Twój wynik: SLP

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Pytanie 1
Która teoria wyjaśnia przyczyny DLD?
Teoria fonologiczna
Teoria magnocelularna
Deficyt proceduralny
Teoria przetwarzania wizualnego
Pytanie 2
Który z testów służy do diagnozy DLD u małych dzieci?
ELFRA
SETK
BUEVA
Wszystkie powyższe
Pytanie 3
Co jest głównym objawem DLD?
Problemy z receptywnym i ekspresyjnym użyciem języka
Nieprawidłowa budowa aparatu mowy
Problemy z płynnością mowy
Zaburzenia w przetwarzaniu dźwięków
Pytanie 4
Jakim terminem określano wcześniej DLD?
Zarówno B, jak i C
Apraksja
Wrodzona afazja
Specyficzne zaburzenie językowe (SLI)
Pytanie 5
Co oznacza DLD (Developmental Language Disorder)?
Zaburzenie języka z powodu czynników środowiskowych
Opóźnienie w rozwoju językowym bez znanej przyczyny
Zaburzenie artykulacji w wyniku uszkodzenia mózgu
Utrata wcześniej nabytych umiejętności językowych
Pytanie 6
Które z poniższych zaburzeń jest związane z uszkodzeniem móżdżku?
Ataksja
Afazja Wernickego
Dysartria spastyczna
Apraksja mowy
Pytanie 7
Czym jest „neologizm” w kontekście afazji?
Wytworzeniem nowego, niezrozumiałego słowa
Problemem z oddychaniem podczas mowy
Problemem z planowaniem ruchowym
Zjawiskiem występującym wyłącznie u dzieci
Pytanie 8
Która z poniższych chorób jest powiązana z dysartrią?
Choroba Alzheimera
Parkinson
Depresja
Schizofrenia
Pytanie 9
Co charakteryzuje klasyczną afazję Wernickego?
Mowa płynna, ale z licznymi błędami
Niezrozumiałość spowodowana problemami oddechowymi
Mowa niepłynna, z agramatyzmami
Problemy z artykulacją
Pytanie 10
Co odróżnia zaburzenia językowe od zaburzeń mowy?
Zaburzenia językowe dotyczą semantyki, syntaktyki i pragmatyki
Zaburzenia mowy dotyczą tylko dzieci
Zaburzenia mowy są zawsze spowodowane uszkodzeniem mózgu
Zaburzenia językowe obejmują artykulację
Pytanie 11
W którym wieku dziecięca afazja przybiera formę bardziej zbliżoną do dorosłej (np. afazji Wernickego)?
Między 3. a 5. rokiem życia
Po 18. roku życia
Po 10. roku życia
Przed 2. rokiem życia
Pytanie 12
Który z poniższych objawów wskazuje na dysartrię?
Osłabiona precyzja artykulacyjna
Problemy z rozumieniem mowy
Wytwarzanie neologizmów
Powtarzanie słów z błędami
Pytanie 13
Jaka jest najczęstsza przyczyna dziecięcej afazji?
Uraz głowy
Problemy genetyczne
Udar
Niedojrzałość układu nerwowego
Pytanie 14
Co oznacza termin „nanomia”?
Zaburzenie zrozumienia mowy
Wytwarzanie neologizmów
Zaburzenie artykulacji
Trudności w znajdowaniu słów
Pytanie 15
Która z poniższych metod jest stosowana w badaniu zaburzeń mowy i języka?
Elektrokardiogram (EKG)
Endoskopia
Funkcjonalne obrazowanie metodą rezonansu magnetycznego (fMRI)
Tomografia komputerowa (CT)
Pytanie 16
Jakie uszkodzenie najczęściej powoduje apraksję mowy?
Móżdżek
Rdzeń kręgowy
Prawa półkula mózgu
Lewa półkula mózgu
Pytanie 17
Co odróżnia apraksję mowy od dysartrii?
Zarówno B, jak i C
Brak osłabienia mięśni mowy
Obecność osłabienia mięśni mowy
Problem z planowaniem ruchowym
Pytanie 18
Która z poniższych cech dotyczy afazji Broki?
