Twój wynik: Diagnoza psychologiczna

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Pytanie 1
Wymień źródła wykorzystywane w diagnozowaniu.
Pytanie 2
uszereguj elementy procesu diagnozowania
Pytanie 3
Co obejmuje efekt diagnozy psychologicznej?
Zrozumienie danego zjawiska
Analiza dokumentów
Zaplanowanie interwencji psychologicznej
Wyjaśnienie jego uwarunkowań, mechanizmów i dynamiki
Przewidywanie różnych wariantów możliwego rozwoju zdarzeń w przyszłości
Sformułowanie pytań diagnostycznych
Zbieranie danych
Pytanie 4
Na czym polega zasada Heisenberga?
Aby akt pomiaru doszedł do skutku, konieczne jest posiadanie dobrego narzędzia.
Aby akt pomiaru doszedł do skutku, konieczna jest interakcja z badanego z jego przeszłością
Aby akt pomiaru doszedł do skutku, konieczna jest interakcja z tym, co jest mierzone
Aby akt pomiaru doszedł do skutku, konieczna jest interakcja z tym, co jest w pacjencie ukryte
Pytanie 5
Połącz w pary Profesjonalne Kompetencje Diagnostyczne wg Konferencji „Kompetencje 2002” z opisem
Techniczne umiejętności: Rozpoznawanie problemu/celu
Rozpoznawanie problemu/celu i zrozumienie istoty danego przypadku (_case conceptualization_).
Techniczne umiejętności: Informacje zwrotne
Dostarczanie klientowi zrozumiałych i użytecznych informacji zwrotnych, wychodzących naprzeciw jego potrzebom (niezależnie czy klient to jednostka, grupa, organizacja czy inny profesjonalista).
Rozumienie związku diagnozy z interwencją
Świadomość, że diagnoza jest interwencją; rozumienie związku pomiędzy diagnozą a planowaniem interwencji.
Techniczne umiejętności: Zbieranie danych
Systematyczne zbieranie danych.
Techniczne umiejętności: Opracowanie wyników
Opracowanie wyników diagnozy i sformułowanie zaleceń dotyczących problemu/celu.
Techniczne umiejętności: Integracja i analiza
Integracja informacji, wnioskowanie i analiza.
Ustanowienie i podtrzymanie relacji profesjonalnej
Umiejętność tworzenia, podtrzymywania i rozumienia współpracującej relacji, która jest kontekstem dla diagnozy.
Ocena efektów terapii lub interwencji
Umiejętność oceny rezultatów terapii lub interwencji psychologicznej.
Wiedza na temat podstaw diagnozy
Wiedza teoretyczna, empiryczna i kontekstowa na temat diagnozy psychologicznej.
Wiedza i umiejętności diagnozowania wymiarów ludzkiego doświadczenia
Diagnozowanie poznawczych, afektywnych, behawioralnych i osobowościowych aspektów – w odniesieniu do jednostek i systemów.
Techniczne umiejętności: Zastosowanie procedur
Efektywne zastosowanie procedur diagnostycznych – wobec klienta i systemów społecznych.
Przygotowanie z dziedziny psychometrii
Znajomość teorii pomiaru psychologicznego.
Techniczne umiejętności: Wybór metod
Wybór odpowiednich metod diagnozy, dostarczających danych testowych i nietestowych.
Ocena ról, kontekstów i relacji
Umiejętność oceny różnorodnych ról, kontekstów i relacji (klient-psycholog) oraz ich wpływu na diagnozę.
Pytanie 6
Uszereguj fazy modelu procesu diagnostycznego Michael P. Maloney i Michael Ward
Pytanie 7
Uszereguj fazy modelu procesu diagnostycznego Władysław J. Paluchowski
Pytanie 8
Uszereguj fazy modelu procesu diagnostycznego Teresy Szustrowej
Pytanie 9
Uszereguj fazy modelu procesu diagnostycznego WEDŁUG GAP (Europejskie Stowarzyszenie Diagnozy Psychologicznej)
Pytanie 10
Na czym polega Wyprowadzanie pierwszych wniosków z dotychczasowych danych?
Wnioski z zebranych danych stają się hipotezami cząstkowymi
Hipotezy ogólne powstają na podstawie przyjętych lub odrzuconych hipotez cząstkowych
Całkowite przyjęcie hipotezy
Tworzenie roboczego modelu osobowości klienta
Pytanie 11
Na czym polega Przystąpienie do bardziej ogólnych wniosków?
