Twój wynik: Olimpiada znajomosci Afryki okręg XIX-XX 2023

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Pytanie 1
Cheikh Hamidou Kane (ur. 1928) jest:
przywódcą duchowym muzułmanów malijskich
twórcą tzw. odnowy islamskiej w Afryce Zachodniej
znanym pisarzem senegalskim
Pytanie 2
Dwie trzecie muzułmanów Czarnej Afryki żyje w krainie geograficznej nazywanej przez Arabów Bilad as-Sudan – „Kraj czarnych ludzi”. Jest to:
szeroki pas między pustynią Saharą a strefą leśną
wschodnie wybrzeże Afryki.
północny i południowy Sudan oraz Uganda
Pytanie 3
Kinjikitile był:
najwyższym kapłanem Jorubów w pierwszych latach niepodległości Nigerii
królem Szylluków, który długo opierał się wojskom angielsko- egipskim.
przywódcą ruchu Maji-Maji;
Pytanie 4
Od czasów starożytnych patriarchowie Aleksandrii sami wyznaczali metropolitę Etiopii, zwanego Abuna. Tradycja ta została przerwana w roku:
1881
1930
1951
Pytanie 5
Arabowie opanowali Afrykę Północną w
w VII w.
Na przełomie XVIII/XIX
w XXw.
Pytanie 6
Alodia, jako ostatni bastion chrześcijańskiej Nubii ugięła się przed siłą muzułmanów w roku
1317
1051
1504
Pytanie 7
W starych królestwach ludów Mande i Fonów zakładaniu nowych osiedli czy budowie fundamentów pod pałace, a także wznoszeniu murów obronnych towarzyszyły ofiary z
Ludzi
Węży
Z rogatego bydła
Pytanie 8
Ogunowi i bóstwu Gu, czczonym odpowiednio przez Jorubów i Fonów, składano w ofierze:
Koty
Bydło
Psy
Pytanie 9
Ibowie składają ofiary także duchom nieczystym, zwanym akalogeli. Duchy te
Wzięły się z buszu
Są pochodzenia ludzkiego
Zostały stworzone przez istotę najwyższa
Pytanie 10
Najważniejsze święto u Dogonów, zwane Sigi, upamiętnia powstanie Imina Na, czyli „Wielkiej Maski”, symbolizującej przodka Djongo Seru. Odprawiane jest:
Co sześćdziesiąt lat
Co roku
Co 4 lata
Pytanie 11
U Kapsiki z gór Mandara w Nigerii i w Kamerunie kowale:
odgrywają ważną rolę w obrzędach pogrzebowych.
wywodzą się spośród niewolników
Pełnia funkcje kapłanów
Pytanie 12
U Diola z Senegalu kowal był
związany z dworem władcy
sędzią w sporach małżeńskich
kapłanem bóstwa karzącego ludzi trądem bądź też leczącego z tej choroby
Pytanie 13
Według Stanisława Piłaszewicza tradycyjne afrykańskie świątynie
służą głównie przechowywaniu w nich przedmiotów kultowych
służą gromadzeniu się w nich ludzi
są budowane tylko na grobach wielkich przywódców plemiennych
Pytanie 14
Likantropia to:
proces szkolenia znachorów u Szylluków
zawężenie horyzontu świata do własnej grupy etnicznej.
wiara w zdolność przekształcania się niektórych ludzi w zwierzęta
Pytanie 15
Dla Szylluków z Sudanu założycielem plemienia, pierwszym władcą, herosem kultury i centrum kultu religijnego jest
Neala
plowy lis
Nyikang (Njakang)
Pytanie 16
Niektórzy władcy afrykańscy nie mogą być widziani w ich życiu codziennym, nosząc welony i jadając na osobności, np. u
ludów Khojsan
Szylluków, Bagandów i Szonów
Kirdi
Pytanie 17
Zaklinacze deszczu ludu Udhuk odprawiają złożony rytuał
używając „kamieni deszczowych”;
pijąc do czasu pierwszego deszczu mleko zmieszane z wodą
wypijając na oczach zgromadzonych tykwę pełną wody
Pytanie 18
U Fonów i Joruba spotkać można rodzaj ,,klasztorów” dla medium, które pobiera w nich naukę. Klasztory te przeznaczone są
dla chlopcow
dla chlopcow i dziewcząt
dla dziewczat
Pytanie 19
Według Johna Mbitiego działalność znachorów:
należy do przeszłości
dotyczy głównie środowisk wiejskich
rozwija się także w dużych miastach i środowiskach uniwersyteckich
Pytanie 20
Świetne studium Edwarda E. Evansa-Pricharda z 1937 r. omawia czary, wyrocznie i magię u
kojsan
nuerow
azande
Pytanie 21
znachorzy to specjalisci religijni którzy:
leczą przy pomocy ziół i technik magicznych
leczą urokiem” (witch-doctor)
korzystają z medycyny tradycyjnej, jednocześnie uciekają się do konwencjonalnej medycyny europejskiej.
Pytanie 22
Boga Eszu u Jorubów symbolizują
rzeźby ludzkiego kształtu
zamknięte tykwy wypełnione wodą
pagórki z wetkniętymi w nie kaktusami
Pytanie 23
Według Johna Mbitiego każdy lud afrykański
duchy przodków i wszystkie duchy złośliwe wywodzą swe pochodzenie od zmarłych ludzi
w świecie duchów czci tylko duchy przodków
ma niezliczoną ilość duchów
Pytanie 24
Według Johna Mbitiego „plebsem” wśród istot duchowych są
bóstwa;
duchy przodków
duchy różnego pochodzenia.
Pytanie 25
Według Johna Mbitiego ludzie wyznaczają duchom różne okolice na miejsce zamieszkania. U Baluhja, Banjarwanda i Ibo panuje przekonanie, że duchy mieszkają:
pod ziemią
w chmurach
w rzekach i jeziorach
Pytanie 26
Według Johna Mbitiego Bambuti uważają, że duchy
przebywają głęboko pod wodą
służą Złemu Księciu Lasu
służą Bogu, jako „strażnicy zwierzyny”
Pytanie 27
U Baganda mayembe – przedmiot używany przez wróżbitów i znachorów w praktykach magicznych – to:
kamienne ołtarze
rogi bawołów i kozłów
roślina halucynogenna
Pytanie 28
Czuku – Bóg ludu Ibo – stworzył całą plejadę duchów o nazwie olosi. Najpotężniejszym z olosi jest Ani, utożsamiany jest on z
ogniem
ziemią
wodą
Pytanie 29
Według Stanisława Piłaszewicza kulty ekstatyczne Czarnej Afryki funkcjonują w większości przypadków
w centrum życia religijnego
na marginesie życia religijnego poszczególnych ludów
w religiach ludów pasterskich
Pytanie 30
Według Johna Mbitiego Afrykanie na ogół uważają, że bóstwa zostały:
są przejawem dominującego w tradycyjnych religiach afrykańskich politeizmu
są one wyraźnie uzurpatorami części władzy Istoty Najwyższej
stworzone przez Boga w ontologicznej kategorii duchów
Pytanie 31
Najliczniejszy panteon bóstw, czczonych przez jeden lud afrykański, mają Jorubowie z Nigerii. Jest ich – według niektórych badaczy
1700
3200
5000
Pytanie 32
Na czele panteonu Jorubów stoi:
Obatala
Olorun (Olodumare)
Orunmila
Pytanie 33
Bóstwo Oduduwa z panteonu Jorubów, uważane niekiedy za żonę Obatala, jest boginią
urodzaju, płodności i miłości.
zbiorników wodnych;
lasow
Pytanie 34
Szango z panteonu Jorubów – potomek Jemandży – jest bogiem:
mysliwych
piorunów i błyskawic;
wegetacji i dobrych zbiorów
Pytanie 35
Ogun z panteonu Jorubów jest dzisiaj bogiem:
urodzajów
dziewcząt wychodzących za mąż.
kierowców cięzarowek i cyklistów
Pytanie 36
Olokun z panteonu Jorubów jest czczony głównie przez
rybaków
rolnikow
mysliwych
Pytanie 37
Eszu (Elegba, Elegbar) z panteonu Jorubów jest:
pośrednikiem między ludźmi a Bogiem a innymi bostwami
panującym nad światem sawanny
bogiem pojednania i pokoju
Pytanie 38
Osobliwym bóstwem Jorubów jest Ibedżi, patron
blizniakow
poszukujacych szczescia
podroznych
Pytanie 39
Podobny do Jorubów panteon bóstw mają:
Bornu znad jeziora Czad.