Zaburzenia artykulacji bez deficytów syntaktycznych
Logorrhoea
Zaburzenia zrozumienia mowy
Mowa niepłynna, wysiłkowa
Pytanie 19
Co jest główną przyczyną afazji?
Uraz mózgu
Problemy z rozwojem mowy w dzieciństwie
Genetyczne predyspozycje
Deficyty artykulacyjne
Pytanie 20
Które z poniższych nie jest przykładem nabytego zaburzenia mowy?
Afazja
Specyficzne zaburzenie językowe SLI
Apraksja
Dysartria
Pytanie 21
Który czynnik środowiskowy może zwiększać ryzyko wystąpienia DLD?
Brak zainteresowania komunikacją u dziecka
Ekspozycja na nowe języki w dzieciństwie
Wczesna nauka czytania
Palenie papierosów przez matkę w czasie ciąży
Pytanie 22
Jak DLD wpływa na rozwój młodzieży w wieku szkolnym?
Nie wpływa na naukę, ale na relacje społeczne
Jest zawsze łagodniejsze niż u małych dzieci
Zawsze ustępuje przed okresem dojrzewania
Może prowadzić do problemów z nauką i integracją społeczną
Pytanie 23
Co oznacza hipoteza deficytu proceduralnego w kontekście DLD?
Problemy z pamięcią proceduralną wpływają na naukę języka
Problemy z pamięcią deklaratywną uniemożliwiają opanowanie języka
Proceduralne procesy w mózgu kompensują braki w nauce języka
Procedury diagnostyczne w DLD są niedostateczne
Pytanie 24
Jakie czynniki genetyczne mogą przyczyniać się do występowania DLD?
Mutacje w genie FOXP2
Deficyt w genie APOE
Polimorfizmy w genie CNTNAP2
Uszkodzenie genu BRCA1
Pytanie 25
Jaki procent dzieci w wieku szkolnym może cierpieć na dysleksję według statystyk?
7-10%
15-20%
4-5%
1-2%
Pytanie 26
Co charakteryzuje pisownię w językach z głęboką ortografią, takich jak angielski?
Duża zgodność między dźwiękiem a zapisem
Brak fonetycznych zależności
Jednolitość reguł ortograficznych
. Liczne wyjątki i nieregularności w pisowni
Pytanie 27
Który obszar mózgu odpowiada za rozpoznawanie słów podczas czytania?
Wzgórze
Obszar formy wizualnej słów (VWFA)
Gyrus cinguli
Hipokamp
Pytanie 28
Która teoria opisuje problemy z przetwarzaniem wizualnym w dysleksji?
Teoria fonologiczna
Hipoteza deficytu proceduralnego
Teoria asymetrii mózgowej
Teoria magnocelularna
Pytanie 29
Jakie zmiany w aktywności mózgu obserwuje się u osób z dysleksją podczas czytania?
Większa aktywacja obszaru Broki
Zmniejszona aktywacja lewego obszaru skroniowego
Brak zmian w porównaniu do osób bez dysleksji
Przewaga prawej półkuli w przetwarzaniu wizualnym
Pytanie 30
Co sugeruje teoria fonologiczna w kontekście dysleksji?
Deficyty w przetwarzaniu wizualnym są kluczowe
Głęboka ortografia utrudnia naukę czytania
Dysleksja jest wywołana czynnikami emocjonalnymi
Problemy z przetwarzaniem fonologicznym są główną przyczyną
Pytanie 31
Co jest jednym z wczesnych objawów autyzmu?
Szybkie opanowanie mowy
Intensywne interakcje społeczne
Wysoka aktywność fizyczna
Brak odpowiedzi na własne imię
Pytanie 32
Jakie umiejętności językowe często pozostają nienaruszone u osób z zespołem Williamsa?
Gramatyka
Rozumienie mowy
Pamięć werbalna
Pragmatyka
Pytanie 33
Jaki procent dzieci z autyzmem w wieku 9 lat jest niewerbalnych?
5-10%
13-20%
35-40%
25-30%
Pytanie 34
Która z poniższych cech charakteryzuje ADHD w klasyfikacji ICD-11?
Deficyty w gramatyce
Niski poziom inteligencji
Nadmierna aktywność ruchowa
Opóźniony rozwój mowy
Pytanie 35
Co najlepiej przewiduje pozytywne wyniki u dzieci z autyzmem?
