Twój wynik: Prawo administracyjne część 5

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Pytanie 1
Organ pomocniczy administracji publicznej to na przykład
Recznik praw obywatelskich
Rada Legislacyjna
Dyrektor generalny urzędu
Komicja ady gminy
Pytanie 2
Który z podanych niżej podmiotów jest organem administracji publicznej
Komenda Główna Policji
Komendant Główny Policji
Komenda powiatowa policji
Starostwo powiatowe
Pytanie 3
Resortowy podział zadań administracji jest zwizany z:
Wyłącznie z administracją świadczącą
Działową strukturą administracji samorządowej
Wyłącznie z administracją służbową
Działową strukturą administracji rządowej
Pytanie 4
Normy prawne kierownictwa wewnętrznego
mogą być tworzone w administracji zakładowej
mogą bezpośrednio regulować systuację prawną podmiotó∑ administracyjnych
mogą być tworzone w administracji samorządów specjalnych
nie mają ograniczonego zakresu zastosowania
Pytanie 5
Akty prawa miejscowego
mogą być wydawane na podstawie generalnego upoważnienia ustawowego
zawsze są wydawane w oparciu o upowaznienie ustawowe
mogą być wydawane bez szczegółowego upoważnienia ustawowego
są zawsze wydawane w oparciu o szczegółowe upoważnienie ustawowe
Pytanie 6
Przepisy statustowe są
wydawane na podstawie szczegółowego upoważnienia ustawowego
stanowione przez organy jednostek samorządu terytorialnego
uzupełniają postanowienia ustaw regulujących ustrój
wydawane są na podstawie generalnego upoważnienia ustawowego
Pytanie 7
W wojewódzkim dzienniku urzędowym ogłasza się
statuty związków powiatów
statusty związków międzygminnych
uchwały Sejmu dotyczące regulaminu Sejmu
sprawozdania finansowe określone w przepisach o rachunkowości
Pytanie 8
Zzaznacz zdanie niepoprawneL Konstytucja RP
żadna z powyższych
określa zadania i kompetencje administracji publicznej
określa ustrój organów administracji publicznej
kreuje zasady kontroli administracji publicznej
Pytanie 9
Akty prawa stanowione przez administracje naczelną to
uchwały
polecenia
wytyczne
zarządzenia
Pytanie 10
Przepisy wykonawcze rady gminy są:
wydawane w formie uchwał i zarządzeń
delegacja do ich ustanowienia znajduje się w ustawe o samorządzie gminnym
delegacja do ich ustanowienia znajduje się w ustawach szczegółowych
wydawane w formie uchwał
Pytanie 11
Badanie zgodności rozporządzeń służy
bezpośredniej ochronie interesów państwowoych
ustaleniu w procesie prawodawczym rangi źródeł niezoraniowanych
tworzeniu spójnego systemu o regulacji prawnych w państwie
budowaniu systemu praworządności także za pomocą wystąpień sygnalizujących
Pytanie 12
Uchwały Rady Ministrów
obemują zakresem sprawy kierownictwa wewnętrznego
powinny być wydawane w zakresie spraw należących do materii ustawowych
podejmowane są dla wykonania prawnie określonych kompetencji
podejmowane są dla wykonania konstytucyjnie i ustawowo określonych kompetencji Rady Ministrów
Pytanie 13
Funkcja praktyczna nauki prawa administracyjnego obemuje
żadne z powyższych
zwykłe zadania wynikające z jej czysto dogmatycznego charakteru
badanie zakresu i skutków wprowadzenia do treści prawa wartości kulturowych wyrażonych społecznie dla których prawo stanowi jedną z najtrwalszych form przetrwania
inispriację przyszłościowych rozwiązań społecznych
Pytanie 14
Prezes Rady Ministró
zwsze może odstąpić od odbowiązku ogłoszenia umowy międzynarodowej w Monitorze Polskim
