wówczas na tej drodze skrzyżowanie lub ich zespół, jednak relacje o dominujących natężeniach są prowadzone kolizyjnie
Rów trapezowy stosuje się:
na drogach klasy A, S i GP w celu ułatwienia utrzymania drogi, gdy wysokość skarpy nasypu lub wykopu jest mniejsza od 1 m
jako rów stokowy wykonany w odległości s ≥ 3 m (na rzucie pionowym), powyżej krawędzi przecięcia skarpy wykopu z terenem
przy wysokości skarpy nasypu do 2 m, gdy zachodzi potrzeba odprowadzenia wody, przy nie stosowaniu bariery ochronnej
na drogach wszystkich klas, za wyjątkiem A i S
jako rów stokowy wykonany w odległości s ≥ 3 m (na rzucie pionowym), powyżej krawędzi przecięcia skarpy wykopu z terenem
W nawierzchniach półsztywnych:
podbudowa zasadnicza cała lub jej dolna warstwa, jako sztywna może być wykonana z betonu asfaltowego
w górnych warstwach konstrukcji występują bitumiczne, warstwa ścieralna i warstwa wiążąca oraz podbudowa, np. z kruszywa zagęszczanego mechanicznie
ugięcia sprężyste pod naciskiem koła P = 50 kN są mniejsze od 0,5 mm
warstwa wiążąca może być wykonana z betonu asfaltowego
warstwa wiążąca może być wykonana z betonu asfaltowego
Nawierzchnie tłuczniowe:
są mało trwałe, niewygodne do jazdy i powodują duże pylenie
mogą służyć, jako podbudowa nawierzchni sztywnych
są układanie warstwami i wałowane ciężkimi walcami, najpierw frakcja tłuczniowa gruba, następnie frakcja średnia, później następuje zraszanie stopniowo rozsypywanego klińca i miału oraz ich zagęszczanie
do klinowania górnych warstw stosuje się ciężkie walce
do klinowania górnych warstw stosuje się ciężkie walce
Przy układaniu brukowej kostki kamiennej należy:
zagęścić i wyrównać podbudowę tłuczniową, później ułożyć oraz ściąć niezagęszczoną warstwę wyrównawczą z piasku 2-5 cm grubości i następnie przystąpić do prac związanych z układaniem kostki
po ułożeniu kostki wykonać krawężniki na ławach betonowych
rozpocząć układanie kostki od początku wykonywanej nawierzchni i wraz z postępem roboty lokalizować kolejne nieregularne wzory (rysunki) na całej długości realizowanego odcinka
po ułożeniu kostki wypełnić spoiny klińcem i ubijać z jednoczesnym polewaniem wodą dla uzyskania równej powierzchni
zagęścić i wyrównać podbudowę tłuczniową, później ułożyć oraz ściąć niezagęszczoną warstwę wyrównawczą z piasku 2-5 cm grubości i następnie przystąpić do prac związanych z układaniem kostki
Podbudowa z gruntu stabilizowanego cementem:
jest wykonana z jednej lub z dwóch warstw zagęszczonej mieszaniny rozdrobnionego gruntu z najkorzystniejszymi ilością cementu
mieszanie składników najczęściej jest wykonywane w betoniarkach samojednych bezpośrednio na terenie (na drodze)
skład mieszanki cementowo-gruntowej winien spełniać wymagania normowe, przy czteroetapowym projektowaniu
jest stosowana do budowy nośnych warstw nawierzchni drogowych, placów postojowych, chodników i ścieżek rowerowych, a także do wykonywania poszerzeń istniejących nawierzchni
jest stosowana do budowy nośnych warstw nawierzchni drogowych, placów postojowych, chodników i ścieżek rowerowych, a także do wykonywania poszerzeń istniejących nawierzchni
Mieszanki mineralno-asfaltowe MMA:
składają się głównie z kruszyw i lepiszcza asfaltowego oraz dodatków, tzw. modyfikatorów
są wykorzystywane do budowy warstw konstrukcyjnych nawierzchni twardych ulepszonych (ścieralnej, wiążącej i podbudowy)
dodatki, między innymi zmniejszają napięcie powierzchniowe asfaltu
lepiszcza smołowe stanowią 3% do 10% masy
dodatki, między innymi zmniejszają napięcie powierzchniowe asfaltu
W procesie produkcji HMA („hot mix asphalt”):
gorący materiał kamienny jest transportowany przenośnikiem pionowym wiele metrów do góry, do sortowników
najczęściej są stosowane mieszarki o pracy ciągłej
do mieszalnika są dozowane z zasobników asfalt i wypełniacze oraz z suszarki materiał kamienny
gorący materiał kamienny najpierw jest sortowany a następnie po raz drugi dozowany i podawany do mieszalnika
gorący materiał kamienny najpierw jest sortowany a następnie po raz drugi dozowany i podawany do mieszalnika
w procesie produkcji wykorzystuje się spienianie asfaltu wodą wraz z podgrzaniem kruszywa do temperatury niższej od wrzenia wody
uzyskuje się poprzez dodanie do asfaltu środków chemicznych polepszających urabialność MMA, np. przez zwiększenie lepkości asfaltu
są wykonywane na bazie emulsji asfaltowych
w procesie produkcji uzyskuje się odpowiednio wysoką urabialność mieszanki przy podgrzaniu składników powyżej temperatury parowania wody
Zadaszenia składowisk kruszyw i piasku są konieczne, ze względu na:
ochronę przed zanieczyszczeniem pyłami organicznymi
zmniejszenie zużycia energii cieplnej w procesie produkcji
konieczność ochrony materiałów przed opadami śniegu
zmianę wilgotności względnej kruszyw i konieczność wykonania badań po każdych opadach
zmniejszenie zużycia energii cieplnej w procesie produkcji
Gdzie są oddzielane frakcje pyłowe od pozostałych ziaren agregatu mineralnego?