Wnioski z zebranych danych stają się hipotezami cząstkowymi
Tworzenie roboczego modelu osobowości klienta
Całkowite przyjęcie hipotezy
Hipotezy ogólne powstają na podstawie przyjętych lub odrzuconych hipotez cząstkowych
Pytanie 12
Na czym polega Konceptualizacja przypadku?
Wnioski z zebranych danych stają się hipotezami cząstkowymi
Tworzenie roboczego modelu osobowości klienta
Hipotezy ogólne powstają na podstawie przyjętych lub odrzuconych hipotez cząstkowych
Całkowite przyjęcie hipotezy
Pytanie 13
Na czym polega Zastosowanie modelu?
Tworzenie roboczego modelu osobowości klienta
Całkowite przyjęcie hipotezy
Podstawienie konkretnych wartości zmiennych sytuacyjnych do modelu
Hipotezy ogólne powstają na podstawie przyjętych lub odrzuconych hipotez cząstkowych
Pytanie 14
Co to protodiagnoza?
wstępne rozumienie problemu wnoszone przez osobę badaną
Obejmuje cały bagaż doświadczeń, jaki uczestnik badania i psycholog wnoszą do interakcji
Sformułowanie zaleceń dotyczących działań zmieniających stan rzeczy
Formułowanie konkretnych pytań badawczych** i **hipotez, które będą weryfikowane w toku diagnozy
Pytanie 15
Czym jest wskaźnik w modelu 5 pytań Teresy Szustrowej?
obserwowalne lub mierzalne przejawy zachowań pacjenta
zebranie danych i sformułowanie hipotez diagnostycznych.
obserwowalne lub mierzalne przejawy dysfunkcji psychicznych
obserwowalne lub mierzalne przejawy właściwości psychicznej
Pytanie 16
Wymień Rodzaje diagnozy wg Kowalika i Brzezińskiego
Pytanie 17
Na czym polega Diagnoza różnicowa (nozologiczna)?
Skupia się na współdziałaniu z osobą badaną i jej otoczeniem.
Skupia się na funkcjonowaniu człowieka w określonych obszarach życia.
Na nazewnictwie jednostek chorobowych.
Skupienie na zasobach i mechanizmach podtrzymujących zdrowie.
Pytanie 18
Na czym polega Diagnoza funkcjonalna?
Skupienie na zasobach i mechanizmach podtrzymujących zdrowie.
Skupia się na współdziałaniu z osobą badaną i jej otoczeniem.
Skupia się na funkcjonowaniu człowieka w określonych obszarach życia.
Na nazewnictwie jednostek chorobowych.
Pytanie 19
Na czym polega Diagnoza interakcyjna / psychospołeczna?
Skupia się na współdziałaniu z osobą badaną i jej otoczeniem.
Skupia się na funkcjonowaniu człowieka w określonych obszarach życia.
Na nazewnictwie jednostek chorobowych.
Skupienie na zasobach i mechanizmach podtrzymujących zdrowie.
Pytanie 20
Na czym polega Salutogeneza Aarona Antonovsky?
Skupienie na zasobach i mechanizmach podtrzymujących zdrowie.
Skupia się na funkcjonowaniu człowieka w określonych obszarach życia.
Skupia się na współdziałaniu z osobą badaną i jej otoczeniem.
Na nazewnictwie jednostek chorobowych.
Pytanie 21
Połącz kluczowe pojęcia diagnozy różnicowej z definicją
Terapia
leczenie wynikające z diagnozy i prognozy.
Rozpoznanie
identyfikacja jednostki nozologicznej.
Reifikacja
pacjent traktowany jak „opakowanie” dla choroby
Syndrom
zespół objawów.
Symptomy
objawy współwystępujące w konfiguracjach.
Jednostka nozologiczna
konkretne zaburzenie somatyczne lub psychiczne.
Prognoza/Rokowanie
przewidywanie rozwoju choroby.
Pytanie 22
Na czym polega efekt Rumpelstilzchena?
