Twój wynik: Pedagogika specjalna

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Pytanie 1
Twórcą tradycyjnej semantyki pedagogiki specjalnej?
Janina Doroszewska
Maria Grzegorzewska
Wincenty Okoń
Pytanie 2
Określenie oligos w dosłownym tłumaczeniu oznacza:
mały/mało
duży/ dużo
słaby/ słabszy
Pytanie 3
W tradycyjnej semantyce PS wyróżnia się ilość działów szczególnych
2
3
5
Pytanie 4
W znacznym stopniu niepełnosprawności sytuacja niezależności do samodzielnej egzystencji
istnieje czasowo lub stale
nie istnieje
istnieje tylko czasowo
Pytanie 5
Zapis o konieczności zatrudniania w warunkach chronionych istnieje w przypadku orzeczenia o niepełnosprawności w stopniu
znacznym i lekkim
umiarkowanym i znacznym
umiarkowanym i lekkim
Pytanie 6
Ile jest celi pedagogiki specjalnej?
5
3
2
Pytanie 7
Utylitarny cel pedagogi specjalnej dotyczy
konieczności jak najszybszej utylizacji osób niepełnosprawnych
konieczności wychowania osób niepełnosprawnych
opłacalności kształcenia
Pytanie 8
Paradygmat zignorowany dotyczny
życia seksualnego osób niepełnosprawnych
utylizowania osób niepełnosprawnych
kształcenia osób niepełnosprawnych
Pytanie 9
Pierwszą szkołę w Polsce dla osób niepełnosprawnych założył
Wincenty Okoń
Kazimierz Górniewicz
Jakub Falkowski
Pytanie 10
Zasada kształtowania pozytywnej atmosfery pracy nazywana jest inaczej?
integracji i kształcenia
zignorowana
korzystnych dominant emocjonalnych
Pytanie 11
Zasada terapii pedagogicznej realizowana jest w następującej ilości faz
4
2
3
Pytanie 12
Określenie eugenika w dosłownym tłumaczeniu oznacza
złe pochodzenie
dobre pochodzenie
niedorozwój
Pytanie 13
Przedstawicielem ewolucji był
Darwin
Kant
Zaorski
Pytanie 14
Źródła koncepcji eugeniki tkwią w
teorii ewolucji
teorii samoakceptacji
teorii dominacji
Pytanie 15
Pozytywizm zainicjował
Comte
Kant
Darwin
Pytanie 16
Eugenika negatywnie polega na:
zapobieganiu płodzeniu dzieci nie posiadających dobrych genów
kastrowaniu osób niepełnosprawnych
upowszechnianie tzw złych genów
Pytanie 17
W aktualnej interpretacji pojęcie resocjalizacji jest
uwstecznianiem
procesem
zbędnym pomysłem
Pytanie 18
Zdaniem Janiny Doroszewskiej pedagogika rehabilitacyjna odnosi się do
dzieci i młodzieży z uszkodzeniami fizycznymi i psychicznymi
osób dorosłych z uszkodzeniami fizycznymi i psychicznymi
osób niedostosowanych społecznie
Pytanie 19
Niepełnosprawność społeczna wg Klasyfikacji Uszkodzeń Niepełnosprawności i Upośledzenia występuje w formach
utrudnienie uniemożliwienie ograniczenie
resocjalizacja specyfikacja niepełnosprawność
samorealizacja akceptacja specyfikacja
Pytanie 20
Pojęcie funkcjonowania człowieka w ICF obejmuje składniki
funkcjonowanie organizmu
aktywność człowieka, uczestnictwo w życiu społecznym
braku nauczania
Pytanie 21
Pedagogika resocjalizacyjna obejmuje kategorie osób
niedostosowanie społeczne z zachowaniami antyspołecznymi i asocjalnymi i przestępcze
przestępców, wykładowców pedagogiki specjalnej, damskich bokserów
studentów, policjantów, strażników więziennych, penitencjariuszy
Pytanie 22
We współczesnej klasyfikacji pedagogika rehabilitacyjna zajmuje się
Niepełnosprawnymi intelektualnie, wzrokowo, słuchowo, i z niepełnosprawnością sprzężoną
Oligofrenopedagogika, tyflopedagogika, surdopedagogika
Niepełnosprawnymi intelektualnie, i z niepełnosprawnością sprzężoną
Pytanie 23
ICF została przyjęta przez WHO w
1980
1927
2001
Pytanie 24
Nadrzędnym pojęciem w ICF jests pojęcie
szkolnictwa
niepełnosprawności
zdrowia
Pytanie 25
Twórcą definicji resocjalizacji jest
Aleksandra Maciarz
Janina Doroszewska
Aleksandra Maciaż
Pytanie 26
Ile Doroszewska wyróżnia działów pedagogiki
2
5
3
Pytanie 27
Przy orzekaniu o niepełnosprawności wyróżnia się następujące stopnie
znaczny
lekki
umiarkowany
bardzo ciężki
głęboki
ciężki
Pytanie 28
W lekkim stopniu problemy związane z niepełnosprawnością można zrekompensować
zwiększeniem zasiłku
przy zastosowaniu przedmiotów ortopedycznych, środków pomocniczych, środków technicznych
zatrudnianiu pomocy osoby niepełnosprawnej
Pytanie 29
Wg definicji rewalidacji dzieli się ona na
fizyczną, psychiczną społeczną i zawodową
fizyczną i psychiczną
dzieci i dorosłych
Pytanie 30
Najbardziej stygmatyzowaną kategorią osób niepełnosprawnych w przestrzeni wieków były i są do dzisiaj
niepełnosprawni fizycznie
niepełnosprawni intelektualnie
niepełnosprawni w stopniu lekkim
Pytanie 31
Ilość paradygmatów współczesnej pedagogiki specjalnej
12
8
4
10
Pytanie 32
Paradygmat antystygmatyzacyjny dotyczy
