Pytanie 6
Do PZP dla dzieci i młodzieży zgłosiłą się mama z 7-letnim chłopcem (1 klasa szkoły
podstawowej) z powodu narastających trudności z zachowaniem na lekcjach oraz w
domu, głównie podczas odrabiania prac domowych. Z wywiadu od mamy wiadomo,
że chłopiec rozwijał się prawidłowo - zaczął chodzić w wieku ok. 11 miesięcy, mówić
pełnymi zdaniami przed 2 rokiem życia. Problemy w zachowaniu zaczęły się, gdy
poszedł do przedszkola:
- dążył do kontaktu z rówieśnikami, ale w zabawie bardzo często gwałtownie
wybuchał złością, gniewem, popychał inne dzieci, nie potrafił poczekać na swoją
kolej;
- szybko się nudził, unikał i nie chciał wykonywać zadań wymagających wysiłku
umysłowego;
- nie umiał skupić się na jednej rzeczy, nawet w zabawie trzeba było mu czas
zorganizować, bo sam miał kłopoty;
- na spacerach ciągle biega, oddala się, kiedyś wpadłby pod samochód, bo po
drugiej stronie ulicy zobaczył kolegę i chciał do niego biec, ma ciągle jakieś siniaki,
wdrapuje się na drzewa.
Najbardziej prawdopodobnym rozpoznaniem jest:
Autyzm dziecięcy
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi
Zaburzenie afektywne dwubiegunowe
Zaburzenia opozycyjno-buntownicze
Mieszane zaburzenia zachowania i emocji