a) liczbę zagranicznych jednostek przedsiębiorstwa
c) orientację przedsiębiorstwa firmy
4. Do spółek osobowych nie zaliczamy:
d) sp. komandytowo-akcyjną
b) sp. cywilną
a) sp. jawną
c) sp. z o.o.
c) sp. z o.o.
W myśl koncepcji Value Based Management jako kluczowe zadanie przedsiębiorstw przyjmuje się:
b) stopniowy wzrost wartości przedsiębiorstwa
c) skokowy wzrost wartości przedsiębiorstwa
a) maksymalizację zysku akcjonariuszy
d) żadne z powyższych
a) maksymalizację zysku akcjonariuszy
6. Kierowanie a zarządzanie:
b) każde kierowanie jest zarządzaniem, ale nie każde zarządzanie jest kierowaniem
d) kierowanie to pierwsza funkcja zarządzania
c) kierowanie i zarządzanie to pojęcia tożsame
a) każde zarządzanie jest kierowaniem, ale nie każde kierowanie jest zarządzaniem
a) każde zarządzanie jest kierowaniem, ale nie każde kierowanie jest zarządzaniem
7. W teorii potrzeb Maslowa na spodzie piramidy znajdują się potrzeby:
d) bezpieczeństwa
a) przynależności
c) fizjologiczne
b) uznania
c) fizjologiczne
8. Kontrola rezultatów jest kontrolą:
c) następczą
a) bieżącą
d) żadne z powyższych
b) wstępną
c) następczą
9. Przedsiębiorstwa średniej wielkości:
a) zatrudniają 0-9 pracowników
c) 50-249 pracowników
d) 250-999 pracowników
b) 10-49 pracowników
c) 50-249 pracowników
10. Cele strategiczne outsourcingu to:
d) rozwój przedsiębiorczości
a) zwiększenie konkurencyjności
c) wysoka efektywność działania
b) poprawa jakości usług
c) wysoka efektywność działania
11. Mocne strony sposobu wejścia na rynek zagraniczny poprzez eksport to:
b) możliwość wykorzystania wiedzy partnera znającego lokalne warunki i sposoby prowadzenia biznesu
c) możliwość stworzenia koordynacji strategicznej
a) możliwość osiągnięcia korzyści lokalizacji
d) niski koszt rozwoju
a) możliwość osiągnięcia korzyści lokalizacji
12. Model przedsiębiorczości oparty na gruncie etyki protestanckiej charakteryzuje się założeniami:
a) personalizmu
b) pracy jako wartości samej w sobie – traktowana jest ona jako cnota i konieczność
c) solidarności
d) pomocniczości
b) pracy jako wartości samej w sobie – traktowana jest ona jako cnota i konieczność
13. Grupy społeczne tworzące przedsiębiorstwo to:
a) Zarząd, Rada Nadzorcza, Walne Zgromadzenie
c) akcjonariusze, menedżerowie, pracownicy
b) właściciele-zarządzający, pracownicy
d) właściciele, menedżerowie, pracownicy
d) właściciele, menedżerowie, pracownicy
14. Do najczęściej realizowanych działań w ramach restrukturyzacji w obszarze techniki i technologii należy:
d) zagospodarowanie mienia z udziałem osób trzecich
c) projektowanie procesów organizacyjnych
b) wydzielenie jednostek biznesu (spin off)
a) podejmowanie kooperacji
d) zagospodarowanie mienia z udziałem osób trzecich
15. Władze przedsiębiorstwa państwowego tworzą:
b) zebranie pracowników lub delegatów załogi, Rada Nadzorcza, dyrektor
d) Walne Zgromadzenie Pracowników, Rada Nadzorcza, Zarząd
c) zebranie pracowników lub delegatów załogi, Rada Nadzorcza, Zarząd
a) zebranie pracowników lub delegatów załogi, Rada Pracownicza, dyrektor
a) zebranie pracowników lub delegatów załogi, Rada Pracownicza, dyrektor
16. Walne Zgromadzenie Udziałowców (Akcjonariuszy) jest organem:
a) wykonawczym
d) żadne z powyższych
b) kontrolnym
c) uchwałodawczym
c) uchwałodawczym
17. Spółki osobowe cechuje:
c) występuje zasada demokracji w zarządzaniu
a) zmienność składu osobowego
d) żadne z powyższych
b) cel główny to min kosztów
d) żadne z powyższych
18. Za konstytutywny cel działalności współczesnych przedsiębiorstw można przyjąć:
d) rozwój przedsiębiorstwa
a) maksymalizację zysków,
b) maksymalizację sprzedaży,
c) minimalizację kosztów działalności,
a) maksymalizację zysków,
19. Strategia transnarodowa to:
d) działanie w warunkach silnej presji na koszty i słabej na lokalne dostosowanie oferty
c) zabieganie o obniżenie kosztów poprzez wykorzystanie efektów doświadczenia i optymalnej lokalizacji, dążąc do dostosowania produktu i innych elementów marketingu mix do lokalnych wymagań
b) dążenie do możliwie pełnego przystosowania produktu i innych elementów marketingu mix do wymagań lokalnych
a) tworzenie warunków poprzez transfer wyróżniających kompetencji i produktów do krajów, w których konkurenci nie mogą zapewnić równie dobrej lub lepszej oferty
c) zabieganie o obniżenie kosztów poprzez wykorzystanie efektów doświadczenia i optymalnej lokalizacji, dążąc do dostosowania produktu i innych elementów marketingu mix do lokalnych wymagań
20. Celem globalnych aliansów strategicznych przedsiębiorstw jest: