Twój wynik: Grafika

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Pytanie 1
Za co są odpowiedzialne czopki w budowie oka?
Za postrzeganie wyłącznie czerni i bieli
Za widzenie dzienne (fotopowe)
Za widzenie peryferyjne
Za widzenie nocne (skotopowe)
Pytanie 2
Jakie są główne systemy współrzędnych, o których mówi się w kontekście rzutowania w grafice komputerowej?
Układ urządzenia (fizyczny)
Układ współrzędnych obserwatora (lub rzutu)
Układ współrzędnych obiektu (sceny lub świata)
Układ współrzędnych rzutni
Układ kwantyzacji
Pytanie 3
W jaki sposób można skalować obiekt względem dowolnego punktu P0 (x0, y0)?
Wykonując skalowanie bezpośrednio względem tego punktu bez dodatkowych operacji
Skalując obiekt względem początku układu współrzędnych
Przesuwając płaszczyznę tak, aby punkt P0 znalazł się w początku układu współrzędnych
Przesuwając płaszczyznę z powrotem, aby punkt, który był w początku układu, wrócił na swoje pierwotne miejsce
Pytanie 4
Które z wymienionych przekształceń geometrycznych na płaszczyźnie są zaliczanie do przekształceń afinicznych?
Rzutowanie perspektywiczne
Obrót
Skalowanie
Pochylanie (Shearing)
Przesunięcie (Translacja)
Pytanie 5
W kontekście obrotów obiektów w przestrzeni 3D, co jest ważne do zapamiętania?
Kolejność wykonywania obrotów jest zawsze nieistotna
Problemy z dokładnością obliczeń numerycznych nie mają wpływu na obroty
Obrót wokół dowolnej osi można wykonać tylko za pomocą jednej macierzy
Nakładanie przekształceń na ogół nie jest łączne, co oznacza, że kolejność obrotów jest istotna
Pytanie 6
Które z poniższych stwierdzeń najlepiej opisuje różnicę między rzutowaniem równoległym a perspektywicznym?
Rzutowanie równoległe tworzy wrażenie głębi, a perspektywiczne nie
Rzutowanie równoległe jest zbliżone do sposobu widzenia człowieka, a perspektywiczne nie
Rzutowanie równoległe zachowuje równoległość wszystkich prostych i stosunek długości odcinków, natomiast perspektywiczne daje bardziej realistyczne wrażenie głębi, zbliżone do ludzkiego widzenia
Rzutowanie perspektywiczne jest używane głównie w rysunku technicznym
Pytanie 7
Jakie są główne korzyści z używania współrzędnych jednorodnych w grafice komputerowej?
Eliminują potrzebę macierzy w ogóle
Służą wyłącznie do reprezentacji punktów w przestrzeni 3D
Umożliwiają przedstawienie translacji (przesunięcia) jako mnożenia przez macierz, co ułatwia łączenie wielu przekształceń w jedną macierz złożoną
Upraszczają obliczenia dla pojedynczych punktów
Pytanie 8
Wskaż właściwości algorytmu Bresenhama do rysowania okręgu/łuku okręgu lub ogólnie algorytmu z punktem środkowym
Wykorzystuje wyłącznie operacje na liczbach całkowitych
Zawsze rysuje idealne okręgi, niezależnie od proporcji boków rastra
Jest bardzo kosztowny obliczeniowo
Wybór pikseli następuje na podstawie analizy położenia punktu znajdującego się w połowie odcinka łączącego dwa rozważane piksele (punktu środkowego)
Pytanie 9
Które stwierdzenia dotyczące metod antyaliasingowych są prawdziwe?
Całkowicie usuwają efekt aliasingu
Mogą polegać na przypisywaniu różnego odciena szarości pikselom w zależności od ich odległości od idealnej linii
Jedną z metod jest zwiększanie rozdzielczości
W przypadku rysowania odcinka, mogą powodować, że odcinek nie jest symetryczny przy zamianie końców startowych
Pytanie 10
Co dzieje się, gdy zmieniamy rozdzielczość obrazu cyfrowego?
