Strona 4

Psychologia rozwoju

Przejdź na Memorizer+
W trybie testu zyskasz:
Brak reklam
Quiz powtórkowy - pozwoli Ci opanować pytania, których nie umiesz
Więcej pytań na stronie testu
Wybór pytań do ponownego rozwiązania
Trzy razy bardziej pojemną historię aktywności
Wykup dostęp
Pytanie 25
„Kryzys gospodarczy w Ameryce, w latach 1930-1940, spowodował nieustający niepokój o byt materialny w 1/3 amerykańskich rodzin. Codziennie przypominano dzieciom, by szanowały ubrania, matki oszczędzały na posiłkach, a ojcowie jeździli zardzewiałymi samochodami. Pięciolatki były za małe, by odczuć niepokój rodziny, lecz nastolatkom – którym dzień w dzień przypominano, że rodzina znajduje się na skraju ubóstwa- na całe życie pozostała troska o pieniądze. Znaczny odsetek Amerykanów będących wówczas nastolatkami, którzy obecnie zbliżają się do osiemdziesiątego roku życia, zaoszczędził więcej pieniędzy niż wcześniejsze i późniejsze pokolenie, a ich życie wypełnione było nieustanną troską o sytuacje finansową”. Powyższy opsi dotyczy:
efektu ćwiczenia
efektu kohorty
wszystkie powyższe
NIE WIEM
efektu wykruszania się
Pytanie 26
Zaznacz prawidłową kolejność stadiów rozwoju intelektualnego w koncepcji Piageta:
Sensomotoryczne – przedoperacyjne – operacji konkretnych – operacji formalnych
Sensomotoryczne – operacji formalnych – operacji konkretnych – postformalne
Sensomotoryczne – przedoperacyjne – operacji konkretnych – postformalne
Sensomotoryczne – operacji konkretnych – operacji formalnych – postformalne
Pytanie 27
Każde pokolenie żyjące w tej samej kulturze, w tym samym czasie historycznym, fizycznym i społecznym jednocześnie żyje w środowisku psychologicznym, co determinuje jego zachowania i wpływa na rozwój, stając się źródłem zmian
wspólnych
indywidualnych
NIE WIEM
unkiatowych
uniwersalnych
Pytanie 28
Według Wygotskiego różnica pomiędzy tym, co dziecko umie, a tym, co może się nauczyć pod kierunkiem innych to:
strefa najbliższego rozwoju
owoc rozwoju psychicznego
budowanie rusztowania
autoregulacja
Pytanie 29
Badacze są raczej zgodni, że zmiana rozwojowa to zmiana:
nieodwracalna
krótkotrwała
odwracalna
wszystkie powyższe
Pytanie 30
Późne dzieciństwo to inaczej:
wiek przedszkolny
wiek poniemowlęcy
wiek dorastania
wiek młodszy szkolny
Pytanie 31
Typowymi lękami w okresie adolescencji są
lęk przed kompromitacją, ekspozycją społeczną
lęk przed śmiercią
lęk przed hałasem, upadkiem
lęk przed kpiną i odrzuceniem
Pytanie 32
Zgodnie z koncepcją Marcii, status tożsamości związany z brakiem zobowiązania i decyzji w ważnych kwestiach życiowych, to status tożsamości:
przejętej
żadna z powyższych
rozproszonej
moratoryjnej