Twój wynik: Afryka 1

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Pytanie 1
Cheikh Hamidou Kane (ur. 1928) jest
przywódcą duchowym muzułmanów malijskich
znanym pisarzem senegalskim
twórcą tzw. odnowy islamskiej w Afryce Zachodniej
Pytanie 2
Trzecie Zwyczajne Zgromadzenie Ogólne Synodu Biskupów, poświęcone ewangelizacji we współczesnym świecie, odbyło się w roku
1985
1991
1974
Pytanie 3
Według adhortacji Ecclesia in Africa, u początków chrześcijaństwa chrzest przyjął jako pierwszy Afrykanin
Anastazy z Aleksandrii Egipskiej
Barnaba, niewolnik z Afryki Czarnej
dworzanin Kandaki, królowej etiopskiej
Pytanie 4
1 Specjalne Zgromadzenie Synodu Biskupów powięcone Afryce odbyło się w roku
1994
1998
1989
Pytanie 5
Według adhortacji Ecclesia in Africa początki ewangelizacji Afryki sięgają czasów apostolskich i zgodnie z tradycją są związane z imieniem nauczaniem
ewangelisty Marka
św. Barnaby
św. Pawła, apostoła narodów
Pytanie 6
Do wybitnych przedstawicieli tzw. Szkoły Aleksandryjskiej należał
Tertulian
św. Augustyn
Orygenes
Pytanie 7
W ciągu tych pierwszych stuleci Kościoła w Afryce także kobiety dawały świadectwo o Chrystusie, m.in.
św. Klotylda
św. Felicyta i św. Perpetua
św. Agnieszka
Pytanie 8
Według adhortacji Ecclesia in Africa ewangelizacja Angoli rozpoczęła się w roku
1884
1822
1492
Pytanie 9
Papież Grzegorz XV utworzył Kongregację De Propaganda Fide, aby zapewnić sprawniejszą organizację i rozwój misji w roku
1748
1803
1622
Pytanie 10
Święci męczennicy ugandyjscy zostali kanonizowani w bazylice rzymskiej przez papieża
Jana Pawła II
Pawła VI
Grzegorza XVI
Pytanie 11
1 Specjalne Zgromadzenie Synodu Biskupów poświęcone Afryce uznało za ideę przewodnią ewangelizacji Afryki wizję
Kościoła jako Rodziny Bożej
respektowania prawa człowieka do wolności religijnej
wyzwolenia ekonomicznego i kulturowego
Pytanie 12
Według adhortacji Ecclesia in Africa chrześcijanie nie mogą zapominać, że wielu muzułmanów stara się naśladować
wiarę Abrahama
Mojżesza w jego wędrówce do Ziemi Obiecanej
Adama, pierwszego człowieka
Pytanie 13
Ile podróży apostolskich odbył Jan Paweł II do krajów afrykańskich
32
51
42
Pytanie 14
Alvise da Ca'da Mosto, autor jednej z najstarszych relacji o Afryce, z pochodzenia był
Wenecjaninem
Hiszpanem
Turkiem w służbie portugalskiej
Pytanie 15
Georg Friedrich Hegel - słynny niemiecki filozof - uważał Afrykę za
kolebkę pierwszych systemów filozoficznych
kontynent bez religii i bez prawa
pełną obietnic gospodarczych
Pytanie 16
Termin "fetyszyzm" - w kontekście afrykańskim - wprowadził do religioznawstwa
Mircea Eliade
Alvise da Ca'da Mosto
Charles de Brosses
Pytanie 17
Pierwszym dokumentem w historii papiestwa, który w dużej grupie religii pozachrześcijańskich dostrzegł także religie Afryki Subsaharyjskiej, była encyklika
Pawła VI Ecclesiam suam (1964)
Aleksandra VI Inter caetera (1493)
Jana Pawła II Redemptoris missio (1990)
Pytanie 18
Autorem orędzia Africae terrarum jest papież
Paweł VI
Pius XII
Grzegorz XVI
Pytanie 19
W tradycyjnych religiach afrykańskich
poszczególne elementy doktryny wiary ustala rada starszych dla danej grupy etnicznej
nie ma wyznań wiary
wyznanie wiary składa się podczas obrzędów inicjacyjnych
Pytanie 20
Sena u ludu Tura z Wybrzeża Kości Słoniowej to
zmarli przodkowie
duchy-olbrzymy
Matka-Ziemia
Pytanie 21
W Afryce Wschodniej wśród Bantu zaszczytny termin "mugambi" oznacza
wodza deszczu
ofiarnika
tego, kto posiada słowo
Pytanie 22
Tym, co z pewnością łączy kultury Afryki Subsaharyjskiej, jest
kasta kapłańska
instytucja Naczelnego Wodza
tradycyjna struktura wspólnotowa
Pytanie 23
Plemię, które w Afryce Subsaharyjskiej jest bardziej jednostką organizacji politycznej, jest zasadniczo
matrylinearne
endogamiczne
egzogamiczne
Pytanie 24
W społecznościach segmentarnych (segmentowych), zorganizowanych w społeczności wioskowe, nomadyczne lub rodowe (klanowe)
władza jest delegowana na wyższy (plemienny) szczebel
nie ma prawdziwych przywódców politycznych
z reguły są władze autorytarnych jednostek
Pytanie 25
Najsilniejsze tradycje kapłańskie zdecydowanie spotkać można w
Afryce Południowej
Afryce Zachodniej
Afryce Wschodniej
Pytanie 26
W językach Bantu nganga (w suahili waganba) to
znachorzy, zwani uzdrowicielami
czarownicy, ściągający nieszczęścia
tzw. zamawiacze (wodzowie) deszczu
Pytanie 27
W klasyce religioznawczej magia (postawa magiczna) zakłada
panowanie nad ukrytą siłą (jej zmanipulowanie)
podporządkowanie się transcendentnym siłom
kontakt przez "oś świata" z równoległym światem duchów
Pytanie 28
Dla Kirdi z północnego Kamerunu obrzędy agrarne związane są z świętą rośliną, którą jest
bananowiec
maniok
proso
Pytanie 29
Najbardziej rozbudowane studium o sakralności ziemi oraz obrzędach agrarnych w języku polskim przedstawił
Henryk Zimoń SVD
Jarosław Różański OMI
Stanisław Piłaszewicz
Pytanie 30
Palabra to bardzo znany afrykański
narada wojenna
słowne zawody griotów
rodzaj dyskusji, mediacji
Pytanie 31
Konkombowie często mitologizują ziemię, czyniąc z niej bóstwo ziemi zwane
Kiting
Soo
Maminwate
Pytanie 32
Nzakara z Republiki Środkowoafrykańskiej traktowali bezpłodność jako skutek
naruszenia relacji między żywymi a przodkami
spożywania jajek przez dziewczęta
odkrywania części ciała uznawanej na wstydliwą
Pytanie 33
Few kagge - "święto kury" - u Tupuri z północnego Kamerunu i Czadu to święto
zwycięstwa nad Fulbe w XIX w.
dziękczynienia za obfitość zwierzyny
wzajemnego przebaczenia
Pytanie 34
Mangelva - to Bóg najwyższy, jedyny, transcendentny u
Masajów
Ibo
Gidarów
Pytanie 35
Tzw. wtórny pochówek" w Afryce Subsaharyjskiej
dotyczy każdego zmarłego
odbywa się w wypadku niemożności sprowadzenia ciała w rodzinne okolice
odbywa się w wypadku ukazywania się ducha zmarłego
Pytanie 36
Ustaha - trzecia część obrzędów pośmiertnych, dotyczy
złożenia ofiary z dwóch sztuk bydła
stypy
instalacji zmarłego jako przodka
Pytanie 37
Według książki pt. Misje a promocja ludzka jedną z najstarszych form pomocy w rozwoju było
nauka czytania i pisania
kształcenie rodzimego kleru
zakładanie parafii z ośrodkami charytatywnymi
Pytanie 38
Konkretne wskazówki do walki z głodem daje wiernym m. in. encyklika Redemptoris missio. Wyraża ona to w haśle
zjawisko głodu wyrzutem sumienia dla Europy
by walczyć z głodem, zmień życie
zamiast broni żywność
Pytanie 39
Uniwersytet w Roma (Lesotho) założyli w 1955 r.
ojcowie biali
misjonarze oblaci
kombonianie
Pytanie 40
Uniwersytet w Butare, założony przez dominikanów, znajduje się w
Kongo
Etiopii
Rwandzie
Pytanie 41
10 maja 1980 r. podczas podróży do Burkina Faso, Jan Paweł II wygłosił w Wagadugu swój słynny apel w sprawie
Sahelu
Sudanu
Rwandy
Pytanie 42
Uchodźcy pozostają największą tragedią wśród migrantów. W 1995 r., podczas masakr w Rwandzie, w samej Afryce znalazło schronienie
ponad 12 min uchodźców
2 mln uchodźców
prawie 6 mln uchodźców
Pytanie 43
Według Zygmunta Komorowskiego zachodni odłam Azande nosi nazwę od dominującego tam rodu
Abandża (Bandża)
Bakunda
Awungara (Awungura, Wungura)
Pytanie 44
U Dinka hodowlą bydła trudnią się
wyłącznie mężczyźni
całe rodziny
rody wodzowskie
Pytanie 45
Na Kalahari
pora deszczowa trwa od jednego do czterech miesięcy w roku
deszcz spada raz na kilka lat
nie ma wcale opadów deszczu
Pytanie 46
W Afryce Zachodniej rozpowszechnione jest "święto pochrzynu" (ignamu, jamsu). Jest to
roślina bulwiasta o smaku podobnym do ziemniaka
tradycyjna uprawa zbożowa
owoc baobabu
Pytanie 47
Według Johna Mbitiego linearna koncepcja czasu, właściwa myśli zachodniej, z nieokreśloną przeszłością, teraźniejszością i nieograniczoną przyszłością jest
obca myśleniu afrykańskiemu
charakterystyczna dla Czarnej Afryki
charakterystyczna tylko dla ludów Bantu
Pytanie 48
W ciągu kilkudziesięciu lat ery kolonialnej islam w Czarnej Afryce
poczynił większe postępy niż w całym poprzedzającym tę erę tysiącleciu
został skutecznie zahamowany przez państwa kolonialne
rozwinął się tylko w kulturach zarabizowanych
Pytanie 49
Powstały w pierwszych latach XIX wieku kalifat fulański ze stolicą w Sokoto był utworzony przez
Al-Hadżdża Umara Talia
Szajcha Usmana dan Fodio
Seku Amadu Sise
Pytanie 50
Definicyjna poliandria w Czarnej Afryce
nie występuje
praktykują ją tylko niektórzy Niloci
jest znana w Suazi
Pytanie 51
Joseph Ki-Zerbo był
znanym historykiem z Burkina Faso
przywódcą politycznym z Tanzanii
religioznawcą kenijskim
Pytanie 52
Gidarskie teda to
zaświaty, w których przebywają przodkowie
obrzędy inicjacji
obrzędy puryfikacyjne
Pytanie 53
U ludów Akan z Ghany mmoatia (1. poj. aboetia) to
duchy pochodzenia animalistycznego
duchy-karły
bóstwa poszczególnych gór
Pytanie 54
Uwumbora u ludu Konkomba to
Bóg Najwyższy
główny kapłan
święty gaj ducha Ziemi
Pytanie 55
Tuya u Gidarów z północnego Kamerunu to
główne sanktuarium we wsi Lam
święte drzewo, rosnące w obrębie wsi
siła wyższa, duch lub drugorzędne bóstwo
Pytanie 56
Kult vodun był - i jest nadal - charakterystyczny dla ziem
ośrodka handlu niewolnikami na Zanzibarze
dorzecza Konga
dawnego Dahomeju
Pytanie 57
Najliczniejszy panteon bóstw czczonych przez jeden lud afrykański, mają
Mossi
Jorubowie
Dogonowie
Pytanie 58
U Ibo z Nigerii - podobnie jak u większości ludów wybrzeża Zatoki Gwinejskiej - rytualny tydzień trwał
dziesięć dni
siedem dni
cztery dni
Pytanie 59
Autorem teorii monoteizmu pierwotnego był
Wilhelm Schmidt
John Mbiti
Edward Taylor
Pytanie 60
Powiedzenie: Niyo Ibeshaho bose, co oznacza "to On (Immana) wszystko obdarza życiem" występuje u
ludów Akan
Banyarwanda
Azande
Pytanie 61
Wielu badaczy tradycyjnych religii afrykańskich podkreśla, iż Stwórca jest obecnie jako deus otiosus, tzn.
bóg czuwający
bóg próżnujący
bóg sądzący (ludzi)
Pytanie 62
Według Stanisława Piłaszewicza rozwój afrochrześcijanizmu zapoczątkowały
Fonowie z Beninu
Kościoły etiopiańskie
Jorubowie w Nigerii
Pytanie 63
Tzw. "Kościoły prorocze" skupiają się wokół postaci jednego proroka. Należy do nich
Stowarzyszenie Apostolskie
Kościół Cherubinów i Serafinów
Kościół Kimbangistów w DRK
Pytanie 64
Nazwa "Kościół Aladura" oznacza
właściciela modlitwy (rys modlitewny)
założyciela-proroka
zjednoczoną wspólnotę braci
Pytanie 65
Apostolski Kościół Chrystusa powstał w
RPA
Ghanie
Nigerii
Pytanie 66
Afrykańscy niewolnicy, wywożeni do Ameryki, stworzyli w Brazylii kult synkretyczny zwany
santeria
candomble
vodu
Pytanie 67
Synkretyczny kult szango - o korzeniach afrykańskich - występuje
na Kubie
w Gujanie Francuskiej
na Trynidadzie
Pytanie 68
Dwie trzecie muzułmanów Czarnej Afryki żyje w krainie geograficznej nazywanej przez Arabów Bilad as-Sudan - "Kraj czarnych ludzi". Jest to
wschodnie wybrzeże Afryki
szeroki pas między pustynią Sahara a strefa leśną
północny i południowy Sudan oraz Uganda
Pytanie 69
Od czasów starożytnych patriarchowie Aleksandrii sami wyznaczali metropolitę Etiopii, zwanego Abuna. Tradycja ta została przerwana w roku
1930
1951
1881