Strona 6

rozwojówka

Przejdź na Memorizer+
W trybie testu zyskasz:
Brak reklam
Quiz powtórkowy - pozwoli Ci opanować pytania, których nie umiesz
Więcej pytań na stronie testu
Wybór pytań do ponownego rozwiązania
Trzy razy bardziej pojemną historię aktywności
Wykup dostęp
Pytanie 41
Co oznacza internalizacja w ujęciu Vygotsky’ego?
Wyłączne uczenie się języka
Przekształcanie działań zewnętrznych w procesy psychiczne jednostki
Mechaniczne powtarzanie czynności
Usunięcie wpływu środowiska
Pytanie 42
kultury Margaret Mead
Kofiguratywna
dzieci i dorośli uczą się od siebie;
Prefiguratywna
dorośli uczą się od dzieci.
Postfiguratywna
dzieci uczą się od dorosłych;
Pytanie 43
Teoria przywiązania Bowlby’ego zakłada:
Wrodzoną potrzebę tworzenia trwałej więzi z opiekunem jako podstawę bezpieczeństwa
Wyłącznie wpływ biologii na więzi
Brak znaczenia relacji wczesnodziecięcych
Przywiązanie jako wynik kar i nagród
Pytanie 44
style przywiązania Mary Ainsworth
Zdezorganizowany (disorganized):
styl ten charakteryzuje sprzeczne zachowania, może być efektem traumy, zaniedbania, przemocy
Bezpieczny (secure):
dziecko ufa opiekunowi, aktywnie eksploruje otoczenie, a w sytuacji stresu szuka wsparcia u opiekuna.
Lękowo-ambiwalentny (ambivalent/resistant):
dziecko przejawia niepewność, silne reakcje emocjonalne, trudność z uspokojeniem – wynika z niekonsekwentnej opieki.
Lękowo-unikający (avoidant):
dziecko unika kontaktu z opiekunem, nie szuka wsparcia w stresie – może wynikać z chłodnej i niedostępnej postawy dorosłego.
Pytanie 45
style wychowawcze
Styl zaniedbujący (zdezorganizowany, obojętny)
Brak zaangażowania emocjonalnego i kontroli.
Styl autorytatywny (demokratyczny)
Rodzice wyznaczają jasne granice, ale są otwarci na dialog.
Styl liberalny (permisywny)
Rodzice są ciepli, ale unikają kontroli i granic.
Styl autorytarny (rygorystyczny)
Duży nacisk na posłuszeństwo, dyscyplina bez tłumaczenia.
Pytanie 46
Według Bowlby’ego przywiązanie pełni funkcję:
Wyłącznie biologiczną bez znaczenia dla emocji
Kary za złe zachowanie
Ignorowania potrzeb dziecka
Regulacji systemu opieki i bezpieczeństwa emocjonalnego dziecka
Pytanie 47
Czym są zaburzenia rozwoju o podłożu organicznym?
Zaburzenia spowodowane uszkodzeniem OUN (ośrodkowego układu nerwowego) lub struktur mózgowych
Wyłącznie deficyt motywacji
Zaburzenia wynikające z czynników psychodynamicznych
Zaburzenia emocjonalne wyłącznie środowiskowe
Pytanie 48
Przykładem zaburzenia rozwoju o podłożu organicznym jest:
Depresja
Fobia społeczna
Nerwica
Zespół Downa