Wysoki poziom IQ
Intensywne terapie behawioralne
Obecność mowy przed 5. rokiem życia
Wczesna diagnoza ADHD
Pytanie 36
Które z poniższych zaburzeń jest związane z największymi problemami w sferze pragmatyki językowej?
Zespół Downa
ADHD
Dysleksja
Zespół Williamsa
Pytanie 37
Co charakteryzuje język dzieci z zespołem Downa?
Problemy z inteligibilnością
Płynność mowy
Intaktny rozwój pragmatyki
Bardzo szybki rozwój słownictwa
Pytanie 38
Co odróżnia dzieci z ADHD od dzieci z autyzmem w kontekście komunikacji?
Brak deficytów w formie języka u dzieci z ADHD
Znaczne opóźnienia mowy u dzieci z ADHD
Większe trudności z gramatyką u dzieci z ADHD
Intensywne wykorzystanie gestów u dzieci z ADHD
Pytanie 39
Który obszar jest najmniej dotknięty u dzieci z dysleksją?
Rozwój mowy
Umiejętność czytania
Kompetencje arytmetyczne
Pamięć robocza
Pytanie 40
Jakie techniki są najczęściej stosowane w terapii Parkinsona?
Terapie głosowe
Programy edukacyjne
Psychoterapia
Leki poprawiające pamięć
Pytanie 41
Który typ demencji wiąże się głównie z deficytami językowymi w drugorzędnym języku?
Otępienie naczyniowe
Demencja czołowo-skroniowa
Choroba Alzheimera
Demencja semantyczna
Pytanie 42
Jaki czynnik jest związany z podwyższonym ryzykiem demencji?
Utrata słuchu
Wysokie wykształcenie
Niska masa ciała
Dwujęzyczność
Pytanie 43
Co oznacza terapia "LSVT LOUD" stosowana u pacjentów z chorobą Parkinsona?
Rozwijanie zdolności motorycznych
Leczenie farmakologiczne
Poprawę pamięci roboczej
Ćwiczenia głosowe
Pytanie 44
Jakie są główne objawy demencji behawioralnej czołowo-skroniowej?
Problemy ze zrozumieniem język
Znaczne deficyty pamięci
Zmiany w zachowaniu i emocjach
Brak zaburzeń w sferze społecznej
Pytanie 45
Jaka jest przewidywana liczba osób z demencją na świecie do 2050 roku? (w milionach)
200
80
150
100
Pytanie 46
Co jest główną przyczyną demencji?
Brak aktywności fizycznej
Niskie wykształcenie
Alkoholizm
Choroby neurodegeneracyjne
Pytanie 47
Które z poniższych ryzyk jest związane z wczesnym okresem życia i demencją?
Otyłość
Palenie papierosów
Utrata słuchu
Depresja
Pytanie 48
Jak dwujęzyczność wpływa na początek objawów demencji?
Przyspiesza ich wystąpienie
Nie ma wpływu na początek objawów
Opóźnia je o około 4,2 roku
Opóźnia je o około 1,9 roku
Pytanie 49
Który rodzaj demencji jest związany z utratą umiejętności w drugim języku?
Alzheimer
Demencja semantyczna
Otępienie naczyniowe
Demencja czołowo-skroniowa
Pytanie 50
Który z poniższych objawów jest charakterystyczny dla choroby Parkinsona?
Intensywne bóle głowy
Zwiększona ruchliwość
Nagły spadek inteligencji
Sztywność mięśni
Pytanie 51
Jaka jest główna przyczyna choroby Parkinsona?
Brak aktywności fizycznej
Zmiany hormonalne
Neurodegeneracja w obszarze istoty czarnej
Niski poziom dopaminy
Pytanie 52
Jakie terapie są szczególnie skuteczne dla pacjentów z chorobą Parkinsona?
Terapie głosowe
Leki psychotropowe
Terapie grupowe
Programy edukacyjne
Pytanie 53
Co charakteryzuje zmiany językowe u pacjentów z demencją semantyczną?
