Fiszki
Estetyka
Test w formie fiszek Test wiedzy o estetyce.
Ilość pytań: 41
Rozwiązywany: 4481 razy
PSYCHOLOGIZM ESTETYCZNY
Dla zrozumienia konieczna jest znajomość kontekstu kulturowego
Znaczy coś tylko w danej kulturze
Dzieło sztuki jako wytwór psychiki autora
Zdarzenia z życia autora, jego psychika, wyjaśniają dzieło
Dzieło sztuki jako wytwór społeczny
Dla zrozumienia konieczna jest znajomość biografii autora
Dzieło sztuki jako wytwór psychiki autora
Zdarzenia z życia autora, jego psychika, wyjaśniają dzieło
Dla zrozumienia konieczna jest znajomość biografii autora
TEORIA DZIEŁA SZTUKI wg. Romana Ingardena
Budowa dzieła w estetyce fenomenologicznej:
Konkretyzacja dzieła sztuki jako przedmiot intencjonalny
Struktura dzieła sztuki:
Punkty niedokreślenia
Dzieło sztuki jako przedmiot intencjonalny
Wielowarstwowość dzieła
Wypełnianie - interpretacja dzieła
Konkretyzacja dzieła sztuki jako przedmiot estetyczny
1
Dzieło sztuki jako przedmiot intencjonalny
2
Konkretyzacja dzieła sztuki jako przedmiot intencjonalny
3
Konkretyzacja dzieła sztuki jako przedmiot estetyczny
4
Struktura dzieła sztuki:
5
Wielowarstwowość dzieła
7
Wypełnianie - interpretacja dzieła
IDEALIZM w estetyce
Dzieło sztuki to byt świata idei
Ma charakter ponadczasowy
Przedstawiciele Platon
SEMANTYKA dzieła sztuki
Dzieło sztuki jest komunikatem
Działa w systemie znaków
Przedstawiciele M. Wallis
Typy procesów twórczych
INTUICYJNY
REFLEKSYJNY
BEHAWIORALNY
np. van Gogh, surrealiści
np. J. Nowosielski, F. Kafka
np. Picasso
INTUICYJNY
np. van Gogh, surrealiści
REFLEKSYJNY
np. J. Nowosielski, F. Kafka
Typy procesów twórczych
INTUICYJNY
Nieodzowność tworzenia
Chwiejność w wyborze koncepcji
Minimum świadomości
Intuicyjny
Wielkie napięcie psychiczne
Szybki
Wiele wersji tego samego dzieła
Spontaniczny
Nieodzowność tworzenia
Minimum świadomości
Intuicyjny
Wielkie napięcie psychiczne
Szybki
Spontaniczny
Typy procesów twórczych
REFLEKSYJNYCH
Wielkie napięcie psychiczne
Anty-ekspresja
Chwiejność w wyborze koncepcji oraz środków wyrazu
Kontrola świadomości twórczej
Proces długotrwały
Metoda prób i błędów
Nie ma wiedzy co do ostatecznego wyglądu dzieła
Selekcja artystyczna
Niecałkowicie zracjonalizowany
Oddzielenie przeżyć artysty-człowieka od przeżyć dot. dzieła
Refleksja o zabarwieniu emocjonalnym
Anty-ekspresja
Chwiejność w wyborze koncepcji oraz środków wyrazu
Kontrola świadomości twórczej
Proces długotrwały
Selekcja artystyczna
Niecałkowicie zracjonalizowany
Oddzielenie przeżyć artysty-człowieka od przeżyć dot. dzieła
Refleksja o zabarwieniu emocjonalnym
Typy procesów twórczych
BEHAWIORALNY
Konieczność doświadczania, zobaczenia dzieła, a nie wyobrażania
Duża rola materii, z której dzieło jest tworzone
Metoda prób i błędów
Artysta realizuje wiele wersji dzieła
Nie ma intuicji, ani wiedzy co do ostatecznego wyglądu dzieła
Selekcja artystyczna
Kontrola świadomości twórczej
Proces jest intuicyjny
Konieczność doświadczania, zobaczenia dzieła, a nie wyobrażania
Duża rola materii, z której dzieło jest tworzone
Metoda prób i błędów
Artysta realizuje wiele wersji dzieła
Nie ma intuicji, ani wiedzy co do ostatecznego wyglądu dzieła
Teoria twórczości artystycznej
natchnienia
jako praca
jako ekspresja
TEORIA NATCHNIENIA
Platon
Demokryt
Hellenizm
Romantyzm
szał wywoływany przez muzy, siły nadnaturalne, siły prychiczne
stan umysłu twórczego (ale stan naturalny)
szał poetycki, tajemniczy dar
teoria geniusza
Platon
szał wywoływany przez muzy, siły nadnaturalne, siły prychiczne
Demokryt
stan umysłu twórczego (ale stan naturalny)
Hellenizm
szał poetycki, tajemniczy dar
TWÓRCZOŚĆ JAKO PRACA
usystematyzowane przez Arystotelesa
Dzieło to efekt Przyrody - materiał, temat
Twórczość jest częścią świata natury
Konieczność opanowania Rzemiosła
TWÓRCZOŚĆ JAKO EKSPRESJA OSOBOWOŚCI
... - "ekspresja uczuć w języku wyobraźni" Sztuka
W twórczości ... jest poddania kontroli ekspresja
Komunikacja stanów wewnętrznych
Przedstawiciele B. Croce
Założenia teorii psychoanalitycznych
Struktura psychiki ludzkiej
Topografia pierwsza świadomość
Topografia druga id
Rola popędów (imiona) Eros
Modele sztuki
Egoiczny
Oniryczny
Egoiczny związany z
Oniryczny związany z
E. Kris
A. Ehrenzweig
2. topiką
1. topiką
Egoiczny związany z
2. topiką
Oniryczny związany z
1. topiką
Model sztuki EGOICZNY
wg. E. Krisa
Proces świadomy - na poziomie ego
Dzieło sztuki - postać symboliczna, konieczność interpretacji
Duża rola nieświadomości
Tworzenie - fantazjowanie, zabawa
Związany z 2. topiką
Analogia do nitzscheańskiej apollińskości w sztuce
Odbiór sztuki - komunikacja
Związany z 1. topiką
Tworzenie - wytwarzanie wizji akceptowalnych społecznie
Warunki sztuki: elastyczność stłumień i silne ego
Analogia do nitzscheańskiej dionizyjskości w sztuce
Cel sztuki - uświadamianie wypartych idei
Proces świadomy - na poziomie ego
Dzieło sztuki - postać symboliczna, konieczność interpretacji
Tworzenie - fantazjowanie, zabawa
Związany z 2. topiką
Analogia do nitzscheańskiej apollińskości w sztuce
Odbiór sztuki - komunikacja
Tworzenie - wytwarzanie wizji akceptowalnych społecznie
Warunki sztuki: elastyczność stłumień i silne ego
Model sztuki ONIRYCZNY
wg. A. Ehrenzweiga
Analogia do nitzscheańskiej apollińskości w sztuce
Związany z 1. topiką
Rola ego - proces świadomy
Cel sztuki: uświadomić idee, wyparte z nieświadomości
Rola nieświadomości, podobieństwo do marzeń sennych
Związany z 2. topiką
Analogia do nitzscheańskiej dionizyjskości w sztuce
Tworzenie - fantazjowanie, zabawa
Związany z 1. topiką
Cel sztuki: uświadomić idee, wyparte z nieświadomości
Rola nieświadomości, podobieństwo do marzeń sennych
Analogia do nitzscheańskiej dionizyjskości w sztuce
Model sztuki ONIRYCZNY
wg. A. Ehrenzweiga
Fazy procesu twórczego: Schizoidalna
Wpływ nieświadomości zbiorowej na TWÓRCZOŚĆ artystyczną wg Junga
Podział dzieła sztuki na: wizjonersko - symboliczne
Struktura psychiki świadomość (ego, dusza, persona)
Model sztuki PSYCHOLOGICZNO - SYMPTOMATYCZNEJ (wg Junga)
Materiał: życie, świadomość
Inspiracje: indywidualne przeżycia autora
Ceni piękno, elastyczność, formę artystyczną
Funkcja komunikacyjna
Ekstrawertyczność
Introwertyczność
Nie burzy zastanych kanonów w sztuce
Funkcja samopoznawcza
Materiał: wizje
Twórca jest instrumentem dla sztuki
Materiał: życie, świadomość
Inspiracje: indywidualne przeżycia autora
Ceni piękno, elastyczność, formę artystyczną
Funkcja komunikacyjna
Introwertyczność
Nie burzy zastanych kanonów w sztuce
Model sztuki WIZJONERSKO - SYMBOLICZNEJ (wg Junga)
Materiałem są wizje
Jest twórcza
Introwertyczność
Burzy zastane kanony w sztuce
Ma funkcję samopoznawczą
Materiałem jest życie, świadomość
Inspiracje: indywidualne przeżycia autora
Sztuka opowiada nie tylko o człowieku indywidualnie, ale jako o gatunku
Ma funcję komunikacyjną
Twórca owładnięty wizją jest nieświadomy swojego podporządkowania
Inspiracje: nieświadomość zbiorowa
Rozwija stronę emocjnalną
Ekstrawertyczna ekspresja
Twórca owładnięty wizją jest świadomy
Sztuka czyni z twórcy instrument
Materiałem są wizje
Jest twórcza
Burzy zastane kanony w sztuce
Ma funkcję samopoznawczą
Sztuka opowiada nie tylko o człowieku indywidualnie, ale jako o gatunku
Twórca owładnięty wizją jest nieświadomy swojego podporządkowania
Inspiracje: nieświadomość zbiorowa
Rozwija stronę emocjnalną
Ekstrawertyczna ekspresja
Twórca owładnięty wizją jest świadomy
Sztuka czyni z twórcy instrument
Model sztuki WIZJONERSKO - SYMBOLICZNEJ (wg Junga)
Proces twórczy jest: niekontrolowany