Twój wynik: rozwojówka

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Pytanie 1
Na czym polega współczesne ujęcie psychologii rozwoju człowieka?
Wyłącznie wpływ środowiska
Całożyciowy rozwój w wielu sferach pod wpływem czynników biologicznych, psychicznych i społecznych
Rozwój wyłącznie biologiczny
Brak zmian po okresie dojrzewania
Pytanie 2
Główne cele psychologii rozwojowej to:
Opis zmian, wyjaśnianie mechanizmów, przewidywanie, interwencja
Tylko przewidywanie zmian
Wyłącznie interwencja
Tylko opis zmian
Pytanie 3
Psychologia rozwoju różni się od psychologii wychowawczej tym, że:
Analizuje wyłącznie uczenie się w szkole
Koncentruje się na zmianach w jednostce przez całe życie
Bada tylko proces wychowania
Nie uwzględnia kontekstu społecznego
Pytanie 4
etapy rozwoju psychospołecznego Eriksona
Późna dorosłość (65+ lat)
Integralność vs. Rozpacz
Wczesne dzieciństwo (1–3 lata)
Autonomia vs. wstyd i zwątpienie
Młodzież (12–18 lat)
Tożsamość vs. zamieszanie tożsamości
Przedszkolne (3–6 lat)
Inicjatywa vs. poczucie winy
Wczesna dorosłość (18–40 lat)
Intymność vs. Izolacja
Okres niemowlęcy (0–1 rok)
Zaufanie vs. Nieufność
Dzieciństwo (6–12 lat)
Przemysłowość vs. poczucie niższości
Średnia dorosłość (40–65 lat)
Generatywność vs. Stagnacja
Pytanie 5
Faza oralna w teorii Freuda dotyczy:
Rozwoju moralnego
Latencji
Pierwszych doświadczeń związanych z karmieniem i ustami
Wczesnej dorosłości
Pytanie 6
Kluczowy mechanizm w teorii Freuda to:
Rozwiązywanie problemów
Warunkowanie klasyczne
Nieświadomość i konflikty id, ego i superego
Przetwarzanie informacji
Pytanie 7
struktura osobowści Freuda
Superego
koniec średniego dzieciństwa, wewnętrzny system norm, wartości, moralności
Id
od urodzenia, nieświadoma, kierująca się zasadą przyjemności
Ego
pod koniec 1 roku życia, część świadoma, pośredniczy między id, superego a rzeczywistością
Pytanie 8
stadia rozwojowe Piageta
Stadium przedoperacyjne (2-7 lat)
dzieci rozwijają zdolności językowe i wyobrażeniowe, ale ich myślenie nadal jest egocentryczne
Stadium sensoryczno-motoryczne (0-2 lata)
dzieci uczą się o świecie głównie przez zmysły i ruchy.
Stadium operacji formalnych (11 lat i więcej)
młodzież rozwija zdolność do myślenia abstrakcyjnego, hipotetycznego i dedukcyjnego
Stadium operacji konkretnych (7-11 lat)
dzieci zaczynają wykazywać zdolność do myślenia bardziej logicznie i systematycznie w kontekście rzeczywistych obiektów i sytuacji.
Pytanie 9
Kluczowa koncepcja Vygotsky’ego to:
Warunkowanie klasyczne
Nieświadomość
dziecko może nauczyć się więcej w interakcji z bardziej kompetentnym partnerem, niż samodzielnie.
Stadium latencji
Pytanie 10
Teoria uczenia się Skinnera opiera się na:
Warunkowaniu operacyjnym
Warunkowaniu klasycznym
Egocentryzmie
Przetwarzaniu informacji
Pytanie 11
warunkowanie Skinnera
Wzmocnienie negatywne
Usunięcie czegoś nieprzyjemnego, co również zwiększa prawdopodobieństwo powtórzenia zachowania.
Kara pozytywna
Dodanie nieprzyjemnego bodźca po niepożądanym zachowaniu, co zmniejsza prawdopodobieństwo powtórzenia zachowania.
Wzmocnienie pozytywne
Dodanie czegoś przyjemnego, co zwiększa prawdopodobieństwo powtórzenia zachowania.
Kara negatywna
Usunięcie przyjemnego bodźca po zachowaniu, co zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia zachowania
Pytanie 12
Koncepcja przetwarzania informacji Sieglera zakłada:
Brak zmian rozwojowych
Wyłącznie wpływ genetyki
Sztywne stadia rozwoju
Proces ciągły i strategie rozwiązywania problemów
Pytanie 13
fazy rozwoju psychoseksualnego Freuda
Genitalny (od okresu dojrzewania)
dojrzała seksualność.
Oralny (0–1 r.ż.)
źródło przyjemności: usta.
Analny (1–3 r.ż.)
przyjemność z kontroli wydalania.
Falliczny (3–6 r.ż.)
zainteresowanie narządami płciowymi (kompleks Edypa/Elektry).
Latencji (6–12 r.ż.)
rozwój intelektualny, społeczny i emocjonalny.
Pytanie 14
Czym różni się podejście behawiorystyczne od poznawczego?
Behawioryzm bada procesy myślowe
Oba ignorują środowisko
Behawioryzm skupia się na zachowaniu, poznawcze na procesach umysłowych
Oba badają wyłącznie emocje
Pytanie 15
Jakie są cechy zmiany rozwojowej?
Brak zmian
Stałość i brak zmian
Brak przewidywalności
Sekwencyjność, wielowymiarowość, adaptacyjność
Pytanie 16
Rozwój jakościowy to:
Brak zmian
Ilość informacji
Wzrost fizyczny
Nowe sposoby myślenia i zdolności
Pytanie 17
Warunkowanie klasyczne Pawłowa polega na:
Nagrodach i karach
Kojarzeniu bodźców
Abstrakcyjnym myśleniu
Strategiach rozwiązywania problemów
Pytanie 18
Podejście socjokulturowe podkreśla:
Izolację jednostki
Brak wpływu kultury
Wyłącznie genetykę
Wpływ interakcji społecznej i kultury
Pytanie 19
etapy rozwojowe Havighursta
Niemowlęctwo (0–1 rok)
Nawiązanie więzi z opiekunami
Wiek przedszkolny (3–6 lat)
Rozwijanie wyobraźni, uczenie się ról płciowych
Wczesna dorosłość (18–30 lat)
Nawiązywanie trwałych związków, wybór partnera, podjęcie pracy zawodowej
Adolescencja (12–18 lat)
Rozwijanie relacji z rówieśnikami, kształtowanie postawy wobec pracy
Późna dorosłość (65+)
Akceptacja własnego życia, pogodzenie się ze starością
Dorosłość (30–65 lat)
Wychowywanie dzieci, rozwijanie kariery zawodowej
Wczesne dzieciństwo (1–3 lata)
Uczenie się samodzielności, kontrola nad funkcjami fizjologicznymi
Wiek szkolny (6–12 lat)
Opanowanie podstawowych umiejętności szkolnych
Pytanie 20
Kultura postfiguracyjna to:
Brak autorytetów
Dzieci uczą dorosłych
Chaos norm
Autorytet dorosłych i przekaz tradycji
Pytanie 21
Kultura prefiguracyjna to:
Brak zmian
Sztywne normy
Wyłącznie przekaz od dorosłych
Dzieci aktywnie kształtują kulturę
Pytanie 22
Czynniki endogenne to:
Edukacja
Wpływy kulturowe
Warunki społeczne
Czynniki biologiczne i genetyczne
Pytanie 23
Czynniki egzogenne to:
Dziedziczenie
Temperament
Środowisko i wychowanie
Genotyp
Pytanie 24
W jaki sposób psychologia rozwojowa wyjaśnia mechanizmy rozwoju?
Złożoną interakcję czynników biologicznych i środowiskowych
Wyłącznie wpływ środowiska kulturowego
Jedynie procesy emocjonalne
Tylko biologiczne czynniki dziedziczne
Pytanie 25
Na czym polega interweniowanie w psychologii rozwojowej?
Ograniczaniu działań wychowawczych
Zmniejszaniu wpływu środowiska
Wspieraniu jednostki w sytuacjach trudności rozwojowych
Wzmacnianiu cech wrodzonych
Pytanie 26
Stałość obiektu polega na:
Operacjach formalnych
Zapominaniu o nieobecnych rzeczach
Myśleniu magicznym
Rozumieniu, że obiekty istnieją mimo braku ich widoczności
Pytanie 27
11. Siegler w teorii przetwarzania informacji podkreśla:
Stopniowe doskonalenie strategii i ciągłość procesu
Jednorodny rozwój u wszystkich dzieci
Sztywne etapy poznawcze
Wyłącznie wpływ emocji
Pytanie 28
Overlapping waves theory (Siegler) zakłada:
Stosowanie jednej strategii niezależnie od wieku
Zanik strategii w czasie
Brak wpływu środowiska
Wybór spośród wielu strategii i ich ewolucję z wiekiem
Pytanie 29
Vygotsky podkreśla w rozwoju poznawczym:
Brak wpływu kultury
Sztywne stadia poznawcze
Wyłącznie dojrzewanie biologiczne
Kluczową rolę społecznego kontekstu i wsparcia
Pytanie 30
Scaffolding to: (Vygotsky)
Jednorodne traktowanie wszystkich uczniów
Całkowita samodzielność dziecka bez pomocy
Ograniczenie kontaktów społecznych
Dostosowane wsparcie pomagające dziecku osiągnąć wyższy poziom rozwoju
Pytanie 31
Środowisko społeczno-kulturowe wpływa na rozwój poprzez:
Jedynie warunki biologiczne
Brak znaczenia dla rozwoju
Wyłącznie regulacje prawne
Normy, wartości, język, sposoby nauczania
Pytanie 32
Język w rozwoju poznawczym:
Nie wpływa na rozumienie pojęć
Blokuje rozwój moralny
Pełni wyłącznie funkcję ekspresji emocji
Jest kluczowym narzędziem myślenia i komunikacji
Pytanie 33
Warunkowanie klasyczne polega na:
Usuwaniu nieprzyjemnych bodźców
Kojarzeniu bodźca neutralnego z bodźcem bezwarunkowym
Ignorowaniu zachowań
Wynagradzaniu pożądanych reakcji
Pytanie 34
Co oznacza internalizacja kulturowych narzędzi poznawczych?
Brak rozwoju poznawczego
Przekształcanie zewnętrznych form działania w wewnętrzne procesy umysłowe
Mechaniczne powtarzanie
Przekazywanie genetyczne
Pytanie 35
Co oznacza interwencja w psychologii rozwojowej?
Wycofanie opieki
Stosowanie kar i nagród
Ignorowanie różnic indywidualnych
Planowe działanie mające na celu wspieranie lub modyfikowanie rozwoju
Pytanie 36
Na czym polega wyjaśnianie w psychologii rozwojowej?
Na eliminowaniu różnic indywidualnych
Na wartościowaniu jednostek
Na opisie statycznych cech
Na identyfikacji mechanizmów odpowiedzialnych za zmiany
Pytanie 37
Na czym polega strefa najbliższego rozwoju wg Vygotsky’ego?
To, co dziecko potrafi zrobić tylko samo
Wyłącznie zmiany fizyczne
Różnica między tym, co dziecko potrafi zrobić samo, a co z pomocą bardziej kompetentnej osoby
Brak wpływu otoczenia
Pytanie 38
Co oznacza wielowymiarowość zmian rozwojowych?
Wyłącznie rozwój fizyczny
Brak wpływu czynników biologicznych
Rozwój obejmujący różne sfery – poznawczą, społeczną, emocjonalną
Jednorodny rozwój w jednym aspekcie
Pytanie 39
Jakie znaczenie ma przewidywanie w psychologii rozwojowej?
Służy wyłącznie opisowi przeszłości
Umożliwia prognozowanie przebiegu rozwoju i planowanie wsparcia
Ignoruje czynniki środowiskowe
Wyklucza zmiany indywidualne
Pytanie 40
Co oznacza adaptacja w rozwoju?
Jednorodność zmian
Dostosowanie zachowania i struktur psychicznych do wymagań otoczenia
Stałość zachowań
Brak wpływu środowiska
Pytanie 41
Co oznacza internalizacja w ujęciu Vygotsky’ego?
Wyłączne uczenie się języka
Mechaniczne powtarzanie czynności
Usunięcie wpływu środowiska
Przekształcanie działań zewnętrznych w procesy psychiczne jednostki
Pytanie 42
kultury Margaret Mead
Postfiguratywna
dzieci uczą się od dorosłych;
Kofiguratywna
dzieci i dorośli uczą się od siebie;
Prefiguratywna
dorośli uczą się od dzieci.
Pytanie 43
Teoria przywiązania Bowlby’ego zakłada:
Przywiązanie jako wynik kar i nagród
Wrodzoną potrzebę tworzenia trwałej więzi z opiekunem jako podstawę bezpieczeństwa
Brak znaczenia relacji wczesnodziecięcych
Wyłącznie wpływ biologii na więzi
Pytanie 44
style przywiązania Mary Ainsworth
Zdezorganizowany (disorganized):
styl ten charakteryzuje sprzeczne zachowania, może być efektem traumy, zaniedbania, przemocy
Lękowo-unikający (avoidant):
dziecko unika kontaktu z opiekunem, nie szuka wsparcia w stresie – może wynikać z chłodnej i niedostępnej postawy dorosłego.
Bezpieczny (secure):
dziecko ufa opiekunowi, aktywnie eksploruje otoczenie, a w sytuacji stresu szuka wsparcia u opiekuna.
Lękowo-ambiwalentny (ambivalent/resistant):
dziecko przejawia niepewność, silne reakcje emocjonalne, trudność z uspokojeniem – wynika z niekonsekwentnej opieki.
Pytanie 45
style wychowawcze
Styl liberalny (permisywny)
Rodzice są ciepli, ale unikają kontroli i granic.
Styl autorytatywny (demokratyczny)
Rodzice wyznaczają jasne granice, ale są otwarci na dialog.
Styl zaniedbujący (zdezorganizowany, obojętny)
Brak zaangażowania emocjonalnego i kontroli.
Styl autorytarny (rygorystyczny)
Duży nacisk na posłuszeństwo, dyscyplina bez tłumaczenia.
Pytanie 46
Według Bowlby’ego przywiązanie pełni funkcję:
Wyłącznie biologiczną bez znaczenia dla emocji
Kary za złe zachowanie
Regulacji systemu opieki i bezpieczeństwa emocjonalnego dziecka
Ignorowania potrzeb dziecka
Pytanie 47
Czym są zaburzenia rozwoju o podłożu organicznym?
Zaburzenia emocjonalne wyłącznie środowiskowe
Zaburzenia spowodowane uszkodzeniem OUN (ośrodkowego układu nerwowego) lub struktur mózgowych
Wyłącznie deficyt motywacji
Zaburzenia wynikające z czynników psychodynamicznych
Pytanie 48
Przykładem zaburzenia rozwoju o podłożu organicznym jest:
Nerwica
Zespół Downa
Depresja
Fobia społeczna
Pytanie 49
FAS (Fetal Alcohol Syndrome) to:
Zaburzenie związane z traumą separacyjną
Wynik braku stymulacji poznawczej
Zespół związany z prenatalnym wpływem alkoholu
Skutek wychowania permisywnego
Pytanie 50
MPD (mózgowe porażenie dziecięce) to zaburzenie:
Brak umiejętności społecznych
Wynik uszkodzenia mózgu w okresie rozwoju płodowego lub okołoporodowego
Wywołane wyłącznie wychowaniem
Wyłącznie emocjonalne
Pytanie 51
Wspieranie rozwoju dziecka z zaburzeniem organicznym obejmuje:
Stosowanie kar cielesnych
Ograniczanie kontaktów społecznych
Wyłącznie pracę z rodzicami
Dostosowanie wymagań i terapię indywidualną
Pytanie 52
poczucie ja
Poczucie emergentnego JA (0–2 miesiące):
zmysłowe doświadczanie siebie.
Poczucie JA rdzennego (core self) (2–6 miesięcy):
powstaje poprzez przewidywalne interakcje.
Poczucie JA narracyjnego (od 2 r.ż.):
dziecko tworzy spójną historię o sobie.
Poczucie JA subiektywnego (7–15 miesięcy):
pojawienie się intencji, rozumienie emocji drugiego.
Pytanie 53
tożsamość Marcia
Tożsamość osiągnięta
Wysoka eksploracja + wysokie zaangażowanie
Tożsamość przejęta (foreclosure)
Niska eksploracja + wysokie zaangażowanie
Rozproszenie tożsamości (diffusion)
Brak eksploracji i zaangażowania
Moratorium
Wysoka eksploracja + niskie zaangażowanie
Pytanie 54
Który z poniższych czynników jest biologicznym źródłem różnic indywidualnych?
Styl wychowania
Temperament
Trauma
Wpływ edukacji
Pytanie 55
Deci i Ryan – teoria autodeterminacji.
Kompetencja –
przekonanie o własnej skuteczności.
Autonomia –
poczucie sprawczości i wolności wyboru.
Relacja (związki) –
poczucie przynależności i więzi z innymi.
Pytanie 56
Jakie zmiany zachodzą w przetwarzaniu informacji sensorycznych w ontogenezie?
Dzieci wykorzystują strategie pamięciowe
Nie ma czegoś takiego jak “ontogeneza”
Dziecko stopniowo uczy się rozpoznawać i interpretować bodźce
Dzieci lepiej skupiają uwagę
Pytanie 57
Co to jest dziecięca teoria umysłu?
zdolność dziecka do formułowania zdań wielokrotnie złożonych
zdolność dziecka do myślenia w sposób logiczny, planowanie i analizowanie
zdolność dziecka do rozumienia, że inni mają własne myśli, uczucia i wiedzę
zdolność dziecka do myślenia abstrakcyjnego, hipotetycznego i dedukcyjnego
Pytanie 58
Etapy rozwoju moralnego według Piageta
Autonomia (relatywizm moralny) –
zasady mogą być negocjowane, zmieniane i dostosowywane do kontekstu
Heteronomia (realizm moralny) –
zasady są absolutne, niezmienne i narzucone przez autorytety, narzucone z zewnątrz