Znaczna utrata umiejętności w drugim języku
Problemy z pragmatyką języka
Szybka poprawa dzięki terapii
Brak problemów z rozumieniem
Pytanie 54
Jaka jest proporcja kobiet z demencją w porównaniu do mężczyzn?
Więcej mężczyzn niż kobiet
Brak danych
Więcej kobiet niż mężczyzn
Równo
Pytanie 55
Co obejmuje terapia "Parkinson Voice Project SPEAK OUT"?
Terapie poznawcze
Ćwiczenia pamięci
Wzmacnianie siły głosu
Poprawę zdolności motorycznych
Pytanie 56
Jakie są główne ograniczenia w badaniach nad dwujęzycznością i demencją?
Brak wpływu na początek demencji
Brak danych statystycznych
Heterogeniczność wyników i metod
Niska jakość badań
Pytanie 57
Jakie czynniki mogą przyczyniać się do ryzyka demencji u kobiet?
Genetyka
Zmiany hormonalne
Wszystkie powyższe
Niski poziom aktywności społecznej
Pytanie 58
Jakie są objawy demencji czołowo-skroniowej w wariancie behawioralnym?
Brak objawów poznawczych
Problemy z rozumieniem języka
Głównie zmiany w zachowaniu
Wyłącznie deficyty pamięci
Pytanie 59
Co odróżnia demencję czołowo-skroniową od Alzheimera?
Brak problemów społecznych
Lepsza pamięć epizodyczna
Wyłącznie zmiany motoryczne
Większe deficyty językowe
Pytanie 60
Który z poniższych objawów jest charakterystyczny dla choroby Parkinsona?
Nagły spadek inteligencji
Intensywne bóle głowy
Zwiększona ruchliwość
Sztywność mięśni
Pytanie 61
Co oznacza skrót NIBS w kontekście neurostymulacji?
Neurostymulacja inwazyjna
Nieinwazyjna neurostymulacja mózgu
Stymulacja mikroprądowa
Neuroobrazowanie dynamiczne
Pytanie 62
Jaką funkcję pełni fMRI w badaniach mózgu?
Przeprowadza inwazyjne skany strukturalne
Mierzy przewodność neuronów
Monitoruje przepływ krwi w aktywnych obszarach mózgu
Generuje impulsy elektryczne
Pytanie 63
Jaki rodzaj prądu jest używany w klasycznej tDCS?
Losowy
Sinusoidalny
Impulsowy
Stały o niskim natężeniu
Pytanie 64
34. Jaką technikę neurostymulacji opracowano w 1985 roku?
EEG
tDCS
TMS
MEG
Pytanie 65
Co jest najczęściej wymagane do neuronawigacji w TMS?
Oscyloskopy
Elektrody powierzchniowe
Mierniki impedancji
Skany T1
Pytanie 66
Który obszar mózgu najczęściej stymuluje się w badaniach nad dysleksją?
Kora przedczołowa
Lewa kora skroniowo-ciemieniowa
Lewa kora ruchowa
Prawa kora potyliczna
Pytanie 67
Co oznacza pojęcie "wirtualnej lezji" w kontekście TMS?
Tworzenie nowych połączeń neuronalnych
Fizyczne uszkodzenie tkanki mózgowej
Tymczasowe zakłócenie aktywności mózgu
Symulację działania leków
Pytanie 68
38. Jakie są zalety HD-tDCS w porównaniu do klasycznego tDCS?
Mniej wymagane przygotowanie
Większa intensywność stymulacji
Większa precyzja przestrzenna
Niższe koszty
Pytanie 69
39. Która metoda obrazowania mózgu charakteryzuje się najniższym kosztem?
fMRI
PET
EEG
MEG
Pytanie 70
W jakim celu stosuje się tDCS w terapii afazji?
Zwiększenie płynności ruchowej
Poprawa nazewnictwa obiektów
Redukcja objawów depresji
Monitorowanie aktywności neuronów
Pytanie 71
Jaki rodzaj fali prądowej stosuje tACS?
Prąd stały
Prąd sinusoidalny
Prąd impulsowy
Prąd losowy
Pytanie 72
Jakie czynniki mogą wpłynąć na skuteczność stymulacji mózgu?
Wiek pacjenta
Żadne z powyższych
Protokół, intensywność, stan wyjściowy
Wyłącznie intensywność
Pytanie 73
Jak nazywa się technika wykorzystująca krótkie impulsy magnetyczne do stymulacji mózgu?
tDCS
MEG
TMS
EEG
Pytanie 74
Który rodzaj prądu w tDCS nie wywołuje potencjału czynnościowego?
Randomizowany
Wszystkie wyżej wymienione
Sinusoidalny
Stały
Pytanie 75
Jakie efekty można uzyskać dzięki tDCS w obszarze Broki?
Lepsza regulacja emocji
Zwiększenie płynności ruchowej
Poprawa nazewnictwa obiektów u pacjentów z afazją
Redukcja objawów depresji
Pytanie 76
Co oznacza termin "dysleksja"?
Zaburzenie emocjonalne
Zaburzenie percepcji wzrokowej
Specyficzne zaburzenie uczenia się
Chorobę genetyczną
Pytanie 77
Co oznacza "discrepancy definition" w kontekście dysleksji?
Dysleksję diagnozuje się na podstawie wyników genetycznych
Dysleksję określa się jako różnicę między oczekiwanym a rzeczywistym poziomem czytania
Dysleksja jest związana z deficytem pamięci długotrwałej
Dysleksję definiuje się na podstawie problemów emocjonalnych
Pytanie 78
Jakie geny są powiązane z dysleksją?
DCDC2, KIAA0319
TP53, EGFR
CFTR, HBB
APOE, BRCA1
Pytanie 79
Jak definiuje się zaburzenie ze spektrum autyzmu (ASD) w ICD-11?
Jako zaburzenie neurozwojowe z deficytami w komunikacji społecznej i powtarzalnymi zachowaniami
Jako zaburzenie spowodowane brakiem wsparcia środowiskowego
Jako zaburzenie emocjonalne związane z trudnościami w relacjach
Jako schorzenie wynikające z niedoboru witamin
Pytanie 80
Jaki jest typowy wiek wystąpienia objawów ADHD?
Przed ukończeniem 12. roku życia
Między 5. a 8. rokiem życia
Po ukończeniu 18. roku życia
Przed ukończeniem 3. roku życia
Pytanie 81
Które z poniższych jest kluczowym objawem ADHD typu przeważająco hiperaktywno-impulsywnego?
Trudności z koncentracją
Brak zainteresowania zabawami
Wycofanie społeczne
Nadmierna aktywność ruchowa
Pytanie 82
Która metoda terapeutyczna skupia się na nauce umiejętności społecznych u osób z ASD?
Terapia farmakologiczna
Terapia poznawczo-behawioralna
Terapia sensoryczna
Program PEERS
Pytanie 83
Jakie obszary mózgu są zaangażowane w deficyty związane z ADHD?
Płat skroniowy i ciało migdałowate
Móżdżek i kora przedczołowa
Hipokamp i kora ciemieniowa
Wzgórze i pień mózgu
Pytanie 84
Jaki procent dzieci z ADHD ma współistniejące ASD według badań?
10%
5%
21%
35%
Pytanie 85
Co jest głównym celem terapii logopedycznej w przypadku deficytów pragmatycznych w ASD?
Poprawa umiejętności czytania
Rozwijanie umiejętności społecznych
Leczenie zaburzeń artykulacji
Nauka gramatyki
Pytanie 86
Jaki wpływ mają deficyty wykonawcze na język dzieci z ADHD?
Ograniczają zdolności narracyjne i organizację wypowiedzi
Nie mają wpływu na rozwój języka
Zaburzają tylko zdolności artykulacyjne
Powodują wyłącznie opóźnienia w rozwoju mowy
Pytanie 87
Czym jest demencja według definicji?
Przejściowym problemem z pamięcią
Zaburzeniem emocjonalnym
Wynikiem wyłącznie genetycznych predyspozycji
Zespołem neurologicznych schorzeń
Pytanie 88
Co charakteryzuje wczesne objawy choroby Alzheimera?
Trudności z poruszaniem się
Problemy z przełykaniem
Luki w pamięci
Halucynacje
Pytanie 89
Co pozostaje stosunkowo nienaruszone w początkowych stadiach Alzheimera?