nigdy nie może odstąpić od obowiązku ogłoszenia umowy międzynarodowej w Monitorze Polskim
może odstąpić od obowiązku ogłoszenia umowy międzynarodowej w Monitorze Polskim w wyjątkowych jedynie przypadkach np. gdy idzie o bezpieczeństwo państwa i obywateli
może odstąpić od obowiązku ogłoszenia umowy międzynarodowej w Monitorze Polskim w wyjątkowych jedynie przypadkach np. gdy idzie o interes obronnośći państwa i obywateli
Pytanie 15
Zarządzenia mogą
w szczególności regulować sprawy dotyczące praw, wolności i obowiązków obywateli
być wydawane przez centralne organy administracji pańswtwowej
w drodze wyjątku regulować materie zastrzeżone dla regulacji w formie ustawy i rozporządzenia
modyfikować sens aktór normatywnych o mocy powszechnie obowiązujących
Pytanie 16
Przepisy porządkowe jako akty prawa miejscowego
mogą być wydawane na podstawie upoważnień ustawowych generalnych
muszą być wydawane na podstawie delegacji ustawowej
to to samo co przepisy wykonawcze
żadna z powyższych
Pytanie 17
Kompetencje do wydawania rozporządzeń porządkowych wśród organów administracji rządowej w województwie przysługują
wojewodom
na zasadach przewidzianych w ustawach szczególnych organom administracji niezespolonej
kierownikom zespolonych służb inspecji straży wojewódzkiej i dyrektorom urzedów morskich
żadna z powyższych
Pytanie 18
Jaki obowiązek wiąże się z zamiarem przedłożenia Prezydentowi RP do ratyfikacji umów międzynarodowych, których ratyfikacja nie wymaga uprzedniej zgody Sejmu wyrażonej w ustawie?
zawiadomienie o tym Sejmu przez Prezydenta
nie ma żadnego obowiązku w tym zakresie
zawiadomienie o tym Ministra Spraw Zagranicznych
zawiadomienie o tym Sejmu przez Prezesa Rady Ministrów
Pytanie 19
Przepisy gminne co do zasady ustanawia
wójt, burmistrz lub prezydent miasta w formie postanowienia
rada gminy w formie uchwały
rada gminy w porozumieniu z zarządem w formie postanowienia
zarząd w formie uchwały
Pytanie 20
Przepisy gminne co do zasady ustanawia
zarząd w formie uchwały
rada gminy w porozumieniu z zarządem w formie postanowienia
rada gminy w formie uchwały
wójt, burmistrz lub prezydent miasta w formie postanowienia
Pytanie 21
Które z podanych aktów nie ogłasza się w Monitorze Polskim
aktów prawa miejscowego stanowionych przez organy administracji niezespolonej
uchwały Rady Ministrów
zarządzeń Prezydenta RP
aktów prawa miejscowego stanowionych przez wojewodę
Pytanie 22
Vacatio legis
służy obywatelowi na zapoznanie się z treścią nowego aktu prawnego
pozwala na przygotowanie instytucji państwowej do prawidłowego działania wobec faktu pojawienia się nowych przepisów
to zwykle okres 14 dni jakie muszą upłynąć między ogłoszeniem aktu prawnego a jego wejściem w życie
nie ma charakteru absolutnego i w szczególnych przypadkach może być skrócony, a nawet całkowicie pominięty
Pytanie 23
Kompetencje do wydawania rozporządzeń posiada
prezes Rady Ministrów
tylko Rada Ministrów
Prezydent RP
przez Narodowego Banku Polskiego
Pytanie 24
Badania źródeł prawa administracyjnego obejmują
problem delegacji ustawowej
walor prawny
świadczenia ekwiwalentne
nomenklaturę
Pytanie 25
Traktat
jest definiowany przez ustawę z dnia 20 lipca 200 roku o ogłaszaniu aktów normatywnych i innych aktów prawnych
będąc w mocy wiąże strony, jego wykonanie jest niezależne od dobrej wiary
oznacza międzynarodowe porozumienie międyz państwami, o szczególnej nazwie, zawarte w formie pisemnei i regulowane przez prawao międzynarodowe, niezależnie od tego czy jest ujęte w jednym dokumencie czy w dwóch lub więcej dokumentach
