Twój wynik: Bud Komun

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Pytanie 1
Droga Rzymska Via Appia (Via Appia Antica):
zbudowana z 4 warstw konstrukcyjnych, posiadała nawierzchnię ze żwiru i piasku albo bruku lub płyt kamiennych
wybudowana w celach strategicznych dla przemarszu wojsk w kierunku Wielkiej Grecji i dlatego były zabronione spacery po tym trakcie
najstarsza droga rzymska, której budowę rozpoczął cenzor Appiusz Klaudiusz w 312 r. p.n.e.
najszersza droga rzymska, o szerokości 15-tu metrów, nazwana „królową dróg”
Pytanie 2
Skrzyżowanie o ruchu okrężnym:
konstrukcja wyspy centralnej może pozwalać na najeżdżanie na nią przez większe pojazdy
w Polsce zapewnia kierującym lepszą widoczność innych uczestników ruchu nadjeżdżających z prawej strony
jest to jednopoziomowe skrzyżowanie dróg, na którym ruch odbywa się przeciwnie do kierunku ruchu wskazówek zegara, np. wokół placu
jest stosowane głównie na terenach zurbanizowanych, przy podobnych natężeniach przejazdów w obu kierunkach i niewielkim ruchu pojazdów skręcających w lewo
Pytanie 3
Węzłem drogowym jest połączenie dróg: - PYTANIE USUNIĘTE
na którym nie występuje przecinanie torów jazdy, a relacje skrętne są realizowane, między innymi jako manewry wyłączania, włączania i przeplatania się potoków ruchu
na którym tylko jezdnie dróg krzyżują się w różnych poziomach, natomiast relacje skrętne na obu drogach odbywają się na skrzyżowaniach
z przecinaniem się torów jazdy niektórych relacji na jednej z dróg; w ramach węzła funkcjonuje wówczas na tej drodze skrzyżowanie lub ich zespół, jednak relacje o dominujących natężeniach są prowadzone kolizyjnie
na różnych poziomach z zapewnieniem częściowej możliwości wyboru kierunku jazdy
Pytanie 4
Rów trapezowy stosuje się:
jako rów stokowy wykonany w odległości s ≥ 3 m (na rzucie pionowym), powyżej krawędzi przecięcia skarpy wykopu z terenem
przy wysokości skarpy nasypu do 2 m, gdy zachodzi potrzeba odprowadzenia wody, przy nie stosowaniu bariery ochronnej
na drogach wszystkich klas, za wyjątkiem A i S
na drogach klasy A, S i GP w celu ułatwienia utrzymania drogi, gdy wysokość skarpy nasypu lub wykopu jest mniejsza od 1 m
Pytanie 5
W nawierzchniach półsztywnych:
warstwa wiążąca może być wykonana z betonu asfaltowego
podbudowa zasadnicza cała lub jej dolna warstwa, jako sztywna może być wykonana z betonu asfaltowego
ugięcia sprężyste pod naciskiem koła P = 50 kN są mniejsze od 0,5 mm
w górnych warstwach konstrukcji występują bitumiczne, warstwa ścieralna i warstwa wiążąca oraz podbudowa, np. z kruszywa zagęszczanego mechanicznie
Pytanie 6
Nawierzchnie tłuczniowe:
są układanie warstwami i wałowane ciężkimi walcami, najpierw frakcja tłuczniowa gruba, następnie frakcja średnia, później następuje zraszanie stopniowo rozsypywanego klińca i miału oraz ich zagęszczanie
są mało trwałe, niewygodne do jazdy i powodują duże pylenie
mogą służyć, jako podbudowa nawierzchni sztywnych