Przetwarzanie gramatyczne
Pamięć krótkotrwała
Umiejętność organizacji złożonych zadań
Funkcje motoryczne
Pytanie 90
Która terapia koncentruje się na wspomnieniach z przeszłości u pacjentów z demencją?
Terapia farmakologiczna
Terapia zajęciowa
Terapia poznawcza
Terapia reminiscencyjna
Pytanie 91
Jaka jest główna różnica między demencją Alzheimera a demencją semantyczną?
Demencja semantyczna wpływa na znaczenie słów
Demencja semantyczna dotyczy tylko pamięci krótkotrwałej
Alzheimera charakteryzuje płynna mowa
Alzheimera dotyczy wyłącznie starszych osób
Pytanie 92
Co jest typowe dla demencji frontotemporalnej?
Silne zmiany w zachowaniu
Zachowanie pełnej zdolności do czytania
Zaburzenia pamięci krótkotrwałej
Płynna, ale pusta mowa
Pytanie 93
Który test ocenia nasilenie objawów demencji?
ADAS
MMPI
Stroop Test
Raven’s Matrices
Pytanie 94
Która część mózgu jest najbardziej dotknięta w przypadku demencji semantycznej?
Płat czołowy
Płat ciemieniowy
Płat potyliczny
Płat skroniowy
Pytanie 95
Co odróżnia pierwotną postępującą afazję logopatyczną od innych typów demencji?
Płynna mowa bez zaburzeń
Brak trudności w rozumieniu długich zdań
Całkowite zachowanie pamięci
Problemy z powtarzaniem zdań
Pytanie 96
Jak definiuje się chorobę Parkinsona?
Choroba genetyczna występująca wyłącznie u osób starszych
Postępujące schorzenie neurologiczne wpływające głównie na kontrolę ruchów
Schorzenie układu oddechowego
Choroba zakaźna wpływająca na funkcje poznawcze
Pytanie 97
Które z poniższych objawów są typowe dla choroby Parkinsona?
Problemy z oddychaniem
Zaburzenia słuchu i wzroku
Ból mięśni i stawów
Drżenie, sztywność, bradykinezja
Pytanie 98
Jakie nie-motoryczne objawy mogą towarzyszyć chorobie Parkinsona?
Nadmierne wydzielanie śliny
Problemy z równowagą
Problemy z koordynacją ruchową
Problemy z pamięcią, depresja, zaburzenia snu
Pytanie 99
Co jest główną przyczyną utraty kontroli ruchowej w chorobie Parkinsona?
Uszkodzenie rdzenia kręgowego
Niedobór tlenu w komórkach nerwowych
Utrata neuronów dopaminergicznych w istocie czarnej
Niedobór serotoniny w mózgu
Pytanie 100
Która z poniższych cech charakteryzuje dysartrię hipokinetyczną u pacjentów z chorobą Parkinsona?
Płynna mowa z zaburzeniami syntaktycznymi
Nadmierna głośność, powolna mowa, przesadne akcentowanie
Nieregularny rytm mowy i zwiększona artykulacja
Monotonna intonacja, zmniejszona głośność, niewyraźna artykulacja
Pytanie 101
Jaką rolę pełnią ciała Lewy'ego w chorobie Parkinsona?
. Chronią neurony przed degeneracją
Regulują poziom dopaminy w mózgu
Są markerami obecności choroby i zawierają białko alfa-synukleinę
Odpowiadają za funkcje poznawcze
Pytanie 102
Jaki wpływ ma leczenie lewodopą na mowę pacjentów z chorobą Parkinsona?
Czasami zwiększa niepłynność mowy
Nie ma wpływu na mowę
Zawsze poprawia płynność mowy
Wyłącznie poprawia głośność głosu
Pytanie 103
Co oznacza lateralizacja w kontekście przetwarzania języka?
Przetwarzanie języka odbywa się wyłącznie w prawej półkuli
Przetwarzanie języka odbywa się wyłącznie w lewej półkuli
Język jest przetwarzany w rdzeniu kręgowym
Różne aspekty języka są przetwarzane w obu półkulach z funkcjonalną specjalizacją
Pytanie 104
Które struktury mózgowe są kluczowe dla przetwarzania składni?
