Po wciśnięciu dybli pasmo zostaje wyrównane i nakryte folią uniemożliwiającą odparowanie wody
Zagęszczają mieszankę o konsystencji plastycznej najpierw wibratorami wgłębnymi następnie od góry płytami wibracyjnymi
Wykonują pasma na ogół o szerokościach 5 m do 16 m i mają masy z przedziału od 5t do 14t
Dyble zostają mechanicznie wciśnięte w zagęszczoną mieszankę betonową
Dyble zostają mechanicznie wciśnięte w zagęszczoną mieszankę betonową
Szczeliny dylatacyjne w nawierzchniach sztywnych: - PYTANIE USUNIĘTE
zostają nacięte w środowisku wody - piłą grubości 3 mm, na głębokość około 1/3 grubości płyty, gdy beton osiągnie wytrzymałość na ściskanie ponad 10 MPa
ułożenie kortu i elastycznego uszczelnienia równo z powierzchnią płyty stanowi ostatni etap prac przy wykonaniu dylatacji
są prostopadłe do osi drogi i wykonuje się je w odstępach około 5m ÷ 6m
poszerzenie nacięcia do 10 mm ma miejsce po osiągnięciu przez beton wytrzymałości 28-dniowej
Kąt zwrotu stycznej krzywej przejściowej jest zawarty między prostą kierunkową i styczną:
na początku krzywej przejściowej
w środku krzywej przejściowej
na końcu krzywej przejściowej
na początku lub na końcu łuku kołowego
na końcu krzywej przejściowej
Pikietaż oznacza odległość punktu na drodze mierzoną:
od początku trasy po osi jezdni do danego punktu
od początku trasy po prostych kierunkowych do punktów głównych
od początku trasy najkrótszą trajektorią do danego punktu
od początku trasy po prostych kierunkowych, z uwzględnieniem długości łuków pionowych
od początku trasy po osi jezdni do danego punktu
Optymalny rozdział mas ziemnych planuje się z uwagi na:
przemieszczanie gruntu zgarniarkami na odległość 200 m
ukształtowanie niwelety terenu
skumulowane objętości wykopów i nasypów
minimalną pracę transportu
minimalną pracę transportu
Rozstaw szyn (szerokość toru kolejowego) jest mierzona:
między główkami szyn (od wewnątrz)
między szyjkami szyn (od wewnątrz) i wynosi 1435 mm
między główkami szyn (od zewnątrz)
między osiami szyn
między główkami szyn (od wewnątrz)
Koleje dużych prędkości w Europie zapewniają przejazdy z prędkościami:
≥ 200 km/h
≥ 150 km/h
≥ 250 km/h
≥ 300 km/h
≥ 200 km/h
Najszybsze koleje wykorzystujące lewitację magnetyczną to:
HYPERLOOP środek transportu pasażerskiego i towarowego finansowany przez Elona Muska
dzięki zainstalowanym elektromagnesom w torze oraz pod pociągiem zostało ograniczone tarcie kół, co umożliwiło osiągnięcie dużych prędkości powyżej 500 km/h
MAGLEV o maksymalnej prędkości w normalnej eksploatacji 431 km/h
TGV (Train à Grande Vitesse) we Francji; pociąg osiągnął prędkość 574,8 km/h
MAGLEV o maksymalnej prędkości w normalnej eksploatacji 431 km/h
Mosty wiszące:
zazwyczaj posiadają zamocowane w betonowych przyczółkach dwa cięgna nośne przerzucone przez metalowe bloki na wysoko wyniesionych pylonach
są ekonomiczne przy dużych rozpiętościach przęseł, pond 1000 m
cięgna nośne stanowią liny stalowe, taśmy, niekiedy łańcuchy, na których za pośrednictwem odciągów jest podwieszony pomost kratowy lub skrzynkowy
ustrój nośny stanowią odciągi, będące odcinkami lin, które podtrzymują belki główne przęsła
zazwyczaj posiadają zamocowane w betonowych przyczółkach dwa cięgna nośne przerzucone przez metalowe bloki na wysoko wyniesionych pylonach
Estakada:
zostaje wykonana w celu podniesienia drogi komunikacyjnej ponad otaczający teren miejski, przemysłowy lub inny, z pozostawieniem wolnej przestrzeni pod tą budowlą
jest budowlą o przestrzeni pod konstrukcją ustaloną na podstawie obliczeń hydrologiczno-hydraulicznych stanów wód
jest to budowla, na ogół o znacznej długości do przeprowadzenia ciągu komunikacyjnego nad przeszkodą wodną
jest to obiekt mostowy położony nad ciągami komunikacyjnymi
zostaje wykonana w celu podniesienia drogi komunikacyjnej ponad otaczający teren miejski, przemysłowy lub inny, z pozostawieniem wolnej przestrzeni pod tą budowlą