Przy dwukrotnym zwiększeniu rozdzielczości, jeden piksel pierwotny jest zastępowany czterema pikselami o barwie piksela pierwotnego
Zmiana rozdzielczości jest możliwa tylko poprzez ponowne próbkowanie obrazu rzeczywistego
Nowe piksele przy zwiększaniu rozdzielczości są często wyznaczane na zasadzie interpolacji między pikselami sąsiednimi
Przy zmniejszaniu rozdzielczości, cztery piksele pierwotne są zastępowane jednym pikselem o średniej barwie pikseli pierwotnych
Pytanie 11
Który algorytm obcinania wykorzystuje 4-bitowy kod przypisany do każdego obszaru płaszczyzny w celu szybkiego odrzucania odcinków?
Algorytm Sutherlanda-Hodgmana
Algorytm DDA
Algorytm Cyrusa-Becka
Algorytm Cohena-Sutherlanda
Pytanie 12
W jakiej metodzie wypełniania obszaru najpierw znajduje się przecięcie z konturami obiektów dla każdego wiersza rastra?
Metoda z punktem początkowym
Metoda z kontrolą parzystości (przeglądania wierszami)
Metoda z punktem środkowym
Metoda z czterema sąsiadami
Pytanie 13
Główna zaleta algorytmu Bresenhama do rysowania odcinków polega na tym, że
Wykorzystuje skomplikowane operacje zmiennoprzecinkowe
Rysuje linie o dowolnym nachyleniu bez modyfikacji
W każdym kroku wymaga jedynie jednego dodawania całkowitoliczbowego
Automatycznie usuwa efekt aliasingu
Pytanie 14
Czym jest efekt aliasingu w grafice rastrowej?
Sposobem na obliczanie wartości pikseli w algorytnie Bresenhama
Zwiększeniem rozdzielczości ekranu
Skończoną rozdzielczością rastra, skutkującą schodkowym wyglądem linii
Metoda wypełniania obszarów kolorem
Pytanie 15
Jakie dwa procesy składają się na digitalizację obrazu rzeczywistego?
Filtracja i rozpoznanie
Próbkowanie i kwantyzacja
Akwizycja i analiza
Kompresja i dekompresja
Pytanie 16
Jakie formaty obrazu są obecnie najpopularniejsze lub powszechnie stosowane?
3:2
16:9
5:4
16:10
4:3
Pytanie 17
Które z poniższych parametrów technicznych projektora są podawane w ANSI lumenach?
Jasność
Kontrast
Żywotność lampy
Rozdzielczość rzeczywista
Pytanie 18
Co zalicza się do zalet technologii D-ILA/LCoS/SXRD?
Bardzo wysoka rozdzielczość
Prosta i tania konstrukcja
Unikanie występującego niekiedy efektu tęczy, który zdanie części widzów całkowicie dyskwalifikuje modele DLP
Działa na zasadzie przepuszczania światła przez panele
Zwiększone wygładzenie krawędzi pikseli w porównaniu do modeli DLP
Pytanie 19
Wskaż cechy charakterystyczne projektorów DLP/DMD
Technologia stworzona i opatentowana przez firmę Texas Instruments
Wykorzystują matryce ciekłokrystaliczne do przepuszczania światła
Są droższe w eksploatacji niż projektory LCD
Zapewniają bezawaryjną pracę w systemie ciągłym, z MTBF (średnim czasem pomiędzy awariami) wynoszącym ponad 100 000 godzin
Problem ustawiania zbieżności kolorów nie istnieje, w przeciwieństwie do projektorów LCD
Pytanie 20
Jaka jest główna zaleta stosowania technologii DLP w kontekście długotrwałego wyświetlania tego samego obrazu?
Możliwość wyświetlania obrazu w 3D
Odporność na utrwalenie obrazu (wypalenie) dzięki prostemu torowi świetlnemu i braku polaryzatorów/filtrów pochłaniających światło
Wyższa jasność obrazu
Niższy poziom hałasu
Pytanie 21
Czym charakteryzuje się rozdzielczość kompresowana w projektorach?
