Twoja przeglądarka nie obsługuje JavaScript!
Ucz się szybciej
Testy
Fiszki
Notatki
Zaloguj
Twój wynik: Wprowadzenie do psychologii - egzamin 2016
Twój wynik
Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Wszystkie ({{dataStorage.userResults.answersTotal}})
Prawidłowe ({{dataStorage.userResults.answersGood}})
Błędne ({{dataStorage.userResults.answersBad}})
Pytanie 1
Ortogonalną strukturę zdolności postulował:
J. P. Gultford.
C. Spearman,
L. L. Thurstone,
Pytanie 2
Który model procesu motywacyjnego nie istnieje:
humanistyczny.
homeostatyczny
woluntarystyczny,
Pytanie 3
Wskaż twierdzenie fałszywe:
siła efektu nie zależy od wielkości próby
siłę efektu wylicza się z istotności statycznej,
istotność statystyczna zależy od wielkości próby,
Pytanie 4
Który zestaw najlepiej charakteryzuje percepcję:
generowanie, selektywność, kategoryzacja,
kodowanie, ocenianie, koordynowanie
organizowanie, ukierunkowanie, stałość,
Pytanie 5
Facylitacja społeczna to efekt:
uzgodnienia opinii w wyniku dyskusji.
wpływu obecności innych na poziom wykonania,
udzielania się pozytywnego nastroju w grupie,
Pytanie 6
Której funkcji świadomości nie wymienił Tomaszewski:
kontrola poznawcza.
syntetyczność ujęcia,
elastyczność wyboru,
Pytanie 7
Który zestaw gorzej określa rodzaje pamięci:
proceduralna, krótkotrwała, epizodyczna,
deklaratywna, rekodująca, autobiograficzna
długotrwała, sensoryczna
Pytanie 8
Która metoda nie zapewnia próby probabilistycznej:
dobór systematyczny,
metoda kuli śnieżnej,
dobór warstwowy.
Pytanie 9
Który zestaw modeli pamięci jest fałszywy:
rośnięcie połączeń, wycinanie połączeń.
krążenie prądów, wytwarzanie chemikaliów,
usuwanie chemikaliów, rośnięcie połączeń,
Pytanie 10
Która funkcji w największym stopniu dotyczy uwagi:
scalanie,
hierarchizacja,
selekcja.
Pytanie 11
Który zestaw form Ja jest fałszywy:
idealne, możliwe, powinnościowe,
robocze, możliwe, retrospektywne.
realne, niepożądane, robocze,
Pytanie 12
Ja przedmiotowe wg W. Jamesa obejmuje:
stan posiadania (ciało, ubranie, dom itp.),
Ja poznające inne pojęcia,
Ja poznawane.
Pytanie 13
Główne właściwości spostrzegania to:
aktywność, ukierunkowanie, stabilizacja
dokładność, ukierunkowanie, przerzutność
aktywność, trafność, rzetelność
Pytanie 14
Elementem nienormalności wg M. E. P. Seligmana jest:
odbieganie w dół od przeciętności,
naruszanie ideałów i norm moralnych,
uporczywość wzorca zachowań.
Pytanie 15
Dane zależne powstają jeśli badacz:
pobierze próbę nieprobabilistyczną
powtarza pomiar zmiennej.
dokona podziału na zmienne zależne i niezależne
Pytanie 16
Co jest słabością statystycznej koncepcji normy:
gloryfikuje przeciętność.
ignoruje społeczno-kulturowy punkt widzenia,
nie każde odchylenie jest niekorzystne,
Pytanie 17
Która zasada nie określa tworzenia pojęć:
według egzemplarzy,
według podobieństwa,
według kontrastu.
Pytanie 18
Atrybucja wg B. Weinera to:
ukierunkowanie procesu percepcji.
interpretowanie przyczyn zachowania,
ustalanie relacji z innymi osobami,
Pytanie 19
Którego paralelizmu nie ma:
lingwistyczny, epistemologiczny,
metodologiczny, izomorficzny.
paradygmatyczny, substancjalny,
Pytanie 20
Wśród uwarunkowań posłuszeństwa nie wymienia się:
cechy ugodowości (Big Five).
socjalizacji bezrefleksyjności,
stanu pośrednictwa w działaniu,
Pytanie 21
Aktywna korelacja genom-środowisko wynika z:
działań rodziców kształtujących środowisko dziecka,
reakcji rodziców na zachowanie dziecka.
wyboru przez dziecko niszy środowiskowej,
Pytanie 22
Zmianę nasilenia cechy w procesie ewolucji powoduje:
dobór kierunkowy.
dobór rozrywający,
dobór stabilizujący,
Pytanie 23
Wśród źródeł postaw nie wymienia się:
efektu samej ekspozycji.
otwartości na doświadczenie,
procesów warunkowania,
Pytanie 24
Wskaż prawidłową charakterystykę procesów automatycznych:
nowe, powolne, nieświadome.
szybkie, równoległe, nie angażujące uwagi,
znane, proste, angażujące uwagę,
Pytanie 25
Wiedza i umiejętności to:
inteligencja D (D. Webb).
inteligencja werbalna (P. Wernon),
inteligencja skrystalizowana (R. Cattell),
Pytanie 26
Czego nie wymienia koncepcja wzbudzania emocji Izarda:
procesów kontrolnych.
procesów sensomotorycznych,
procesów poznawczych,
Pytanie 27
Sytuacja wg T. Tomaszewskiego to:
chwilowy stan rzeczywistości,
warunki w otoczeniu podmiotu,
właściwości podmiotu w określonych warunkach otoczenia.
Pytanie 28
Trafny zestaw źródeł wiedzy o Ja to:
opinie innych, facylitacja.
ingracjacja, porównania społeczne,
autopercepcja, porównania społeczne,
Pytanie 29
Społeczny dowód słuszności polega na:
dostosowaniu opinii przywódcy do woli grupy.
wybieraniu czegoś za przykładem wielu innych ludzi,
konsekwentnym powtarzaniu tego samego przekazu,
Pytanie 30
Słaba zasada racjonalności dotyczy:
konfrontacji teorii z faktami empirycznymi,
komunikowalności i kontrolowalności badań,
pewności uzasadnień wiedzy.
Pytanie 31
Rzetelność testu jako narzędzia to:
sprawdzanie go w wielu kulturach,
zdolność rozróżniania dwóch grup ludzi,
dokładność pomiaru zjawiska.
Pytanie 32
Według S. Kosslyna umysł ma reprezentacje:
obrazowe i propozycjonalne.
propozycjonalne i werbalne,
werbalne i niewerbalne,
Pytanie 33
Operacjonalizacja to procedura konstruowania:
sensu empirycznego dla terminów teoretycznych.
sensu teoretycznego dla terminów empirycznych,
sensu metodologicznego dla terminów statystycznych,
Pytanie 34
Przejawem dualizmu psychofizycznego jest stwierdzenie:
zjawiska psychiczne i mózgowe są równoległe (W. Fechner).
umysł w rzeczywistości jest zjawiskiem biologicznym (A. Damasio),
mózg i psychika oddziałują na siebie wzajemnie (R. Sperry& M. Gazaniga),
Pytanie 35
Błąd pierwszego rodzaju popełnia badacz:
słusznie odrzucając hipotezę roboczą,
nieodrzucający hipotezy zerowej.
niesłusznie odrzucając hipotezę zerową,
Pytanie 36
Wskaż właściwą kolejność faz procesu pamięciowego (E.Tulving):
decyzja, przechowywanie, rekodowanie.
przechowywanie, rekodowanie, decyzja,
rekodowanie, przechowywanie, decyzja,
Pytanie 37
Podstawowy błąd atrybucji polega na:
przecenianiu przyczyn zmiennych.
niedocenianiu uwarunkowań sytuacyjnych,
przecenianiu przyczyn pochlebnych,
Pytanie 38
Pod wpływem emocji nie dostrzegamy możliwości innego punktu widzenia niż własny. Wg. N. Frijdy jest to:
prawo zamknięcia się w sobie.
prawo bezpośrednio spostrzeganej rzeczywistości,
prawo zachowania emocjonalnego momentu,
Pytanie 39
Który zestaw modeli architektury umysłu jest fałszywy:
sieciowa i komórkowa,
poziomów przetwarzania i sieciowa,
blokowa i modułowa.
Pytanie 40
Wskaż jedną z funkcji schematów poznawczych:
zmiana hierarchii reakcji.
kategoryzacja nowych bodźców,
nadążanie za zmianami sytuacji,
Pytanie 41
Którego podziału nie wprowadził Freud:
zasada rzeczywistości i zasada przyjemności,
procesy automatyczne i procesy kontrolowane,
procesy pierwotne i procesy wtórne.
Pytanie 42
Model nauki wg K.R Poppera zakłada:
poszukiwanie faktów, które przeczą koncepcji teoretycznej,
dodawanie założeń przeciwdziałających obaleniu koncepcji.
wyprowadzenie koncepcji ze zbioru faktów empirycznych,
Pytanie 43
Wg D. McAdamsh osobowość ma trzy warstwy:
struktura Ja, sieć poznawcza, mechanizmy popędowo-emocjonalne.
obraz samego siebie, charakterystyczne przystosowania, podstawowe tendencje
podstawowe dyspozycje, charakterystyczne przystosowania, integrujące narracje,
Pytanie 44
Który zestaw zawiera tylko czynniki środowiska niewspólnego (Plomin & Daniels)
wykształcenie rodziców, odmienne traktowanie dzieci, wypadki,
doświadczenia z przyjaciółmi, urazy, choroby.
doświadczenia, szkolne, dochód rodziny, kolejność urodzenia się dziecka,
Pytanie 45
Który zestaw określa fazy rozwiązywania problemów (Hayes&Sternberg):
inicjowanie akcji, szacowanie wysiłku,
alokacja zasobów, wybór strategii,
scalanie informacji, analiza struktury.
Pytanie 46
Wg L. Pervina stawianie celu zapewnia elastyczność i adaptacyjność aktywności, gdyż:
pozwala wykraczać poza istniejące okoliczności,
pozwala z celu zrezygnować w razie trudności,
pozwala na wybór najlepszego szlaku do celu.
Pytanie 47
Kurtoza to wskaźnik:
tendencji centralnej,
kształtu rozkładu.
stopnia losowości danych,
Pytanie 48
Który zestaw mniej dokładnie określa cele metody naukowej:
opis, wyjaśnianie, zastosowanie.
przewidywanie, zrozumienie, opis,
eksploracja, opis, przewidywanie,
Pytanie 49
Która koncepcja motywacji związanej z obrazem własnej osoby jest fałszywa:
ludzie dążą do wysokiego poczucia własnej wartości.
ludzie szukają danych falsyfikujących ich przekonania,
ludzie poszukują danych o jak największej diagnostyczności,
Pytanie 50
Koncepcja „skąpca poznawczego” wyjaśnia:
stosowanie uproszczeń poznawczych,
podstawowy błąd atrybucji.
ograniczenie wymiany poznawczej zwane skrytością,
Pytanie 51
Wg K. R. Poppera właściwości dobrzej sformułowanej koncepcji to:
falsyfikacja jest wykonalna i wysoce prawdopodobna.
fakty empiryczne których dotyczy gromadzono obiektywnie i bezstronnie,
koncepcja kumuluje dotychczasową wiedzę i dorobek teoretyczny,
Pytanie 52
Podział pór roku na wiosnę, lato, jesień, zimę jest wg. klasyfikacji S.Stevensa:
interwałowy,
nominalny.
porządkowy,
Pytanie 53
Wskaż fałszywy zestaw technik autoprezentacji:
usprawiedliwianie, suplikacja, ingracjacja,
ingracjacja, samoutrudnienie, autopromocja,
autopromocja, walidacja, suplikacja.
Pytanie 54
Interpretacja poznawcza może zmienić znaczenie pobudzenia emocjonalnego, stwierdzili:
James i Lange,
Schachter i Singer,
Cannon i Bard.
Pytanie 55
Wg J. Atkinsona motywacja jest najsilniejsza:
przy przeciętnym prawdopodobieństwie realizacji,
przy niskim prawdopodobieństwie realizacji.
przy wysokim prawdopodobieństwie realizacji,
Pytanie 56
Umotywowany taktyk wg A. Kruglanskiego:
stosuje racjonalną analizę danych społecznych,
polega na schematach umożliwiających szybkie decyzje,
elastycznie dostosowuje strategię poznawczą do czasu i zasobów.
Pytanie 57
Według pierwszego prawa Yerkesa-Dodsona:
efektywność działania jest proporcjonalna do siły motywacji,
efektywność działania zależy krzywoliniowo od poziomu pobudzenia,
efektywność działania zależy od trudności działania.
Pytanie 58
Który zestaw modeli choroby jest (M. Slegler, H. Osmond) jest fikcyjny:
medyczny, egzystencjalny, psychoanalityczny,
stałego uszkodzenia, moralny, spisku.
rodzinnej interakcji, psychodeliczny, społeczny,
Pytanie 59
Wg J. Lochlina hipotezy barowej:
w środowisku umożliwiającym wybór jednostka wyraża preferencje genetyczne,
skłonność do alkoholizmu jest odziedziczalna na poziomie 50-60%
ten sam czynnik środowiskowy powoduje zróżnicowane skutki u jednostek,
Pytanie 60
K. Horney wprowadza 3 orientacje zachowania:
ekstrawersja, neurotyczność, psychotyczność,
od ludzi, do ludzi, przeciw ludziom.
samozachowania, zachowania gatunku, kooperacji,
Pytanie 61
W spisie rodzajów inteligencji (H.Gardner) nie ma:
inteligencji logiczno-matematycznej,
inteligencji konkretno-obrazowej,
inteligencji intrapersonalnej.
Pytanie 62
Zadanie wg Tomaszewskiego to:
cel czynności.
otrzymane polecenie,
cel i sposób działania,
Pytanie 63
Transformacjonizm zakłada:
hierarchiczną organizację procesów kontroli i regulacji
wielostopniowe, emergencyjne przejście od procesów fizycznych do procesów znaczeniowych
że działanie każdego czynnika jest modyfikowane przez działania innych czynników
Pytanie 64
Zjawiska świadome nie podlegają prawom przyczynowości lecz prawom implikacji znaczeniowej:
paralelizm metodologiczny.
twierdzi paralelizm izomorficzny (J. Piaget),
dualizm substancjalny (R. Descartes),