Twój wynik: Olimpiada znajomości Afryki

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Pytanie 1
Cheikh Hamidou Kane (ur. 1928) jest:
twórcą tzw. odnowy islamskiej w Afryce Zachodniej.
znanym pisarzem senegalskim;
przywódcą duchowym muzułmanów malijskich
Pytanie 2
Trzecie Zwyczajne Zgromadzenie Ogólne Synodu Biskupów, poświęcone ewangelizacji we współczesnym świecie, odbyło się w roku:
1985
1991
1974
Pytanie 3
Według adhortacji Ecclesia in Africa, u początków chrześcijaństwa chrzest przyjął – jako pierwszy Afrykanin:
Anastazy z Aleksandrii Egipskiej;
Barnaba, niewolnik z Afryki Czarnej
dworzanin Kandaki, królowej etiopskiej.
Pytanie 4
I Specjalne Zgromadzenie Synodu Biskupów poświęcone Afryce odbyło się w roku:
1998
1994
1989
Pytanie 5
Według adhortacji Ecclesia in Africa początki ewangelizacji Afryki sięgają czasów apostolskich i zgodnie z tradycją są związane z imieniem i nauczaniem
św. Barnaby.
św. Pawła, apostoła narodów
ewangelisty Marka
Pytanie 6
Do wybitnych przedstawicieli tzw. Szkoły Aleksandryjskiej należał
Tertulian
św. Augustyn;
Orygenes
Pytanie 7
W ciągu tych pierwszych stuleci Kościoła w Afryce także kobiety dawały świadectwo o Chrystusie, m.in
św. Agnieszka
św. Klotylda
św. Felicyta i św. Perpetua
Pytanie 8
Według adhortacji Ecclesia in Africa ewangelizacja Angoli rozpoczęła się w roku:
1492
1822
1884
Pytanie 9
Papież Grzegorz XV utworzył Kongregację De Propaganda Fide, aby zapewnić sprawniejszą organizację i rozwój misji w roku:
1803
1622
1748
Pytanie 10
Święci męczennicy ugandyjscy zostali kanonizowani w bazylice rzymskiej przez papieża:
Grzegorza XVI
Jana Pawła II
Pawła VI
Pytanie 11
.Święta Józefina Bakhita pochodziła z
Sudanu
Zairu (Konga)
Madagaskaru
Pytanie 12
I Specjalne Zgromadzenie Synodu Biskupów poświęcone Afryce uznało za ideę przewodnią ewangelizacji Afryki wizję
wyzwolenia ekonomicznego i kulturowego
Kościoła jako Rodziny Bożej
respektowania prawa człowieka do wolności religijnej;
Pytanie 13
Według adhortacji Ecclesia in Africa chrześcijanie nie mogą zapominać, że wielu muzułmanów stara się naśladować
Mojżesza w jego wędrówce do Ziemi Obiecanej.
Adama, pierwszego człowiek
wiarę Abrahama
Pytanie 14
. Ile podróży apostolskich odbył Jan Paweł II do krajów afrykańskich
32
42
51
Pytanie 15
Alvise da Ca’da Mosto, autor jednej z najstarszych relacji o Afryce, z pochodzenia był
Turkiem w służbie portugalskiej.
Wenecjaninem
Hiszpanem
Pytanie 16
Georg Friedrich Hegel – słynny niemiecki filozof – uważał Afrykę za
kolebkę pierwszych systemów filozoficznych
pełną obietnic gospodarczych
kontynent bez religii i bez prawa
Pytanie 17
. Termin „fetyszyzm” – w kontekście afrykańskim – wprowadził do religioznawstwa
Alvise da Ca’da Mosto
Charles de Brosses
Mircea Eliade
Pytanie 18
Pierwszym dokumentem w historii papiestwa, który w dużej grupie religii pozachrześcijańskich dostrzegł także religie Afryki Subsaharyjskiej, była encyklika:
Pawła VI Ecclesiam suam (1964)
Jana Pawła II Redemptoris missio (1990).
Aleksandra VI Inter caetera (1493);
Pytanie 19
Autorem orędzia Africae terrarum jest papież:
Paweł VI.
