Twój wynik: Wprowadzenie do psychologii 1 - egzamin

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Pytanie 1
Ortogonalną strukturę zdolności postulował:
J. P. Gultford
C. Spearman
L. L. Thurstone
Pytanie 2
Który model procesu motywacyjnego nie istnieje: -woluntarystyczny
woluntarystyczny
humanistyczny
homeostatyczny
Pytanie 3
Wskaż twierdzenie fałszywe:
istotność statystyczna zależy od wielkości próby
siła efektu nie zależy od wielkości próby
siłę efektu wylicza się z istotności statycznej
Pytanie 4
Który zestaw najlepiej charakteryzuje percepcję:
organizowanie, ukierunkowanie, stałość
kodowanie, ocenianie, koordynowanie
generowanie, selektywność, kategoryzacja
Pytanie 5
Facylitacja społeczna to efekt:
uzgodnienia opinii w wyniku dyskusji
udzielania się pozytywnego nastroju w grupie
wpływu obecności innych na poziom wykonania
Pytanie 6
Której funkcji świadomości nie wymienił Tomaszewski:
kontrola poznawcza
syntetyczność ujęcia
elastyczność wyboru
Pytanie 7
Który zestaw gorzej określa rodzaje pamięci:
proceduralna, krótkotrwała, epizodyczna,
deklaratywna, rekodująca, autobiograficzna
długotrwała, sensoryczna, coś jeszcze czego nie jestem w stanie przeczytać...
Pytanie 8
Która metoda nie zapewnia próby probabilistycznej:
dobór warstwowy
metoda kuli śnieżne
dobór systematyczny
Pytanie 9
Który zestaw modeli pamięci jest fałszywy:
usuwanie (?) chemikaliów, rośnięcie połączeń
krążenie prądów, wytwarzanie chemikaliów
rośnięcie połączeń, wycinanie połączeń
Pytanie 10
Która funkcji w największym stopniu dotyczy uwagi:
hierarchizacja
selekcja
scalanie
Pytanie 11
Ja przedmiotowe wg W. Jamesa obejmuje:
stan posiadania (ciało, ubranie, dom itp.)
Ja poznawane
Ja poznające inne pojęcia
Pytanie 12
Główne właściwości spostrzegania to:
aktywność, trafność, rzetelność
dokładność, ukierunkowanie, przerzutność
aktywność, ukierunkowanie, stabilizacja
Pytanie 13
Elementem nienormalności wg M. E. P. Seligmana jest:
naruszanie ideałów i norm moralnych
uporczywość wzorca zachowań
odbieganie w dół od przeciętności
Pytanie 14
Dane zależne powstają jeśli badacz:
pobierze próbę nieprobabilistyczną
dokona podziału na zmienne zależne i niezależne
powtarza pomiar zmiennej
Pytanie 15
Co jest słabością statystycznej koncepcji normy:
nie każde odchylenie jest niekorzystne
ignoruje społeczno-kulturowy punkt widzenia
gloryfikuje przeciętność
Pytanie 16
Która zasada nie określa tworzenia pojęć:
wg podobieństwa
wg egzemplarzy
wg kontrastu
Pytanie 17
Atrybucja wg B. Weinera to:
interpretowanie przyczyn zachowania
ustalanie relacji z innymi osobami
ukierunkowanie procesu percepcji
Pytanie 18
Którego paralelizmu nie ma:
paradygmatyczny, substancjalny
lingwistyczny, epistemologiczny
metodologiczny, izomorficzny
Pytanie 19
Wśród uwarunkowań posłuszeństwa nie wymienia się:
cechy ugodowości (Big Five)
stanu pośrednictwa w działaniu
socjalizacji bezrefleksyjności
Pytanie 20
Aktywna korelacja genom-środowisko wynika z:
reakcji rodziców na zachowanie dziecka
wyboru przez dziecko niszy środowiskowej
działań rodziców kształtujących środowisko dziecka
Pytanie 21
Zmianę nasilenia cechy w procesie ewolucji powoduje:
dobór rozrywający
dobór kierunkowy
dobór stabilizujący
Pytanie 22
Wśród źródeł postaw nie wymienia się:
efektu samej ekspozycji
procesów warunkowania
otwartości na doświadczenie
Pytanie 23
Wskaż prawidłową charakterystykę procesów automatycznych:
znane, proste, angażujące uwagę
szybkie, równoległe, nie angażujące uwagi
nowe, powolne, nieświadome
Pytanie 24
Wiedza i umiejętności to:
inteligencja D (D. Webb)
inteligencja skrystalizowana (R. Cattel)
inteligencja werbalna (P. Wernon)
Pytanie 25
Czego nie wymienia koncepcja wzbudzania emocji Izarda:
procesów sensomotorycznych
procesów poznawczych
procesów kontrolnych
Pytanie 26
Społeczny dowód słuszności polega na:
konsekwentnym powtarzaniu tego samego przekazu
dostosowaniu opinii przywódcy do woli grupy
wybieraniu czegoś za przykładem wielu innych ludzi
Pytanie 27
Słaba zasada racjonalności dotyczy:
pewności uzasadnień wiedzy
konfrontacji teorii z faktami empirycznymi
komunikowalności i kontrolowalności badań
Pytanie 28
Rzetelność testu jako narzędzia to:
dokładność pomiaru zjawiska
prawdzanie go w wielu kulturach
zdolność rozróżniania dwóch grup ludzi
Pytanie 29
Trafny zestaw źródeł wiedzy o Ja? to:
opinie innych, facylitacja
ingracjacja, porównania społeczne
autopercepcja, porównania społeczne
Pytanie 30
Według S. Kosslyna umysł ma reprezentacje:
werbalne i niewerbalne
propozycjonalne i werbalne
obrazowe i propozycjonalne
Pytanie 31
Operacjonalizacja to procedura konstruowania:
sensu empirycznego dla terminów teoretycznych
sensu teoretycznego dla terminów empirycznych
sensu metodologicznego dla terminów statystycznych
Pytanie 32
Przejawem dualizmu psychofizycznego jest stwierdzenie:
mózg i psychika oddziałują na siebie wzajemnie (R. Sperry& M. Gazaniga)
zjawiska psychiczne i mózgowe są równoległe (W. Fechner)
umysł w rzeczywistości jest zjawiskiem biologicznym (A. Damasio?)
Pytanie 33
Błąd pierwszego rodzaju popełnia badacz:
niesłusznie odrzucając hipotezę zerową
nieodrzucający hipotezy zerowej
słusznie odrzucając hipotezę roboczą
Pytanie 34
Podstawowy błąd atrybucji polega na:
przecenianiu przyczyn zmiennych
przecenianiu przyczyn pochlebnych
niedocenianiu uwarunkowań sytuacyjnych
Pytanie 35
Wskaż właściwą kolejność faz procesu pamięciowego (E.Tulving):
decyzja, przechowywanie,rekodowanie
rekodowanie, przechowywanie, decyzja
przechowywanie, rekodowanie, decyzja
Pytanie 36
Pod wpływem emocji nie dostrzegamy możliwości innego punktu widzenia niż własny. Wg. N. Frijdy jest to:
prawo zachowania emocjonalnego momentu
prawo zamknięcia się w sobie
prawo zamknięcia się w sobie
Pytanie 37
Który zestaw modeli architektury umysłu jest fałszywy:
sieciowa i komórkowa
poziomów przetwarzania i sieciowa
blokowa i modułowa
Pytanie 38
Wskaż jedną z funkcji schematów poznawczych:
zmiana hierarchii reakcji
nadążanie za zmianami sytuacji
kategoryzacja nowych bodźców
Pytanie 39
Którego podziału nie wprowadził Freud:
zasada rzeczywistości i zasada przyjemności
procesy automatyczne i procesy kontrolowane
procesy pierwotne i procesy wtórne
Pytanie 40
Model nauki wg K.R Poppera zakłada:
poszukiwanie faktów, które przeczą koncepcji teoretycznej
dodawanie założeń przeciwdziałających obaleniu koncepcji
wyprowadzenie koncepcji ze zbioru faktów empirycznych
Pytanie 41
Wg D. McAdams osobowość ma trzy warstwy:
podstawowe dyspozycje, charakterystyczne przystosowania, integrujące narracje
obraz samego siebie, charakterystyczne przystosowania, podstawowe tendencje
struktura Ja, sieć poznawcza, mechanizmy popędowo-emocjonalne
Pytanie 42
Który zestaw zawiera tylko czynniki środowiska niewspólnego (Plomin & Daniels)
wykształcenie rodziców, odmienne traktowanie dzieci, wypadki
doświadczenia z przyjaciółmi, urazy, choroby
doświadczenia, szkolne, dochód rodziny, kolejność urodzenia się dziecka
Pytanie 43
Który zestaw określa fazy rozwiązywania problemów (Hayes & Sternberg):
inicjowanie akcji, szacowanie wysiłku
alokacja zasobów, wybór strategii
scalanie informacji, analiza struktury
Pytanie 44
Wg L. Pervina stawianie celu zapewnia elastyczność i adaptacyjność aktywności, gdyż:
pozawala na wybór najlepszego szlaku do celu
pozwala z celu zrezygnować w razie trudności
pozwala wykraczać poza istniejące okoliczności
Pytanie 45
Kurtoza to wskaźnik:
kształtu rozkładu
tendencji centralnej
stopnia losowości danych
Pytanie 46
Który zestaw mniej dokładnie określa cele metody naukowej:
przewidywanie, zrozumienie, opis
eksploracja, opis, przewidywanie
opis, wyjaśnianie, zastosowanie
Pytanie 47
Która koncepcja motywacji związanej z obrazem własnej osoby jest fałszywa:
ludzie szukają danych falsyfikujących ich przekonania
ludzie poszukują danych o jak największej diagnostyczności
ludzie dążą do wysokiego poczucia własnej wartości
Pytanie 48
Koncepcja „skąpca poznawczego” wyjaśnia:
podstawowy błąd atrybucji
stosowanie uproszczeń poznawczych
ograniczenie wymiany poznawczej zwane skrytością
Pytanie 49
Wg K. R. Poppera właściwości dobrzej sformułowanej koncepcji to:
koncepcja kumuluje dotychczasową wiedzę i dorobek teoretyczny
falsyfikacja jest wykonalna i wysoce prawdopodobna
fakty empiryczne których dotyczy gromadzono obiektywnie i bezstronnie
Pytanie 50
Który zestaw form Ja jest fałszywy:
realne, niepożądane, robocze
idealne, możliwe, powinnościowe
robocze, możliwe, retrospektywne
Pytanie 51
Podział pór roku na wiosnę, lato, jesień, zimę jest wg. klasyfikacji S.Stevensa:
interwałowy
interwałowy
nominalny
Pytanie 52
Wskaż fałszywy zestaw technik autoprezentacji:
autopromocja, walidacja, suplikacja
ingracjacja, samoutrudnienie, autopromocja
usprawiedliwianie, suplikacja, ingracjacja
Pytanie 53
Interpretacja poznawcza może zmienić znaczenie pobudzenia emocjonalnego, stwierdzili:
Cannon I Bard
James i Lange
Schachter i Singer
Pytanie 54
Wg J. Atkinsona motywacja jest najsilniejsza:
przy przeciętnym prawdopodobieństwie realizacji
przy wysokim prawdopodobieństwie realizacji
przy niskim prawdopodobieństwie realizacji
Pytanie 55
Umotywowany taktyk wg A. Kruglanskiego:
stosuje racjonalną analizę danych społecznych
polega na schematach umożliwiających szybkie decyzje
elastycznie dostosowuje strategię poznawczą do czasu i zasobów
Pytanie 56
Według pierwszego prawa Yerkesa-Dodsona:
efektywność działania zależy od trudności działania
efektywność działania zależy krzywoliniowo od poziomu pobudzenia
efektywność działania jest proporcjonalna do siły motywacji
Pytanie 57
Który zestaw modeli choroby jest (M. Slegler, H. Osmond) jest fikcyjny:
rodzinnej interakcji, psychodeliczny, społeczny
medyczny, egzystencjalny, psychoanalityczny
stałego uszkodzenia, moralny, spisku
Pytanie 58
Wg J. Lochlina hipotezy barowej
w środowisku umożliwiającym wybór jednostka wyraża preferencje genetyczne
skłonność do alkoholizmu jest odziedziczalna na poziomie 50-60%
ten sam czynnik środowiskowy powoduje zróżnicowane skutki u jednostek
Pytanie 59
K. Horney wprowadza 3 orientacje zachowania:
samozachowania, zachowania gatunku, kooperacji
od ludzi, do ludzi, przeciw ludziom
ekstrawersja, neurotyczność, psychotyczność
Pytanie 60
W spisie rodzajów inteligencji (H.Gardner) nie ma:
inteligencji intrapersonalnej
inteligencji konkretno-obrazowej
inteligencji logiczno-matematycznej
Pytanie 61
Zadanie wg Tomaszewskiego to:
cel i sposób działania
cel czynności
otrzymane polecenie
Pytanie 62
Transformacjonizm zakłada:
hierarchiczną organizację procesów kontroli i regulacji
wielostopniowe, emergencyjne przejście od procesów fizycznych do procesów znaczeniowych
że działanie każdego czynnika jest modyfikowane przez działania innych czynników
Pytanie 63
Zjawiska świadome nie podlegają prawom przyczynowości lecz prawom implikacji znaczeniowej:
twierdzi paralelizm izomorficzny (J. Piaget)
paralelizm metodologiczny
dualizm substancjalny (R. Descartes)
Pytanie 64
Sytuacja wg T. Tomaszewskiego to:
chwilowy stan rzeczywistości
właściwości podmiotu w określonych warunkach otoczenia
warunki w otoczeniu podmiotu