Strona 2

matura próbna z biologii, poziom rozszerzony

Przejdź na Memorizer+
W trybie testu zyskasz:
Brak reklam
Quiz powtórkowy - pozwoli Ci opanować pytania, których nie umiesz
Więcej pytań na stronie testu
Wybór pytań do ponownego rozwiązania
Trzy razy bardziej pojemną historię aktywności
Wykup dostęp
Pytanie 9
Hormony odgrywają ważną rolę w rozwoju roślin. Żeby się o tym przekonać wykonano
następujące doświadczenie: kilka pędów (tej samej długości) tego samego gatunku rośliny
umieszczono w pojemnikach z wodnym roztworem auksyn. W każdym z pojemników
po kilkunastu dniach trwania doświadczenia rozwinęły się korzenie pędów. W celu stworzenia próby kontrolnej do tego doświadczenia pędy należałoby umieścić w pojemniku z ...
Pytanie 10
Mimo że czynniki środowiska wodnego zasadniczo różnią się od czynników środowiska
lądowego, to skutki ich oddziaływania mogą być podobne. Na przykład odwodnienie
organizmu może grozić zarówno zwierzętom lądowym żyjącym w środowisku suchym, jak
i zwierzętom żyjącym w morzu.
Podaj czynnik środowiskowy, który sprawia, że ryby morskie (kostnoszkieletowe)
w warunkach naturalnych są narażone na utratę wody z organizmu
Pytanie 11
Pędy trzykrotki umieszczono
w trzech różnych położeniach, po pewnym czasie ich pędy wygięły się ku górze pomimo różnego ułożenia korzeni. Zjawisko które nastąpiło to
Pytanie 12
Podaj nazwę gruczołu dokrewnego (wydzielania wewnętrznego) uczestniczącego
bezpośrednio w regulacji objętości wydalanego moczu.
Pytanie 13
W komórkach mięśniowych człowieka, w pewnych stanach fizjologicznych odbywa się
oddychanie beztlenowe.
Podaj nazwę końcowego produktu przekształcenia glukozy w komórkach
mięśniowych w czasie oddychania beztlenowego
Pytanie 14
Wśród zamieszczonych niżej zestawów zaznacz ten, który zawiera poprawnie przyporządkowaną funkcję do nazwy odcinka przewodu pokarmowego.
Przełyk – wchłanianie prostych składników pokarmowych
Dwunastnica – produkcja nieaktywnej postaci pepsyny.
Jama ustna – zapoczątkowanie trawienia cukrów złożonych
Żołądek – wytwarzanie trypsyny.
Pytanie 15
Organizm człowieka w różny sposób walczy z antygenami. Odporność uzyskaną dzięki
wprowadzeniu do organizmu chorego gotowych przeciwciał nazywa się odpornością bierną,
w odróżnieniu od odporności czynnej, nabytej przez kontakt układu odpornościowego
z antygenami. Niszczenie przez przeciwciała konkretnych antygenów, a nie jakichkolwiek
ciał obcych, nazywa się odpornością swoistą.
Na podstawie powyższych informacji wśród zdań zaznacz dwa, które są
prawdziwe.
Przykładem odporności biernej jest wytwarzanie przez organizm antygenów w odpowiedzi na określone przeciwciała.
Produkcja przez organizm przeciwciał do walki z określonymi antygenami jest rodzajem odporności swoistej.
Stosowanie szczepionek, polegające na podaniu osłabionych antygenów, które nie są zdolne do wywołania choroby, prowadzi do nabycia przez organizm odporności czynnej.
Odporność swoistą organizmowi człowieka zapewnia między innymi skóra, która chroni organizm przed wnikaniem ciał obcych.
Odporność czynną uzyskuje organizm chorego człowieka, któremu podano surowicę z przeciwciałami.
Pytanie 16
Zaznacz nazwy układów wewnętrznych, które w nefronie są powiązane strukturalnie i funkcjonalnie.
oddechowy
pokarmowy
krwionośny
wydalniczy
Pytanie 17
Wśród niżej wymienionych metod zaznacz tę, która najskuteczniej prowadzi
do powstania triploidów.
Krzyżowanie haploidów z haploidami
Krzyżowanie diploidów z tetraploidami
Połączenie gamety 3n z gametą 3n.
Połączenie gamety 3n z gametą 1n.
Pytanie 18
Trzy blisko spokrewnione gatunki pewnego rodzaju ptaków chociaż mają niemal identyczny
wygląd, a ich zasięgi geograficzne pokrywają się, pozostają odrębnymi gatunkami, między
którymi nie ma przepływu genów. Jeden z gatunków występuje w lasach iglastych, drugi –
w liściastych, a trzeci wybiera zagajniki wierzbowo-olszowe.
Wśród niżej wymienionych rodzajów izolacji zaznacz ten, którego następstwem jest brak przepływu genów między opisanymi gatunkami ptaków.
Izolacja morfologiczna
Izolacja siedliskowa