Fonowie z królestwa Dahomeju (obecnie Benin i Togo
Ibo z Nigerii
Pytanie 40
Bóstwa wodun (wodzu, wodu) Fonów z Togo i Beninu:
ozpowszechniły się na terenie południowego Mali
są dzisiaj uważane za ostoję narodową przez prezydentów Togo i Beninu
dały początek kultom Macumba i Candomble w Nowym Świecie
Pytanie 41
U ludu Dinka z Sudanu występuje bóstwo Abuk jest ono odpowiedzialne za
zajecia kobiece
inicjację chłopców
dobrobyt stad bydła;
Pytanie 42
Bliscy krewni Dinka, lecz zarazem też ich odwieczni wrogowie, Nuerowie, sami siebie nazywają
„dziećmi Słońca”
Nath
kadok
Pytanie 43
Pierwszymi misjonarzami – od XVII w. – na ziemiach ludności Khokhoi (Hotentotów) byli:
protestanci
portugalscy dominikanie
francuscy duchacze
Pytanie 44
Kimpa Vita pochodząca z arytokracji ludu Bakongo, żyjąca na przełomie XVII/XVIII w.:
stworzyła alfabet dla języka ki-kongo
występowała, jako ucieleśnienie św. Antoniego;
była pierwszą królową Bakongo
Pytanie 45
Ruch Maji-Maji rozwijał się od lipca 1905 do sierpnia 1907 roku
na południu obecnej Tanzanii
na terenie obecnego Zimbabwe
na terenie obecnej Ugandy
Pytanie 46
Około 1560 r. Portugalczycy ochrzcili władcę królestwa Monomotapy leżącego:
na wybrzeżu dzisiejszego Mozambiku
na przybrzeżnych wyspach
nad górnym biegiem Zambezi
Pytanie 47
Touba (Tuba) – to miasto w Senegalu słynące z:
produkcji orzeszków ziemnych
rodzimego kultu przodków
grobowca Amadou Bamba – kaznodziei monarszego Wolofów.
Pytanie 48
Dżolof, pierwsze, wielkie państwo Wolofów, założone przez legendarnego Ndiadian Ndiaja (Ndżiaja), powstało w XIII w. Przetrwało do:
XVIIIw.
1890 r.
XXw.
Pytanie 49
Amazonkami u Ewe nazywano kobiety:
po rytualnej mastektomii
kobiety praktykujące poliandrię
Gwardie Wojowniczki
Pytanie 50
Wyrażenie opcja preferencyjna na rzecz ubogich znalazło się po raz pierwszy w:
dokumentach Jana Pawła II.
dokumentach Konferencji Episkopatu Ameryki Łacińskiej;
dokumentach Soboru Watykańskiego II
Pytanie 51
Historyczne państwo Futa Toro położone było na terenie obecnego:
Senegalu
Czadu
Mali
Pytanie 52
I Specjalne Zgromadzenie Synodu Biskupów poświęcone Afryce zostało uroczyście zainaugurowane:
10 stycznia 1994 r
10 czerwca 1994 r.
10 kwietnia 1994 r.
Pytanie 53
Jednym z świętych papieży pierwszych wieków, pochodzącym z Afryki był
Wiktor I
Salama I
Jan I
Pytanie 54
Don Enrico został pierwszym biskupem rodem z Czarnej Afryki. Było to w wieku:
XIX
XVI
XVII
Pytanie 55
Kongregację Rozkrzewiania Wiary (De Propaganda Fide) powstała w roku:
1520
1814
1622
Pytanie 56
Bł. Klementyna Anwarite, dziewica i męczennica, pochodziła z
Kamerunu
Zairu(Konga)
Nigerii
Pytanie 57
Św. Józefina Bakhita pochodziła z
Ugandy
Nigerii
Sudanu
Pytanie 58
Kapłani fidei donum to misjonarze wywodzący się z
Afryki
z posłania Kongregacji Ewangelizacji Narodów
z kleru diecezjalnego
Pytanie 59
Według adhortacji apostolskiej Ecclesia in Africa najważniejszym zadaniem jest ewangelizacja:
klasy politycznej
środowisk intelektualnych
rodziny
Pytanie 60
Według adhortacji apostolskiej Ecclesia in Africa jedną z najgroźniejszych chorób siejących zniszczenie w Afryce jest
AIDS
denga
zolta febra
Pytanie 61
W językach bantu Muntu oznacza
bóstwo
przywódce starszyzny
człowieka
Pytanie 62
Tzw. języki wehikularne, są
narzucone przez administrację kolonialną.
