Twój wynik: Psychologia rozwoju

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Pytanie 1
Niezdolność do przypomnienia sobie wydarzeń początkowych lat życia (amnezja dziecięca) dotyczy:
pierwszych siedmiu lat życia
pierwszych trzech lat życia
pierwszych pięciu lat życia
pierwszych dziewięciu lat życia
Pytanie 2
„D: Kiedy postanowiła Pani zostać cukiernikiem? S: Właściwie nigdy, to się po prostu stało (śmiech). Można powiedzieć, że jestem kontynuatorką rodzinnej tradycji tego rzemieślniczego zawodu, którą zapoczątkował u nas dziadek. Cukiernikiem jest też tata. Z kolei brat, jako umysł ścisły, poszedł w stronę ekonomii i sprzedaży. Kiedy dziadek jeszcze żył, lubiłam spędzać z nim czas. Dziadek uważał, że do obiadu zawsze musi być deser, nawet jeśli to miałaby być tylko kaszka manna. Był bardzo ciepłą osobą. Miał w sobie coś takiego, że chciało się z nim przebywać, a ponieważ niemal cały czas spędzał w cukierni, wsiąkało się w tę atmosferę. Kiedy podrosłam, zaczęłam tam pomagać i chyba na tyle pokochałam te słodkości, że zostałam” Zgodnie z koncepcją Marcii, w przypadku bohaterki mamy do czynienia z tożsamością:
osiągniętą
rozproszoną
moratoryjną
przejętą
Pytanie 3
Typowymi lękami dzieci w wieku niemowlęcym są:
wszystkie wymienione
lęk przed hałasami, upadkiem
lęk przed śmiercią
lęk przed ciemnością, wyimaginowanymi stworami
Pytanie 4
Rozwiązywanie problemów w sposób logiczny, połączone z koniecznością manipulacji przedmiotami występuje, zgodnie z koncepcją Piageta, u dzieci w wieku:
11-12
2-7
7-11
12-14
Pytanie 5
Prawie natychmiast po urodzeniu dzieci wyrażają emocje, takie jak:
uczucia patriotyczne i religijne
uczucia moralne i estetyczne
zaciekawienie, radość, wstręt i niepokój
duma, wstyd
Pytanie 6
„Ja tutaj, w tym syrenim grodzie, wychowałam się. A matka moja ciężko pracowała. I miała synów dwóch, to znaczy Felka no i mnie. Porządnych ludzi z nas zrobić chciała. Prawnikiem wkrótce został brat, a ja bandytą w parę lat”. Los braci jest przykładem:
multifinalności rozwoju
różnic w rytmie rozwoju
ekwifinalności rozwoju
różnic w tempie rozwoju
Pytanie 7
Podstawę opanowanie umiejętności pisania i czytania stanowi:
słuch muzyczny
wszystkie powyższe
słuch fonetyczny
słuch absolutny
Pytanie 8
Wysokie, choć nierealistyczne poczucie własnej wartości mają z reguły dzieci w wieku:
młodszym szkolnym
przedszkolnym
niemowlęcym
poniemowlęcym
Pytanie 9
Poszerzanie wiadomości z jakiejś dziedziny wiedzy wymaganej do zdania egzaminu, opanowanie wiadomości na temat narkotyków, uzyskiwanie biegłości technicznej w pisaniu na klawiaturze, doskonalenie technik agresji fizycznej i słownej to zmiany, których przebieg opisuje:
cykliczno-fazowy model rozwoju
liniowy model rozwoju
stadialny model rozwoju
fazowy model rozwoju
Pytanie 10
Zdolność do empatii pojawia się u dzieci:
między 1 a 2
nie pojawia się u dzieci
między 5 a 6
między 3 a 4
Pytanie 11
Długotrwały, emocjonalny związek z konkretną osobą to
selektywność
lęk przed rozstaniem
przywiązanie
lęk separacyjny
Pytanie 12
Noworodki potrafią:
odróżniać kolor czerwony od zielonego
wszystkie odpowiedzi
słyszeć dźwięki głośniejsze od szeptu z odległości 135cm
wiedzieć ostro na odległość około 20-30cm
Pytanie 13
Przejawem kształtowania się samoświadomości u dziecka jest
zabawy samotne
posłuszeństwo wobec dorosłych
gaworzenie