Obraz jest skalowany w dół, co może prowadzić do utraty części zawartości obrazu
Jest to natywna rozdzielczość panelu projektora
Obraz jest skalowany w górę, zwiększając szczegółowość
Jest to metoda pomiaru kontrastu
Pytanie 22
Jaka jest szacunkowa żywotność lampy w tradycyjnym projektorze z lampą metalowo-halogenkową?
Do 20 000 godzin
Od 2000 do 4000 godzin
Ponad 100 000 godzin
Poniżej 1000 godzin
Pytanie 23
Jaki jest głowny powód, dla którego projektory CRT są trudne w dostrajaniu?
Konieczność precyzyjnego połączenia trzech strumieni światła, co może być wykonane wyłącznie przez doświadczonego fachowca
Duża emisja ciepła
Wysoki koszt eksploatacji
Niska jakość obrazu
Pytanie 24
Która z wymienionych technologii projektorów jest technologią odbiciową, a która transmisyjną?
DLP jest odbiciowa, LCD jest transmisyjna
Obie są transmisyjne
LCD jest odbiciowa, DLP jest transmisyjna
Obie są odbiciowe
Pytanie 25
Co to jest "Gamut"?
System doboru barw, podobny do systemu Munsella
Specjalny rodzaj oświetlenia
Jednostka miary natężenia światła
Zakres barw możliwy do odwzorowania przez dane urządzenie
Pytanie 26
Które z wymienionych modeli są zorientowane na sprzęt?
Wszystkie wymienione
RGB, CMK (CMY), YUV, YIQ
CIE RGB, CIE XYZ, CIE LUV
HSV, HLS, Lab
Pytanie 27
Do jakich zastosowań są najczęściej używane modele YUV i YIQ?
Do grafiki 3D
Do druku
Dla wideo
Do obrazów czarno-białych
Pytanie 28
Na jakiej teorii barw opiera się model CIE Lab, wykorzystywany do opisu widzenia człowieka?
Na teorii trójskładowej Younga-Helmholtza
Na teorii barw przeciwstawnych
Na teorii falowej światła
Na teorii postrzegania jasności
Pytanie 29
Dlaczego w grafice komputerowej potrzebne są modele barw, zwłaszcza te ścisłe, obiektywne i precyzyjne?
Aby umożliwić uzyskanie za pomocą komputera obrazu barwnego, który będzie właściwie odbierany przez człowieka, oraz do wykorzystania właściwych obliczeń i reprodukcji obrazów
Aby umożliwić artystyczne wyrażenie się
Aby stworzyć wizualnie przyjemny obraz
Aby odwzorować wszystkie kolory widzialne przez ludzkie oko
Pytanie 30
Jaka jest istotna wada modeli HSV i HLS w porównaniu do modelu CIE XYZ, jeśli chodzi o przestrzeń barw?
Nie oddzielają informacji o jasności od informacji o barwie
Nie są opisane przestrzenią liniową, co uniemożliwia dodawanie wektorów w tych modelach
Są zbyt skomplikowane w użyciu
Są ograniczone do wyświetlania na monitorach
Pytanie 31
W modelu HSV, czym mierzony jest Odcień H (Hue)?
Jako stopień nasycenia barwy
Jako kąt obrotu wokół osi V ( przeciwnie do kierunku ruchu wskazówek zegara)
Jako odległość punktu barwy od osi V
Jako wartość z przedziału
Pytanie 32
Gdzie należy doszukiwać się genezy modelu RGB stosowanego w grafice komputerowej?
W trójchromatycznej teorii widzenia
W intuicyjnym sposobie doboru barw
W psychofizjologicznych badaniach nad percepcją barw
W potrzebach poligrafii
Pytanie 33
Jeśli mieszamy barwy P1 i P2 na wykresie chromatyczności, gdzie znajduje się barwa wynikowa P3?
Na zewnątrz wykresu
Zawsze w punkcie bieli CE
Na odcinku łączącym te punkty
W losowym miejscu na wykresie
Pytanie 34
Jakie barwy są przedstawione na brzegu "podkowy" na wykresie chromatyczności układu CIE XYZ?
Barwy dopełniające
Barwy mieszane
Czyste barwy, odpowiadające pojedynczym długościom fali
Barwy achromatyczne
Pytanie 35
Co przyjęto za punkt wyjścia w modelu kolorów CIE XYZ?
Trzy teoretyczne barwy podstawowe X, Y i Z, nie mające rzeczywistych odpowiedników
Trzy barwy podstawowe R, G, B
Jasność, stosunek czerwień/zieleń, stosunek błękit/żółć
Trzy barwy podstawowe C, M, Y
Pytanie 36
Jaką nietypową cechę mają składowe trójchromatyczne w modelu CIE RGB dla pełnego zakresu barw widmowych?
Składowe nie zależą od długości fali
Wszystkie wartości są zawsze dodatnie
Składowa czerwona musi przyjmować w pewnym zakresie wartość ujemną, która nie ma interpretacji fizycznej
Składowa zielona jest zawsze najmniejsza
Pytanie 37
W systemie Munsella, co oznacza parametr CHROMA?
Rodzaj barwy podstawowej
Odcień barwy
Jasność barwy
Różnicę pomiędzy barwą czystą a szarością
Pytanie 38
Wzorce barew można podzielić na trzy rodzaje
Addytywne, subtraktywne, percepcyjne
RGB, CMY, HSV
Monochromatyczne, achromatyczne, chromatyczne
Fizyczne, psychofizyczne, percepcyjne
Pytanie 39
Wymień trzy określenia percepcyjne barw
Jasność
Odcień barw
Barwę achromatyczną
Nasycenie lub czystość pobudzenia
Pytanie 40
Jak nazywa się zjawisko, w którym różne kombinacje fal mogą tworzyć takie same profile pobudzenia fotoreceptorów, co oznacza, że są postrzegane jako ta sama barwa (np. złożenie fal "niebieskich" i "żółtych" oraz fale "zielone" są postrzegane jako kolor zielony)?
Indukcja przestrzenna
Metameryzm
Chromatyczność
Prawo Webera-Fechnera
Pytanie 41
Z fizycznego punktu widzenia, od czego zależy odcień barwy?
Od długości fali świetlnej
Od strumienia światła
Od długości przedziału, w jakim występuje obserwowane promieniowanie
Od czystości pobudzenia
Pytanie 42
Jakie prawo kolorometryczne mówi, że zauważalny dla zmysłu wzroku przyrost natężenia promieniowania jest proporcjonalny do natężenia już działającego?
Prawo Betzolda-Brueckego
Pierwsze prawo Grassmana
Drugie prawo Grassmana
Prawo Webera-Fechnera
Pytanie 43
W odniesieniu do atrybutów barw, jakie progi różnicy występują?
Próg różnicy odcienia i próg różnicy wartości
Próg róznicy koloru i próg różnicy jasności
Tylko próg różnicy koloru
Próg różnicy koloru, próg różnicy nasycenia, próg różnicy jasności
Pytanie 44
Co uzyskuje się, gdy zmniejszy się nasycenie barwy do zera, niezależnie od odcienia?
Barwę białą
Barwę szarą
Barwę czarną
Barwę achromatyczną
Pytanie 45
Na czym polega indukcja przestrzenna?
