podmioty których działalność związana jest z turystyką tylko w sposób pośredni
instytucje użyteczności publicznej
konsumenci - turyści (gospodarstwa domowe)
jednostki gospodarcze w turystyce
podmioty których działalność związana jest z turystyką tylko w sposób pośredni
instytucje użyteczności publicznej
Stosunki wymienne na rynku turystycznym to relacje i powiązania:
wtórne
zachodzące między działającymi obok siebie sprzedawcami i nabywcami
pierwotne
zachodzące pomiędzy sprzedawcami a nabywcami
pierwotne
zachodzące pomiędzy sprzedawcami a nabywcami
Stosunki między dobrami i usługami a potrzebami na rynku turystycznym wyrażają się poprzez:
ekspozycje i preferencje
wzajemną wycenę wartości wymiennych
reklamę i obserwacje
zdolność do zaspokajania potrzeb
wzajemną wycenę wartości wymiennych
Oligopol to farma rynku w której występuje:
kilku średnich sprzedawców i wielu małych nabywców
wielu małych sprzedawców i kilku średnich nabywców
kilku średnich sprzedawców i jeden duży nabywca
wielu małych sprzedawców i wielu małych nabywców
kilku średnich sprzedawców i wielu małych nabywców
Podaż turystyczna globalna to:
podaż indywidualnego producenta turystycznego
podaż wszystkich producentów turystycznych
podaż danego dobra lub usługi turystycznej
podaż wszystkich dóbr i usług turystycznych
podaż wszystkich producentów turystycznych
podaż wszystkich dóbr i usług turystycznych
Podstawowe cechy specyficzne podaży turystycznej to:
przemieszczalność
nietrwałość
różnorodność
wysoka kapitałochłonność
nietrwałość
różnorodność
wysoka kapitałochłonność
Chłonność turystyczna to:
maksymalna liczba uczestników ruchu turystycznego, którzy mogą przebywać równocześnie na danym obszarze nie powodując dewastacji środowiska
stan oraz potencjał siły roboczej , warunkujący wytworzenie i utrzymanie określonej jakości produktów turystycznych
ilość produktów oferowanych turystom
ogólne wielkości bazy turystycznej, określająca maksymalną liczbę uczestnikówruchu turystycznego mogących równocześnie kożystać z jej obiektów i urządzeń nie przyczyniając się do obniżenia jakości produktów oraz dezorganizacji życia społeczno - gospodarczego
maksymalna liczba uczestników ruchu turystycznego, którzy mogą przebywać równocześnie na danym obszarze nie powodując dewastacji środowiska
Renta turystyczna:
może być dodatnia i ujemna
to ilość środków pieniężnych, jaką należy zapłacić za nabycie produktu turystycznego
to odchylenie ceny danego dobra od kosztów wytworzenia
może być rentą producenta i konsumenta
może być dodatnia i ujemna
to odchylenie ceny danego dobra od kosztów wytworzenia
może być rentą producenta i konsumenta
Parytety walutowe oddziałują w turystyce pozytywnie jeśli:
prowadzą do wzrostu popytu na danym rynku docelowym
prowadzą do spadku popytu na danym rynku docelowym
obniżają poziom cen
podwyższają poziom cen
prowadzą do wzrostu popytu na danym rynku docelowym
obniżają poziom cen
Według WTTC gospodarka turystyczna obejmuje:
rynek wytworzony przez szeroko pojęty rynek turystyczny
produkcje dóbr i usług stricte turystycznych
te rodzaje działalności, które są częściowo uzależnione od ruchu podróżnych
te rodzaje działalności, które są ściśle uzależnione od ruchu podróżnych
rynek wytworzony przez szeroko pojęty rynek turystyczny
produkcje dóbr i usług stricte turystycznych
te rodzaje działalności, które są częściowo uzależnione od ruchu podróżnych
te rodzaje działalności, które są ściśle uzależnione od ruchu podróżnych
Uzupełniająca gospodarka turystyczna:
obejmuje dobra materialne i usługi
obejmuje usługi turystyczne
została wydzielona ze względu na rodzaj działalnośći
została wydzielona ze względu na grupę odbiorców
obejmuje dobra materialne i usługi
została wydzielona ze względu na grupę odbiorców
Przemysł gościnny tworzą m.in.:
administracja parków narodowych
touroperatorzy
przedsiębiorstwa hotelarskie
linie lotnicze
administracja parków narodowych
przedsiębiorstwa hotelarskie
Cechy specyficzne podaży turystycznej to:
heterogeniczność
importochłonność
sezonowość
komplementarność
heterogeniczność
importochłonność
sezonowość
komplementarność
Chłonność turystyczna odnosi się do:
wielkości bazy turystycznej
walorów turystycznych
ilości produktów oferowanych turystom
wszystkie powyższe odpowiedzi są poprawne
walorów turystycznych
Renta turystyczna której źródłem jest napływ turystów to renta:
monopolowa
dodatnia producenta
dodatnia konsumenta
różniczkowa
dodatnia producenta
różniczkowa
Zmiany popytu w turystyce międzynarodowej są:
kształtowane przez wysokość inflacji w kraju recepcji turystycznej
wprost proporcjonalne do siły nabywczej pieniądza poza granicami kraju turysty
odwrotnie proporcjonalne do siły nabywczej pieniądza poza granicami kraju turysty
kształtowane przez parytety wlutowe
kształtowane przez wysokość inflacji w kraju recepcji turystycznej
odwrotnie proporcjonalne do siły nabywczej pieniądza poza granicami kraju turysty
kształtowane przez parytety wlutowe
Równowaga cykliczna:
wynika z opóźnień w zakresie dostosowania podaży do zmieniającego się popytu
może mieć charakter oscylacji periodycznej
może mieć charakter oscylacji przytłumionej
prowadzi do klęski urodzaju
wynika z opóźnień w zakresie dostosowania podaży do zmieniającego się popytu
może mieć charakter oscylacji periodycznej
może mieć charakter oscylacji przytłumionej
Pośrednia gospodarka turystyczna
została wydzielona ze względu na rodzaj działalności
obejmuje dobra materialne i usługi
została wydzielona ze względu na udział sprzedaży dla turystów
obejmuje przedsiębiorstwa, organizacje i instytucje specjalizujące się w turystyce
obejmuje dobra materialne i usługi
została wydzielona ze względu na udział sprzedaży dla turystów
Według metodyki Rachunku Satelitarnego Turystyki w PKD 2007 turystyka występuje w takich sekcjach gospodarki jak:
transport i gospodarka magazynowa
działalność w zakresie usług administrowania i działalność wspierająca
rolnictwo, leśnictwo, łowiectwo, rybactwo
informacja i komunikacja
transport i gospodarka magazynowa
działalność w zakresie usług administrowania i działalność wspierająca