Strona 4

Egzamin filozofia 2022

Przejdź na Memorizer+
W trybie testu zyskasz:
Brak reklam
Quiz powtórkowy - pozwoli Ci opanować pytania, których nie umiesz
Więcej pytań na stronie testu
Wybór pytań do ponownego rozwiązania
Trzy razy bardziej pojemną historię aktywności
Wykup dostęp
Pytanie 25
Wskazując na wady myślenia potocznego z pewnością NIE powiemy, że:
jest to myślenie zdroworozsądkowe
w myślenie mogą wkraść się błędy logiczne
nasze zmysły są ograniczone
nasze indywidualne doświadczenie może być niewystarczające
Pytanie 26
Cesarz Marek Aureliusz jest znany z tego, że był przedstawicielem nurtu filozoficznego:
Cyników
Stoików
Sceptyków
Epikurejczyków
Pytanie 27
"Ogródek, figi, kawałek sera i do tego trzech albo czterech przyjaciół" - Fryderyk Nietzsche tak podsumował filozofię:
Epiktet
Diogenesa
Epikura
Arystotelesa
Pytanie 28
"Handlarze rzekomą wiedzą" - tym mianem Arystoteles określił:
filozofów z Abdery
pitagorejczyków
pierwszych relatywistów
zwolenników Platona
Pytanie 29
W jakim celu został wymyślony paradoks strzały?
aby ośmieszyć poglądy milejczyków
aby dowieść prawdziwości poglądów wariabilistów
aby dowieść prawdziwości poglądów statyków
aby ośmieszyć poglądy Parmenidesa
Pytanie 30
Paradoks dychotomii, czyli paradoks dzielenia na pół Zenona z Elei głosi, że jeśli udamy się na spacer do parku, to nigdy do niego nie dotrzemy, bo musimy pokonać najpierw połowę drogi, potem połowę z kolejnej połowy, a potem połowę tej połowy i tak w nieskończoność. Gdzie tkwi błąd tego rozumowania?
w tym, że nieskończona ilość odcinków czasu może stanowić skończoną całość
w tym, że nieskończona ilość odcinków czasu zawsze daje nieskończoną całość
w pojęciu paradoksu
żadne z powyższych
Pytanie 31
Stosunki liczbowe odkrył w podstawowych interwałach muzycznych, i przeniósł te proporcje na całą przyrodę. Mowa o:
Platonie
Pitagorasie
Protagorasie
Parmenidesie
Pytanie 32
Szczęście to dla epikurejczyków synonim:
spełnienia potrzeb naturalnych i koniecznych
przyjemności zmysłowej
przyjemności wynikającej m.in. ze smaczego jedzenia
kontemplacji intelektualnej