Twoja przeglądarka nie obsługuje JavaScript!
Ucz się szybciej
Testy
Fiszki
Notatki
Zaloguj
Twój wynik: Wprowadzenie do psychologi
Twój wynik
Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Wszystkie ({{dataStorage.userResults.answersTotal}})
Prawidłowe ({{dataStorage.userResults.answersGood}})
Błędne ({{dataStorage.userResults.answersBad}})
Pytanie 1
Wg D. Mc Adamsa osobowość ma trzy warstwy :
struktura ja, siec poznawcza, mechanizmy popędowo emocjonane
obraz samego siebie, charakterystyczne przystosowania, podstawowe tendencje
podstawowe dyspozycje, charakterystyczne zastosowania, integrujące narracje
Pytanie 2
Model nauki wg K.R. Poppera zakłada
dodawanie założen przeciwdziałającyh obaleniu koncepcji
wprowadzanie koncepcji ze zbiorów faktów empirycznych
poszukiwanie faktów, które przeczą koncepcji teoretycznej
Pytanie 3
Którego podziału nie wprowadził Freud
zasada rzeczywistośći i zasda przyjemności
procesy automatyczne i procesy kontrolowane
procesy pierwotne i wtórne
Pytanie 4
Wskaż jedną z funkcji schematów poznawczych
kategoryzacja nowych bodźców
nadążanie za zmianami sytuacji
zmiana hierarchi reakcji
Pytanie 5
Który zestaw modeli architektury umysłu jest fałszywy :
sieciowa i komórkowa
poziomów przetwarzania i sieciowa
blokowa i modułowa
Pytanie 6
Pod wpływem emocji nie dostrzegamy możliwości innego punktu widzenia niż własny. Wg N. Frijdy jest to
prawo zachowania emocjonalnego momentu
prawo zamknięcia się w sobie
prawo bezpośrednio spostrzeganej rzeczywistości
Pytanie 7
Wskaż właściwą kolejność faz procesu pamięciowego (E.Tulving)
decyzja, przechowywanie, rekodowanie
przechowywanie, rekodowanie, decyzja
rekodowanie, przechowywanie, decyzja
Pytanie 8
Podstawowy błąd atrybucji polega na :
niedocenianiu uwarunkowań sytuacyjnych
przecenianiu przyczyn pochlebnych
przecenianiu przyczyn zmiennych
Pytanie 9
Błąd pierwszego rodzju popełnia badacz
słusznie odrzucający hipotezę roboczą
niesłusznie odrzucający hipotezę zerową
nieodrzucający hipotezy zerowej
Pytanie 10
Przejawem dualizmu psychofizycznego jest twierdzenie
mózg i psychika oddziałują na siebie wzajmenie (R.Sperry i M.Gazzaniga)
Zjawiska psychiczne i mózgowe są równoległę (W.Fechner)
Umysł w rzeczywistości jest zjawiskiem biologicznym (A.Damasio)
Pytanie 11
Operacjonalizacja to procedura konstruowania
sensu teoretycznego dla terminów empirycznych
sensu etodologicznego dla terminów statystycznych
sensu empirycznego dla terminów teoretycznych
Pytanie 12
Wg S.Kosslyna umysł ma reprezentacje
werbalne i niewebalne
obrazowe i propozycjonalne
propozycjonalne i werbalne
Pytanie 13
Rzetelność testu jako narzędzia to
sprawdzanie go w wielu kulturach
dokładność pomiaru zjawiska
zdolność rozróżniania dwóch grup ludzi
Pytanie 14
Słaba zasada racjonalności dotyczy
pewności uzasadnień wiedzy
konfrontacji teori z faktami empirycznycmi
komunikowalności i kontrolowalności badań
Pytanie 15
Społeczny dowód słuszności polega na
konsekwentnym powtarzaniu tego samego przekazu
wybieraniu czegoś za przykładem wielu innych ludzi
dostosowaniu opini przywódcy do woli grupy
Pytanie 16
Trafny zestaw źródeł wiedzy o ja :
autopercepcja, porównania społeczne
ingracjacja, porównania społeczne
opinie innych, facylitacja
Pytanie 17
Sytuacja wg. T. Tomaszewskiego to
chwilowy stan rzeczywistości
warunki w otoczeniu podmiotu
właściwości podmiotu w określonych warunkach otoczenia
Pytanie 18
Zjawiska świadome nie podlegają przyczynowości lecz prawom implikacji znaczeniowej
paralelzim metodologiczny
twierdzi paralelizm izomorficzny (J.Piaget)