wiąże państwo na płaszczyźnie międzynarodowej po zatwierdzeniu
Pytanie 26
Organami administracji niezespolonej, wyposażonymi w kompetencje do stanowienia aktów prawa miejscowego są
dyrektorzy regionalnych zarządów gospodarki wodnej
okręgowi inspektorzy rybołówstwa morskiego
dyrektorzy okręgów górniczych
dyrektorzy urzędów żeglugi morskiej
Pytanie 27
Przepisy przejściowe o charakterze materialnym to
przepisy znoszące dotychczasowe sytuacje prawne (stosunki prawne)
przepisy zapewniające trwałość prawomocnie ustalonych stosunków prawnych
przepisy przekształcające dotychczasowe stosunki prawne wg wymogów nowej regulacji prawnej
przepisy zachowujące w mocy dotychczasowe akty wykonawcze
Pytanie 28
Zwyczaj
oznacza reguły postępowania wyraźnie zlokalizowane i złączone z daną jednostką administracyjną
nośnikami i przekaźnikami zwyczaju są są źródła prawa administracyjnego
ma znaczenie jedynie dla struktury pojmowanej statycznie
jest zjawiskiem mieszczącym się wewnątrz administracji
Pytanie 29
Cechą charakterystyczną źródeł prawa administracyjnego jest to, że
większość z nich pochodzi od administracji
ich kodyfikacja - zarówno prawa materialnego jak i procesowego jest bardzo trudna i w Polsce jak dotąd niespotykana
pewne z nich obowiązują na określonym, mniejszym od terytorium państwa obszarze (np. gminy, powiatu) ale tylko jako prawo wewnętrznie obowiązujące.
źródła te stanowią samodzielny, odrębny od konstytucji system źródeł prawa
Pytanie 30
Czy prawdą jest, iż Polską wiążą jdeynie umowy międzynarodowe ratyfiokowane przez Prezydenta
nie, gdyż prezydent może przekazać swoją kompetencję do ratyfikacji ministrowi resortu zajmująceo się sprawami regulowanymi przez umowę
nie, np. niektóre z umów są ratyfikowana przez sejm w formie ustawy
nie, umowy mogą być też np. zatwierdzane przez Radę Ministrów
Tak, inne umowy nieratyfikowane przez prezydenta, są jedynie niewiążącą deklaracją
Pytanie 31
Co cechuje upoważnienie do wydania rozporządenia
powinny one określać zakres spraw przekazanych do uregulowania
powinny one zawierać wytyczne dotyczące treści aktu
Realizacja wskazań w nich zawartych jest dla wyznaczonego podmiotu obowiązkiem a nie uprawnieniem
Tylko niektóre z upoważnień takich mogą znajdować się w akcie o randze niższej od ustawy
Pytanie 32
W Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej ogłasza się
wszystkie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego
zarządzenie Prezydenta RP wydane na podstawie ustawy
uchwały Rady Ministrów uchylające rozporządzenie ministra
ustawy
Pytanie 33
Uchwały cechuje to, że
mają one zawsze charakter wewnętrzny, obowiązują tylko jednostki organizacyjnie podległe organowi podejmującemu uchwałę
warunkiem wejścia w życie jest ich ogłoszenie
nie są wydawane przez organy samorządu terytorialnego
są to z regułu akty normatywne kolegialnych organów administracji publicznej
Pytanie 34
Przepisy wykonawcze mogą być ustanowione przez następujące organy gminy
radę gminy
starostę
zarząd gminy
wójta (burmistrza, prezydenta miasta)
Pytanie 35
Do źródeł prawa powszechnie obowiązującego nie należy
rozporządzenie wojewody
statut uczelni
prawo zakładowe
żadne z powyższych
Pytanie 36
Przez źródła niezorganizowane rozumiemy
swoistą postać normodawstwa w ramach porządku prawa, którego zmiany dbywają się rozmaitymi sposobami
