Twój wynik: Doświadczalnictwo lesne

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Pytanie 1
Zgodnie z indukcjonizmem nauki przyrodnicze budowane są według schematu:
Najpierw jasno postawiony cel badań a później jego weryfikacja
Najpierw twierdzenia a później ich weryfikacja
Najpierw fakty, potem uogólnienia
Najpierw uogólnienia, potem fakty
Pytanie 2
W indukcjonizmie zakładano, że uczony rozpoczyna pracę od:
Znalezienia w materiale empirycznym faktów pod jakimś względem podobnych
Sformułowania hipotezy
Sformułowania twierdzenia
Zebrania obfitego materiału obserwacyjnego
Pytanie 3
Problem związany ze stosowaniem indukcjonizmu polega na
Pracochłonności związanej z zebraniem obfitego materiału badawczego
Trudności na sformułowaniu właściwych hipotez badawczych
Trudności zagwarantowania prawdziwości oryginalnych stwierdzeń opartych na fragmentarycznym materiale badawczym
Trudnym do przewidzenia wyniku badań opartych na małej próbie
Pytanie 4
W swojej krytyce indukcjonizmu Popper zaproponował schemat dedukcyjny:
Badacze powinni się koncentrować na zebraniu jak największej próby pozwalającej na wyciąganie wniosków
Najpierw jasno sprecyzowany cel badań później zebranie danych a następnie postawienie rozsądnej hipotezy badawczej
Najpierw dobrze zebrany i reprezentacyjny materiał badawczy a później hipotezy
Najpierw hipotezy, potem konfrontacja z zebranym materiałem badawczym
Pytanie 5
Według Poppera rozwój nauki jest procesem selekcji polegającym na tym, że:
Badacze powinni się koncentrować na zebraniu jak największej próby pozwalającej na wyciąganie wniosków
Hipotezy, które stawiamy nie powinny być zbyt ryzykowne i wykraczające poza zdrowy rozsądek
Badacze powinni się koncentrować na zebraniu jak największej próby pozwalającej na wyciąganie wniosków
Z wielkiej liczby dowolnie przyjętych hipotez eliminacji ulegają te, które nie wytrzymują konfrontacji z doświadczeniem
Pytanie 6
Według Poppera dla rozwoju nauki powinny być spełnione dwa warunki, jeden z nich to:
Badacze powinni się koncentrować na zebraniu jak największej próby pozwalającej na wyciąganie wniosków
W stawianiu hipotez należy zachować ostrożność
Hipotezy, które stawiamy powinny być jak najbardziej ryzykowne
Tylko ludzie o nastawieniu konserwatywnym mogą odnosić sukcesy w badaniach
Pytanie 7
Według Poppera dla rozwoju nauki powinny być spełnione dwa warunki, jeden z nich to:
Hipotezy, które stawiamy nie powinny być zbyt ryzykowne i wykraczające poza zdrowy rozsądek
Należy przeprowadzać eksperymenty pozwalające na potwierdzenie hipotezy badawczej
Wstępnie przyjęte hipotezy muszą podlegać ostrej krytyce
W celu potwierdzenia hipotezy należy zebrać jak najliczniejszą próbę
Pytanie 8
Przy formułowaniu problemu badawczego bierzemy pod uwagę:
Aparaturę naukową, która pozwoli nam na właściwe wykonanie potrzebnych pomiarów
Pracochłonność badań
Środki jakimi dysponujemy na badania
To co nas interesuje, czego jeszcze nie wiadomo, co chcielibyśmy sprawdzić
Pytanie 9
Błąd I rodzaju ma miejsce wówczas gdy:
Hipoteza zerowa jest prawdziwa i jej nie odrzucimy
Hipoteza zerowa jest fałszywa i ją odrzucimy
Hipoteza zerowa jest prawdziwa i ją odrzucimy
Hipoteza zerowa jest fałszywa i jej nie odrzucimy
Pytanie 10
Błąd II rodzaju ma miejsce wówczas gdy:
Hipoteza zerowa jest prawdziwa i ją odrzucimy
Hipoteza zerowa jest fałszywa i jej nie odrzucimy
Hipoteza zerowa jest fałszywa i ją odrzucimy
Hipoteza zerowa jest prawdziwa i jej nie odrzucimy
Pytanie 11
O wyborze testu statystycznego powinniśmy zdecydować na etapie:
Po zebraniu materiału badawczego
Po właściwym zapisaniu danych w programie statystycznym
Przed przystąpieniem do badań
Po weryfikacji poprawności zebranego materiału badawczego
Pytanie 12
Przy weryfikacji hipotez statystycznych możliwe jest jedynie:
Odrzucenie hipotezy zerowej
Odrzucenie hipotezy zerowej i potwierdzenie hipotezy alternatywnej
Odrzucenie hipotezy alternatywnej
Potwierdzenie lub odrzucenie hipotezy zerowej
Pytanie 13
Zasada sprawdzania hipotez przy użyciu testu statystycznego polega na:
Obliczeniu statystyki testowej i porównaniu jej z wartością krytyczną odczytaną z tablic
Obliczeniu przedziału ufności dla średniej
Porównaniu średnich wartości cechy a porównywanych grupach
Obliczeniu przedziału ufności dla hipotezy zerowej
Pytanie 14
Testy parametryczne to testy które służą do:
Weryfikacji hipotez odnoszących się do parametrów populacji takich jak: średnia arytmetyczna, wskaźnik struktury, wariancja
Weryfikacji hipotez dotyczących zgodności rozkładu z określonym rozkładem teoretycznym
Weryfikacji hipotez dotyczących zgodności rozkładów w dwóch populacjach
Weryfikacji hipotez dotyczących losowości doboru próby
Pytanie 15
Testy nieparametryczne służą do
Weryfikacji hipotez dotyczących zgodności rozkładów w dwóch populacjach
Weryfikacji hipotez odnoszących się do parametrów populacji takich jak: średnia arytmetyczna, wskaźnik struktury, wariancja
Weryfikacji hipotez dotyczących parametrów rozkładu badanej cechy w populacji
Badania zmiennych ciągłych o rozkładzie normalnym i jednorodnych wariancjach
Pytanie 16
Testy parametryczne stosuje się najczęściej w przypadku:
Dużych liczebności prób zapewniających odpowiednią reprezentatywność
Zmiennych skokowych i jakościowych
Zmiennych, dla których rozkład wartości odbiega od rozkładu normalnego
Zmiennych ciągłych o rozkładzie normalnym i jednorodnych wariancjach
Pytanie 17
Testy nieparametryczne stosuje się najczęściej w przypadku:
Zmiennych ciągłych o jednorodnych wariancjach
Zmiennych ciągłych o rozkładzie normalnym
Dużych liczebności prób zapewniających odpowiednią reprezentatywność
Zmiennych, dla których rozkład wartości odbiega od rozkładu normalnego