Twój wynik: Wprowadzenie do psychologii - egzamin 2021

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Pytanie 1
Błąd pierwszego rodzaju popełnia badacz:
niesłusznie odrzucający hipotezę zerową
słusznie odrzucający hipotezę roboczą
nie odrzucający hipotezy zerowej
Pytanie 2
Wskaż błędny zestaw operacji myślenia
wartościowanie i synteza
uogólnianie i stabilizowanie
analiza i abstrahowanie
Pytanie 3
Interpretacja poznawcza może zmienić znaczenie pobudzenia emocjonalnego wg:
Jamesa i Langego
Schachtera i Singera
Cannona i Barda
Pytanie 4
Inteligencji nie charakteryzuje się przez:
kontrolę własnego myślenia
przystosowanie do środowiska
wywieranie wpływu na innych
Pytanie 5
Interferencja pro- i retro-aktywna dotyczy:
magazynowania treści w pamięci
sprawności funkcji wykonawczych
hierarchizacji motywów
Pytanie 6
Zjawiska świadome nie podlegają prawom przyczynowości lecz prawom implikacji znaczeniowej:
twierdzi paralelizm izomorficzny (J. Piaget)
paralelizm metodologiczny
dualizm substancjalny (R. Descartes)
Pytanie 7
Psychologii poznawczej można zarzucić:
przecenianie tzw. różnic indywidualnych
niedocenianie czynników sytuacyjnych
niedocenianie zjawisk nieświadomych i emocjonalnych
Pytanie 8
Koncepcja „skąpca poznawczego” (S.Fiske & S.Taylor) wyjaśnia:
stosowanie uproszczeń poznawczych
podstawowy błąd atrybucji
ograniczanie wymiany poznawczej zwane skrytością
Pytanie 9
Który zestaw zawiera tylko czynniki środowiska niewspólnego (R.Plomin & D.Daniels):
doświadczenia z przyjaciółmi, urazy, choroby
doświadczenia szkolne, dochód rodziny, kolejność urodzenia się dziecka
wykształcenie rodziców, odmienne traktowanie dzieci, wypadki
Pytanie 10
Wg genetyków behawioralnych czytanie i pisanie
jest uwarunkowane genetycznie w stopniu niewielkim bez praktycznego znaczenia
nie ma uwarunkowania genetycznego
ma silne uwarunkowanie genetyczne
Pytanie 11
Który zestaw modeli choroby (M.Siegler, H.Osmond) jest fikcyjny:
stałego uszkodzenia, moralny, spisku
rodzinnej interakcji, psychodeliczny, społeczny
medyczny, egzystencjalny, psychoanalityczny
Pytanie 12
Podłożem procesów pamięciowych nie jest:
transdukcja połączeń nerwowych
wycinanie połączeń nerwowych
rośnięcie połączeń nerwowych
Pytanie 13
Według pierwszego prawa Yerkesa–Dodsona:
efektywność działania jest proporcjonalna do siły motywacji
efektywność działania zależy od trudności zadania
efektywność działania zależy krzywoliniowo od poziomu pobudzenia
Pytanie 14
Model nauki wg K.R. Poppera zakłada:
wyprowadzanie koncepcji ze zbioru faktów empirycznych
poszukiwanie faktów które przeczą koncepcji teoretycznej
dodawanie założeń przeciwdziałających obaleniu koncepcji
Pytanie 15
Wskaż twierdzenie fałszywe:
siłę efektu wylicza się z istotności statycznej
istotność statystyczna zależy od wielkości próby
siła efektu nie zależy od wielkości próby
Pytanie 16
Najsilniej z samooceną koreluje czynnik (hexaco):
Sumienności
Emocjonalności
Ekstrawersji
Pytanie 17
Wśród intrapersonalnych funkcji emocji R.J. Levenson wymienia
zważanie na konsekwencje
zmianę hierarchii reakcji
komunikację i kontrolę
Pytanie 18
Wskaż prawidłową charakterystykę procesów automatycznych:
znane, proste, angażujące uwagę
nowe, powolne, nieświadome
szybkie, równoległe, nie angażujące uwagi
Pytanie 19
K. Horney wprowadziła trzy orientacje zachowania:
samozachowania, zachowania gatunku, kooperacji
ekstrawersja, neurotyczność, psychotyczność
do ludzi, od ludzi, przeciw ludziom
Pytanie 20
Pod wpływem emocji nie dostrzegamy możliwości innego punktu widzenia niż własny. Wg N. Frijdy jest to:
prawo zachowania emocjonalnego momentu
prawo zamknięcia się w sobie
prawo bezpośrednio spostrzeganej rzeczywistości
Pytanie 21
Która funkcja w największym stopniu dotyczy uwagi:
scalanie
hierarchizacja
selekcja
Pytanie 22
Bodźce pozauwagowe:
są peryferyczne lub częściowo maskowane
są wygaszane przez adaptację sensoryczną
trwają zbyt krótko by zostać odebrane
Pytanie 23
Wskaż fikcyjny konflikt motywacyjny:
dążenie–utrudnienie
dążenie–unikanie
dążenie–dążenie
Pytanie 24
Kora mózgowa ludzkiego mózgu:
zawiera połowę wszystkich neuronów
zawiera więcej niż dwie trzecie wszystkich neuronów
zawiera mniej niż jedną trzecią wszystkich neuronów
Pytanie 25
Diagnozę psychiatryczną formułuje się na podstawie:
kulturowych norm zachowania (UNESCO)
samopisu zachowania przez osobę badaną (NEOUS)
spisu kryteriów diagnostycznych (ICD lub DSM)
Pytanie 26
Którego podziału nie wprowadził S. Freud:
procesy pierwotne i procesy wtórne
zasada rzeczywistości i zasada przyjemności
procesy automatyczne i procesy kontrolowane
Pytanie 27
Teoretycznie emocjonalność pozytywna i negatywna (A Tellegen) mają ze sobą korelację
dodatnią
zerową
ujemną
Pytanie 28
Który zestaw określa fazy rozwiązywania problemów (J.Hayes & R.Sternberg):
inicjowanie akcji, szacowanie wysiłku
alokacja zasobów, wybór strategii
scalanie info, analiza struktury
Pytanie 29
Kurtoza to wskaźnik:
kształtu rozkładu
stopnia losowości danych
tendencji centralnej
Pytanie 30
Co nie pasuje do charakterystyki emocji:
pobudzenie, gotowość do działania
ekspresja, subiektywne odczucie
znak, dywergencja
Pytanie 31
Etapy procesu badawczego mają kolejność:
procedura, hipotezy
uogólnianie, pomiar
problem, pomiar
Pytanie 32
Który zestaw modeli architektury umysłu jest fałszywy:
blokowa i modułowa
poziomów przetwarzania i sieciowa
sieciowa i komórkowa
Pytanie 33
Psychoanalizie można zarzucić:
niedocenianie konfliktów wewnętrznych
przecenianie zdarzeń wczesnodziecięcych
niedocenianie norm społecznych
Pytanie 34
Który zestaw wykracza poza rodzaje świadomości wg J. Kagana:
świadomość ideowa i poznawcza
świadomość wyboru i kontroli
świadomość sensoryczna i świadomość Ja
Pytanie 35
Efekt bumerangowy wg A. Tessera dotyczy:
wracającego skutku dobrych uczynków
postaw o znaczącym uwarunkowaniu dziedzicznym
rozprzestrzeniania się dezinformacji
Pytanie 36
Wskaż wskaźniki tendencji centralnej
kurtoza, kwartyl, średnia
średnia, modalna, mediana
rozstęp, skośność, modalna
Pytanie 37
Transformacjonizm zakłada:
że działanie każdego czynnika jest modyfikowane przez działania innych czynników
hierarchiczną organizację procesów kontroli i regulacji
wielostopniowe, emergencyjne przejście od procesów fizycznych do znaczeniowych
Pytanie 38
Wśród założeń nauki (Nachmias) nie ma:
systemowości wiedzy
naturalności przyczyn
uporządkowania natury
Pytanie 39
Który model poznania społecznego nie istnieje?
„naiwny naukowiec” (F. Heider)
„słoń i jeździec” (J. Haidt)
„racjonalny bilans korzyści” (J. Piaget)
Pytanie 40
Rzetelność testu jako narzędzia to:
dokładność pomiaru zjawiska
sprawdzanie go w wielu kulturach
zdolność rozróżniania dwóch grup ludzi
Pytanie 41
Wg E. Locke kierunek zachowaniu nadają
potrzeby i bodźce
potrzeby i wartości
zadania i postawy
Pytanie 42
Aktywna korelacja genom–środowisko wynika:
z reakcji rodziców na zachowania dziecka
z działań rodziców kształtujących środowisko dziecka
z wyboru przez dziecko niszy środowiskowej
Pytanie 43
Który zestaw odnosi się do czynników modyfikacji postaw:
nastrój pozytywny, bilans nagród i kar
kontrast, czyste intencje, kompetencja
odwołanie do emocji, liczba powtórzeń, kolejność argumentów
Pytanie 44
Wskaż fałszywą kolejność faz procesu pamięciowego (E. Tulving):
decyzja, przechowywanie, rekodowanie
rekodowanie, przechowywanie, decyzja
przechowywanie, rekodowanie, decyzja
Pytanie 45
Którego określenia nie wymieniają Nachmias i Nachmias jako poziomu teorii:
taksonomie empiryczne
struktury ontologiczne
systemy teoretyczne
Pytanie 46
Która metoda nie zapewnia próby probabilistycznej:
dobór systematyczny
metoda kuli śnieżnej
dobór warstwowy