Na tym, że zbyt małe plamy barwne są odbierane jako szare
Na tym, że po gwałtownym usunięciu obserwowanej plamy barwnej pozostaje wrażenie barwne
Na tym, że barwa zmienia się w sposób ciągły wraz ze zmianą długości fali promieniowania
Sprowadza się do tego, że ta sama barwa, oglądana w otoczeniu różnych barw, może być za każdym razem odbierana jako zupełnie inna
Pytanie 46
Rzutowanie równoległe pozwala
Pozwala zdefiniować wymiary przedmiotu
Pozwala przedstawić obiekt zgodnie z naszym wyobrażeniem
Zachowuje równoległość prostych oraz proporcje długości odcinków równoległych
Pytanie 47
Subtraktywny sposób mieszania barw
W następstwie mieszania coraz większej liczby kolorów zmierza do czerni
Znalazł zastosowanie w urządzeniach wyświetlających
Związany jest z pochłanianiem i odbijaniem części widma światła
Pytanie 48
Przekształcenia afiniczne to
Przesunięcie i skalowanie
Przesunięcie, skalowanie, obrót i pochylenie
Skalowanie i pochylenie, obrót według środka układu współrzędnych
Pytanie 49
Lambertowski model oświetlania opiera się na założeniu, że
Jasność powierzchni oświetlonego obiektu nie zależy od kierunku źródła światła
Wszystkie obiekty są idealnie matowe
Najistotniejsze jest odbicie kierunkowo-rozproszone
Pytanie 50
Metoda modelowania "dekompozycja na komórki"
Wymaga się, aby łączone elementy miały wspólny węzeł, krawędź lub ścianę i mogą się przecinać, jeżeli jest wykonywana operacja regularyzacji
Umożliwia łączenie prostych obiektów identycznie jak w metodzie CSG, ale dopuszcza szerszy zakres prymitywów
Wymaga się, aby łączone elementy miały wspólny węzeł, krawędź lub ściane, lecz nie mogą się przecinać
Pytanie 51
W projektorach DLP filtr kołowy pozwala uzyskać kolor
Wyświetlanych pikseli po odbiciu od układu DMD
Wyświetlanych pikseli poprzez trzykrotny obrót filtra w torze świetlnym przed układem DMD
Poprzez obrót filtra i wskazanie kolorów dla 3 przylegających od siebie pikseli zgodnie z modelem RGB
Pytanie 52
Krzywa B-sklejana (B-spline)
Jest trudna do sterowania, ponieważ zmiana położenia jednego węzła wpływa na kształt całej krzywej
Jest trudna do sterowania, ponieważ wraz ze wzrostem liczby segmentów znacznie rośnie liczba punktów kontrolnych
Pozwala modelować skomplikowane kształty
Pytanie 53
Na czym polega proces kwantowania przy digitalizacji sygnałów analogowych?
Na przypisaniu każdej próbce sygnału odpowiedniej wartości ze skończonej puli
Na podziale sygnału analogowego na wymaganą liczbę próbek
Na zakodowaniu uzyskanego opisu danych w celu jego kompresji
Pytanie 54
Mówi się o powierzchniach bikubicznych, ponieważ
Są krzywymi trzeciego stopnia (kubikami)
Są iloczynem tensorowym dwóch krzywych trzeciego stopnia
Zbudowane są z trójkątów Beziera
Pytanie 55
W metodzie śledzenia promieni, promienie "shadow rays"
Odpowiadają za określenie, czy miejsce przecięcia jest oświetlone konkretnym światłem
Odpowiadają za generowanie cieni oświetlonych obiektów
Rozwiązują problem widoczności
Pytanie 56
W metodzie energetycznej faza dyskretyzacji otoczenia dotyczy
Podziału sceny na małe elementy składowe, czyli pola
Wskazanie elementów niewidocznych na scenie
Wyboru par pól, które są widoczne dla obserwatora
Pytanie 57
Jednym z kroków w algorytmie Cohena-Sutherlanda jest wykonanie operacji AND, ma ona na celu
Odrzucić odcinek leżący poza obszarem obcinającym
Odrzucić odcinek nie podlegający obcinaniu