Pius XII
Grzegorz XVI
Pytanie 20
W tradycyjnych religiach afrykańskich:
poszczególne elementy doktryny wiary ustala rada starszych dla danej grupy etnicznej.
wyznanie wiary składa się podczas obrzędów inicjacyjnych
nie ma wyznań wiary
Pytanie 21
Sena u ludu Tura z Wybrzeża Kości Słoniowej to:
duchy-olbrzymy
Matka-Ziemia.
zmarli przodkowie
Pytanie 22
W Afryce Wschodniej wśród Bantu zaszczytny termin „mugambi” oznacza:
tego, kto posiada słowo
wodza deszczu
ofiarnika
Pytanie 23
Tym, co z pewnością łączy kultury Afryki Subsaharyjskiej, jest:
kasta kapłańska.
tradycyjna struktura wspólnotowa
instytucja Naczelnego Wodza
Pytanie 24
Plemię, które w Afryce Subsaharyjskiej jest bardziej jednostką organizacji politycznej, jest zasadniczo
matrylinearne.
egzogamiczne
endogamiczne
Pytanie 25
W społecznościach segmentarnych (segmentowych), zorganizowanych w społeczności wioskowe, nomadyczne lub rodowe (klanowe)
władza jest delegowana na wyższy (plemienny) szczebel
nie ma 3 prawdziwych przywódców politycznych
z reguły są władze autorytarnych jednostek
Pytanie 26
. Najsilniejsze tradycje kapłańskie zdecydowanie spotkać można w:
Afryce Południowej.
Afryce Zachodniej
Afryce Wschodniej;
Pytanie 27
W językach Bantu nganga (w suahili waganba) to
tzw. zamawiacze (wodzowie) deszczu
znachorzy, zwani uzdrowicielami
czarownicy, ściągający nieszczęścia
Pytanie 28
W klasyce religioznawczej magia (postawa magiczna) zakłada
kontakt przez „oś świata” z równoległym światem duchów
panowanie nad ukrytą siłą (jej zmanipulowanie).
podporządkowanie się transcendentnym siłom
Pytanie 29
. Dla Kirdi z północnego Kamerunu obrzędy agrarne związane są z świętą rośliną, którą jest
bananowiec
proso
maniok
Pytanie 30
0. Najbardziej rozbudowane studium o sakralności ziemi oraz obrzędach agrarnych w języku polskim przedstawił
Henryk Zimoń SVD
Jarosław Różański OMI.
Stanisław Piłaszewicz
Pytanie 31
Palabra to bardzo znany afrykański
rodzaj dyskusji, mediacji
słowne zawody griotów
narada wojenna.
Pytanie 32
Konkombowie często mitologizują ziemię, czyniąc z niej bóstwo ziemi zwane:
Soo
Maminwate.
Kiting
Pytanie 33
Nzakara z Republiki Środkowoafrykańskiej traktowali bezpłodność jako skutek
spożywania jajek przez dziewczęta;
naruszenia relacji między żywymi a przodkami.
odkrywania części ciała uważanej za wstydliwą
Pytanie 34
Few kagge – „święto kury” – u Tupuri z północnego Kamerunu i Czadu to święto
wzajemnego przebaczenia
zwycięstwa nad Fulbe w XIX w
dziękczynienia za obfitość zwierzyny.
Pytanie 35
Mangelva – to Bóg najwyższy, jedyny, transcendentny u
Masajów
Gidarów
Ibo
Pytanie 36
Tzw. „wtórny pochówek” w Afryce Subsaharyjskiej
dotyczy każdego zmarłego
odbywa się w wypadku ukazywania się ducha zmarłego.
odbywa się w wypadku niemożności sprowadzenia ciała w rodzinne okolice
Pytanie 37
Ustaha – trzecia część obrzędów pośmiertnych, dotyczy
instalacji zmarłego jako przodka.
stypy
złożenia ofiary z dwóch sztuk bydła;
Pytanie 38
Według książki pt. Misje a promocja ludzka jedną z najstarszych form pomocy w rozwoju było:
zakładanie parafii z ośrodkami charytatywnymi
nauka czytania i pisania.
kształcenie rodzimego kleru
Pytanie 39
. Konkretne wskazówki do walki z głodem daje wiernym m. in. encyklika Redemptoris missio. Wyraża ona to w haśle:
by walczyć z głodem, zmień życie.
zjawisko głodu wyrzutem sumienia dla Europy
zamiast broni żywność;
Pytanie 40
. Uniwersytet w Roma (Lesotho) założyli w 1955 r
kombonianie
misjonarze oblaci
ojcowie biali
Pytanie 41
. Uniwersytet w Butare, założony przez dominikanów, znajduje się w
Etiopii
Rwandzie
Kongo;
Pytanie 42
10 maja 1980 r. podczas podróży do Burkina Faso, Jan Paweł II wygłosił w Wagadugu swój słynny apel w sprawie:
Sahelu.
Sudanu
Rwandy
Pytanie 43
. Uchodźcy pozostają największą tragedią wśród migrantów. W 1995 r., podczas masakr w Rwandzie, w samej Afryce znalazło schronienie:
ponad 12 mln uchodźców
2 mln uchodźców
prawie 6 mln uchodźców
Pytanie 44
Według Zygmunta Komorowskiego zachodni odłam Azande nosi nazwę od dominującego tam rodu:
Abandża (Bandża)
Bakunda
Awungara (Awungura, Wungura)
Pytanie 45
U Dinka hodowlą bydła trudnią się:
wyłącznie mężczyźni;
całe rodziny
rody wodzowskie
Pytanie 46
. Na Kalahari:
nie ma wcale opadów deszczu;
pora deszczowa trwa od jednego do czterech miesięcy w roku;
deszcz spada raz na kilka lat.
Pytanie 47
W Afryce Zachodniej rozpowszechnione jest „święto pochrzynu” (ignamu, jamsu). Jest to:
roślina bulwiasta o smaku podobnym do ziemniaka;
tradycyjna uprawa zbożowa
owoc baobabu.
Pytanie 48
W ciągu kilkudziesięciu lat ery kolonialnej islam w Czarnej Afryce:
poczynił większe postępy niż w całym poprzedzającym tę erę tysiącleciu
rozwinął się tylko w kulturach zarabizowanych.
został skutecznie zahamowany przez państwa kolonialne;
Pytanie 49
Według Johna Mbitiego linearna koncepcja czasu, właściwa myśli zachodniej, z nieokreśloną przeszłością, teraźniejszością i nieograniczoną przyszłością jest:
charakterystyczna tylko dla ludów Bantu.
charakterystyczna dla Czarnej Afryki
obca myśleniu afrykańskiemu
Pytanie 50
Powstały w pierwszych latach XIX wieku kalifat fulański ze stolicą w Sokoto był utworzony przez:
Seku Amadu Sise
Al-Hadżdża Umara Talia.
Szajcha Usmana dan Fodio
Pytanie 51
Definicyjna poliandria w Czarnej Afryce
praktykują ją tylko niektórzy Niloci;
jest znana w Suazi.
nie występuje
Pytanie 52
Joseph Ki-Zerbo był:
religioznawcą kenijskim
znanym historykiem z Burkina Faso
przywódcą politycznym z Tanzanii.
Pytanie 53
. Gidarskie teda to
obrzędy puryfikacyjne
obrzędy inicjacji
zaświaty, w których przebywają przodkowie
Pytanie 54
. U ludów Akan z Ghany mmoatia (l. poj. aboetia) to:
bóstwa poszczególnych gór
duchy-karły;
duchy pochodzenia animalistycznego
Pytanie 55
. Uwumbora u ludu Konkomba to:
Bóg Najwyższy
główny kapłan
święty gaj ducha Ziemi.
Pytanie 56
. Tuya u Gidarów z północnego Kamerunu to:
święte drzewo, rosnące w obrębie wsi
siła wyższa, duch lub drugorzędne bóstwo
główne sanktuarium we wsi Lam;
Pytanie 57
Kult vodun był – i jest nadal – charakterystyczny dla ziem
dorzecza Konga;
dawnego Dahomeju
ośrodka handlu niewolnikami na Zanzibarze
Pytanie 58
. Najliczniejszy panteon bóstw czczonych przez jeden lud afrykański, mają:
Dogonowie
Jorubowie.
Mossi
Pytanie 59
U Ibo z Nigerii – podobnie jak i u większości ludów wybrzeża Zatoki Gwinejskiej – rytualny tydzień trwał:
siedem dni
dziesięć dni
cztery dni
Pytanie 60
Autorem teorii monoteizmu pierwotnego był:
John Mbiti
Wilhelm Schmidt.
Edward Taylor
Pytanie 61
. Powiedzenie: Niyo Ibeshaho bose, co oznacza „to On (Immana) wszystko obdarza życiem” występuje u
Azande
ludów Akan
Banyarwanda.
Pytanie 62
Wielu badaczy tradycyjnych religii afrykańskich podkreśla, iż Stwórca jest obecnie jako deus otiosus, tzn
bóg czuwający;
bóg sądzący (ludzi).
bóg próżnujący
Pytanie 63
Według Stanisława Piłaszewicza rozwój afrochrześcijanizmu zapoczątkowały:
Kościoły etiopiańskie;
Fonowie z Beninu
Jorubowie w Nigerii.
Pytanie 64
. Tzw. „Kościoły prorocze” skupiają się wokół postaci jednego proroka. Należy do nich
Kościół Cherubinów i Serafinów.
Stowarzyszenie Apostolskie
Kościół Kimbangistów w DRK;
Pytanie 65
Nazwa „Kościół Aladura” oznacza
właściciela modlitwy (rys modlitewny)
założyciela-proroka
zjednoczoną wspólnotę braci
Pytanie 66
Apostolski Kościół Chrystusa powstał w
RPA;
Ghanie
Nigerii
Pytanie 67
Afrykańscy niewolnicy, wywożeni do Ameryki, stworzyli w Brazylii kult synkretyczny zwany
candomble
santeria
vodu
Pytanie 68
Synkretyczny kult szango – o korzeniach afrykańskich – występuje:
na Kubie.
w Gujanie Francuskie
na Trynidadzie;
Pytanie 69
Dwie trzecie muzułmanów Czarnej Afryki żyje w krainie geograficznej nazywanej przez Arabów Bilad as-Sudan – „Kraj czarnych ludzi”. Jest to:
północny i południowy Sudan oraz Uganda
wschodnie wybrzeże Afryki
szeroki pas między pustynią Saharą a strefą leśną;
Pytanie 70
. Od czasów starożytnych patriarchowie Aleksandrii sami wyznaczali metropolitę Etiopii, zwanego Abuna. Tradycja ta została przerwana w roku
1951
1881
1930;
Pytanie 71
Cheikh Hamidou Kane (ur. 1928) jest:
znanym pisarzem senegalskim
przywódcą duchowym muzułmanów malijskich
twórcą tzw. odnowy islamskiej w Afryce Zachodniej.
Pytanie 72
Dwie trzecie muzułmanów Czarnej Afryki żyje w krainie geograficznej nazywanej przez Arabów Bilad as-Sudan – „Kraj czarnych ludzi”. Jest to
północny i południowy Sudan oraz Uganda
szeroki pas między pustynią Saharą a strefą leśną
wschodnie wybrzeże Afryki.
Pytanie 73
Kinjikitile był:
przywódcą ruchu Maji-Maji
królem Szylluków, który długo opierał się wojskom angielskoegipskim.
najwyższym kapłanem Jorubów w pierwszych latach niepodległości Nigerii;
Pytanie 74
Od czasów starożytnych patriarchowie Aleksandrii sami wyznaczali metropolitę Etiopii, zwanego Abuna. Tradycja ta została przerwana w roku:
1951
1930
1881
Pytanie 75
Ostatnim chrześcijańskim królem Konga, który zginął w 1661 r. w nierównej walce z Portugalczykami, był:
Nzinga Nkuwu
Alfonso III
Antonio I
Pytanie 76
Arabowie opanowali Afrykę Północną w:
w X w
VII w
na przełomie VIII/IX w
Pytanie 77
Alodia, jako ostatni bastion chrześcijańskiej Nubii ugięła się przed siłą muzułmanów w roku
1504
1051;
1317
Pytanie 78
W starych królestwach ludów Mande i Fonów zakładaniu nowych osiedli czy budowie fundamentów pod pałace, a także wznoszeniu murów obronnych towarzyszyły ofiary z:
rogatego bydła.
ludzi;
węży
Pytanie 79
Ogunowi i bóstwu Gu, czczonym odpowiednio przez Jorubów i Fonów, składano w ofierze:
bydło
ptactwo
psy
Pytanie 80
Ibowie składają ofiary także duchom nieczystym, zwanym akalogeli. Duchy te
samoistnie rozmnożyły się w buszu z innych duchów
zostały stworzone przez Istotę Najwyższą;
są pochodzenia ludzkiego
Pytanie 81
Najważniejsze święto u Dogonów, zwane Sigi, upamiętnia powstanie Imina Na, czyli „Wielkiej Maski”, symbolizującej przodka Djongo Seru. Odprawiane jest:
co sześćdziesiąt lat.
w cyklu trzyletnim;
co roku
Pytanie 82
U Kapsiki z gór Mandara w Nigerii i w Kamerunie kowale
wywodzą się spośród niewolników
pełnią funkcje kapłanów poszczególnych masywów górskich;
odgrywają ważną rolę w obrzędach pogrzebowych.
Pytanie 83
U Diola z Senegalu kowal był:
sędzią w sporach małżeńskich.
związany z dworem władcy;
kapłanem bóstwa karzącego ludzi trądem bądź też leczącego z tej choroby
Pytanie 84
Według Stanisława Piłaszewicza tradycyjne afrykańskie świątynie
służą głównie przechowywaniu w nich przedmiotów kultowych.
są budowane tylko na grobach wielkich przywódców plemiennych;
służą gromadzeniu się w nich ludzi;
Pytanie 85
Likantropia to:
proces szkolenia znachorów u Szylluków
zawężenie horyzontu świata do własnej grupy etnicznej.
wiara w zdolność przekształcania się niektórych ludzi w zwierzęta
Pytanie 86
Dla Szylluków z Sudanu założycielem plemienia, pierwszym władcą, herosem kultury i centrum kultu religijnego jest:
Neala
Płowy Lis.
Nyikang (Njakang)
Pytanie 87
Niektórzy władcy afrykańscy nie mogą być widziani w ich życiu codziennym, nosząc welony i jadając na osobności, np. u:
Kirdi.
ludów Khojsan
Szylluków, Bagandów i Szonów;
Pytanie 88
Zaklinacze deszczu ludu Udhuk odprawiają złożony rytuał:
używając „kamieni deszczowych”
wypijając na oczach zgromadzonych tykwę pełną wody;
pijąc do czasu pierwszego deszczu mleko zmieszane z wodą.
Pytanie 89
. U Fonów i Joruba spotkać można rodzaj ,,klasztorów” dla medium, które pobiera w nich naukę. Klasztory te przeznaczone są:
tylko dla chłopców;
tylko dla dziewcząt;
dla chłopców i dziewcząt.
Pytanie 90
Według Johna Mbitiego działalność znachorów
rozwija się także w dużych miastach i środowiskach uniwersyteckich.
należy do przeszłości;
dotyczy głównie środowisk wiejskich
Pytanie 91
. Świetne studium Edwarda E. Evansa-Pricharda z 1937 r. omawia czary, wyrocznie i magię u
Nuerów
Azande;
Allur.
Pytanie 92
Znachorzy to specjaliści religijni, którzy:
korzystają z medycyny tradycyjnej, jednocześnie uciekają się do konwencjonalnej medycyny europejskiej.
leczą przy pomocy ziół i technik magicznych;
leczą urokiem” (witch-doctor);
Pytanie 93
Boga Eszu u Jorubów symbolizują:
rzeźby ludzkiego kształtu
zamknięte tykwy wypełnione wodą.
pagórki z wetkniętymi w nie kaktusami;
Pytanie 94
Według Johna Mbitiego każdy lud afrykański
ma niezliczoną ilość duchów
duchy przodków i wszystkie duchy złośliwe wywodzą swe pochodzenie od zmarłych ludzi
w świecie duchów czci tylko duchy przodków;
Pytanie 95
Według Johna Mbitiego „plebsem” wśród istot duchowych są
bóstwa;
duchy różnego pochodzenia.
duchy przodków
Pytanie 96
. Według Johna Mbitiego ludzie wyznaczają duchom różne okolice na miejsce zamieszkania. U Baluhja, Banjarwanda i Ibo panuje przekonanie, że duchy mieszkają
w chmurach.
pod ziemią;
w rzekach i jeziorach
Pytanie 97
Według Johna Mbitiego Bambuti uważają, że duchy:
przebywają głęboko pod wodą
służą Złemu Księciu Lasu
służą Bogu, jako „strażnicy zwierzyny”
Pytanie 98
U Baganda mayembe – przedmiot używany przez wróżbitów i znachorów w praktykach magicznych – to
kamienne ołtarze.
rogi bawołów i kozłów
roślina halucynogenna
Pytanie 99
Czuku – Bóg ludu Ibo – stworzył całą plejadę duchów o nazwie olosi. Najpotężniejszym z olosi jest Ani, utożsamiany jest on z
ziemią
piorunami i burzami
wodą
Pytanie 100
Według Stanisława Piłaszewicza kulty ekstatyczne Czarnej Afryki funkcjonują w większości przypadków:
na marginesie życia religijnego poszczególnych ludów
w centrum życia religijnego;
w religiach ludów pasterskich;
Pytanie 101
Według Johna Mbitiego Afrykanie na ogół uważają, że bóstwa zostały
są one wyraźnie uzurpatorami części władzy Istoty Najwyższej;
stworzone przez Boga w ontologicznej kategorii duchów;
są przejawem dominującego w tradycyjnych religiach afrykańskich politeizmu.
Pytanie 102
Najliczniejszy panteon bóstw, czczonych przez jeden lud afrykański, mają Jorubowie z Nigerii. Jest ich – według niektórych badaczy:
5000
3200
1700
Pytanie 103
Na czele panteonu Jorubów stoi
Olorun (Olodumare);
Obatala
Orunmila.
Pytanie 104
. Bóstwo Oduduwa z panteonu Jorubów, uważane niekiedy za żonę Obatala, jest boginią:
lasów i sawanny krzewiastej
urodzaju, płodności i miłości.
zbiorników wodnych
Pytanie 105
Szango z panteonu Jorubów – potomek Jemandży – jest bogiem
piorunów i błyskawic;
myśliwych.
wegetacji i dobrych zbiorów
Pytanie 106
Ogun z panteonu Jorubów jest dzisiaj bogiem
kierowców ciężarówek i cyklistów
urodzajów;
dziewcząt wychodzących za mąż.
Pytanie 107
Olokun z panteonu Jorubów jest czczony głównie przez:
rolników;
rybaków
myśliwych;
Pytanie 108
Eszu (Elegba, Elegbar) z panteonu Jorubów jest:
pośrednikiem między ludźmi a Bogiem i innymi bóstwami
panującym nad światem sawanny.
bogiem pojednania i pokoju
Pytanie 109
Osobliwym bóstwem Jorubów jest Ibedżi, patron:
podróżnych
bliźniaków
poszukujących szczęścia.
Pytanie 110
Podobny do Jorubów panteon bóstw mają:
Bornu znad jeziora Czad.
Ibo z Nigerii
Fonowie z królestwa Dahomeju (obecnie Benin i Togo)
Pytanie 111
Bóstwa wodun (wodzu, wodu) Fonów z Togo i Beninu:
rozpowszechniły się na terenie południowego Mali;
dały początek kultom Macumba i Candomble w Nowym Świecie;
są dzisiaj uważane za ostoję narodową przez prezydentów Togo i Beninu.
Pytanie 112
U ludu Dinka z Sudanu występuje bóstwo Abuk jest ono odpowiedzialne za:
dobrobyt stad bydła;
inicjację chłopców
zajęcia kobiece
Pytanie 113
Bliscy krewni Dinka, lecz zarazem też ich odwieczni wrogowie, Nuerowie, sami siebie nazywają
„dziećmi Słońca”
Kadok.
Nath
Pytanie 114
Pierwszymi misjonarzami – od XVII w. – na ziemiach ludności Khokhoi (Hotentotów) byli:
portugalscy dominikanie
protestanci.
francuscy duchacze
Pytanie 115
. Kimpa Vita pochodząca z arytokracji ludu Bakongo, żyjąca na przełomie XVII/XVIII w.:
występowała, jako ucieleśnienie św. Antoniego;
stworzyła alfabet dla języka ki-kongo
była pierwszą królową Bakongo;
Pytanie 116
Ruch Maji-Maji rozwijał się od lipca 1905 do sierpnia 1907 roku
na południu obecnej Tanzanii
na terenie obecnego Zimbabwe.
na terenie obecnej Ugandy;
Pytanie 117
Około 1560 r. Portugalczycy ochrzcili władcę królestwa Monomotapy leżącego
na przybrzeżnych wyspach.
na wybrzeżu dzisiejszego Mozambiku
nad górnym biegiem Zambezi
Pytanie 118
Touba (Tuba) – to miasto w Senegalu słynące z
grobowca Amadou Bamba – kaznodziei monarszego Wolofów
rodzimego kultu przodków
produkcji orzeszków ziemnych;
Pytanie 119
Dżolof, pierwsze, wielkie państwo Wolofów, założone przez legendarnego Ndiadian Ndiaja (Ndżiaja), powstało w XIII w. Przetrwało do:
XV w
XVIII w
1890 r.
