Twój wynik: Egzamin filozofia 2022

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Pytanie 1
Wśród głównych pojęć etyki Sokratesa nie ma pojęcia:
arche
wolności
świadomego "ja"
autonomii
Pytanie 2
Eudajmonizm jest stanowiskiem etycznym, które za najwyższy cel uznaje:
mądrość
szczęście
sławę
przyjemność
Pytanie 3
Relatywizm moralny głosi, że:
żadne z powyższych
zasady etyczne mają charakter powszechny i niezmienny
zasady etyczne mają charakter obiektywny
zasady etyczne mają charakter względny
Pytanie 4
Intelektualizm etyczny głosi, że:
wiedza o tym, co jest słuszne nie wystarczy, aby słusznie postępować
wiedza o tym, co słuszne jest waźniejsza od słusznego postępowania
wiedza o tym, co jest słuszne, to wiedza czysto teoretyczna
wiedza o tym, co jest słuszne wystarczy, aby słusznie postępować
Pytanie 5
Ironia Sokratejska polega m.in. na:
udawaniu osoby niewierzącej
sprzyjaniu władcom
ukrywaniu swojego prawdziwego stanowiska
przekonaniu o własnej nieomylności
Pytanie 6
Oskarżenie Sokratesa NIE obejmowało zarzutu:
politeizmu
psucia młodzieży ateńskiej
intelektualizmu
uznawania istnienia obcych Bogów
Pytanie 7
Poglądy sofistów cechuje:
optymizm epistemologiczny
dogmatyzm
praktycyzm
obiektywizm
Pytanie 8
Słynnych twierdzenia sceptyckie Gorgiasza NIE są wyrazem:
relatywizmu ontologicznego
subiektywności poznania
intelektualizmu etycznego
relatywizmu poznawczego
Pytanie 9
Protagoras mówiąc, że „O bogach nie mogę wiedzieć ani że istnieją, ani że nie istnieją”:
opowiada się za panteizmem
opowiada się za teizmem
był niezdecydowany, co do istnienia bóstw
opowiada się za ateizmem
Pytanie 10
Protagoras mówiąc, że „człowiek jest miarą wszechrzeczy”, NIE wyrażał idei:
subiektywności poznania
racjonalizmu
konwencjonalności poznania
relatywizmu poznawczego
Pytanie 11
Protagoras z Abdery był:
nauczycielem
pitagorejczykiem
cynikiem
mieszkańcem Efezu
Pytanie 12
Własności przedmiotów mają zdaniem atomistów charakter:
idealny
ilościowy (zależą od rozłożenia elementów prostych)
subiektywny (zależą od podmiotu poznającego)
jakościowy (zależą od charakteru elementów prostych)
Pytanie 13
Demokryt twierdził, że rzeczy powstają ze złożenia:
atomów
niewidocznych, niepodzielnych czasteczek
niezmiernie małych cząsteczek
wszystkie odpowiedzi są prawdziwe
Pytanie 14
Paradoksy Zenona z Elei miały na celu:
wykazanie paradoksalności koncepcji arche
żadne z powyższych
wykazanie błędów w koncepcjach wariabilistów
wykazanie paradoksalności koncepcji Parmenidesa
Pytanie 15
Wśród paradoksów Zenona z Elei NIE ma:
paradoksu strzały
paradoksu ruchu
paradoksu dychotomii
paradoksu tragicznego
Pytanie 16
Sekstus Empiryk uważał, że poznanie prawdziwe można zdobyć wyłącznie na drodze
paradoksalnej
zmysłowej
intuicyjnej
rozumowej
Pytanie 17
Parmenides przypisywał bytowi m.in. cechy:
płynności
żadne z powyższych
zmienności
jednorodności
Pytanie 18
Teza „byt jest, niebytu nie ma” była głoszona przez:
Empedoklesa
Heraklita
filozofa z Samos
filozofa z Elei
Pytanie 19
Zdaniem Heraklita wszelka zmiana:
jest złudzeniem
nie jest przypadkowa
żadne z powyższych
jest przypadkowa
Pytanie 20
Zdaniem Heraklita pierwotną zasadą rzeczywistości jest:
zmienność
żadne z powyższych
woda
stałość
Pytanie 21
Do której szkoły presokratejskiej pasuje następujący opis: „Grupa o charakterze polityczno-religijnym, o znacznym rygoryzmie moralno-obyczajowym, kultywująca badania naukowe, szczególnie z zakresu matematyki”
milejczycy
presokratycy
pitagorejczycy
orficy
Pytanie 22
Wszystkie rzeczy powstają z powietrza. Tak twierdził:
Anaksymenes
Anaksagoras
Arystoteles
Anaksymander
Pytanie 23
Empedokles za pierwotne tworzywo wszechświata uznawał:
wodę
żadne z powyższych
bezkres
powietrze
Pytanie 24
Grecki "apeiron" to:
żadne z powyższych
synonim platońskiej idei
inaczej logos
cnota moralna
Pytanie 25
Wskazując na wady myślenia potocznego z pewnością NIE powiemy, że:
nasze indywidualne doświadczenie może być niewystarczające
nasze zmysły są ograniczone
w myślenie mogą wkraść się błędy logiczne
jest to myślenie zdroworozsądkowe
Pytanie 26
Cesarz Marek Aureliusz jest znany z tego, że był przedstawicielem nurtu filozoficznego:
Epikurejczyków
Sceptyków
Cyników
Stoików
Pytanie 27
"Ogródek, figi, kawałek sera i do tego trzech albo czterech przyjaciół" - Fryderyk Nietzsche tak podsumował filozofię:
Epikura
Epiktet
Arystotelesa
Diogenesa
Pytanie 28
"Handlarze rzekomą wiedzą" - tym mianem Arystoteles określił:
zwolenników Platona
pierwszych relatywistów
pitagorejczyków
filozofów z Abdery
Pytanie 29
W jakim celu został wymyślony paradoks strzały?
aby ośmieszyć poglądy milejczyków
aby ośmieszyć poglądy Parmenidesa
aby dowieść prawdziwości poglądów wariabilistów
aby dowieść prawdziwości poglądów statyków
Pytanie 30
Paradoks dychotomii, czyli paradoks dzielenia na pół Zenona z Elei głosi, że jeśli udamy się na spacer do parku, to nigdy do niego nie dotrzemy, bo musimy pokonać najpierw połowę drogi, potem połowę z kolejnej połowy, a potem połowę tej połowy i tak w nieskończoność. Gdzie tkwi błąd tego rozumowania?
żadne z powyższych
w tym, że nieskończona ilość odcinków czasu zawsze daje nieskończoną całość
w tym, że nieskończona ilość odcinków czasu może stanowić skończoną całość
w pojęciu paradoksu
Pytanie 31
Stosunki liczbowe odkrył w podstawowych interwałach muzycznych, i przeniósł te proporcje na całą przyrodę. Mowa o:
Pitagorasie
Platonie
Parmenidesie
Protagorasie
Pytanie 32
Szczęście to dla epikurejczyków synonim:
przyjemności wynikającej m.in. ze smaczego jedzenia
przyjemności zmysłowej
kontemplacji intelektualnej
spełnienia potrzeb naturalnych i koniecznych
Pytanie 33
Zdaniem stoików światem:
rządzi przypadek
rządzą ludzkie namiętności
żadne z powyższych
rządzi chaos, który trzeba zaakceptować
Pytanie 34
Żyć w zgodzie z naturą to, zdaniem stoików, NIE kierować się:
emocjami
żadne z powyższych
naturalnymi instynktami
mniemaniami
Pytanie 35
Szczęście zdaniem stoików polega na:
pogodzeniu i dostosowaniu się do natury
żadne z powyższych
opanowaniu natury
przeciwstawieniu się naturze
Pytanie 36
Wielkoduszność to cnota będąca "złotym środkiem" pomiędzy:
dumą i uprzedzeniem
pychą i uniżonością
bezwstydem i nieśmiałością
brawurą i tchórzostwem
Pytanie 37
Według Arystotelesa cnota (arete) jest przede wszystkim:
usprawiedliwieniem słabej woli
względna kulturowo
zależna od kontekstu
umiejętnością postępowania stroniącego od skrajności
Pytanie 38
„Złoty środek” to pojęcie kluczowe dla Arystotelesowskiej:
etyki
estetyki
metafizyki
polityki
Pytanie 39
Substancja według Arystotelesa NIE składa się z:
żadne z powyższych
materii
atomów
formy
Pytanie 40
Zdaniem Arystotelesa, substancja jest:
prosta
żadne z powyższych
formą
składową materii
Pytanie 41
Wg Arystotelesa o niepowtarzalności poszczególnych bytów decyduje:
materia i pneuma
forma
materia
substancja
Pytanie 42
Przyczyną materialną marmurowej rzeźby jest:
rzeźbiarz
pokazanie jej na wystawie
projekt stworzony przez rzeźbiarza (zamierzenie artysty)
marmur
Pytanie 43
Zgodnie z teorią 4 przyczyn Arystotelesa, przyczyną celową marmurowej rzeźby jest:
rzeźbiarz
pokazanie jej na wystawie
projekt stworzony przez rzeźbiarza (zamierzenie artysty)
marmur
Pytanie 44
Platon NIE opowiadał się za ideą:
wędrówki dusz
duszy
dobra względnego
nieśmiertelności duszy
Pytanie 45
Uczenie się, zgodnie z koncepcją Platona, polega na:
przypominaniu sobie
przyswajaniu sobie nowych treści
skrzętnym gromadzeniu wiedzy empirycznej
wiązaniu nowych treści z już posiadanymi i uporządkowanymi
Pytanie 46
Gradacja światów pociąga za sobą również gradację form poznania. Za najwyższą formę poznania, gdyż formę poznania samych pierwszych zasad, uznał Platon:
pistis (wiarę)
poiesis (sztukę)
doksę (mniemanie)
noesis (intuicję)
Pytanie 47
Idee platońskie są poznawalne:
żadne z powyższych
dzięki badaniu empirycznemu
dzięki zmysłom
dzięki wyobraźni
Pytanie 48
Platońskie idee NIE cechują się:
wiecznością
niematerialnością
żadne z powyższych
niezmiennością
Pytanie 49
Wiedza, w rozumieniu Platona, odnosi się do czegoś wiecznego i niezmiennego. Tym czymś są:
przedmioty umysłowe
zdarzenia
niektóre przedmioty materialne
wyobrażenia
Pytanie 50
Platon zwalczał sofistyczną koncepcję wiedzy za jej:
relewantyzm
idealizm
żadne z powyższych
obiektywizm