do klinowania górnych warstw stosuje się ciężkie walce
Pytanie 7
Przy układaniu brukowej kostki kamiennej należy:
po ułożeniu kostki wykonać krawężniki na ławach betonowych
rozpocząć układanie kostki od początku wykonywanej nawierzchni i wraz z postępem roboty lokalizować kolejne nieregularne wzory (rysunki) na całej długości realizowanego odcinka
zagęścić i wyrównać podbudowę tłuczniową, później ułożyć oraz ściąć niezagęszczoną warstwę wyrównawczą z piasku 2-5 cm grubości i następnie przystąpić do prac związanych z układaniem kostki
po ułożeniu kostki wypełnić spoiny klińcem i ubijać z jednoczesnym polewaniem wodą dla uzyskania równej powierzchni
Pytanie 8
Podbudowa z gruntu stabilizowanego cementem:
jest wykonana z jednej lub z dwóch warstw zagęszczonej mieszaniny rozdrobnionego gruntu z najkorzystniejszymi ilością cementu
mieszanie składników najczęściej jest wykonywane w betoniarkach samojednych bezpośrednio na terenie (na drodze)
jest stosowana do budowy nośnych warstw nawierzchni drogowych, placów postojowych, chodników i ścieżek rowerowych, a także do wykonywania poszerzeń istniejących nawierzchni
skład mieszanki cementowo-gruntowej winien spełniać wymagania normowe, przy czteroetapowym projektowaniu
Pytanie 9
Mieszanki mineralno-asfaltowe MMA:
lepiszcza smołowe stanowią 3% do 10% masy
składają się głównie z kruszyw i lepiszcza asfaltowego oraz dodatków, tzw. modyfikatorów
są wykorzystywane do budowy warstw konstrukcyjnych nawierzchni twardych ulepszonych (ścieralnej, wiążącej i podbudowy)
dodatki, między innymi zmniejszają napięcie powierzchniowe asfaltu
Pytanie 10
W procesie produkcji HMA („hot mix asphalt”):
najczęściej są stosowane mieszarki o pracy ciągłej
gorący materiał kamienny najpierw jest sortowany a następnie po raz drugi dozowany i podawany do mieszalnika
do mieszalnika są dozowane z zasobników asfalt i wypełniacze oraz z suszarki materiał kamienny
gorący materiał kamienny jest transportowany przenośnikiem pionowym wiele metrów do góry, do sortowników
Pytanie 11
Mieszanki mineralno-asfaltowe na ciepło WMA (warm mix asphalt): - PYTANIE USUNIĘTE
w procesie produkcji uzyskuje się odpowiednio wysoką urabialność mieszanki przy podgrzaniu składników powyżej temperatury parowania wody
są wykonywane na bazie emulsji asfaltowych
w procesie produkcji wykorzystuje się spienianie asfaltu wodą wraz z podgrzaniem kruszywa do temperatury niższej od wrzenia wody
uzyskuje się poprzez dodanie do asfaltu środków chemicznych polepszających urabialność MMA, np. przez zwiększenie lepkości asfaltu
Pytanie 12
Zadaszenia składowisk kruszyw i piasku są konieczne, ze względu na:
konieczność ochrony materiałów przed opadami śniegu
zmianę wilgotności względnej kruszyw i konieczność wykonania badań po każdych opadach
ochronę przed zanieczyszczeniem pyłami organicznymi
zmniejszenie zużycia energii cieplnej w procesie produkcji
Pytanie 13
Gdzie są oddzielane frakcje pyłowe od pozostałych ziaren agregatu mineralnego?
w suszarce
w sortowniku gorącego materiału kamiennego
w odpylaczu przez filtry tkaninowe
w dozownikach
Pytanie 14
Przy przewozie MMA za wyjątkiem AL (MA):
stosuje się termosy z termoizolacją i mieszaniem podczas postoju
przy długim oczekiwaniu na rozładunek konieczne jest zastosowanie pracującej przed układarką – tzw. remieszarki, która wyrównuje temperaturę mma
spadek temperatury mieszanki zależy od ładowności pojazdu, izolacyjności termicznej skrzyni ładunkowej oraz odległości transportu i czasu oczekiwania na rozładunek
jest istotne maksymalne wykorzystanie ładowności samochodów samowyładowczych skrzyniowych ze szczelnymi opończami
Pytanie 15
Ułożenie MMA musi poprzedzać:
skropienie powierzchni emulsją asfaltową i przy asfalcie lanym odczekanie na jej rozpad
wykonanie wcinek w asfalcie lanym przy układaniu nakładek na starej nawierzchni
zapewnienie przyczepności na powierzchniach urządzeń znajdujących się w nawierzchni, tj. kratek ściekowych, studni, zasuw, krawężników itp, np. przez wklejenie taśm topliwych
usunięcie oznakowania poziomego i oczyszczenie powierzchni z resztek wody, zabrudzeń, plam oleju itp. przy zastosowaniu szczotek mechanicznych i sprężonego powietrza
Pytanie 16
Przed rozpoczęciem układania warstwy mieszanki mineralno-asfaltowej należy:
określić potrzebną ilość przejść walca dla uzyskania prawidłowej grubości warstwy
wykonać odcinek próbny w celu określenia grubości warstwy mieszanki mineralno-asfaltowej przed zagęszczeniem
przystąpić do wykonywania warstwy nawierzchni po zaakceptowaniu odcinka próbnego we wskazanej lokalizacji na realizowanej trasie
na odcinku próbnym użyć podobnych materiałów oraz sprzętu, jakie będą stosowane do wykonania warstwy nawierzchni
Pytanie 17
Przy wbudowaniu mieszanki mineralno-asfaltowej:
warstwy można wykonywać podczas lekkiej mżawki, a zawilgocone powierzchnie osusza się, np. sprężonym powietrzem
równość i grubość wykonywanej warstwy sprawdza się co 25 metrów przy brzegach, korzystając z 4-rometrowej łaty
układarka powinna posiadać automatyczny układ sterowania nachyleniem niwelety i grubością układanej warstwy
przy rozkładaniu mieszanki całą szerokością jezdni złącza podłużne i poprzeczne należy wykonywać w linii prostej, równo obciąć, posmarować lepiszczem i zabezpieczyć listwą przed uszkodzeniem
Pytanie 18
Zagęszczanie ułożonej warstwy MMA wykonuje się:
zgodnie z ustalonym schematem przejść walca, zależnym od szerokości zagęszczonego pasa próbnego, grubości układanej warstwy i rodzaju mieszanki
najpierw walcem gładkim, a następnie walcem ogumionym przy niskim ciśnieniu, z podwyższaniem ciśnienia i prędkości do 6 km/h w miarę postępu wałowania
na odcinku łuku o jednostronnym spadku od krawędzi wykonywanego pola ku środkowi
walcami o podobnych masach, jak na odcinku próbnym
Pytanie 19
Nawierzchnie sztywne:
grubości płyt niezbrojonych wynoszą 15 do 24 cm
maksymalne frakcje ziaren wynoszą 16 mm
w warstwach dopuszcza się stosowanie grubego kruszywa z recyklingu zużytego betonu
stosuje się płukane kruszywo wykazujące całkowity brak zdolności reagowania z alkaliami
Pytanie 20
W wykonawstwie nawierzchni betonowych:
na budowę dróg o największych szerokościach do układarki mieszanka betonowa jest dowożona betonomieszarkami samochodowymi
na budowę dróg o szerokościach powyżej 5 m mieszanka betonowa nakryta szczelną plandeką jest transportowana samochodami skrzyniowymi samowyładowczymi
do wstępnego rozłożenia mieszanki stosuje się koparki przedsiębierne
mieszanki betonowe są przygotowywane w betonowniach o dużych wydajnościach, na ogół około 50 m3/h
Pytanie 21
Układarki warstw dróg betonowych:
Po wciśnięciu dybli pasmo zostaje wyrównane i nakryte folią uniemożliwiającą odparowanie wody
Dyble zostają mechanicznie wciśnięte w zagęszczoną mieszankę betonową
Wykonują pasma na ogół o szerokościach 5 m do 16 m i mają masy z przedziału od 5t do 14t
Zagęszczają mieszankę o konsystencji plastycznej najpierw wibratorami wgłębnymi następnie od góry płytami wibracyjnymi
Pytanie 22
Szczeliny dylatacyjne w nawierzchniach sztywnych: - PYTANIE USUNIĘTE
zostają nacięte w środowisku wody - piłą grubości 3 mm, na głębokość około 1/3 grubości płyty, gdy beton osiągnie wytrzymałość na ściskanie ponad 10 MPa
poszerzenie nacięcia do 10 mm ma miejsce po osiągnięciu przez beton wytrzymałości 28-dniowej
ułożenie kortu i elastycznego uszczelnienia równo z powierzchnią płyty stanowi ostatni etap prac przy wykonaniu dylatacji
są prostopadłe do osi drogi i wykonuje się je w odstępach około 5m ÷ 6m
Pytanie 23
Kąt zwrotu stycznej krzywej przejściowej jest zawarty między prostą kierunkową i styczną:
na początku lub na końcu łuku kołowego
w środku krzywej przejściowej
na końcu krzywej przejściowej
na początku krzywej przejściowej
Pytanie 24
Pikietaż oznacza odległość punktu na drodze mierzoną:
od początku trasy po prostych kierunkowych do punktów głównych
od początku trasy po osi jezdni do danego punktu
od początku trasy najkrótszą trajektorią do danego punktu
od początku trasy po prostych kierunkowych, z uwzględnieniem długości łuków pionowych
Pytanie 25
Optymalny rozdział mas ziemnych planuje się z uwagi na:
skumulowane objętości wykopów i nasypów
przemieszczanie gruntu zgarniarkami na odległość 200 m
minimalną pracę transportu
ukształtowanie niwelety terenu
Pytanie 26
Rozstaw szyn (szerokość toru kolejowego) jest mierzona:
między szyjkami szyn (od wewnątrz) i wynosi 1435 mm
między główkami szyn (od wewnątrz)
między osiami szyn
między główkami szyn (od zewnątrz)
Pytanie 27
Koleje dużych prędkości w Europie zapewniają przejazdy z prędkościami:
≥ 200 km/h
≥ 250 km/h
≥ 300 km/h
≥ 150 km/h
Pytanie 28
Najszybsze koleje wykorzystujące lewitację magnetyczną to:
MAGLEV o maksymalnej prędkości w normalnej eksploatacji 431 km/h
dzięki zainstalowanym elektromagnesom w torze oraz pod pociągiem zostało ograniczone tarcie kół, co umożliwiło osiągnięcie dużych prędkości powyżej 500 km/h
HYPERLOOP środek transportu pasażerskiego i towarowego finansowany przez Elona Muska
TGV (Train à Grande Vitesse) we Francji; pociąg osiągnął prędkość 574,8 km/h
Pytanie 29
Mosty wiszące:
ustrój nośny stanowią odciągi, będące odcinkami lin, które podtrzymują belki główne przęsła
zazwyczaj posiadają zamocowane w betonowych przyczółkach dwa cięgna nośne przerzucone przez metalowe bloki na wysoko wyniesionych pylonach
cięgna nośne stanowią liny stalowe, taśmy, niekiedy łańcuchy, na których za pośrednictwem odciągów jest podwieszony pomost kratowy lub skrzynkowy
są ekonomiczne przy dużych rozpiętościach przęseł, pond 1000 m
Pytanie 30
Estakada:
zostaje wykonana w celu podniesienia drogi komunikacyjnej ponad otaczający teren miejski, przemysłowy lub inny, z pozostawieniem wolnej przestrzeni pod tą budowlą
jest to budowla, na ogół o znacznej długości do przeprowadzenia ciągu komunikacyjnego nad przeszkodą wodną
jest budowlą o przestrzeni pod konstrukcją ustaloną na podstawie obliczeń hydrologiczno-hydraulicznych stanów wód
jest to obiekt mostowy położony nad ciągami komunikacyjnymi