Strona 8

procesy poznawcze

Przejdź na Memorizer+
W trybie testu zyskasz:
Brak reklam
Quiz powtórkowy - pozwoli Ci opanować pytania, których nie umiesz
Więcej pytań na stronie testu
Wybór pytań do ponownego rozwiązania
Trzy razy bardziej pojemną historię aktywności
Wykup dostęp
Pytanie 57
dopasuj opis
Amnezja dziecięca
to całkowite wymazanie z pamięci epizodycznej przeżyć z okresu do dwóch lat.
Pamięć krótkotrwała, operacyjna
do minut, a przy ciągłym odświeżaniu nawet godzin; jest częścią złożonego mechanizmu pamięci roboczej,
Pamięć semantyczna
przechowuje wiedzę o faktach, pojęciach, znaczeniach słów i ogólnych informacjach o świecie — niezależnie od tego, kiedy i gdzie zostały zdobyte.
Pamięć natychmiastowa, ultrakrótka, ikonograficzna, pętla fonologiczna
do kilku sekund
pamięć robocza
Pamięć krótkoterminowa + procesy wykonawcze
Explicit
pamięć jawna czyli taka, którą można sobie uświadomić (a więc w jawny sposób skojarzyć);
Amnezja Następcza
brak możliwości zapamiętania nowych wydarzeń, dotyczy pamięci opisowej, nie narusza pamięci nieopisowej, można więc nauczyć się nowych umiejętności. Powodują ją uszkodzenia wzgórza, płatów skroniowych, kory przedczołowej, hipokampa i okolic: kory okołomigdałowatej, części przedniej kory śródwęchowej, kory zakrętu przyhipokampalnego i bruzdy węchowej.
Jamajs vu
wrażenie obcości rzeczy dobrze nam znanych
Pamięć długotrwała
trwa lata
Sieciowa teoria pamięci
według niej pamięć jest trwałą, powiązaną wewnętrznie, asocjacyjną strukturą, złożoną z pewnych jednostek wiedzy (węzłów pojęciowych stanowiących reprezentację obiektów) oraz relacji je łączących.
Deja vu
wędrówka dusz lub zaburzenie pamięci, odczucie znajomości sytuacji (powstające prawdopodobnie na skutek aktywności w okolicach zakrętu przyhipokampowego płata skroniowego) i jednoczesna wiedza, że jest ona nowa. Występuje często przed atakami padaczki (szczególnie padaczki skroniowej).
Model koneksjonistyczny
opiera się na rozproszonej reprezentacji informacji, gdzie dane nie są przechowywane w pojedynczych jednostkach, lecz w wzorcach aktywacji wielu połączonych ze sobą neuronów.
Transient Global Amnesia TGA
"przemijająca niepamięć ogólna" lub "przejściowa amnezja globalna" trwa zwykle kilka lub kilkanaście godzin
amnezja wsteczna
przy wstrząśnieniu mózgu (minuty) po lata (zespół Wernickego – Korsakowa). Może dochodzić do skrócenia okresu pokrytego niepamięcią.
niepamięć psychogenna
to zaburzenie pamięci, w którym osoba traci wspomnienia w wyniku silnego stresu psychicznego lub traumy, a nie z powodu uszkodzenia mózgu.
torowanie (printing)
wcześniejszy bodziec wpływa na późniejsze reakcje
Pamięć proceduralna
to rodzaj pamięci długotrwałej odpowiedzialny za przechowywanie umiejętności i nawyków, czyli „jak coś zrobić”, odporna na choroby pamięci
Pamięć epizodyczna
To rodzaj pamięci długotrwałej, dzięki której zapamiętujemy własne, osobiste wydarzenia i doświadczenia
Chunking
grupowanie informacji
deja vecu
to zjawisko, w którym osoba ma przekonanie, że cała obecna sytuacja — wraz z jej szczegółami, wydarzeniami i przebiegiem — została już kiedyś przeżyta.
Syndrom fałszywej pamięci
Wspomnienia można w nas zaszczepić rodzina, przyjaciele, terapeuci). Pamięć nie jest wiernym zapisem faktów, zmienia się w zależności od naszych przekonań i wierzeń, przypominamy sobie rzeczy, które nie miały miejsca, zwłaszcza jeśli związane są z tym silne emocje.
Reminiscencja
to zjawisko polegające na tym, że z czasem przypominamy sobie więcej informacji niż bezpośrednio po uczeniu się, nawet jeśli w międzyczasie nie było żadnych dodatkowych prób przypominania.
Niepamięć selektywna
Cierpienie, rzadko depresja lub lęk, Częściej u osób starszych
Implicit
pamięć utajona, a więc wpływająca na decyzje mózgu w sposób nieświadomy
Pytanie 58
anatomia pamięci
Jądro ogoniaste
pamięć genetyczna, instynktowne formy zachowania
Hipokamp wraz z zakrętem obręczy i zakrętem zębatym
kontroluje emocje i popędy organizmu, pamięć ruchów, orientację w przestrzeni, konsolidację pamięci trwałej.