odmianami języków europejskich (kreolskich);
używane w kontaktach międzyplemiennych, zwłaszcza w handlu
Pytanie 63
Język francais-tiraillou (france-tiraju), zwany też niekiedy petit-negre rozpowszechniony został kiedyś przez żołnierzy w
na terenie dzisiejszej Demokratycznej Republiki Kongo
w Afryce Zachodniej i w Kamerunie
na Madagaskarze
Pytanie 64
W 1969 r. papież Paweł VI odbył podróż apostolską do
Maroka
egiptu
Ugandy
Pytanie 65
Misjonarz protestancki Robert Moffat – teść słynnego lekarza i odkrywcy Dawida Livingstone'a – działał na terenie
zimbabawe
tanzanii
botswany
Pytanie 66
Najwięcej tzw. „Kościołów afrochrześcijańskich” istnieje w
kenii
RPA
mali
Pytanie 67
W swojej słynnej książce La philosophie bantoue Placide Tempels uznał koncepcję siły życiowej za zasadniczą dla zrozumienia światopoglądu ludności Baluba z Demokratycznej Republiki Konga. Był on:
francuskim antropologiem;
misjonarzem katolickim
belgijskim administratorem kolonialnym.
Pytanie 68
W przeszłości często sprowadzano rodzime religie afrykańskie do ancestrolatrii tzn
kultu przodków;
kultu gwiazd
wiary w pośrednictwo sił przyrody.
Pytanie 69
Bł. Wiktoria Rasoamanarivo pochodziła z
madagaskaru
nigerii
senegalu
Pytanie 70
Trzecie Zwyczajne Zgromadzenie Ogólne Synodu Biskupów, poświęcone ewangelizacji we współczesnym świecie, odbyło się w roku
1985
1974
1991
Pytanie 71
Według adhortacji Ecclesia in Africa, u początków chrześcijaństwa chrzest przyjął – jako pierwszy Afrykanin
dworzanin Kandaki, królowej etiopskiej.
Anastazy z Aleksandrii Egipskiej
Barnaba, niewolnik z Afryki Czarnej
Pytanie 72
I Specjalne Zgromadzenie Synodu Biskupów poświęcone Afryce odbyło się w roku:
1994
1989
1998
Pytanie 73
Według adhortacji Ecclesia in Africa początki ewangelizacji Afryki sięgają czasów apostolskich i zgodnie z tradycją są związane z imieniem i nauczaniem
św. Barnaby
ewangelisty Marka
św. Pawła, apostoła narodów
Pytanie 74
Do wybitnych przedstawicieli tzw. Szkoły Aleksandryjskiej należał
Tertulian
św. Augustyn
Orygenes
Pytanie 75
W ciągu tych pierwszych stuleci Kościoła w Afryce także kobiety dawały świadectwo o Chrystusie, m.in
św. Klotylda
św. Agnieszka
św. Felicyta i św. Perpetua
Pytanie 76
Według adhortacji Ecclesia in Africa ewangelizacja Angoli rozpoczęła się w roku
1822
1492
1883
Pytanie 77
Papież Grzegorz XV utworzył Kongregację De Propaganda Fide, aby zapewnić sprawniejszą organizację i rozwój misji w roku
1803
1622
1748
Pytanie 78
Święci męczennicy ugandyjscy zostali kanonizowani w bazylice rzymskiej przez papieża
Pawła VI
jana pawła II
Grzegorza XVI
Pytanie 79
I Specjalne Zgromadzenie Synodu Biskupów poświęcone Afryce uznało za ideę przewodnią ewangelizacji Afryki wizję
wyzwolenia ekonomicznego i kulturowego
respektowania prawa człowieka do wolności religijnej
Kościoła jako Rodziny Bożej.
