Twój wynik: PSYCH02

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Pytanie 1
I i II Prawo Yerkesa- Dodsona nie odnoszą się do:
zależności pomiędzy siłą stresorów wewnętrznych i zewnętrznych
zależności między trudnością zadania wykonywanego a siłą pobudzenia
zależności między eustresem a dystresem
zależności pomiędzy poziomem stresu a sprawnością działania
Pytanie 2
Planowanie, koncentracja na problemie, poszukiwanie wsparcia informacyjnego oraz przewartościowywanie spraw w życiu to:
cechy charakterystyczne fazy przystosowania
zasoby
elementy strategii radzenia sobie zorientowanej na cel
elementy strategii radzenia sobie- krótkoterminowej
Pytanie 3
Czy jeśli stresor jest przewidywalny to łatwiej chronić się przed nadmiernym stresem?
tylko w przypadku stresorów wewnętrznych, takich jak niska (zaniżona) samoocena
tak, jednak znaczenie ma spostrzegana możliwość tego stresora
wręcz przeciwnie, gdy ktoś wizualizuje przykre zdarzenie niepotrzebnie się stresuje
nie
Pytanie 4
Według R.Lazarusa stresory można poklasyfikować do określonych rodzajów. Stresorami o największym potencjale stresogennym są:
wyzwania
codzienne drobne uciążliwości, które kumulują się i w końcu następuje „wybuch”
zagrożenia
utraty
Pytanie 5
Stresor wewnętrzny to:
przewidywanie i kontrola zdarzeń
poczucie humoru
na przykład lęk
przeciążenie zasobami
Pytanie 6
Jako skuteczne strategie radzenia sobie ze stresem psychologowie wskazują kilka strategii działania. Spośród podanych, wskaż niepasującą:
progresywna relaksacja
obniżanie pobudzenia
kontrola irracjonalnych myśli
kontrola otoczenia
Pytanie 7
Spośród podanych twierdzeń wskaż fałszywe:
wyzwania życiowe to grupa stresorów
ludzie poszukujący informacji na temat czekającej ich operacji lepiej sobie potem radzą z bólem
progresywna relaksacja obniża napięcie wywołane fazą alarmową stresu
eustres jest szczególnie ciężkim rodzajem stresu, który prowadzi do śmierci
Pytanie 8
Stwierdzenie, że Adam Małysz czy Lucciano Pavarotti to osoby o wybitnej inteligencji mogłoby paść z ust:
Daniela Golemana
Abrahama Maslowa
Howarda Gardnera
Roberta Sternberga
Pytanie 9
Reklama, w której umieszczono wiele elementów o dodatnim znaku emocjonalnym jest perswazyjnie skuteczna, przede wszystkim dlatego, że:
uruchamia zjawisko, które opisują prawa Yerkesa-Doodsona
zmniejsza krytycyzm myślenia
ruchamia myślenie algorytmiczne
szybciej przyciąga uwagę niż reklama z elementami negatywnymi
Pytanie 10
Mechanizm regulacji napięcia psychicznego (emocji) określany jako projekcja polega na:
przypisywaniu sobie cudzych emocji jako własnych
przenoszeniu tłumionych uczuć własnych na inną osobę
przeniesieniu niechcianych, zagrażających uczuć do podświadomości
uzasadnianiu własnych działań poprzez odwołanie się do rozsądku
Pytanie 11
W historii pomiarów inteligencji (Binet, Stern) iloraz inteligencji (IQ) określano jako:
iloczyn wieku umysłowego do wieku chronologicznego dzielone przez sto
odchylenie jakie zachodzi między wynikiem danej osoby a wartością średnią uzyskiwaną przez osoby w tym samym wieku
iloraz wieku umysłowego do wieku chronologicznego razy sto
iloraz wieku chronologicznego do wieku umysłowego razy sto
Pytanie 12
Spośród podanych niżej twierdzeń dotyczących motywacji wskaż nieprawdziwe:
motywację wewnętrzną można łatwo wzbudzić, na przykład za pomocą bodźców finansowych
motywacja wewnętrzna jest stosunkowo niezależna od czynników zewnętrznych
motywacja potrzeb biologicznych ulega redukcji po osiągnięciu celu
motywacja zewnętrzna może być w konflikcie z wartościami osobistymi
Pytanie 13
Psychoneuroimmunologia bada związki między odpornością, systemem nerwowym i psychiką. Najbardziej znaczącym czynnikiem, który wpływa na reakcje stresowe jest:
wydzielanie hormonów
potliwość
nadciśnienie
pobudliwość
Pytanie 14
Istnieje wiele konkurencyjnych teorii tłumaczących proces zapominania. Założenie, że uczenie się nowego materiału o odmiennej treści od opanowywanego uprzednio bez zastosowania przerwy prowadzi do utraty części danych, leży od podłoża teorii
zanikania engramów
utraty dostępu
interferencji
wyparcia
Pytanie 15
Spośród podanych twierdzeń wskaż fałszywe:
progresywna relaksacja obniża napięcie wywołane fazą alarmową stresu
ludzie poszukujący informacji na temat czekającej ich operacji lepiej sobie potem radzą z bólem
zmiany życiowe to grupa stresorów
eustres jest szczególnie ciężkim rodzajem stresu, który prowadzi do śmierci
Pytanie 16
Spośród podanych niżej wskaż ten rodzaj pamięci, który nie przynależy do pamięci długotrwałej:
semantyczna
autobiograficzna
proceduralna
rejestr sensoryczny
Pytanie 17
Pamięć długotrwała (LTM) umożliwia człowiekowi:
szybkie zapamiętywanie niezbyt dużych porcji materiału
uniezależnienie się od wewnętrznych konfliktów emocjonalnych
utrzymanie własnej tożsamości, uniezależnienie od tego co aktualnie spostrzega, poczucie ciągłości życia
harmonijne współdziałanie ośrodkowego układu nerwowego z układem autonomicznym
Pytanie 18
Reguła bliskości polega na:
automatycznym tworzeniu grup z obiektów podobnych do siebie
odruchowym tworzeniu związków między obiektami, które są blisko siebie
uzupełnieniu brakujących elementów w niepełnym obrazie (obiekcie)
bliskich przekształceniach tła w figurę i na odwrót
Pytanie 19
Hipoteza sprzężenia zwrotnego mięśni twarzy (Cacloppo, Ekman) mówi o tym, że:
im bardziej kłamiemy, tym bardziej czerwieniejemy na twarzy
) emocje uwidocznione na twarzy jednej osoby rezonują na twarzy drugiej osoby (empatia) własny wyraz mimiczny może wpływać na aktualnie doświadczane emocje
nasze emocje uwidaczniają się natychmiast na twarzy
to co robimy świadomie z minami na twarzy wpływa na nasze emocje
Pytanie 20
Spośród niżej podanych czynników, które można określić jako stresory wewnętrzne wskaż niepasujący:
niewiara w sukces na egzaminie
neurotyzm
egzamin
ednakowo silne chęci, aby wziąć ślub i pozostać singlem
Pytanie 21
Jedną z właściwości psychicznych jest metapoznanie. Odnosi się ono do:
właściwości umysłu polegających na intuicyjnym oglądzie rzeczywistości, na czerpaniu z podświadomych zasobów pamięci i uwagi
zdolności sprawowania kontroli nad własnym myśleniem oraz jego właściwościami, umiejętności krytycznej oceny własnego umysłu
umiejętności skutecznego zapamiętywania tylko ważnych, kluczowych informacji
szczególnych zdolności operowania liczbami, matematyki, rachunków
Pytanie 22
Warunkowanie klasyczne Pawłowa, polega na tym, że pies ślini się na bodziec nie będący jedzeniem. Reakcję ślinienia się zwierzęcia na pokarm nazywamy:
reakcją instrumentalną
reakcją warunkową
reakcją bezwarunkową
reakcją paradoksalną
Pytanie 23
Psycholodzy stresu wyodrębnili tzw. Wzór zachowań typu A oraz wzór zachowań typu B. Wskaż stwierdzenie nieprawdziwe:
osoby typu A z trudem wyzbywają się kontroli i dzielą posiadaną wiedzą
osoby typu B uzyskują lepsze oceny i później wyższe zarobki od osób typu A
osoby typu A są niecierpliwe, skłonne do rywalizacji i wrogości
osoby typu B łatwiej od typów A relaksują się i koncentrują na jakości życia
Pytanie 24
Założenie, iż istnieją trzy odmiany inteligencji tj.: składnikowa (analityczna), doświadczeniowa (twórcza) oraz kontekstualna (życiowa) pochodzi z koncepcji:
inteligencji emocjonalnej Salovey’a i Mayera
podstawowych zdolności umysłowych Thurstone’a
triarchicznej Sternberga
inteligencji ogólnej Spearman’a
Pytanie 25
Strategia skutecznego uczenia się – okresowe przeglądanie – ma przeciwdziałać zapominaniu, które tłumaczy się teorią
interferencji
mnemoniki
wyparcia
utraty dostępu
Pytanie 26
Reakcja stresowa to:
stan chorobowy
ogół niespecyficznych reakcji w odpowiedzi na specyficzne stresory
wyłącznie faza alarmowa
ogół specyficznych reakcji w odpowiedzi na niespecyficzne stresory
Pytanie 27
Według koncepcji osobowości – temperamentu H. Eysencka osobę o niskich wynikach w skali ekstrawersji oraz niskich w skali neurotyzmu będzie uosabiać typ:
choleryka
sangwinika
flegmatyka
melancholika
Pytanie 28
Według koncepcji osobowości – temperamentu H. Eysencka osobę o niskich wynikach w skali ekstrawersji oraz niskich w skali neurotyzmu będzie uosabiać typ:
Pytanie 29
Według teorii motywacji Atkinsona, ludzie często mają zbyt niską motywację gdyż:
przy umiarkowanej sile użyteczności postawionego celu, przeceniają subiektywne prawdopodobieństwo jego osiągnięcia
powoduje nimi lenistwo
zbyt wolno realizują potrzeby niższego rzędu
albo nie wierzą w możliwość osiągnięcia celu albo nie ma on dla nich osobistego znaczenia
Pytanie 30
Odwracanie uwagi, tłumienie emocji, odurzanie się i odreagowanie to:
antystresory
zasoby
składniki strategii krótkoterminowej radzenia sobie ze stresem (samouspokajające)
czynniki strategii radzenia sobie ze stresem – zorientowanej na cel
Pytanie 31
Odwracanie uwagi, tłumienie emocji, odurzanie się i odreagowanie to:
antystresory
zasoby
składniki strategii krótkoterminowej radzenia sobie ze stresem (samouspokajające)
czynniki strategii radzenia sobie ze stresem – zorientowanej na cel
Pytanie 32
Wskaż twierdzenie w pełni poprawne: W koncepcji motywacji Atkinsona (M=UxP) występują zmienne, które oznaczają:
N- wartość gratyfikacyjna i G – poziom frustracji
Wskaż twierdzenie w pełni poprawne: W koncepcji motywacji Atkinsona (M=UxP) występują zmienne, które oznaczają:
C – czynnik regresji i D – czynnik depresji
Mz – motyw zewnętrzny i Mw – motyw wewnętrzny
Pytanie 33
Najczęściej stosowanym przedstawieniem graficznym procesu reakcji stresowej jest:
hiperbola
parabola
torus narastający
parabola odwrócona
Pytanie 34
Wzbudzony potrzebą zespół procesów psychicznych i fizjologicznych określający podłoże zachowań i ich zmian, to definicja:
frustracji
odbioru wrażeń
stresu
motywacji
Pytanie 35
Ogół specyficznych reakcji organizmu uruchamianych w odpowiedzi na niespecyficzne bodźce zagrażające to definicja:
stresora zewnętrznego
stresu
stresora zewnętrznego
stresora zewnętrznego
Pytanie 36
Selektywność, dowolność, podzielność i mimowolność to rodzaje/cechy:
percepcji
podmiotowości
uwagi
motywacji
Pytanie 37
Psychologowie identyfikują trzy główne podmiotowe obszary czynników, które zabarwiają nasze postrzeganie świata. Spośród podanych wskaż niepasujące/y; a) uczucia, potrzeby
nastawienie
doświadczenie i wiedza
udział w określonej grupie społecznej
Pytanie 38
R. Bolton pisząc o barierach w komunikacji, ujmuje je w zestaw „brudnej dwunastki”. Pisze też o 13-ej barierze, która(ą) staje(ą) się:
nieprzyjemny zapach z ust
mówieniem innym, że stawiają bariery
odmawianie kontaktu
barierą chwalenia połączonego z oceną
Pytanie 39
Co to znaczy, że ktoś odgrywa rolę „emocjonalnego detektywa”? (nie mam pojęcia co to D jest tylko to brzmi sensownie, ale z innego pytania można wnioskować ze A)
to ktoś, kto mówi innym, że stawiają bariery
to osoba, która udaje, że chce pomóc a w istocie manipuluje innym
) to osoba, która likwiduje bariery
to ktoś, kto przeciwdziała unikaniu udziału w troskach drugiego człowieka
Pytanie 40
Stawianie zbyt wielu niewłaściwych pytań, grożenie czy moralizowanie, bariery z kategorii
dawania rozwiązań
osądzania
empatyzowania
unikania udziału w troskach drugiej osoby
Pytanie 41
Jako główny powód przyjmowania przez nas postawy osądzającej Carl Rogers wskazuje:
niski poziom inteligencji
zbyt racjonalne i wyłącznie logiczne podejście do spraw
różnice w statusach osób w interakcji
zaktywowane emocje i ocenę treści z własnego punktu widzenia
Pytanie 42
To, że student turystyki uczęszczający na wykłady wciąż pamięta napis” sex” na tle roślin świadczy o: a) dużej pojemności uwagi podzielnej
utworzeniu się spostrzeżenie: figura – tło; tło – obraz
utworzeniu się spostrzeżenia zdeponowanego w pamięci długotrwałej
wystąpieniu złudzenia optycznego
seksoholiźmie
Pytanie 43
Jednym z mechanizmów wewnątrz-psychicznych biorącym udział w percepcji są tzw. Reguły percepcyjne takie jak: reguła podobieństwa, reguła domykania, reguła bliskości, reguła figura-tło. Funkcja wymienionych reguł poznawczych to:
pozwalają systemowi poznawczemu na separację wrażeń od spostrzeżeń
umożliwienie człowiekowi obiektywnego postrzegania świata
służą one skupieniu uwagi osoby na bodźcach ważnych dla przeżycia
stanowią one nieświadome strategie poznawcze umożliwiające szybką orientację w otoczeniu
Pytanie 44
Emocja posiada określone „parametry” – właściwości. Spośród podanych poniżej wskaż cechę niepasującą:
treść
znak
kontrolowalność
intensywność
Pytanie 45
Głównym założeniem teorii inteligencji Gardnera jest założenie, że:
główną rolę w funkcjonowaniu psychicznym pełnią emocje, stąd mówi ona o inteligencji emocjonalnej
istnieje uniwersalna inteligencja ogólna, której miarodajna miarą jest IQ
jest ona cechą nabywaną poprzez kontakty ze środowiskiem, zaś wpływ wielkości szczególnego znaczenia
występuje wiele rodzajów inteligencji np. interpersonalna, kinestetyczna, językowa
Pytanie 46
Pojemność, selektywność, przerzutność, podzielność i trwałość to cechy:
motywacji
uwagi
rozumowania
inteligencji
Pytanie 47
W radzeniu sobie ze stresem wyróżniamy strategie zorientowane na cel i strategie skierowane na emocje. Spośród podanych poniżej wybierz stwierdzenie prawdziw
ogólnie biorąc, pierwsze z nich działają na skutek, drugie na przyczynę stresu
generalnie, pierwsze z nich oddziałują na przyczynę, drugie na skutek stresu
strategia zorientowana na cel to m.in. odreagowywanie i tłumienie emocji
planowanie, koncentracja na problemie, poszukiwanie wsparcia to właściwości strategii samouspokajającej
Pytanie 48
Różnica między motywacją wewnętrzną a zewnętrzną polega na:
pierwsza związania jest z zadaniami łatwymi, druga z zadaniami trudnymi
motywacja wewnętrzna dotyczy naszych celów i potrzeb osobistych, motywacja zewnętrzna społecznych
motywacja wewnętrzna wiąże się z nagrodami symbolicznymi (pochwała, wdzięczność, uznanie), motywacja zewnętrzna z nagrodami materialnymi (podwyżka, nagroda)
w pierwszym przypadku nagradzająca jest sama czynność wykonywana, w drugim chodzi o nagrodę lub karę za wykonywanie tej czynności
Pytanie 49
Warunkowanie klasyczne Pawłowa, w którym wystąpiło wyuczenie się określonej reakcji polega na:
bodziec warunkowy wywołuje reakcję warunkową
bodziec warunkowy wywołuje reakcję bezwarunkową
bodziec warunkowy wywołuje reakcję instrumentalną
bodziec bezwarunkowy wywołuje reakcję bezwarunkową
Pytanie 50
Jak kształtuje się zależność funkcjonowania człowieka od natężenia przeżywanych emocji:
im niższy poziom emocji tym sprawniejsze działanie, gdyż nie dezorganizują one złożonych procesów myślowych
najpierw wzrost pobudzenia obniża sprawność, po przekroczeniu pewnego poziomu natężenia emocji następuje stałe zwiększanie się sprawności działania
jest to zależność liniowa: im wyższy poziom natężenia emocji, tym sprawniejsze funkcjonowanie
początkowo wzrost pobudzenia skutkuje podnoszeniem sprawności działania aż do osiągnięcia pewnego optimum. Po jego przekroczeniu wzrost siły emocji pogarsza sprawność działania