Strona 1

Kompleksowa geografia fizyczna

Pytanie 1
Wskaż zdanie najlepiej oddające sens pojęcia „jedność przyrody” {?}
jeśli roztopiłyby się lody Antarktydy, zanikłyby stepy i lasy Eurazji
jeśli Ziemia zbliżyłaby się do Słońca o 10% swej obecnej odległości, zmieniłaby sie w bezwodną, gorącą pustynię
jeśli na półkuli płn nastąpiłaby kolejna epoka lodowa, poziom mórz na półkuli południowej znacznie by się podniósł
jeśli warstwa ozonowa uległaby zniszczeniu, w zbiornikach wodnych Ziemi nastąpiłby wzrost koncentracji soli
Pytanie 2
Zasadniczą trudnością przy formalizacji metod KFG jest
b. niemożliwość ustalenia skali badań
c. charakter środowiska przyrodniczego, które jest zarazem ciągłe i dyskretne
d. zupełna niemożliwość ilościowego wyrażenia cech jakościowych
a. brak tanich programów komputerowych
Pytanie 3
Podczas praktyk terenowych studenci badali chemiczne cechy krajobrazu, oznaczają m.in. zawartość węglanów (k) oraz pH zwietrzelin. który z nich popełnił błąd?
a. I: pH=4 , k=0
d. IV: pH=7 , k=1-3%
b. II: pH=5 , k=0
c. III: pH=6 , k=1-3%
Pytanie 4
4. Wskaż zdanie w całości prawdziwe:
b. główną przeszkodą dla wegetacji jest susza
a. przeszkodą dla wegetacji jest chłód
d. zdania a, b, c są nieprawdziwe
c. przeszkodą dla wegetacji jest susza lub chłód
Pytanie 5
5. Wykonanie typologii badanego terenu ze względu na: sposób użytkowania, formy rzeźby i rodzaj podłoża, wykonane z dokładnością odpowiednią do skali ok. 1:25 000, zapewnia otrzymanie jednostek fiz.-geo. rangi:
a. facji
b. uroczyska
c. typu terenu
d. podprowincji
Pytanie 6
6. Terytorialna zwartość, genetyczna jednorodność oraz kompleksowość to cechy które musi wykazywać:
a. typ facji
b. typ uroczyska
c. typ ekochory
d. region fiz-geo.
Pytanie 7
7. Systematykę jednostek fiz.-geo. można prowadzić drogą indukcji. Polega ona na:
d. łączeniu uroczysk w facje
b. łączeniu jednostek mniej złożonych w bardziej złożone
c. intuicyjnym podziale regionów na krajobrazy
a. podziale jednostek bardziej złożonych na mniej złożone
Pytanie 8
8. Która z poniższych definicji dotyczy klasyfikacji: {?}
b. rozłączny podział zbioru na grupy podobne pod jakimś względem, który jednak nie jest wyczeprujący
c. porządkowanie hierarchiczne wyróżnionych grup poprzez tworzenie wielu stopni, z których niższe podporządkowane są wyższym
a. rozłączny i wyczerpujący podział zbioru obiektów na grupy obiektów podobnych pod jakimś względem
d. działanie polegające na podziale całego zbioru obiektów związanych podobieństwem, uporządkowanych wg pewnej cechy i podporządkowanych sobie w ten sposób, że ranga niższa odnosi sie do wyższej jak część do całości