Strona 1

metodyka badań pedagogicznych - wiedza potoczna a wiedza naukowa

Pytanie 1
Z czego rodzi się nauka?
z dążenia do uzyskania dokładnych wyjaśnień oparte na obserwacji
z dążenia do uzyskania wyjaśnień systematycznych i podlegających kontroli w oparciu o dane
z dążenia do uzyskania pobieżnych wyjaśnień po przeprowadzeniu obserwacji
z dążenia do kontroli
Pytanie 2
Co jest specyficznym celem nauki?
organizacja i klasyfikacja wiedzy w oparciu o zasady wyjaśniające
organizacja wiedzy w opariu o zasady wyjaśniające
Klasyfikacja wiedzy
Pytanie 3
Do czego dąży nauka?
do odkrycia warunków zachodzących zdarzeń
do odkrycia i sformułowania warunkó w jakich zachodzą zdarzenia
do ustalania ogólnych terminów
do sformułowania warunków w jakich zachodzą zdarzenia różnego typu
Pytanie 4
Co jest potrzebne aby wyjaśnić zdarzenia?
ustalenie niezmiennych
ustalenie ogólnych warunków
ustalenie warunków determinujących
Pytanie 5
Po co ustalane są warunki determinujące?
aby ustalić warunki zdarzenia
aby przygotować nowe doświadczenie, obserwację, eksperyment
aby wyjaśnić odpowiednie zdarzenie
Pytanie 6
w jaki sposób ustalić warunki determinujące wyjaśnienie odpowiednich zdarzeń?
wyróżniając lub badając w izolacji pewne właściwości badanego przedmiotu
wyróżniając lub badając w izolacji włąściwości badanego przedmiotu i ustalając powtarzalne schematy zależności pomiędzy nimi
ustajając powtarzalne schematy zależności pomiędzy właściwościami badanego przedmiotu
Pytanie 7
Czy konsekwencją tego, że badanie zostaje uwiecznione powodzeniem jest to, że twierdzenie dotychczas powiązane pozostaje bez określonego stosunku wobec miejsca w systemie wyjaśniania?
nie
tak
Pytanie 8
Skrót pierwszych liter określeń będących odpowiedzi na pytanie - jaka powinna być wiedza naukowa? - to AUSUpEG. Określ co w tym skrócie oznacza litera U?
uniwersalna
unikatowa
uporządkowana
Pytanie 9
Skrót pierwszych liter określeń będących odpowiedzi na pytanie - jaka powinna być wiedza naukowa? - to AUSUpEG. Określ co w tym skrócie oznacza litera E?
eksperymentalna
enigmatyczna
empirycznie uzasadniona
Pytanie 10
Która para określeń opisuje wiedzę naukową?
uporządkowana, niespójna
potoczna, subiektywna
abstrakcyjna, systematycznie gromaczona

Powiązane tematy