Wskazać koniec odcinka do obcięcia
Pytanie 58
Algorytm wypełniania przez spójność
Wymaga wyznaczonego punktu początkowego, tzw. ziarna
Znajduje zastosowanie również do wypełniania wielokątów z pustymi obszarami wewnątrz tzw. "dziurami"
Umożliwia wypełnienie wielokątów wypukłych tylko gdy ich granica (linia) jest wyznaczona przez siatkę czterospójną
Pytanie 59
Zjawisko indukcji przestrzennej powoduje, że
Różnobarwne plamy o bardzo małych rozmiarach, umieszczone na dowolnym tle barwnym, moga być postrzegane jako pozbawione zupełnie koloru
Ta sama barwa, oglądana w otoczeniu innych barw, może być odbierana jako zupełnie inna
Po obserwacji określonego koloru w mózgu przez jakiś czas pozostaje wrażenie barwne czyli może się ono pojawiać jako postrzeganie tej samej barwy, mimo że oko już jej nie rejestruje
Pytanie 60
W opisie fizycznym barw, kolor zależy od
Od rozkładu mocy obserwowanego promieniowania
Od długości fali świetlnej
Długości przedziału, w jakim występuje obserwowane promieniowanie
Pytanie 61
W metodzie szkieletowej modelowania brył
Definiuje się tylko położenie wierzchołków i krawędzi występujących w obiekcie
Po zdefiniowaniu krawędzi i wierzchołków w sposób uproszczony (poglądowy) są wypełniane powierzchnie boczne
Zdefiniowane w ten sposób bryły dzięki werteksom zawierają informacje o wnętrzu bryły
Pytanie 62
Wektory normalne powierzchni są niezbędne do obliczeń w metodzie cieniowania
Płaskiej
Gourauda
Phonga
Pytanie 63
Efekt aliasingu jest skutkiem skończonej rozdzielczości rastra i
Można go częściowo usunąć stosując dodatkowo odpowiednie metody algorytmiczne
Nie może być usunięty
Można go usunąć stosując metody antyaliasingowe
Pytanie 64
W modelu barw HSB, poszczególne atrybuty wyrażają
Kolor w zakresie 300-0, ponieważ mierzony jest w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, nasycenie i jasność w zakresach 0-255
Kolor w zakresie 0-300, nasycenie i jasność w zakresie do 100%
Kolor w zakresie 0-360, nasycenie i jasność w takich samych umownych zakresach (np. 0-100)
Pytanie 65
Współrzędne jednorodne w przekształceniach geometrycznych stosuje się aby
Uzyskać pojedynczą macierz dla złożonego przekształcenia
Wykonywać obliczenia w oparciu o macierze
Można było go dodawać i mnożyć macierze
Pytanie 66
Elipsy Stilesa w modelu CIE-XYZ
Obszary wskazujące kierunki zmiany chromatyczności
Wskazują na zakres barw możliwy do odwzorowania przez wybrane urządzenie
Wyznaczają współrzędne o różnych wielkościach wewnątrz, których barwy są nierozróżnialne
Pytanie 67
Algorytm przyrostowy rysowania odcinka (DDA)
Umożliwia rysowanie odcinka niezależnie od kąta odchylenia
Wyznacza współrzędne kolejnego punktu po wykonaniu operacji mnożenia, dodawania i zaokrąglania
Wyznacza współrzędne kolejnego punktu po wykonaniu jednej operacji dodawania
Pytanie 68
Lambertowski model oświetlenia opiera się na założeniu, że
Wszystkie obiekty są idealnie matowe
Jasność powierzchni oświetlonego obiektu nie zależy od kierunku źródła światła
Najistotniejsze jest odbicie kierunkowo-rozproszone
Pytanie 69
Algorytm Cohena-Sutherlanda
Służy do obcinania wielokątów do prostokątnego okna
Służy do obcinania odcinków na podstawie położenia ich końców
Służy do obcinania odcinków
Pytanie 70
Metoda modelowania Sweeping
Dotyczy powierzchni i brył
Umożliwia modelowanie brył obrotowych tj. stożek, torus itp.