w suszarce
w dozownikach
w odpylaczu przez filtry tkaninowe
w sortowniku gorącego materiału kamiennego
w suszarce
Przy przewozie MMA za wyjątkiem AL (MA):
przy długim oczekiwaniu na rozładunek konieczne jest zastosowanie pracującej przed układarką – tzw. remieszarki, która wyrównuje temperaturę mma
stosuje się termosy z termoizolacją i mieszaniem podczas postoju
jest istotne maksymalne wykorzystanie ładowności samochodów samowyładowczych skrzyniowych ze szczelnymi opończami
spadek temperatury mieszanki zależy od ładowności pojazdu, izolacyjności termicznej skrzyni ładunkowej oraz odległości transportu i czasu oczekiwania na rozładunek
jest istotne maksymalne wykorzystanie ładowności samochodów samowyładowczych skrzyniowych ze szczelnymi opończami
Ułożenie MMA musi poprzedzać:
wykonanie wcinek w asfalcie lanym przy układaniu nakładek na starej nawierzchni
skropienie powierzchni emulsją asfaltową i przy asfalcie lanym odczekanie na jej rozpad
usunięcie oznakowania poziomego i oczyszczenie powierzchni z resztek wody, zabrudzeń, plam oleju itp. przy zastosowaniu szczotek mechanicznych i sprężonego powietrza
zapewnienie przyczepności na powierzchniach urządzeń znajdujących się w nawierzchni, tj. kratek ściekowych, studni, zasuw, krawężników itp, np. przez wklejenie taśm topliwych
zapewnienie przyczepności na powierzchniach urządzeń znajdujących się w nawierzchni, tj. kratek ściekowych, studni, zasuw, krawężników itp, np. przez wklejenie taśm topliwych
Przed rozpoczęciem układania warstwy mieszanki mineralno-asfaltowej należy:
na odcinku próbnym użyć podobnych materiałów oraz sprzętu, jakie będą stosowane do wykonania warstwy nawierzchni
przystąpić do wykonywania warstwy nawierzchni po zaakceptowaniu odcinka próbnego we wskazanej lokalizacji na realizowanej trasie
określić potrzebną ilość przejść walca dla uzyskania prawidłowej grubości warstwy
wykonać odcinek próbny w celu określenia grubości warstwy mieszanki mineralno-asfaltowej przed zagęszczeniem
wykonać odcinek próbny w celu określenia grubości warstwy mieszanki mineralno-asfaltowej przed zagęszczeniem
Przy wbudowaniu mieszanki mineralno-asfaltowej:
równość i grubość wykonywanej warstwy sprawdza się co 25 metrów przy brzegach, korzystając z 4-rometrowej łaty
przy rozkładaniu mieszanki całą szerokością jezdni złącza podłużne i poprzeczne należy wykonywać w linii prostej, równo obciąć, posmarować lepiszczem i zabezpieczyć listwą przed uszkodzeniem
układarka powinna posiadać automatyczny układ sterowania nachyleniem niwelety i grubością układanej warstwy
warstwy można wykonywać podczas lekkiej mżawki, a zawilgocone powierzchnie osusza się, np. sprężonym powietrzem
układarka powinna posiadać automatyczny układ sterowania nachyleniem niwelety i grubością układanej warstwy
Zagęszczanie ułożonej warstwy MMA wykonuje się:
najpierw walcem gładkim, a następnie walcem ogumionym przy niskim ciśnieniu, z podwyższaniem ciśnienia i prędkości do 6 km/h w miarę postępu wałowania
walcami o podobnych masach, jak na odcinku próbnym
zgodnie z ustalonym schematem przejść walca, zależnym od szerokości zagęszczonego pasa próbnego, grubości układanej warstwy i rodzaju mieszanki
na odcinku łuku o jednostronnym spadku od krawędzi wykonywanego pola ku środkowi
najpierw walcem gładkim, a następnie walcem ogumionym przy niskim ciśnieniu, z podwyższaniem ciśnienia i prędkości do 6 km/h w miarę postępu wałowania
Nawierzchnie sztywne:
stosuje się płukane kruszywo wykazujące całkowity brak zdolności reagowania z alkaliami
grubości płyt niezbrojonych wynoszą 15 do 24 cm
maksymalne frakcje ziaren wynoszą 16 mm
w warstwach dopuszcza się stosowanie grubego kruszywa z recyklingu zużytego betonu
maksymalne frakcje ziaren wynoszą 16 mm
W wykonawstwie nawierzchni betonowych:
mieszanki betonowe są przygotowywane w betonowniach o dużych wydajnościach, na ogół około 50 m3/h
do wstępnego rozłożenia mieszanki stosuje się koparki przedsiębierne
na budowę dróg o szerokościach powyżej 5 m mieszanka betonowa nakryta szczelną plandeką jest transportowana samochodami skrzyniowymi samowyładowczymi
na budowę dróg o największych szerokościach do układarki mieszanka betonowa jest dowożona betonomieszarkami samochodowymi
na budowę dróg o szerokościach powyżej 5 m mieszanka betonowa nakryta szczelną plandeką jest transportowana samochodami skrzyniowymi samowyładowczymi