Pytanie 120
Amazonkami u Ewe nazywano kobiety
po rytualnej mastektomii
gwardie wojowniczek;
kobiety praktykujące poliandrię.
Pytanie 121
Wyrażenie opcja preferencyjna na rzecz ubogich znalazło się po raz pierwszy w:
dokumentach Soboru Watykańskiego II
dokumentach Konferencji Episkopatu Ameryki Łacińskiej;
dokumentach Jana Pawła II.
Pytanie 122
Historyczne państwo Futa Toro położone było na terenie obecnego:
Sudanu
Czadu;
Senegalu
Pytanie 123
I Specjalne Zgromadzenie Synodu Biskupów poświęcone Afryce zostało uroczyście zainaugurowane
10 kwietnia 1994 r
10 czerwca 1994 r
10 stycznia 1994 r
Pytanie 124
. Jednym z świętych papieży pierwszych wieków, pochodzącym z Afryki był
Jan I
Salama I.
Wiktor I
Pytanie 125
. Don Enrico został pierwszym biskupem rodem z Czarnej Afryki. Było to w wieku:
XVII
XVI
XIX.
Pytanie 126
. Kongregację Rozkrzewiania Wiary (De Propaganda Fide) powstała w roku
1622
1940
1814
Pytanie 127
. Bł. Klementyna Anwarite, dziewica i męczennica, pochodziła z:
Zairu (Konga)
Kamerunu
Tanzanii.
Pytanie 128
Bł. Wiktoria Rasoamanarivo pochodziła z:
Madagaskaru
Senegalu
Nigerii
Pytanie 129
Św. Józefina Bakhita pochodziła z:
Nigerii
Sudanu
Ugandy
Pytanie 130
Kapłani fidei donum to misjonarze wywodzący się z:
z posłania Kongregacji Ewangelizacji Narodów
z kleru diecezjalnego
Afryki
Pytanie 131
. Według adhortacji apostolskiej Ecclesia in Africa najważniejszym zadaniem jest ewangelizacja:
klasy politycznej
rodziny
środowisk intelektualnych
Pytanie 132
. Według adhortacji apostolskiej Ecclesia in Africa jedną z najgroźniejszych chorób siejących zniszczenie w Afryce jest:
żółta febra
denga
AIDS.
Pytanie 133
W językach bantu Muntu oznacza:
przywódcę starszyzny
człowieka
Istotę Najwyższą
Pytanie 134
Tzw. języki wehikularne, są:
odmianami języków europejskich (kreolskich);
narzucone przez administrację kolonialną.
używane w kontaktach międzyplemiennych, zwłaszcza w handlu;
Pytanie 135
Język francais-tiraillou (france-tiraju), zwany też niekiedy petit-negre rozpowszechniony został kiedyś przez żołnierzy w
na terenie dzisiejszej Demokratycznej Republiki Kongo
w Afryce Zachodniej i w Kamerunie;
na Madagaskarze.
Pytanie 136
W 1969 r. papież Paweł VI odbył podróż apostolską do:
Maroka.
Ugandy;
Egiptu
Pytanie 137
Misjonarz protestancki Robert Moffat – teść słynnego lekarza i odkrywcy Dawida Livingstone'a – działał na terenie:
Botswany;
Mozambiku
Tanzanii.
Pytanie 138
. Najwięcej tzw. „Kościołów afrochrześcijańskich” istnieje w:
Republice Południowej Afryki
Mali.
Sudanie Południowym
Pytanie 139
W swojej słynnej książce La philosophie bantoue Placide Tempels uznał koncepcję siły życiowej za zasadniczą dla zrozumienia światopoglądu ludności Baluba z Demokratycznej Republiki Konga. Był on
francuskim antropologiem
belgijskim administratorem kolonialnym.
misjonarzem katolickim;
Pytanie 140
. W przeszłości często sprowadzano rodzime religie afrykańskie do ancestrolatrii tzn.:
wiary w pośrednictwo sił przyrody.
kultu przodków;
kultu gwiazd