Hipokamp
pamięć przestrzenna, pamięć epizodyczna o pośrednim czasie życia.
prążkowie, jądra podstawy mózgu (skorupa, jądro ogoniaste), móżdżek i kora ruchowa
Pamięć proceduralna
Płaty czołowe i ciemieniowe kory mózgu
- pamięć długotrwała.
Ciało migdałowate
- pamięć emocjonalna (utajona).
Pytanie 59
wybierz fałszywą odpowiedź
hipokamp przechowuje wspomnienia
Fałsz
Podczas gdy zdolność H.M. do tworzenia nowych wspomnień dla faktów i wydarzeń była poważnie osłabiona, mógł tworzyć nowe wspomnienia dla umiejętności i nawyków. Chociaż mógł tworzyć nowe wspomnienia dla umiejętności i nawyków, nie wiedział, że ma umiejętności
Prawda
H.M. po usunięciu hipokampu zachował stare wspomnienia, ale nie tworzył nowych
Prawda
Pytanie 60
grzechy pamięci
Błędna atrybucja
skojarzenia powodują czasem przypisanie wspomnień do niewłaściwego źródła lub czasu, przypisania wszystkich zasług kilku znanym ludziom, co zapobiega przeciążeniu pamięci, gdyż częściej pamiętanie szczegółów nie jest takie istotne
Roztargnienie
nie zwracamy uwagi na mniej istotne działania, które nie są zapamiętywane
Tendencyjność
wspomnienia interpretowane są zawsze w świetle obecnych przekonań i uczuć, nasza autobiografia stopniowo się zmienia, przypisujemy sobie w młodości poglądy, które mamy w starszym wieku, upiększamy stare wspomnienia, przypisujemy fałszywe zasługi, wzmacniając w ten sposób spójność ego, wzmaga poczucie własnej wartości i możliwości.
Nietrwałość
stopniowe zapominanie
Uporczywość
nawroty wspomnień pozwalają na refleksję, myślenie kontrfaktyczne (generowanie alternatywnych scenariuszy działania), dotyczą zwłaszcza sytuacji istotnych z punktu widzenia przeżycia, pobudzających emocje
Podatność na sugestię
wiąże się to z ogólnym mechanizmem przypominania przez torowanie (priming), raz pobudzone obszary mózgu szybciej się uaktywniają.
Blokowanie
czasowy brak dostępu do informacji, którą mamy "na końcu języka", zwykle nie trwa dłużej niż minutę, ale może być długi,
Pytanie 61
połącz w pary
Kognitywna semantyka
Dziedzina ta bada, jak znaczenie jest konstruowane i rozumiane w umyśle. Różne języki mogą kodować różne aspekty doświadczenia, co wpływa na to, jak użytkownicy tych języków postrzegają i interpretują rzeczywistość.
nauka języka wg behawiorystów
zachodzi według zasad uczenia się, takich jak skojarzenie (na przykład widok butelki ze słowem „butelka”), naśladownictwo (dorośli używają słowa „butelka”) i wzmacnianie (uśmiechy i uściski, gdy dziecko mówi coś dobrze).
Uniwersalizm językowy
ta teoria sugeruje, że istnieją pewne uniwersalne aspekty ludzkiego myślenia, które są niezależne od języka. Na przykład, podstawowe struktury gramatyczne i zdolność do logicznego myślenia mogą być uniwersalne dla wszystkich ludzi, niezależnie od języka, którym mówią.
Teoria modularności
Zakłada, że umysł ludzki składa się z wyspecjalizowanych modułów, z których jeden zajmuje się językiem, a inne – różnymi aspektami poznania. Język i myślenie mogą być więc w pewnym stopniu niezależne, choć mogą na siebie oddziaływać.
Hipoteza Sapira-Whorfa (Relatywizm językowy)
różnice między językami prowadzą do różnic w sposobie postrzegania i rozumienia świata. Na przykład, języki, które mają różne terminy na określenie kolorów, mogą wpływać na to, jak ich użytkownicy rozróżniają kolory.
gramatyka uniwersalna
to koncepcja zaproponowana przez Noama Chomsky’ego, według której wszyscy ludzie rodzą się z wrodzonym zestawem zasad gramatycznych, wspólnych dla wszystkich języków naturalnych.
Pytanie 62
wybierz fałszywe zdanie
osoby mówiące biegle w dwóch językach mogą myśleć inaczej w zależności od języka, którym się posługują w danym momencie
Prawda
Zdolności językowe rozwijają się równolegle z umiejętnościami poznawczymi, co sugeruje, że język może być kluczowy dla niektórych aspektów myślenia.
Prawda
słowa, których używamy do opisu wydarzeń, mogą wpływać na naszą pamięć o tych wydarzeniach.
Prawda
myślenie boli
Fałsz