a) liczbę zagranicznych jednostek przedsiębiorstwa
c) orientację przedsiębiorstwa firmy
4. Do spółek osobowych nie zaliczamy:
a) sp. jawną
c) sp. z o.o.
d) sp. komandytowo-akcyjną
b) sp. cywilną
c) sp. z o.o.
W myśl koncepcji Value Based Management jako kluczowe zadanie przedsiębiorstw przyjmuje się:
b) stopniowy wzrost wartości przedsiębiorstwa
a) maksymalizację zysku akcjonariuszy
d) żadne z powyższych
c) skokowy wzrost wartości przedsiębiorstwa
a) maksymalizację zysku akcjonariuszy
6. Kierowanie a zarządzanie:
c) kierowanie i zarządzanie to pojęcia tożsame
d) kierowanie to pierwsza funkcja zarządzania
a) każde zarządzanie jest kierowaniem, ale nie każde kierowanie jest zarządzaniem
b) każde kierowanie jest zarządzaniem, ale nie każde zarządzanie jest kierowaniem
a) każde zarządzanie jest kierowaniem, ale nie każde kierowanie jest zarządzaniem
7. W teorii potrzeb Maslowa na spodzie piramidy znajdują się potrzeby:
a) przynależności
d) bezpieczeństwa
b) uznania
c) fizjologiczne
c) fizjologiczne
8. Kontrola rezultatów jest kontrolą:
b) wstępną
a) bieżącą
d) żadne z powyższych
c) następczą
c) następczą
9. Przedsiębiorstwa średniej wielkości:
d) 250-999 pracowników
b) 10-49 pracowników
c) 50-249 pracowników
a) zatrudniają 0-9 pracowników
c) 50-249 pracowników
10. Cele strategiczne outsourcingu to:
c) wysoka efektywność działania
b) poprawa jakości usług
a) zwiększenie konkurencyjności
d) rozwój przedsiębiorczości
c) wysoka efektywność działania
11. Mocne strony sposobu wejścia na rynek zagraniczny poprzez eksport to:
b) możliwość wykorzystania wiedzy partnera znającego lokalne warunki i sposoby prowadzenia biznesu
c) możliwość stworzenia koordynacji strategicznej
d) niski koszt rozwoju
a) możliwość osiągnięcia korzyści lokalizacji
a) możliwość osiągnięcia korzyści lokalizacji
12. Model przedsiębiorczości oparty na gruncie etyki protestanckiej charakteryzuje się założeniami:
d) pomocniczości
b) pracy jako wartości samej w sobie – traktowana jest ona jako cnota i konieczność
a) personalizmu
c) solidarności
b) pracy jako wartości samej w sobie – traktowana jest ona jako cnota i konieczność
13. Grupy społeczne tworzące przedsiębiorstwo to:
d) właściciele, menedżerowie, pracownicy
a) Zarząd, Rada Nadzorcza, Walne Zgromadzenie
c) akcjonariusze, menedżerowie, pracownicy
b) właściciele-zarządzający, pracownicy
d) właściciele, menedżerowie, pracownicy
14. Do najczęściej realizowanych działań w ramach restrukturyzacji w obszarze techniki i technologii należy:
b) wydzielenie jednostek biznesu (spin off)
d) zagospodarowanie mienia z udziałem osób trzecich
a) podejmowanie kooperacji
c) projektowanie procesów organizacyjnych
d) zagospodarowanie mienia z udziałem osób trzecich
15. Władze przedsiębiorstwa państwowego tworzą:
d) Walne Zgromadzenie Pracowników, Rada Nadzorcza, Zarząd
a) zebranie pracowników lub delegatów załogi, Rada Pracownicza, dyrektor
c) zebranie pracowników lub delegatów załogi, Rada Nadzorcza, Zarząd
b) zebranie pracowników lub delegatów załogi, Rada Nadzorcza, dyrektor
a) zebranie pracowników lub delegatów załogi, Rada Pracownicza, dyrektor
16. Walne Zgromadzenie Udziałowców (Akcjonariuszy) jest organem:
d) żadne z powyższych
a) wykonawczym
b) kontrolnym
c) uchwałodawczym
c) uchwałodawczym
17. Spółki osobowe cechuje:
c) występuje zasada demokracji w zarządzaniu
a) zmienność składu osobowego
d) żadne z powyższych
b) cel główny to min kosztów
d) żadne z powyższych
18. Za konstytutywny cel działalności współczesnych przedsiębiorstw można przyjąć:
a) maksymalizację zysków,
c) minimalizację kosztów działalności,
d) rozwój przedsiębiorstwa
b) maksymalizację sprzedaży,
a) maksymalizację zysków,
19. Strategia transnarodowa to:
a) tworzenie warunków poprzez transfer wyróżniających kompetencji i produktów do krajów, w których konkurenci nie mogą zapewnić równie dobrej lub lepszej oferty
b) dążenie do możliwie pełnego przystosowania produktu i innych elementów marketingu mix do wymagań lokalnych
c) zabieganie o obniżenie kosztów poprzez wykorzystanie efektów doświadczenia i optymalnej lokalizacji, dążąc do dostosowania produktu i innych elementów marketingu mix do lokalnych wymagań
d) działanie w warunkach silnej presji na koszty i słabej na lokalne dostosowanie oferty
c) zabieganie o obniżenie kosztów poprzez wykorzystanie efektów doświadczenia i optymalnej lokalizacji, dążąc do dostosowania produktu i innych elementów marketingu mix do lokalnych wymagań
20. Celem globalnych aliansów strategicznych przedsiębiorstw jest: