Fiszki

Estetyka

Test w formie fiszek Test wiedzy o estetyce.
Ilość pytań: 41 Rozwiązywany: 3252 razy
PSYCHOLOGIZM ESTETYCZNY
Dzieło sztuki jako wytwór psychiki autora
Zdarzenia z życia autora, jego psychika, wyjaśniają dzieło
Dla zrozumienia konieczna jest znajomość biografii autora
Dzieło sztuki jako wytwór społeczny
Znaczy coś tylko w danej kulturze
Dla zrozumienia konieczna jest znajomość kontekstu kulturowego
Dzieło sztuki jako wytwór psychiki autora
Zdarzenia z życia autora, jego psychika, wyjaśniają dzieło
Dla zrozumienia konieczna jest znajomość biografii autora
TEORIA DZIEŁA SZTUKI wg. Romana Ingardena Budowa dzieła w estetyce fenomenologicznej:
1
Dzieło sztuki jako przedmiot intencjonalny
2
Konkretyzacja dzieła sztuki jako przedmiot intencjonalny
3
Konkretyzacja dzieła sztuki jako przedmiot estetyczny
4
Struktura dzieła sztuki:
5
Wielowarstwowość dzieła
6
Punkty niedokreślenia
7
Wypełnianie - interpretacja dzieła
IDEALIZM w estetyce
SEMANTYKA dzieła sztuki
Typy procesów twórczych
INTUICYJNY
np. van Gogh, surrealiści
REFLEKSYJNY
np. J. Nowosielski, F. Kafka
BEHAWIORALNY
np. Picasso
Typy procesów twórczych INTUICYJNY
Wielkie napięcie psychiczne
Szybki
Chwiejność w wyborze koncepcji
Wiele wersji tego samego dzieła
Minimum świadomości
Intuicyjny
Spontaniczny
Nieodzowność tworzenia
Wielkie napięcie psychiczne
Szybki
Minimum świadomości
Intuicyjny
Spontaniczny
Nieodzowność tworzenia
Typy procesów twórczych REFLEKSYJNYCH
Wielkie napięcie psychiczne
Selekcja artystyczna
Refleksja o zabarwieniu emocjonalnym
Anty-ekspresja
Metoda prób i błędów
Nie ma wiedzy co do ostatecznego wyglądu dzieła
Niecałkowicie zracjonalizowany
Oddzielenie przeżyć artysty-człowieka od przeżyć dot. dzieła
Proces długotrwały
Kontrola świadomości twórczej
Chwiejność w wyborze koncepcji oraz środków wyrazu
Selekcja artystyczna
Refleksja o zabarwieniu emocjonalnym
Anty-ekspresja
Niecałkowicie zracjonalizowany
Oddzielenie przeżyć artysty-człowieka od przeżyć dot. dzieła
Proces długotrwały
Kontrola świadomości twórczej
Chwiejność w wyborze koncepcji oraz środków wyrazu
Typy procesów twórczych BEHAWIORALNY
Metoda prób i błędów
Nie ma intuicji, ani wiedzy co do ostatecznego wyglądu dzieła
Konieczność doświadczania, zobaczenia dzieła, a nie wyobrażania
Selekcja artystyczna
Proces jest intuicyjny
Artysta realizuje wiele wersji dzieła
Duża rola materii, z której dzieło jest tworzone
Kontrola świadomości twórczej
Metoda prób i błędów
Nie ma intuicji, ani wiedzy co do ostatecznego wyglądu dzieła
Konieczność doświadczania, zobaczenia dzieła, a nie wyobrażania
Artysta realizuje wiele wersji dzieła
Duża rola materii, z której dzieło jest tworzone
Teoria twórczości artystycznej
Teoria
natchnienia
Twórczość
jako praca
Twórczość
jako ekspresja
TEORIA NATCHNIENIA
Platon
szał wywoływany przez muzy, siły nadnaturalne, siły prychiczne
Demokryt
stan umysłu twórczego (ale stan naturalny)
Hellenizm
szał poetycki, tajemniczy dar
Romantyzm
teoria geniusza
TWÓRCZOŚĆ JAKO PRACA usystematyzowane przez Arystotelesa
TWÓRCZOŚĆ JAKO EKSPRESJA OSOBOWOŚCI
Założenia teorii psychoanalitycznych Struktura psychiki ludzkiej
Modele sztuki
Egoiczny
E. Kris
Oniryczny
A. Ehrenzweig
Egoiczny związany z
2. topiką
Oniryczny związany z
1. topiką
Model sztuki EGOICZNY wg. E. Krisa
Warunki sztuki: elastyczność stłumień i silne ego
Tworzenie - wytwarzanie wizji akceptowalnych społecznie
Duża rola nieświadomości
Cel sztuki - uświadamianie wypartych idei
Dzieło sztuki - postać symboliczna, konieczność interpretacji
Związany z 2. topiką
Analogia do nitzscheańskiej dionizyjskości w sztuce
Tworzenie - fantazjowanie, zabawa
Związany z 1. topiką
Proces świadomy - na poziomie ego
Odbiór sztuki - komunikacja
Analogia do nitzscheańskiej apollińskości w sztuce
Warunki sztuki: elastyczność stłumień i silne ego
Tworzenie - wytwarzanie wizji akceptowalnych społecznie
Dzieło sztuki - postać symboliczna, konieczność interpretacji
Związany z 2. topiką
Tworzenie - fantazjowanie, zabawa
Proces świadomy - na poziomie ego
Odbiór sztuki - komunikacja
Analogia do nitzscheańskiej apollińskości w sztuce
Model sztuki ONIRYCZNY wg. A. Ehrenzweiga
Analogia do nitzscheańskiej dionizyjskości w sztuce
Rola nieświadomości, podobieństwo do marzeń sennych
Związany z 2. topiką
Cel sztuki: uświadomić idee, wyparte z nieświadomości
Analogia do nitzscheańskiej apollińskości w sztuce
Tworzenie - fantazjowanie, zabawa
Związany z 1. topiką
Rola ego - proces świadomy
Analogia do nitzscheańskiej dionizyjskości w sztuce
Rola nieświadomości, podobieństwo do marzeń sennych
Cel sztuki: uświadomić idee, wyparte z nieświadomości
Związany z 1. topiką
Model sztuki ONIRYCZNY wg. A. Ehrenzweiga
Wpływ nieświadomości zbiorowej na TWÓRCZOŚĆ artystyczną wg Junga
Model sztuki PSYCHOLOGICZNO - SYMPTOMATYCZNEJ (wg Junga)
Twórca jest instrumentem dla sztuki
Ceni piękno, elastyczność, formę artystyczną
Funkcja komunikacyjna
Materiał: życie, świadomość
Funkcja samopoznawcza
Introwertyczność
Ekstrawertyczność
Materiał: wizje
Nie burzy zastanych kanonów w sztuce
Inspiracje: indywidualne przeżycia autora
Ceni piękno, elastyczność, formę artystyczną
Funkcja komunikacyjna
Materiał: życie, świadomość
Introwertyczność
Nie burzy zastanych kanonów w sztuce
Inspiracje: indywidualne przeżycia autora
Model sztuki WIZJONERSKO - SYMBOLICZNEJ (wg Junga)
Ma funcję komunikacyjną
Rozwija stronę emocjnalną
Introwertyczność
Inspiracje: nieświadomość zbiorowa
Burzy zastane kanony w sztuce
Ma funkcję samopoznawczą
Materiałem jest życie, świadomość
Inspiracje: indywidualne przeżycia autora
Sztuka opowiada nie tylko o człowieku indywidualnie, ale jako o gatunku
Sztuka czyni z twórcy instrument
Ekstrawertyczna ekspresja
Materiałem są wizje
Twórca owładnięty wizją jest świadomy
Twórca owładnięty wizją jest nieświadomy swojego podporządkowania
Jest twórcza
Rozwija stronę emocjnalną
Inspiracje: nieświadomość zbiorowa
Burzy zastane kanony w sztuce
Ma funkcję samopoznawczą
Sztuka opowiada nie tylko o człowieku indywidualnie, ale jako o gatunku
Sztuka czyni z twórcy instrument
Ekstrawertyczna ekspresja
Materiałem są wizje
Twórca owładnięty wizją jest świadomy
Twórca owładnięty wizją jest nieświadomy swojego podporządkowania
Jest twórcza
Model sztuki WIZJONERSKO - SYMBOLICZNEJ (wg Junga)

Powiązane tematy

#estetyka #filozofia

Inne tryby