Dotyczy tylko powierzchni
Pytanie 71
Prawo ciągłości, jedno z praw dotyczących kolorymetrii (II prawo Grassmana)
Wnioskuje o istnieniu w siatkówce odbiorników o trzech liniowo niezależnych krzywych czułości widmowej
Każda dowolnie wybrana barwa może być określona za pomocą trzech liniowo niezależnych barw
Wyklucza możliwość istnienia barwy nie sąsiadującej z barwami składowymi
Pytanie 72
Cieniowanie realizowane w fazie renderingu polega na
Określeniu cieni dla ścian widocznych
Obliczeniu barwy każdego piksela wyświetalnej powierzchni
Sposobie oświetlenia sceny
Pytanie 73
Przy skalowaniu jednorodnym
Współczynniki skalowania są >1
Współczynniki skalowania są równe
Proporcje skalowania obiektu zmieniają się
Pytanie 74
Algorytm obcinania wielokąta do prostokątnego okna (Sutherlanda-Hodgmana)
Traktuje dowolny wielokąt jako zbiór odcinków i obcina je krawędziami okna
Umożliwia obcinanie na podstawie położenia wierzchołków tylko wielokątów wypukłych
Traktuje wielokąt jako zbiór wierzchołków, w każdym kroku algorytmu rozpatrywany jest jeden wierzchołek leżący poza oknem przycinania
Pytanie 75
W metodzie CSG (constructive solid geometry)
Dostępny jest zestaw podstawowych brył (prymitywów), z których można tworzyć bryły bardziej złożone
Nie wykonuje się operacji regularyzacji zbioru
Wykorzystuje się operacje łączenia brył ze sobą, operację znajdowania części wspólne brył oraz operację odejmowania brył
Pytanie 76
Monitory OLED
Nie wymagają podświetlenia
Stosuje się diody wykonane z materiałów organicznych za wyjątkiem koloru niebieskiego
Stosuje się w nich na specjalnej folii kombinację zielonych i czerwonych kropek kwantowych
Pytanie 77
Które z poniższych stwierdzeń poprawnie opisują porównanie algorytmu śledzenia promieni (Ray Tracing) i metody energetycznej (Radiosity)?
Metoda energetyczna jest zazwyczaj szybsza od algorytmu śledzenia promieni ze względu na mniej skomplikowane operacje
Ray Tracing zapewnia wyznaczanie powierzchni widocznych i cieniowanie, podczas gdy Radiosity wymaga dodatkowej operacji wyznaczania powierzchni widocznych i cieniowania
Algorytm śledzenia promieni jest zależny od położenia obserwatora, natomiast metoda energetyczna jest niezależna od niego
Obraz uzyskany za pomocą klasycznego algorytmu śledzenia promieni jest bardziej realistyczny niż obraz z metody energetycznej
Pytanie 78
Które z poniższych stwierdzeń poprawnie opisują model oświetlenia Phonga?
Rozwinięciem idei modelu Lamberta jest dodanie w równaniu oświetlenia wielkości opisującej odbicie zwierciadlane
Maksimum odbicia zwierciadlanego występuje dla kąta α równego zero, a jasność odbicia szybko spada ze wzrostem kąta α, aproksymowane funkcją cosⁿ(α)
Jest to model empiryczny, tj. nie ma on podstaw fizycznych, ale pozwala na dobre przybliżenie wyglądu różnych materiałów
Przyjmuje, że powierzchnia obiektu jest idealnie matowa i światło odbite rozchodzi się równomiernie we wszystkich kierunkach
Pytanie 79
Czym różni się cieniowanie Phonga od cieniowania Gourauda?
Cieniowanie Phonga oblicza barwę jednego piksela i nadaje tę samą wartość wszystkim pikselom wielokąta
Cieniowanie Phonga interpoluje wektor normalny dla każdego piksela, a następnie na tej podstawie wyznacza barwę, co pozwala na usytuowanie rozświetlenia wewnątrz wielokąta
Cieniowanie Phonga interpoluje wartość koloru oraz natężenia światła między wierzchołkami trójkąta
Cieniowanie Phonga jest modelem oświetlenia, a nie metodą cieniowania
Pytanie 80
Która z wymienionych własności dobrej reprezentacji brył opisuje zdolność do przedstawienia możliwie wielu obiektów fizycznych?