dualizm substancjalny (R. Descartes)
Pytanie 19
Transformacjonizm zakłada :
wielostopniowe, emergencyjne przejście od procesów fizycznych do znaczeniowych
hierarchiczną organizację procesów kontroli i regulacji
że działanie każdego czynnika jest zmodyfikowane przez działania innych czynników
Pytanie 20
Zadanie wg T. Tomaszewkiego to
Cel i sposób działania
otrzymane polecenia
cel czynności
Pytanie 21
W spisie rodzajów inteligencji (H.Gardner) nie ma :
inteligencji konkretno obrazowej
inteligencji intrapersonalnej
inteligencji logiczno- meatematycznej
Pytanie 22
K.Horney wprowadza trzy orientacje zachowania :
od ludzi, do ludzi, przeciw ludziom
ekstrawersja, neurotycznosć, psychotyczność
samozachowania, zachowania gatunku i kooperacji
Pytanie 23
Wg J.Lochlina hipotezy barowej
ten sam czynnik środowiskowy powoduje zróżnicowane skutki u jendostek
w srodowisku umożliwiającym wybór jednostka wyraża preferencje genetyczne
skłonność do alkoholizmu jest oddziediczalna na poziomie 50%- 60%
Pytanie 24
Który zestaw modeli choroby (M. Siegler, H. Osmond) jest fikcyjny
medyczny, egzystencjalny, psychoanalityczny
stałego uszkodzenia, morlany, spisku
rodzinnej interakcji, psychodeliczn, społeczny
Pytanie 25
Wg pierwszego prawa Yerkesa-Dodsona
efektywnosć działania jest proporcjonalna do siły motywacji
efektywność działania zależy krzywoliniowo od poziomu pobudzenia
efektywnosć działania zależy od trudności działania
Pytanie 26
Czego nie wymienia koncepcja wzbudzania emocji Izarda
procesów sensomotorycznych
procesów kontorlnych
procesów poznawczych
Pytanie 27
Wiedza i umiejętności to
inteligencja D (D.Webb)
inteligencja werbalna (P.Wernon)
inteligencja skrystalizowana (R.Cattel)
Pytanie 28
Wskaż prawidłową charakterystykę procesów automatycznych
szybkie, równoległe, nieangażujące uwagi
znane , proste, angażujące uwagę
nowe, powolne, nieświadome
Pytanie 29
Wśród źródeł postaw nie wymienia się
otwartośći na doświadczenie
procesów warunkowania
efektu samej ekspozycji
Pytanie 30
Zmiany nasilenia cechy w procesie ewolucji powoduje
rdobór rozrywający
dobór stailizujący
dobór kierunkowy
Pytanie 31
Aktywna korelacja genom-środowisko wynika z
wyboru prze dziecko niszy środowiskowej
reakcji rodziców na zachowanie dziecka
działań rodziców kształtujący środowisko dziecka
Pytanie 32
Wśród uwarunkowań posłuszeństwa nie wymienia się :
stanu pośrednictwa w działaniu
cechy ugodowosci (Wielka PIątka)
socjalizacji bezrefleksyjności
Pytanie 33
Którego paralelizmu nie ma
paradygmatyczny, substancjalny
metodologiczny, izomorficzny
lingwistyczny, epistemologiczny
Pytanie 34
Atrybucja wg B.Weinera to
ukierunkowanie porcesu percepcji
interpretowanie przyczyn zachowania
ustalanie relacji z innymi ososbami
Pytanie 35
Która zasada nie określa tworzenia pojęć
wg kontrastu
wg podobieństwa
wg egzemplarzy
Pytanie 36
Co jest słabością statystycznej koncepcji normy
gloryfikuje przecietność
niekażde odchylenie jest niekorzystne
ignoruje społęczno - kulturowy punkt widzenia
Pytanie 37
Dane zależne powstają jeśli badacz
powtarza pomiar zmiennej
dokona podziału na zmienne zależne i neizależne
pobierze próbę nieprobablistyczną
Pytanie 38
Elementem nienormalności wg M. E. P. Seligmana jest
odbieganie w dół od przecięności
naruszanie ideałów i norm moralnych
uporczywość wzorca zachowań
Pytanie 39
Główne właściwość spostrzegania to
aktywnosć, ukierunkowanie, stabliizacja
aktywność, trafność, rzetelnosć
dokładność, ukierunkowanie, przerzutnosć
Pytanie 40
Ja przedmiotowe wg W. Jamesa obejmuje
ja poznawane
stan posiadania(ciało, ubranie, dom itp.)
ja poznające inne pojęcia
Pytanie 41
Która funkcja w największym stopniu dotyczy uwagi
scalanie
selekcja
hierarchizacja
Pytanie 42
Który zestaw modeli pamięci jest fałszywy
usuwanie chemikaliów, rośnięcie połączeń
krążenie prądów, wytwarzanie chemikaliów
rośnięcie połaczeń, wycinanie połaczeń
Pytanie 43
Która metoda nie zapewnia próby probablistycznej :
dobór systematyczny
metoda "kuli śnieżnej"
dobór warstwowy
Pytanie 44
Który zestaw gorzej określa rodzaje pamięci
deklaratywna, rekodująca, autobiograficzna
długotrwałą, sensoryczna
proceduralna, krótkotrawałą, epizodyczna
Pytanie 45
Której funkcji świadomości nie wymienił Tomaszewski
kontrola poznawcza
syntetyznosć ujęcia
elastycznosć wyboru
Pytanie 46
Facylitacja społeczna to efekt
udzielania się pozytywnego nastroju w grupie
uzgodnienia opini w wyniku dyskusji
wpływu obecności innych na poziom wykonania zadania
Pytanie 47
Który zestaw najlepiej charakteryzuje percepcję
generowanie, selektywność, kategoryzacja
kodowanie, ocenianie, koordynowanie
organizowanie, ukierunkowanie, stałość
Pytanie 48
Wskaż twierdzenie fałszywe
istotność statystyczna zależy od wielkości próby
siłe efektu wylicza się z istotności statystycznej
siła efektu nei zależy od wielkości próby
Pytanie 49
Który model procesu motywacyjnego nie istnieje
humanistyczny
woluntarystyczny
homeostatyczny
Pytanie 50
Ortogonalną strukturę zdolności postulował
C.Spearman
J. P. Gultford
L.L.Thurstone
Pytanie 51
Który zestaw form ja jest fałszywy
realne, niporządane, robocze
idealne, możliwe, powinnościowe
robocze, możliwe, retrospektywne
Pytanie 52
Wg K. R. Poppera właściwości dobrze sformułowanej koncepcji to
fakty empiryczne które są obiektywne i bezstronne
koncepcja kumuluje dotychczasową wiedzę i dorobek teoretyczny
falsyfikacja jest wykonalna i wysoce prawdopodobna
Pytanie 53
Koncepcja "skąpca poznawczego" wyjaśnia
podstawowy błąd atrybucji
ograniczenie wymiany poznawczej zwane skrytością
stosowanie uproszczeń poznawczych
Pytanie 54
Która koncepcja motywacji związanej z obrazem własnej osoby jest fałszywa :
ludzie poszukują danych o jak najwiekszej diagnostyczności
ludzie szukają danych falsyfikujących ich przekonania
ludzie dążado wysokiego poczucia własnej wartośći
Pytanie 55
Który zestaw mniej dokładnie określa cele metody naukowej
opis, wyjaśnianie, zastosowanie
eksploracja, opis, przewidywanie
przewidywanie, zrozumienie, opis
Pytanie 56
Kurtoza to wskaźnik
stopnia losowości danych
tendencji centralnej
kształtu rozkładu
Pytanie 57
Wg L. Pervina stawianie celu zapewnia elastyczność i adaptacyjność aktywności gdyż :
pozwala wykraczać poza istniejące okoliczności
pozwala na wybór najlepszego szlaku do celu
pozwala zrezygnować z celu w razie trudności
Pytanie 58
Który zestaw określa fazy rozwiązywania problemów (Hayes i Sternberg) :
scalanie informacji, analiza strktury
alkoacja zasobów, wybór strategi
inicjowanie akcji, szacowanie wysiłku
Pytanie 59
Który zestaw zawiera tylko czynniki środowiska niewspólnego (Plomin i Daniels)
doświadzcenia z przyjaciółmi, urazy, choroby
wykształcenie rodziców, odmienne traktownaie dzieci wypadki
doświadczenia szkolne, dochód rodziny, kolejność urodzenia się dziecka
Pytanie 60
"Umotywowany taktyk" wg A. Kruglańskiego
polega na schematach umożliwiających szybkie decyzje
elastycznie dostosowuje strategie poznawczą do czasu i zasobów
stosuje racjonalną analizę danych społecznych
Pytanie 61
Wg J. Atkinsona motywacja jest najsilniejsza
przy wysokim prawdopodobieństwie realizacji
przy przeciętnym prawdopodobieństwie realizacji
przy niskim prawdopodobieństwie realizacji
Pytanie 62
Interpretacja poznawcza może zmienić znaczenie pobudzenia emocjonalnego stwierdzili
Cannon, Bart
James, Lange
Schachter, Singer
Pytanie 63
Wskaż fałszywy zestaw technik autoprezentacji
autopromocja, walidacja, suplikacja
usprawiedliwianie, suplikacja, ingracjacja
ingracjacja, samoutrudnianie, autopromocja
Pytanie 64
Podział pół roku na wiosnę, lato, jesień i zimę jest wg klasyfikacji S.Stivensa
interwałowy
nominalny
porządkowy
Pytanie 65
Który model poznania społecznego nie istnieje
racjonalny bilans korzyści (Piaget)
koń i jeździec
naiwny naukowiec
Pytanie 66
Którego rodzaju zadań nie ma w klasyfikacjach
normatywne, wynikowe, uczeniowe
nadrzędne, konkretne, operacyjne
zlecone, pozaoosbiste, otwarte
Pytanie 67
Wg genetyków behawioralnych czytanie i pisanie
ma uwarunkowanie genetyczne
jest uwarunkowane genetycznie w stopniu niewielkim bez praktycznego znaczenia
nie ma uwarunkowanie genetycznego
Pytanie 68
Wśród przyczyn uprzedzeń nie wymienia się
socjalizacji postaw
wysokości samooceny
realnego konfliktu
Pytanie 69
Którego błędu bardziej obawia się nauka :
pierwszego rodzaju
drugiego rodzaju
kompilacji obu jednocześńie
Pytanie 70
Wskaż fikcyjny konflikt motywacyjny
dążenie -unikanie
dążenie-utrudnianie
dążenie -dążenie
Pytanie 71
Wskaż błędny zestaw operacji myślenia
uogólnienie i stabilizacja
warunkowanie i synteza
analiza i abstrahowanie
Pytanie 72
Podział ludzi na blondynów szatynów i brunetów jest wg klasyfikacji S. Stivensa
pomiarem porządkowym
pomiarem nominalnym
pomiarem interwałowym
Pytanie 73
Której zasady nie ma w spisie na stronie 763 podręcznika
niepowtarzalnośi sruktury osboowości każdego człowieka
równoległosci procesów procesów automatycznych i świadomych
wielopoziomowej organizacji osobowości
Pytanie 74
Która funkcja nie należy do funkcji zarządczych/wykonawczych
przyłączanie
hamowanie
integracja
Pytanie 75
Co nie należy do "emergent interaction theory"
procesy psychiczne to ukryte zachowanie
świadoma psychika kontroluje zachowanie
mózg i psychika oddziałują na siebie wzajemnie
Pytanie 76
Czym zajmuje się interpreter w ujęciu Gazzanigi
rozpoznaje spostregane obiekty
utrzymuje poczucie jedności ja
zapewnia rozumienie cudzej perspektywy
Pytanie 77
Co nie należy do modelu nauki wg I. Lakatosa
odkrywanie faktów których nikt wcześniej nie pomyślał
odróżnienie nauki od pseudonauki na podstawie społecznego uzanania
zdolność przewidywania i wyjaśniania nowych zjawisk
Pytanie 78
Psychologii poznawczej można zarzucić
niedocenienie czynników sytuacyjnych
niedocenienie zjawisk nieświadomych i emocjonalnych
przecenienie tzw. różnic indywidualnych
Pytanie 79
Efekt trudnej inicjacji dotyczy
wzrostu atrakcyjności grupy po trudnym wejściu
rozczarowania wysokim kosztem wejścia do grupy
powstania silnej tożsamości dorosłego po obrzędzie inicjacyjnym
Pytanie 80
Której warstwy osobowości nie postulują Costa i McCrae
charakterystycznych przystosowań
podstawowych tendencji
uduchowienia
Pytanie 81
Podłożem procesów pamięciowych nie jest
transdukcja połączeń nerwowych
wycinanie połączeń nerwowych
rośnięcie połączeń nerwowych
Pytanie 82
Inteligencji nie charakteryzuje się przez
przystosowanie do środowiska
wywieranie wpływu na innych
kontrola własnego myślenia
Pytanie 83
Które rozwiązanie problemu psychofizycznego nie zostało zaproponowane
transformacjonizm
funkcjonalizm
monizm
Pytanie 84
Co nie jest schematem poznawczym
wspomnieneie ważnego zdarzenia
organizacja doświadczeń z określonym rodzajem obiektów
tematyczna organizacja wiedzy
Pytanie 85
Wyjaśnianie nomotetyczne zakłada
dane ilościowe, związki znaczeniowec
powtarzalność badań, falsyfikację hipotez
studium przypadku, przyczyny konkretne
Pytanie 86
Który zestaw wykracza poza rodzaje świadomości wg J. Kagana
świadomość wyboru i kontroli
świadomość sensoryczna i świadomość ja
świadomość ideowa i poznawcza