Pytanie 80
Według adhortacji Ecclesia in Africa chrześcijanie nie mogą zapominać, że wielu muzułmanów stara się naśladować:
Adama, pierwszego człowieka
Mojżesza w jego wędrówce do Ziemi Obiecanej
wiarę Abrahama
Pytanie 81
Ile podróży apostolskich odbył Jan Paweł II do krajów afrykańskich
32
42
51
Pytanie 82
Alvise da Ca’da Mosto, autor jednej z najstarszych relacji o Afryce, z pochodzenia był
Wenecjaninem;
Hiszpanem
Turkiem w służbie portugalskiej.
Pytanie 83
Georg Friedrich Hegel – słynny niemiecki filozof – uważał Afrykę
kolebkę pierwszych systemów filozoficznych
kontynent bez religii i bez prawa
pełną obietnic gospodarczych.
Pytanie 84
Termin „fetyszyzm” – w kontekście afrykańskim – wprowadził do religioznawstwa
Mircea Eliade
Charles de Brosses
Alvise da Ca’da Mosto
Pytanie 85
Pierwszym dokumentem w historii papiestwa, który w dużej grupie religii pozachrześcijańskich dostrzegł także religie Afryki Subsaharyjskiej, była encyklika
Aleksandra VI Inter caetera (1493)
Pawła VI Ecclesiam suam (1964)
Jana Pawła II Redemptoris missio (1990).
Pytanie 86
Autorem orędzia Africae terrarum jest papież
Grzegorz XVI
Paweł VI
Pius XII
Pytanie 87
W tradycyjnych religiach afrykańskich
wyznanie wiary składa się podczas obrzędów inicjacyjnych;
nie ma wyznań wiary
poszczególne elementy doktryny wiary ustala rada starszych dla danej grupy etnicznej.
Pytanie 88
Sena u ludu Tura z Wybrzeża Kości Słoniowej to
zmarli przodkowie;
duchy-olbrzymy
Matka-Ziemia.
Pytanie 89
W Afryce Wschodniej wśród Bantu zaszczytny termin „mugambi” oznacza
wodza deszczu;
ofiarnika
tego, kto posiada słowo
Pytanie 90
Tym, co z pewnością łączy kultury Afryki Subsaharyjskiej, jest
kasta kapłańska.
tradycyjna struktura wspólnotowa
instytucja Naczelnego Wodza
Pytanie 91
Plemię, które w Afryce Subsaharyjskiej jest bardziej jednostką organizacji politycznej, jest zasadniczo
endogamiczne
matrylinearne.
egzogamiczne
Pytanie 92
W społecznościach segmentarnych (segmentowych), zorganizowanych w społeczności wioskowe, nomadyczne lub rodowe (klanowe)
z reguły są władze autorytarnych jednostek
władza jest delegowana na wyższy (plemienny) szczebel.
nie ma prawdziwych przywódców politycznych
Pytanie 93
Najsilniejsze tradycje kapłańskie zdecydowanie spotkać można w
Afryce wschodniej
Afryce zachodniej
Afryce południowej
Pytanie 94
W językach Bantu nganga (w suahili waganba) to
znachorzy, zwani uzdrowicielami
czarownicy
zamawiacze (wodzowie) deszczu
Pytanie 95
W klasyce religioznawczej magia (postawa magiczna) zakłada
kontakt przez „oś świata” z równoległym światem duchów
panowanie nad ukrytą siłą (jej zmanipulowanie)
podporządkowanie się transcendentnym siłom
Pytanie 96
Dla Kirdi z północnego Kamerunu obrzędy agrarne związane są z świętą rośliną, którą jest:
bananowiec
proso
maniok
Pytanie 97
Najbardziej rozbudowane studium o sakralności ziemi oraz obrzędach agrarnych w języku polskim przedstawił
Stanisław Piłaszewicz
Henryk Zimoń SVD
Jarosław Różański OMI
Pytanie 98
Palabra to bardzo znany afrykański
rodzaj dyskusji, mediacji;
narada wojenna.
słowne zawody griotów
Pytanie 99
Konkombowie często mitologizują ziemię, czyniąc z niej bóstwo ziemi zwane
Kiting
Maminwate
soo
Pytanie 100
. Nzakara z Republiki Środkowoafrykańskiej traktowali bezpłodność jako skutek:
odkrywania części ciała uważanej za wstydliwą
spożywania jajek przez dziewczęta
naruszenia relacji między żywymi a przodkami.