Pacjent wierzy, że terapeuta „wie co robi”, i zrzeka się odpowiedzialności za swoje decyzje
Pacjent wierzy, że terapeuta „wie co robi”, i zrzeka się odpowiedzialności za własne leczenie
Pacjent wierzy, że jest odpowiedzialny za własne leczenie
Pacjent wierzy, że terapeuta wyleczy go w jedno spotkanie
Pytanie 23
Wybierz Funkcje wywiadu wstępnego (wg Cierpiałkowskiej)
Wysłuchanie – aktywne słuchanie, empatia, obserwacja.
Rozstrzygnięcie, czy problem leży w obszarze psychologii klinicznej / zdrowia, a nie np. medycyny.
Nawiązanie kontaktu z pacjentem i poznanie jego subiektywnego problemu
Określenie formy pomocy – ambulatoryjna czy wymaga hospitalizacji.
Pytanie 24
Połącz obszary treściowe wywiadu z zakresem pytań/informacji
Obecne symptomy i problemy
Historia, początek, trwanie, intensywność, kontekst
Inne współwystępujące symptomy
Objawy nieuwzględnione w głównym problemie
Kwestie ryzyka
Zachowania autodestrukcyjne, impulsywność
Oczekiwania wobec pomocy
Motywacja i cele pacjenta
Uzależnienia
Substancje, zachowania nałogowe
Historia chorób somatycznych i psychicznych
Leczenie, objawy, hospitalizacje
Sposoby radzenia sobie
Mocne strony, strategie przystosowawcze
Historia rodzinna i edukacyjna
Relacje, pochodzenie, środowisko
Historia leczenia
Dotychczasowa pomoc, skuteczność terapii
Traumatyczne doświadczenia
Nadużycia, przemoc, stresory
Pytanie 25
Jaki cel ma wywiad w sytuacji kryzysowej?
szybkie opanowanie stanu kryzysowego i wsparcie emocjonalne.
poznanie sposobu myślenia, emocji i doświadczeń pacjenta
szybkie opanowanie stanu emocjonalnego pacjenta.
Pytanie 26
Wymień rodzaje wywiadów
Pytanie 27
połącz rodzaje wywiadów z opisem
częściowo ustrukturalizowany
Łączy elementy sztywnej struktury z elastycznością rozmowy
swobodny
Opiera się na spontanicznej narracji pacjenta
ustrukturalizowany
Ograniczona swoboda – diagnosta nie modyfikuje treści
Pytanie 28
co jest brane pod uwagę podczas analizy wywiadu?
Interakcje
Treść wypowiedzi
Aura
Wygląd
Stan cywilny
Dane fizjologiczne
Obserwacja cech fizycznych
Sposób bycia
Pytanie 29
Wymień rodzaje pytań stosowanych w wywiadzie
Pytanie 30
Poufność dokumentacji nie jest wymogiem.
Fałsz
Narzędzie badawcze nie ma woływu zakłócanie wiarygodności informacji.
Fałsz
Badający może źle zinterpretować wypowiedź pacjenta, co wpływa na wiarygodność informacji z wywiadu.
Prawda
Osoba badana może świadomie lub nieświadomie fałszować informacje podczas wywiadu.
Prawda
Pytanie 31
Połącz cel diagnozy psychologicznej z opisem
Praktyczny (interwencyjny, terapeutyczny)
Określenie, _jak pomóc_ pacjentowi – planowanie oddziaływań, terapii, wsparcia.
Wyjaśniający (eksplanacyjny)
Ustalenie _dlaczego_ osoba funkcjonuje w określony sposób.
Predykcyjny (prognostyczny)
Określenie, _jak może wyglądać przyszłe funkcjonowanie_ jednostki.
Klasyfikacyjny (nozologiczny)
Przyporządkowanie obserwowanych objawów do określonej jednostki diagnostycznej (np. według ICD lub DSM).
Opisowy (deskryptywny)
Określenie _jak funkcjonuje_ dana osoba – poznanie jej zachowań, emocji, relacji, cech osobowości.