negatywizm dziecięcy
Pytanie 14
Pojawienie się mądrości wymaga:
relatywizmu
dialektyczności
wszystkie wymienione
bogatego doświadczenia życiowego
Pytanie 15
Średnie dzieciństwo to inaczej
wiek młodszy szkolny
wiek dorastania
wiek żłobkowy
wiek przedszkolny
Pytanie 16
Częstotliwość, elastyczność i złożoność wykorzystywanych przez dziecko strategii pamięciowych wzrasta w:
10 roku życia
5 roku życia
7 roku życia
2 roku życia
Pytanie 17
Pamięć autobiograficzna ma szczególne znaczenie dla:
przywoływania informacji z pamięci krótkotrwałej
kształtowania się tożsamości dziecka
pojemności pamięci sensorycznej
procesu rozwiązywania zadań logicznych
Pytanie 18
Według Piageta charakterystyczną cechą operacji jest
centracja
synpraktyczność
egocentryzm
odwracalność
Pytanie 19
Jeśli dziecko, które rozmawiając przez telefon mówi do rozmówcy: „Spójrz na moją nową lalkę!” to, zgodnie z koncepcją Piageta, jest to przejaw:
artyficjalizmu
egocentryzmu
finalizmu
antropocentryzmu
Pytanie 20
Kiedy dziecko w wieku Poniemowlęcym woła na każdego napotkanego na ulicy mężczyznę „tata” to mamy do czynienia ze zjawiskiem:
wsparcia przyswajania języka
nadmiernego zawężenia
nadrozciągłości znaczeń
hiperregulacji
Pytanie 21
Elementem struktury „JA” odpowiadającym za korygowanie i dopasowanie zachowania do standardów wewnętrznych i wymagań zewnętrznych to
samoświadomość
żadna z powyższych
samoregulacja
samoocena
Pytanie 22
„Pierwszy wymieniony przeze mnie komponent zdrowej osobowości to poczucie podstawowej ufności, o której myślę, że jest postawą wobec samego siebie i wobec świata, wywodząca się z doświadczeń pierwszego roku życia. Przez ufność rozumiem to, co jest zwykle implikowane przez uzasadnione zaufanie w odniesieniu do innych i przez proste poczucie pewności w odniesieniu do samego siebie”. Powyższy fragment pochodzi z dzieła
Bowlby'ego
Eriskona
Freuda
Piageta
Pytanie 23
Pierwsze słowa dzieci wypowiadają z reguły:
w okolicach pierwszych urodzin
po trzecim roku życia
po ukończeniu dwóch lat
w pierwszym półroczu życia
Pytanie 24
„Jednym ze sposobów badania tego zagadnienia jest odpowiedzenie dziecku historyjki, w której ktoś błędnie myśli, że przedmiot znajduje się w pewnym miejscu, na przykład że czekolada jest w lodówce, podczas, gdy dziecko słuchające historyjki wie, że czekolada została przełożona gdzieś indziej. Następnie prosi dziecko, aby wyjaśniło, dlaczego bohater historyjki szuka czekolady w lodówce, a nie w miejscu, w którym, jak dziecko wie, naprawdę jest czekolada”. Zagadnienie, o którym mowa to:
dziecięce strategie zapamiętywania
dziecięce teorie umysłu
dziecięce strategie rozwiązywania problemów
dziecięce sposoby radzenia sobie z negatywnymi emocjami
Pytanie 25
„Kryzys gospodarczy w Ameryce, w latach 1930-1940, spowodował nieustający niepokój o byt materialny w 1/3 amerykańskich rodzin. Codziennie przypominano dzieciom, by szanowały ubrania, matki oszczędzały na posiłkach, a ojcowie jeździli zardzewiałymi samochodami. Pięciolatki były za małe, by odczuć niepokój rodziny, lecz nastolatkom – którym dzień w dzień przypominano, że rodzina znajduje się na skraju ubóstwa- na całe życie pozostała troska o pieniądze. Znaczny odsetek Amerykanów będących wówczas nastolatkami, którzy obecnie zbliżają się do osiemdziesiątego roku życia, zaoszczędził więcej pieniędzy niż wcześniejsze i późniejsze pokolenie, a ich życie wypełnione było nieustanną troską o sytuacje finansową”. Powyższy opsi dotyczy:
NIE WIEM
efektu ćwiczenia
efektu wykruszania się
wszystkie powyższe
efektu kohorty
Pytanie 26
Zaznacz prawidłową kolejność stadiów rozwoju intelektualnego w koncepcji Piageta:
Sensomotoryczne – przedoperacyjne – operacji konkretnych – operacji formalnych
Sensomotoryczne – operacji konkretnych – operacji formalnych – postformalne
Sensomotoryczne – operacji formalnych – operacji konkretnych – postformalne
Sensomotoryczne – przedoperacyjne – operacji konkretnych – postformalne
Pytanie 27
Każde pokolenie żyjące w tej samej kulturze, w tym samym czasie historycznym, fizycznym i społecznym jednocześnie żyje w środowisku psychologicznym, co determinuje jego zachowania i wpływa na rozwój, stając się źródłem zmian
wspólnych
unkiatowych
indywidualnych
NIE WIEM
uniwersalnych
Pytanie 28
Według Wygotskiego różnica pomiędzy tym, co dziecko umie, a tym, co może się nauczyć pod kierunkiem innych to:
autoregulacja
owoc rozwoju psychicznego
budowanie rusztowania
strefa najbliższego rozwoju
Pytanie 29
Badacze są raczej zgodni, że zmiana rozwojowa to zmiana:
nieodwracalna
odwracalna
krótkotrwała
wszystkie powyższe
Pytanie 30
Późne dzieciństwo to inaczej:
wiek poniemowlęcy
wiek dorastania
wiek przedszkolny
wiek młodszy szkolny
Pytanie 31
Typowymi lękami w okresie adolescencji są
lęk przed hałasem, upadkiem
lęk przed śmiercią
lęk przed kompromitacją, ekspozycją społeczną
lęk przed kpiną i odrzuceniem
Pytanie 32
Zgodnie z koncepcją Marcii, status tożsamości związany z brakiem zobowiązania i decyzji w ważnych kwestiach życiowych, to status tożsamości:
przejętej
moratoryjnej
żadna z powyższych
rozproszonej
Pytanie 33
Późna dorosłość rozpoczyna się w:
60/75 roku życia
75/80 roku życia
55/60 roku życia
60/65 roku życia
Pytanie 34
Średnia dorosłość rozpoczyna się w:
50/55 roku życia
40/45 roku życia
60/65 roku życia
35/40 roku życia
Pytanie 35
Kiedy dziecko zamiast człowiek mówi "ludź", zamiast ludzie - "człowieki", jest to zjawisko:
wszystkie odpowiedzi są prawidłowe
nieprawidłowej wymowy słów
tworzenia neologizmów
hiperregularyzacji
Pytanie 36
Noworodki preferują:
głos człowieka
nie wykazują preferencji żadnego dźwięku
ciszę
dźwięk dzwonka
Pytanie 37
Przeprowadzenie kolejnych pomiarów w pewnych odstępach czasu, u osób należących do tej samej grupy wiekowej, związane jest z wykorzystywaniem przez badacza strategii:
nie jest to metoda badań
badań podłużnych
badań sekwencyjnych
badań poprzecznych
Pytanie 38
Poczucie przynależności do płci jest związane z tożsamością
rozproszoną
osobistą
moratoryjną
społeczną
Pytanie 39
Pojawienie się rozumowania indukcyjnego w rozwoju intelektualnym jest przykładem zmian
wszystkie odpowiedzi
ilościowych
progresywnych
uniwersalnych
Pytanie 40
Joasia jest wyższa od Zuzi, Joasia jest niższa od Marysi. Dziecko, które dostanie takie trzy lalki i rozwiąże problem w sposób logiczny, jest w stadium rozwoju (według Piageta)
przedoperacyjnym
operacji formalnych
semsomotorycznym
operacji konkretnych
Pytanie 41
Dynamiczny interakcjonizm zakłada że człowiek rozwija się dzięki
regulowanemu przez człowieka wpływowi środowiska
wszystkie odpowiedzi są prawidłowe
możliwością stwarzanym przez środowisko
inicjowanej przez siebie aktywności