Twój wynik: pytania do olimpiady wiedzy o afryce

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Pytanie 1
Cheikh Hamidou Kane (ur. 1928) jest:
przywódcą duchowym muzułmanów malijskich
znanym pisarzem senegalskim
twórcą tzw. odnowy islamskiej w Afryce Zachodniej
Pytanie 2
Dwie trzecie muzułmanów Czarnej Afryki żyje w krainie geograficznej nazywanej przez Arabów Bilad as-Sudan – „Kraj czarnych ludzi”. Jest to:
północny i południowy Sudan oraz Uganda
wschodnie wybrzeże Afryki
szeroki pas między pustynią Saharą a strefą leśną
Pytanie 3
Kinjikitile był:
najwyższym kapłanem Jorubów w pierwszych latach niepodległości Nigerii
królem Szylluków, który długo opierał się wojskom angielsko-egipskim.
przywódcą ruchu Maji-Maji
Pytanie 4
Od czasów starożytnych patriarchowie Aleksandrii sami wyznaczali metropolitę Etiopii, zwanego Abuna. Tradycja ta została przerwana w roku:
1951
1881
1930
Pytanie 5
Ostatnim chrześcijańskim królem Konga, który zginął w 1661 r. w nierównej walce z Portugalczykami, był:
Alfonso III
Nzinga Nkuwu
Antonio I
Pytanie 6
Arabowie opanowali Afrykę Północną w:
na przełomie VIII/IX w.
w X w.Alodia, jako ostatni bastion chrześcijańskiej Nubii ugięła się przed siłą muzułmanów w roku:
VII w.
Pytanie 7
Alodia, jako ostatni bastion chrześcijańskiej Nubii ugięła się przed siłą muzułmanów w roku:
1317
1504
1051
Pytanie 8
W starych królestwach ludów Mande i Fonów zakładaniu nowych osiedli czy budowie fundamentów pod pałace, a także wznoszeniu murów obronnych towarzyszyły ofiary z:
rogatego bydła
ludzi
węży
Pytanie 9
Ogunowi i bóstwu Gu, czczonym odpowiednio przez Jorubów i Fonów, składano w ofierze:
psy
bydło
ptactwo
Pytanie 10
Ibowie składają ofiary także duchom nieczystym, zwanym akalogeli. Duchy te:
samoistnie rozmnożyły się w buszu z innych duchów
są pochodzenia ludzkiego
zostały stworzone przez Istotę Najwyższą
Pytanie 11
Najważniejsze święto u Dogonów, zwane Sigi, upamiętnia powstanie Imina Na, czyli „Wielkiej Maski”, symbolizującej przodka Djongo Seru. Odprawiane jest:
w cyklu trzyletnim
co sześćdziesiąt lat
co roku
Pytanie 12
. U Kapsiki z gór Mandara w Nigerii i w Kamerunie kowale
odgrywają ważną rolę w obrzędach pogrzebowych
wywodzą się spośród niewolników
pełnią funkcje kapłanów poszczególnych masywów górskich
Pytanie 13
U Diola z Senegalu kowal był:
sędzią w sporach małżeńskich
kapłanem bóstwa karzącego ludzi trądem bądź też leczącego z tej choroby
związany z dworem władcy
Pytanie 14
Według Stanisława Piłaszewicza tradycyjne afrykańskie świątynie
są budowane tylko na grobach wielkich przywódców plemiennych
służą gromadzeniu się w nich ludzi;
służą głównie przechowywaniu w nich przedmiotów kultowych
Pytanie 15
. Likantropia to:
proces szkolenia znachorów u Szylluków
wiara w zdolność przekształcania się niektórych ludzi w zwierzęta
zawężenie horyzontu świata do własnej grupy etnicznej
Pytanie 16
Dla Szylluków z Sudanu założycielem plemienia, pierwszym władcą, herosem kultury i centrum kultu religijnego jest:
Płowy Lis
Nyikang (Njakang)
Neala
Pytanie 17
Niektórzy władcy afrykańscy nie mogą być widziani w ich życiu codziennym, nosząc welony i jadając na osobności, np. u:
Kirdi
ludów Khojsan
Szylluków, Bagandów i Szonów
Pytanie 18
Zaklinacze deszczu ludu Udhuk odprawiają złożony rytuał:
pijąc do czasu pierwszego deszczu mleko zmieszane z wodą
wypijając na oczach zgromadzonych tykwę pełną wody;
używając „kamieni deszczowych”
Pytanie 19
U Fonów i Joruba spotkać można rodzaj ,,klasztorów” dla medium, które pobiera w nich naukę. Klasztory te przeznaczone są:
tylko dla dziewcząt
tylko dla chłopców
dla chłopców i dziewcząt
Pytanie 20
Według Johna Mbitiego działalność znachorów:
dotyczy głównie środowisk wiejskich;
należy do przeszłości;
rozwija się także w dużych miastach i środowiskach uniwersyteckich
Pytanie 21
Świetne studium Edwarda E. Evansa-Pricharda z 1937 r. omawia czary, wyrocznie i magię u:
Allur
Azande
Nuerów
Pytanie 22
Znachorzy to specjaliści religijni, którzy:
leczą przy pomocy ziół i technik magicznych;
,,leczą urokiem” (witch-doctor);
korzystają z medycyny tradycyjnej, jednocześnie uciekają się do konwencjonalnej medycyny europejskiej
Pytanie 23
Pytanie 24
Pytanie 25
Pytanie 26
Pytanie 27
Pytanie 28
Pytanie 29
Pytanie 30