Efektywność
Dziedzina
Unikatowość
Dokładność
Pytanie 81
W kontekście modelowania brył, jaka jest główna charakterystyka reprezentacji szkieletowej (drutowej)?
Obiekt powstaje z prostych komórek przez ich sklejanie
Bryła jest tworzona z prymitywów za pomocą operacji boolowskich
Bryła jest opisywana za pomocą powierzchni ograniczających, wierzchołków, krawędzi i ścian
Określa się jedynie szkielet bryły, definiując położenie wierzchołków i krawędzi
Pytanie 82
Które z poniższych stwierdzeń poprawnie opisują krzywe NURBS (Niejednorodne Wymierne Krzywe B-Sklejane)? (Wybierz wszystkie poprawne odpowiedzi)
Są uogólnioną nazwą dla większości krzywych B-sklejanych, które składają się z fragmentów krzywych Béziera
Umożliwiają wykreślenie dowolnej krzywej stożkowej
Konstrukcja wykorzystująca funkcje sklejane pozwala opisywać krzywą wielomianami, których stopień jest niezależny od liczby punktów kontrolnych
Wpływ punktu kontrolnego na kształt krzywej istnieje tylko w zakresie lokalnym
Pytanie 83
Jaka jest główna wada modelowania figur o skomplikowanym kształcie za pomocą krzywych Béziera wysokiego stopnia?
Konieczność użycia bardzo dużej liczby punktów kontrolnych
Niska precyzja odwzorowania kształtu
Problemy implementacyjne, takie jak bardzo duże wartości współczynników dwumianowych i wysoki koszt algorytmów obliczania punktu
Krzywe wysokiego stopnia zawsze tworzą pętle, co jest niepożądane
Pytanie 84
W przypadku tworzenia złożonych krzywych za pomocą składania wielu segmentów, kluczowa jest ciągłość krzywej w punktach łączenia segmentów. Jaki warunek musi być spełniony, aby uzyskać gładkie przejście krzywej przez węzeł, jeśli punkty kontrolne należące do węzła są symetryczne?
Dwa końcowe punkty sterujące jednego segmentu (Pa2, Pa3) muszą leżeć na tej samej prostej co dwa pierwsze punkty sterujące drugiego segmentu (Pb0, Pb1), a punkt Pa3 musi pokrywać się z Pb0
Punkt kontrolny musi być dosunięty do węzła
Dwa węzły końcowe muszą być połączone bez uwzględnienia gładkości przejścia
Punkty kontrolne nie mogą być współliniowe
Pytanie 85
Jakie działania można wykonać na krzywej w programach edycyjnych w kontekście modelowania?
Wszystkie powyższe
Przesunąć węzeł, co zmienia wygląd jednego lub dwóch segmentów
Przekształcić segment na prostą lub inną krzywą, co automatycznie ustawia punkty kontrolne
Dodać węzeł, co dzieli jeden segment na dwa
Pytanie 86
Które z poniższych stwierdzeń dotyczących krzywych Béziera są prawdziwe? (Wybierz wszystkie poprawne odpowiedzi)
Krzywa rzadko przechodzi przez punkty kontrolne
Kształt krzywej jest opisywany przez wielomiany, których stopień zależy od ilości punktów kontrolnych
W punkcie początkowym krzywa jest zawsze styczna do linii prostej biegnącej od punktu początkowego do pierwszego punktu kontrolnego
Zmiana numeracji wierzchołków łamanej (od n do 0 i odwrotnie) zmienia kształt krzywej
Pytanie 87
Pojedyncza krzywa Béziera jest jednoznacznie identyfikowana przez cztery punkty. Jaką rolę pełnią punkty P1 i P2 w takiej krzywej?
Określają one promień krzywizny krzywej
Są to punkty kontrolne, które działają jak magnesy, przyciągając do siebie krzywą
Są to punkty, przez które krzywa zawsze przechodzi
Są to punkty początkowy i końcowy krzywej