Strona 4

Terminologia GRECJA pojęcia z historii sztuki, powtórka przed maturą

Przejdź na Memorizer+
W trybie testu zyskasz:
Brak reklam
Quiz powtórkowy - pozwoli Ci opanować pytania, których nie umiesz
Więcej pytań na stronie testu
Wybór pytań do ponownego rozwiązania
Trzy razy bardziej pojemną historię aktywności
Wykup dostęp
Pytanie 25
posąg ... archaicznej


Posąg stojącej, ubranej dziewczyny, charakterystyczny dla monumentalnej rzeźby greckiej VII i VI w. p.n.e.
Pytanie 26
Poliklet, Doryforos

Zasada kompozycji polegająca na ustawieniu postaci ludzkiej tak, aby ciężar ciała spoczywał na jednej nodze i na zrównoważeniu tej postawy lekkim wygięciem tułowia i ramienia w stronę odwrotną; ta przeciwwaga i kontrastowanie ruchu wzbogaca kompozycję, pozbawiając ją frontalności i uwypuklając rysunek mięśni; tę zasadę stosowano już w starożytnych reliefach egipskich, przyjęła się ona w pełni w klasycznej rzeźbie greckiej w V w. p.n.e. (Polikleta Doryforos), by odżyć w rzeźbie gotyckiej, a także nowożytnej (barokowej)
Pytanie 27
... w Dżarasz


Jeden lub kilka rzędów kolumn połączonych ze sobą belkowaniem lub łukami arkadowymi; może pełnić funkcję konstrukcyjną lub dekoracyjną: stanowi najczęściej wyodrębniony, silnie akcentowany element w obrębie budowli bądź budowlę wolno stojącą;
W pierwszym zakresie występuje np. jako wieńce kolumn (pteron, peristaza) otaczające budowle antyczne i renesansowe lub jako część elewacji pałacowych (zwłaszcza w baroku i klasycyzmie). Nazwę tę stosuję się również do niektórych bardziej rozbudowanych portyków. Jako budowla wolno stojąca, najczęściej o charakterze dekoracyjnym jest typowa dla barokowych i klasycystycznych placów i ogrodów (pergola)
Pytanie 28
Świątynia Ateny – Nike (Apteros)

Najważniejsza część kolumny. W architekturze klasycznej miał on kształt walca o powierzchni gładkiej lub zdobionej kanelurami. Ustawiano go na bazie albo bezpośrednio na stylobacie (np. w porządku doryckim). Na jego szczycie znajdowała się głowica (kapitel), która łączyła go z belkowaniem.
Pytanie 29
... portalu katedry w Burgos (Hiszpania), XIII w.

W architekturze klasycznej (starożytna Grecja, starożytny Rzym) wewnętrzne trójkątne pole frontonu, gładkie lub wypełnione rzeźbą, stanowiące charakterystyczny element monumentalnych budowli Grecji i Rzymu oraz monumentalnych budynków nowożytnych kształtowanych pod wpływem architektury antycznej (klasycyzm i eklektyzm historyczny).

Pytanie 30
Greckie naczynia ceramiczne o dekoracji geometrycznej produkowane w Attyce około 850–700 p.n.e. Nazwa pochodzi od znajdującej się w pobliżu Bramy Dipylońskiej nekropoli ateńskiej, gdzie znaleziono wiele takich waz. Naczynia te produkowano generalnie w dwóch wersjach: jako amfory i kratery. Miały do około 2 m wysokości. Ustawiano je na grobach w charakterze pomników. Niektóre z nich nie miały dna, co pozwala przypuszczać, że pełniły one także funkcję naczyń ofiarnych, które stawiano na grobie i przez które wlewano ofiarę (np. krew zwierząt) na mogiłę zmarłego.

Dekoracja malarska, ułożona w pasy pokrywające całą powierzchnię naczynia, była utrzymana w kolorycie brunatnym.
Pytanie 31
Systemy konstrukcyjno-kompozycyjne, których elementy są powiązane określonymi proporcjami - obliczanymi wg jednostki zw. modułem i odznaczają się jednolitą formą. Najbardziej charakterystycznym jego elementem jest kolumna, a zwłaszcza głowica. Podstawowe jego rodzaje wykształciły się w starożytności, w kręgu kultury klasycznej. Pod koniec VII w. p.n.e. ustaliły się w Grecji zasady porządku doryckiego i jońskiego, będących odpowiednikami stylów tej samej nazwy.
Pytanie 32
Porządek ten charakteryzują ciężkie proporcje, surowość i monumentalność; kolumny wsparte bezpośrednio (bez bazy) na stylobacie mają żłobkowany trzon (18-20 ostro ściętych żłobków)zwężających się ku górze, z lekkim wybrzuszeniem (entazis) na 1/2 lub 2/3 wysokości, oraz głowicę złożoną z echinusa i abakusa. Belkowanie składa się z gładkiego architrawu, fryzu podzielonego na tryglify i metopy, oraz gzymsu (geison)zakończonego często rynną (simą) z rzygaczami i antefiksami; pod każdym tryglifem, poniżej listwy (tenia)oddzielającej architraw od fryzu, znajduje się tzw. reguła z sześcioma łezkami (gutty), nad fryzem spłaszczona płytka (modylion) z trzema rzędami łezek, podtrzymująca gzyms; obowiązująca w tym porządku tzw. zasada tryglifu, określająca rygorystycznie sposób rozmieszczenia tryglifów na fryzie, trudna do zastosowania w budowlach monumentalnych, spowodowała zaniechanie tego porządku w okresie hellenistycznym.