Pytanie 101
Few kagge – „święto kury” – u Tupuri z północnego Kamerunu i Czadu to święto:
zwycięstwa nad Fulbe w XIX w
dziękczynienia za obfitość zwierzyny.
wzajemnego przebaczenia
Pytanie 102
Mangelva – to Bóg najwyższy, jedyny, transcendentny u:
Gidarów
Ibo
Masajów
Pytanie 103
Tzw. „wtórny pochówek” w Afryce Subsaharyjskiej:
dotyczy każdego zmarłego
odbywa się w wypadku ukazywania się ducha zmarłego.
odbywa się w wypadku niemożności sprowadzenia ciała w rodzinne okolice
Pytanie 104
Ustaha – trzecia część obrzędów pośmiertnych, dotyczy
złożenia ofiary z bydła
stypy
Instalacji zmarłego przodka
Pytanie 105
Według książki pt. Misje a promocja ludzka jedną z najstarszych form pomocy w rozwoju było
zakładanie parafii z ośrodkami charytatywnymi
nauka czytania i pisania
kształcenie rodzimego kleru;
Pytanie 106
Konkretne wskazówki do walki z głodem daje wiernym m. in. encyklika Redemptoris missio. Wyraża ona to w haśle
zamiast broni żywność
by walczyć z głodem, zmień życie
zjawisko głodu wyrzutem sumienia dla Europy
Pytanie 107
Uniwersytet w Roma (Lesotho) założyli w 1955
ojcowie biali
kombonianie
misjonarze oblaci
Pytanie 108
Uniwersytet w Butare, założony przez dominikanów, znajduje się w
kongo
Rwandzie
etiopii
Pytanie 109
10 maja 1980 r. podczas podróży do Burkina Faso, Jan Paweł II wygłosił w Wagadugu swój słynny apel w sprawie
sudanu
rwandy
sahelu
Pytanie 110
Uchodźcy pozostają największą tragedią wśród migrantów. W 1995 r., podczas masakr w Rwandzie, w samej Afryce znalazło schronienie:
2 miliony uchodzców
6 milionów uchodzcow
ponad 12 mln uchodźców.
Pytanie 111
Według Zygmunta Komorowskiego zachodni odłam Azande nosi nazwę od dominującego tam rodu
Awungara (Awungura, Wungura);
Bakunda
Abandża (Bandża)
Pytanie 112
U Dinka hodowlą bydła trudnią się
rody wodzowskie
wyłącznie mężczyźni;
cale rodziny
Pytanie 113
Na Kalahari
nie ma wcale opadów deszczu
deszcz spada raz na kilka lat
pora deszczowa trwa od jednego do czterech miesięcy w roku;
Pytanie 114
W Afryce Zachodniej rozpowszechnione jest „święto pochrzynu” (ignamu, jamsu). Jest to
owoc baobabu
roślina bulwiasta o smaku podobnym do ziemniaka;
tradycyjna uprawa zbożowa
Pytanie 115
Według Johna Mbitiego linearna koncepcja czasu, właściwa myśli zachodniej, z nieokreśloną przeszłością, teraźniejszością i nieograniczoną przyszłością jest
charakterystyczna dla Czarnej Afryki
charakterystyczna tylko dla ludów Bantu.
obca myśleniu afrykańskiemu
Pytanie 116
W ciągu kilkudziesięciu lat ery kolonialnej islam w Czarnej Afryce
został skutecznie zahamowany przez państwa kolonialne;
poczynił większe postępy niż w całym poprzedzającym tę erę tysiącleciu
rozwinął się tylko w kulturach zarabizowanych
Pytanie 117
Powstały w pierwszych latach XIX wieku kalifat fulański ze stolicą w Sokoto był utworzony przez:
Al-Hadżdża Umara Talia
Szajcha Usmana dan Fodio
Seku Amadu Sise
Pytanie 118
Definicyjna poliandria w Czarnej Afryce
jest znana w Suazi.