Ciało migdałowate i prawy IFG
Broca’s area i lewy pSTG/pMTG
Prawa półkula i hipokamp
Pytanie 105
Która część mózgu odpowiada za percepcję melodii i tonu głosu w prosodii?
Prawy MTG
Broca’s area
Lewy postcentralny zakręt
Prawa amygdala i prawy IFG
Pytanie 106
Jaka jest główna funkcja szlaku grzbietowego („dorsal pathway”) w przetwarzaniu mowy?
Analiza treści semantycznych
Przekształcanie dźwięków w reprezentacje motoryczne dla produkcji mowy
Rozpoznawanie emocji w głosie
Rozpoznawanie mowy wewnętrznej
Pytanie 107
Co charakteryzuje zjawisko N400 w badaniach ERP?
Odpowiedź na błędy składniowe
Odpowiedź na prosodyczne anomalie
Reakcję na semantyczne niespójności w kontekście
Zwiększoną aktywność w reakcji na rytm językowy
Pytanie 108
Jakie zadanie pełni móżdżek w procesach językowych?
Jest odpowiedzialny za rozumienie złożonych struktur semantycznych
Przetwarzanie wyłącznie bodźców wizualnych
Odpowiada za dekodowanie emocji w głosie
Angażuje się w produkcję mowy oraz przetwarzanie fonologiczne
Pytanie 109
Które metody neuroobrazowania są najczęściej stosowane w badaniach nad przetwarzaniem języka?
fMRI i PET
EEG i ultrasonografia
Skanowanie kości czaszki i MEG
Tomografia komputerowa i RTG
Pytanie 110
Co odróżnia przetwarzanie semantyki od składni w mózgu?
Semantyka nie wymaga zaangażowania struktur podkorowych
Składnia i semantyka są przetwarzane w identycznych regionach mózgu
Składnia jest bardziej związana z aktywacją obszaru pSTG/pMTG
Semantyka przetwarzana jest wyłącznie w prawym płacie czołowym
Pytanie 111
Co oznacza termin „garden-path sentence”?
Zdanie charakteryzujące się brakiem relacji semantycznych
Zdanie niewymagające kontekstu do pełnego zrozumienia
Zdanie prowadzące do błędnego zrozumienia na skutek dwuznaczności składniowej
Złożone zdanie wymagające interpretacji emocjonalnej
Pytanie 112
Jaką rolę odgrywa ciało migdałowate w procesach językowych?
Analizuje składnię w długich zdaniach
Koordynuje ruchy języka i warg
Przetwarza semantykę zdania
Angażuje się w percepcję emocjonalnej prosodii
Pytanie 113
Co charakteryzuje model Levelta w odniesieniu do produkcji mowy?
Uwzględnia wyłącznie aspekty percepcyjne mowy
Skupia się na interakcji różnych poziomów przetwarzania słów
Koncentruje się na wykorzystaniu wewnętrznej mowy w procesie tworzenia zdań
Opisuje produkcję mowy w dwóch etapach: lemmy i lexeme
Pytanie 114
Która z poniższych struktur jest kluczowa dla dekodowania informacji fonologicznej?
Prawy zakręt wrzecionowaty
Prawa przednia część zakrętu skroniowego
Ciało migdałowate
Lewy zakręt postcentralny
Pytanie 115
Co oznacza pojęcie „categorical perception” w odniesieniu do mowy?
Integrację emocjonalnej intonacji z treścią zdania
Rozróżnianie dźwięków na podstawie ich częstotliwości
Postrzeganie dźwięków jako ciągłego spektrum
Percepcję akustycznych sygnałów jako odrębnych kategorii, np. fonemów
Pytanie 116
Jakie procesy wspiera szlak brzuszny („ventral pathway”) w przetwarzaniu języka?
Produkcję mowy wewnętrznej
Przetwarzanie treści semantycznej
Integrację fonemów z gestami artykulacyjnymi
Rozpoznawanie lokalizacji źródła dźwięku
Pytanie 117
Która teoria wyjaśnia percepcję mowy przez symulację ruchów artykulacyjnych?
Teoria Kohorta
Teoria Adaptacyjna
Teoria Motoryczna
Teoria Modularna