Pytanie 32
wypisz zasady dobrej diagnozy
Pytanie 33
Wybierz warunki konieczne by psycholog mógł się podjąć diagnozy
Ustala zakres przekazywanych informacji
Możliwa jest odpowiedź na pytanie diagnostyczne zgodnie z wiedzą naukową
Zawiera kontrakt diagnostyczny
Łączenie **danych ilościowych i jakościowych** w kontekście pytań diagnostycznych
Szanuje autonomię i prawa osoby badanej
Minimalizowanie czynników zakłócających wynik i kontrola własnych uprzedzeń
Poszerza wiedzę i konsultuje proces diagnostyczny
W razie potrzeby kieruje do innego specjalisty
Rozpoznaje konflikty i konsultuje je
Posiada kompetencje
Informuje o ograniczeniach doświadczenia
Korzysta z superwizji
Dba o dobro osoby badanej
Jest jasny cel badania
Pytanie 34
Na jakiej podstawie dobiera się narzędzia diagnostyczne?
właściwości psychometryczne
aktualne wersje narzędzi
uwzględnienie indywidualnych właściwości badanego
Opracowuje strategię diagnozowania
prawa autorskie
Pytanie 35
dopasuj rodzaje symulacji do opisu
Sursymulacja
Chory → dodaje nieswoiste objawy
Metasymulacja
Po wyleczeniu → udaje dalej
Symulacja
Zdrowy → udaje chorego
Regresja
Wyleczona choroba → wraca w stresie
Pytanie 36
co się bierze pod uwagę podczas integracji danych?
Komunikowanie wniosków zgodnie z **kontraktem diagnostycznym**
**zakłóceń w warunkach badania** i ich wpływu na wyniki
Łączenie **danych ilościowych i jakościowych** w kontekście pytań diagnostycznych
właściwości psychometrycznych narzędzi** oraz jakości wywiadu/obserwacji
Przekazywanie informacji w sposób **dostosowany do odbiorcy**
Pytanie 37
W jaki sposób komunikuje się efekty osobie badanej?
z użyciem skomplikowanych nazw
zgodnie z kontraktem diagnostycznym
w sposób dostosowany do odbiorcy
Pytanie 38
połącz rodzaje obserwacji z opisem
Ukryta
obserwator ukryty np za lustrem weneckim
Naturalna
naturalne środowisko osoby obserwowanej
Pośrednia
obserwacja na podstawie relacji innych osób
Bezpośrednia
Obserwuje sytuację na bieżąco
Uczestnicząca
badacz jest członkiem obserwowanej grupy
Laboratoryjna
sztucznie zorganizowane środowisko obserwacji
Jawna
obserwator jest widoczny dla osób obserwowanych
Pytanie 39
połącz typy obserwacji diagnostycznej z opisem
Ambulatoryjna
trwa kilka spotkań, jest ciągła obserwacja pacjenta jak wykonuje codzienne czynności
Szpitalna/Kliniczna
odbywa się kilka dni lub tygodni na oddziale szpitalnym w izolacji
Środowiskowa
czas jest elastyczny, obserwacja odbywa się w naturalnym otoczeniu pacjenta jak szkoła, dom, praca
Pytanie 40
połącz sposoby struktury obserwacji z opisem
Rating
skale oceny
Time sampling
próbki czasowe, np 15 minut co tydzień w obserwacji rozwoju motorycznego
Event sampling
konkretne zdarzenia, np każdy epizod agresji w szkole
Pytanie 41
wypisz kategorie trudności, które mogą wystąpić podczas przeprowadzania wywiadu diagnostycznego
Pytanie 42
wypisz techniki ułatwiające budowanie zaufania
Pytanie 43
wymień techniki komunikacyjne
Pytanie 44
wymień techniki poznawcze i strukturalne
Pytanie 45
wymień techniki wspierające i regulujące emocje
Pytanie 46
wypisz dobre postawy psychologa
Pytanie 47
Inwentarz
narzędzie heterogonicznym, które składa się z pozycji mierzących różne składowe interesującego nas konstruktu. Pozycje te nie mogą być wysoko skorelowane, ani też wymienne – każda z nich wnosi wyjątkowy wkład w ostateczny wynik kwestionariusza.
rzetelność
powtarzalność wyników
trafność
związek wyników z teorią
Skala
to narzędzie jednorodne – składa się z pozycji mierzących ten sam konstrukt. Zakłada się więc, że pozycje skali powinny być wysoce skorelowane oraz wzajemnie wymienne.
miary trafnośći
r ≤ √rzetelność
miary rzetelności
α ≥ 0,70, r
kwestionariusz
Na arkuszu testowym są pytania lub stwierdzenia, a zadaniem osoby badanej jest ustosunkowanie się do nich poprzez wybór jednej z kilku z góry przewidzianych możliwości.
Pytanie 48
wymień słabe strony metod samoopisowych