Według Johna Mbitiego Afrykanie na ogół uważają, że bóstwa:
zostały stworzone przez Boga w ontologicznej kategorii duchów
są wrogie Bogu
zabierają Bogu część jego prerogatyw
zostały stworzone przez Boga w ontologicznej kategorii duchów
Ogun – bóstwo Jorubów – jest bóstwem, panem:
pochrzynu (ignam) i jego zbiorów
bydła rogatego
żelaza i stali
żelaza i stali
Garang, który spadając z nieba wchodzi do ludzkich ciał, to bóstwo:
Azande
Kikuju
Dinka
Dinka
U większości ludów Afryki utrzymuje się przekonanie, że duchy mieszkają:
w buszu
w sferach związanych z niebem
w niedostępnych jaskiniach
w buszu
Według Baganda istnieje forma duchowych bytów-mocy, znanych, jako mayembe (dosłownie
„rogi”). Przedmioty te, głównie rogi bawołów i kozłów, są używane przez wróżbitów i znachorów w
praktykach magicznych. Mayembe:
ich moc zależy od siły wróżbitów i znachorów
działają po wezwaniu duchów przez właścicieli mayembe
posiadają moc samą z siebie
działają po wezwaniu duchów przez właścicieli mayembe
Nzinga Mbamba, wybitna postać afrykańskiego chrześcijaństwa, był:
katechistą w Sudanie
świeckim apostołem Mozambiku.
królem Konga
królem Konga
Różnorodność koncepcji promocji ludzkiej wypływa przede wszystkim z:
poziomu rozwoju gospodarczego
różnic antropologicznych
uwarunkowań konkretnych społeczeństw
różnic antropologicznych
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka
określa, że człowiek posiada podstawowe prawa, gdyż jest istotą rozumną
nie podaje podstaw filozoficznych i teologicznych praw człowieka
opiera się na przekonaniu, iż każdy człowiek stworzony jest na obraz i podobieństwo Boga, dlatego musi być szanowany i dlatego każdy ma równe prawa
nie podaje podstaw filozoficznych i teologicznych praw człowieka
Rozwiązania międzynarodowe, usiłujące zwalczyć klęskę głodu zmierzają raczej w kierunku
ograniczenia przyrostu naturalnego i w ten sposób likwidacji problemu głodu na świecie. A zgodnie
z wyliczeniami dzisiaj, przy współczesnej technice produkcji żywności, to co mamy wystarczy dla:
6 miliardów ludzi
18 miliardów ludzi
12 miliardów ludzi
12 miliardów ludzi
Pod koniec roku 2000 na świecie żyło 880 mln analfabetów, co stanowiło 20% populacji powyżej 15
roku życia. Do tej ogromnej rzeszy osób niepotrafiących ani czytać, ani pisać trzeba doliczyć 113 mln
dzieci nieobjętych nauczaniem. Regionem najbardziej dotkniętym zjawiskiem analfabetyzmu jest:
Azja Środkowo-Wschodnia
Afryka subsaharyjska
Oceania
Afryka subsaharyjska
Misjonarzami państwa Aksum, położonego na obszarze dzisiejszej Etiopii, byli Frumencjusz
i Edezjusz. Byli to:
Koptowie
Syryjczycy
Grecy
Syryjczycy
Klasycznym językiem liturgicznym używanym do dzisiaj w Ortodoksyjnym Kościele Etiopskim stał
się:
język koptyjski
gyyz
gatiopski
gyyz
Alodia, ostatni bastion chrześcijaństwa w Nubii, poddała się Arabom w wieku:
XIV
XII
XVI
XVI
Próbę ponownego zaszczepienia katolicyzmu w Afryce Północnej podjął Franciszek z Asyżu, który
w 1219 roku wysłał kilku zakonników:
do Maroka
w okolice Kartaginy
do Egiptu
do Maroka
W rejonie dolnego Konga gminy chrześcijańskie powstawały:
od końca XV w.
w połowie XVI w.
na przełomie XVII i XVIII w
od końca XV w.
Ruch Maji-Maji pod przywództwem Kinjikitile odwoływał się tak do religii, jak i do magii. Był on
wymierzony przeciwko panowaniu:
Francuzów
Niemców
Anglików
Niemców
Ze zmieszania się kuszyckich chamitów z Nilotami powstali:
Fangowie
Masajowie
Ganda
Masajowie
Ovimbundu (Mbundu) są najliczniejszym ludem:
Angoli
Namibii
Botswany
Angoli
Bł. Izydora Bakanja, afrykański męczennik, pochodził z:
Sudanu
Mozambiku
Zairu ( Konga)
Zairu ( Konga)
Biskupi Afryki i Madagaskaru, obecni na Soborze Watykańskim II, postanowili utworzyć własny
Sekretariat Generalny, a później Sympozjum Konferencji Episkopatów Afryki i Madagaskaru
(S.C.E.A.M.). Nastąpiło to na przełomie lipca i sierpnia 1969 r. w: