Strona 21

Olimpiada Wiedzy o Afryce testy - etap okręgowy

Pytanie 161
Według Johna Mbitiego Afrykanie na ogół uważają, że bóstwa:
zostały stworzone przez Boga w ontologicznej kategorii duchów
są wrogie Bogu
zabierają Bogu część jego prerogatyw
Pytanie 162
Ogun – bóstwo Jorubów – jest bóstwem, panem:
pochrzynu (ignam) i jego zbiorów
żelaza i stali
bydła rogatego
Pytanie 163
Garang, który spadając z nieba wchodzi do ludzkich ciał, to bóstwo:
Dinka
Azande
Kikuju
Pytanie 164
U większości ludów Afryki utrzymuje się przekonanie, że duchy mieszkają:
w buszu
w sferach związanych z niebem
w niedostępnych jaskiniach
Pytanie 165
Według Baganda istnieje forma duchowych bytów-mocy, znanych, jako mayembe (dosłownie „rogi”). Przedmioty te, głównie rogi bawołów i kozłów, są używane przez wróżbitów i znachorów w praktykach magicznych. Mayembe:
ich moc zależy od siły wróżbitów i znachorów
działają po wezwaniu duchów przez właścicieli mayembe
posiadają moc samą z siebie
Pytanie 166
Nzinga Mbamba, wybitna postać afrykańskiego chrześcijaństwa, był:
królem Konga
katechistą w Sudanie
świeckim apostołem Mozambiku.
Pytanie 167
Różnorodność koncepcji promocji ludzkiej wypływa przede wszystkim z:
poziomu rozwoju gospodarczego
uwarunkowań konkretnych społeczeństw
różnic antropologicznych
Pytanie 168
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka
opiera się na przekonaniu, iż każdy człowiek stworzony jest na obraz i podobieństwo Boga, dlatego musi być szanowany i dlatego każdy ma równe prawa
nie podaje podstaw filozoficznych i teologicznych praw człowieka
określa, że człowiek posiada podstawowe prawa, gdyż jest istotą rozumną
Przejdź na Memorizer+
W trybie testu zyskasz:
Brak reklam
Quiz powtórkowy - pozwoli Ci opanować pytania, których nie umiesz
Więcej pytań na stronie testu
Wybór pytań do ponownego rozwiązania
Trzy razy bardziej pojemną historię aktywności
Wykup dostęp