praktykują ją tylko niektórzy Niloci
nie występuje
Pytanie 119
Joseph Ki-Zerbo był
znanym historykiem z Burkina Faso
przywódcą politycznym z Tanzanii
religioznawcą kenijskim
Pytanie 120
Gidarskie teda to
zaświaty, w których przebywają przodkowie
obrzędy puryfikacyjne
obrzędy inicjacji
Pytanie 121
U ludów Akan z Ghany mmoatia (l. poj. aboetia) to
bóstwa poszczególnych gór
duchy-karły;
duchy pochodzenia animalistycznego
Pytanie 122
Uwumbora u ludu Konkomba to
święty gaj ducha Ziemi.
Bóg Najwyższy
główny kapłan
Pytanie 123
Tuya u Gidarów z północnego Kamerunu to:
główne sanktuarium we wsi Lam
siła wyższa, duch lub drugorzędne bóstwo
święte drzewo, rosnące w obrębie wsi.
Pytanie 124
Kult vodun był – i jest nadal – charakterystyczny dla ziem:
dawnego Dahomeju
ośrodka handlu niewolnikami na Zanzibarze
dorzecza Konga
Pytanie 125
Najliczniejszy panteon bóstw czczonych przez jeden lud afrykański, mają
Jorubowie
mossi
dogonowie
Pytanie 126
U Ibo z Nigerii – podobnie jak i u większości ludów wybrzeża Zatoki Gwinejskiej – rytualny tydzień trwał:
cztery dni
dziesięć dni
siedem dni
Pytanie 127
Autorem teorii monoteizmu pierwotnego był:
Edward Taylor
Wilhelm Schmidt.
John Mbiti;
Pytanie 128
Powiedzenie: Niyo Ibeshaho bose, co oznacza „to On (Immana) wszystko obdarza życiem” występuje u
azande
Banyarwanda
ludów Akan
Pytanie 129
Wielu badaczy tradycyjnych religii afrykańskich podkreśla, iż Stwórca jest obecnie jako deus otiosus, tzn.:
bóg czuwający
bóg próżnujący
bóg sądzący (ludzi)
Pytanie 130
Według Stanisława Piłaszewicza rozwój afrochrześcijanizmu zapoczątkowały
Jorubowie w Nigerii.
Fonowie z Beninu
Kościoły etiopiańskie
Pytanie 131
Tzw. „Kościoły prorocze” skupiają się wokół postaci jednego proroka. Należy do nich:
Kościół Kimbangistów w DRK
Kościół Cherubinów i Serafinów
Stowarzyszenie Apostolskie
Pytanie 132
Nazwa „Kościół Aladura” oznacza:
założyciela-proroka
właściciela modlitwy (rys modlitewny).
zjednoczoną wspólnotę braci
Pytanie 133
Apostolski Kościół Chrystusa powstał w
RPA
Nigerii
Ghanie.
Pytanie 134
Afrykańscy niewolnicy, wywożeni do Ameryki, stworzyli w Brazylii kult synkretyczny zwany:
santeria
candomble
vodu
Pytanie 135
Synkretyczny kult szango – o korzeniach afrykańskich – występuje
w Gujanie Francuskiej
na Trynidadzie;
na Kubie
Pytanie 136
Dwie trzecie muzułmanów Czarnej Afryki żyje w krainie geograficznej nazywanej przez Arabów Bilad as-Sudan – „Kraj czarnych ludzi”. Jest to
północny i południowy Sudan oraz Uganda
wschodnie wybrzeże Afryki
szeroki pas między pustynią Saharą a strefą leśną
Pytanie 137
Od czasów starożytnych patriarchowie Aleksandrii sami wyznaczali metropolitę Etiopii, zwanego Abuna. Tradycja ta została przerwana w roku
1951
1990
1881
Pytanie 138
Drugie zgromadzenie specjalne synodu biskupów Afryki odbyło się w;
2009
1990
2004
Pytanie 139
Jakie było przesłanie adhortacji papieża Benedykta XVI po synodzie biskupów Afryki africae munus
Pojednanie sprawiedliwość i pokój w kościele afrykańskim
Pytanie 140
Kiedy Benedykt XVI ogłosił posynodalną adhortacje
19.11.2011
22.10.2000
2.01.1994