swoistą postać normodawstwa w ramach tzw. porządku prawa otwartego
swoistą postać normodawstwa, której rozumienie przyjmujemy za F. Linchampsem
swoistą postać normodawstwa w ramach tzw. porządku prawa zamkniętego
Pytanie 37
Zarządzenia, zgodnie z regulacją konstytucyjną, mogą być wydawane przez
organy zakładów administracyjnych
ministrów
przewodniczących określonych w ustawach komitetów
centralne organy administracji państwowej
Pytanie 38
akty prawa miejscowego są
wydawane tylko przez terenowe organy administracji publicznej
lokalnymi źródłami stanowionymi przez organy samorządów specjalnych i organy zakładów administrujących
źródłai prawa powszechnie obowiązującymi
źródłami prawa o ograniczonym terytorialnie zasięgu obowiązywania
Pytanie 39
kompetencje prawotwórcze organów administracji publicznej dotyczące aktów normatywnych powszechnie obowiązujących
mają charakter wykonawczy do ustaw
nie mają charakteru pierwotnego
żadna z powyższych
nie muszą każdorawzowo opierać się na regulacjach o randze co najmniej ustawy
Pytanie 40
Zwyczaj
w koncepcji porządku prawnego otwartego stanowi wartość prawotwórczą
jest trwały
istnieje, jeżeli elemnty normantywne działań administracji są jednocześnie elementami rzeczywistego działania
w płaszczyźnie stosunków z obywatelem uzewnętrznia się jedynie w skoncentryzowanym praktycznie kształcie
Pytanie 41
Gminne przepisy wykonawcze
tworzy rada gminy w drodze uchwały
są ogłaszane w lokalnej prasie
są wydawane na podstawie upoważnień ustawowych
mogą być wydawane przez burmistrza
Pytanie 42
Konstytucja obowiązuje bezpośrednio
Sejm Rzeczypospolitej Polskiej
niektóre podmiote publiczne sotsujące prawo w Rzeczypospolitej Polskiej
Parlament Rzeczypospolitej Polskiej
niektórych prawodawców w Rzeczypospolitej Polskiej
Pytanie 43
Ustawa jest
aktem normatywnym powszechnie obowiązującym
aktem normatywnym określającym zasady i tryb ogłaszania aktów normatywnych
źródłem prawa miejscowego
aktem normatywnym uchwalanym przez Parlament
Pytanie 44
Wojewoda
wydaje akty wykonawcze wyłącznie samodzielnie
jest zwierzchnikiem zespolonej administracji rządowej
wydaje przepisy prawne powszechnie obowiązujące w formie rozporządzenia z mocą ustawy
jest organem nadzoru nad jednostkami samorządu terytorialnego
Pytanie 45
Niezorganizowane źródła prawa
akty prawne stanowione przez administrację naczelną
normy pozaprawne stanowione przez administrację publiczną
ratyfikowane umowy międzynarodowe
akty normatywne stanowione przez organy administracji niezespolonej
Pytanie 46
Rozporządzenia z mocą ustawy wydaje
Prezydent na wniosek Rady Ministrów w przypadku ogłoszenia stanu wojennego
Prezydent na wniosek Rady Ministrów w przypadku ogłoszenia stanu nadzwyczajnego
Marszałek Sejmu kiedy prezydent jest niezdolny do sprawowaniu urzędu
prezes Rady Ministrów
Pytanie 47
Źródłami powszechnie obowiązującego prawa są
rozporządzenia
przepisy porządkowe wydawane prez radę gminy w formie uchwały porządkowej
wszystkie zarządzenia
niektóre uchwały KRRiT wydawane w sprawach indywidualnych
Pytanie 48
Normy pozaprawne jako źródła prawa
korygują przepisy prawa stanowionego
żadna z powyższych
pełnią funkcję uzupełniającą i wspierającąp prawo stanowione
w razie kolizji z prawem stanowionym z uwagi na ich szczegółowy charakter mają pierwszeństwo przed tym prawem (lex specialis derogati legi generali)