konieczność zwrócenia szczególnej uwagi na osoby niepełnosprawne w stopniu lekkim
konieczność pomocy osobom niepełnosprawnym
konieczności oparcia pedagogicznego oddziaływania na osobę niepełnosprawną w normie funkcjonalnej
Pytanie 33
Zasada życzliwej pomocy należy do zasad:
ortodydaktyki
oligodydaktyki
dydaktyki
Pytanie 34
Zasada kształtowania pozytywnej atmosfery pracy została opracowana przez:
Monikę Maciejewską
Marię Grzegorzewską
Magdalenę Zaorską
Pytanie 35
Zasada treści kształcących mówi, że:
podawane treści powinny być dostosowane do typu psychicznego dziecka
podawane treści powinny być niedostosowane do typu psychicznego dziecka
podawane treści powinny być dostosowane do typu fizycznego dziecka
Pytanie 36
Twórcą/ twórczynią przywołanej na wykładzie definicji rehabilitacji jest:
Aleksandra Maciaż
Aleksandra Maciasz
Aleksandra Maciarz
Pytanie 37
W aktualnej interpretacji pojęcie resocjalizacji zakłada:
proces wychowawczy
proces wychowawczo-socjalizujących działań
proces wyłącznie socjalizujący
Pytanie 38
Cele PS sformułowała
Monika Maciąż
Magdalena Zaorska
Maria Grzegorzewska
Pytanie 39
Humanitarny cel PS dotyczy
: potrzeba zapewnienia osobie z niepełnosprawnością szczególnego prawa do pomocy, aby mogła uzyskać pełnię rozwoju i optymalne uznanie w środowisku społecznym
: potrzeba zapewnienia osobie z upośledzeniem szczególnego prawa do pomocy, aby mogła uzyskać pełnię rozwoju i optymalne uznanie w środowisku społecznym
: potrzeba zapewnienia osobie z niepełnosprawnością szczególnego prawa do pomocy, aby mogła uzyskać pełnię rozwoju
Pytanie 40
W tradycyjnej systematyce PS wyróżnia się ilość działów podstawowych
3
4
2
Pytanie 41
We współczesnej klasyfikacji PS dział pedagogika korekcyjna obejmuje kategorie osób z zaburzeniami rozwoju
z trudnościami w uczeniu się, w opanowywaniu treści znajdujących się w podstawie programowej na tle nieznacznych (mikro) problemów rozwojowych (deficytów)
z trudnościami w socjalizacji, w opanowywaniu treści znajdujących się w podstawie programowej na tle nieznacznych (mikro) problemów rozwojowych (deficytów)
z trudnościami w uczeniu się, w opanowywaniu treści znajdujących się w podstawie programowej
Pytanie 42
ICF wyróżnia wymiary niepełnosprawności
przyjmuje bio-społeczny model funkcjonowania
przyjmuje psycho-społeczny model funkcjonowania
przyjmuje bio-psycho-społeczny model funkcjonowania
Pytanie 43
Pierwsza szkoła specjalna w Polsce postała w roku
1818
1816
1817
Pytanie 44
Pojęcie rehabilitacji na gruncie PS odnosi się do sytuacji wspomagania osób
niepełnosprawnych na miarę ich biologicznych możliwości
niepełnosprawnych na miarę ich możliwości
niepełnosprawnych na miarę ich psychofizycznych możliwości
Pytanie 45
PS jest
nie jest dyscypliną naukową
niczym
dyscypliną i subdyscypliną naukową
Pytanie 46
Dział PS- pedagogika terapeutyczna obejmuje kategorie osób
ze schorzeniami przewlekłymi, z niepełnosprawnością ruchową, ze schorzeniami terminalnymi
ze schorzeniami przewlekłymi, ze schorzeniami terminalnymi
ze schorzeniami przewlekłymi, z niepełnosprawnością ruchową
Pytanie 47
ICF - model ludzkiej niepełnosprawności
psycho-społeczny
bio-psycho-społeczny
bio-społeczny
Pytanie 48
Twórcą współczesnych paradygmatów PS jest
Amadeusz Krause
Amadeusz Hajse
Amadeusz Krauze
Pytanie 49
Zasada kształtowania pozytywnej atmosfery pracy mówi, że
pozytywne nastawienie do pracy wzmaga procesy biologiczne w organizmie człowieka
pozytywne nastawienie wzmaga procesy biologiczne w organizmie człowieka
pozytywne nastawienie
Pytanie 50
Zasada indywidualizacji jest zasadą
rewalidacji
resocjalizacji
rehabilitacji
Pytanie 51
Zasada współpracy z rodziną wskazuje, że najważniejszym środowiskiem rehabilitacji i wychowania dziecka niepełnosprawnego jest
grupa wsparcia dziecka
rodzina dziecka
ośrodek rehabilitacyjny dziecka
Pytanie 52
Zasada treści kształcących należy do zasad
ortodydaktyki
dydaktyki
rewidalizacji
Pytanie 53
Wyróżnia się następujące fazy realizacji zasady terapii pedagogicznej
przygotowawcza, oddziaływania na środowisko,
przygotowawcza, oddziaływania na środowisko, faktycznej terapii realizowanej przez specjalistę
oddziaływania na środowisko, faktycznej terapii realizowanej przez specjalistę
Pytanie 54
Określenie eugenika pochodzi od terminu
Łacińskiego
Francuskiego
Greckiego
Pytanie 55
Przedstawicielem scjentyzmu był
Comte
Chajzer
Nitche
Pytanie 56
Określenie empiryzm dosłownie oznacza
wychowanie
specjalizację
doświadczenie
Pytanie 57
Eugenika pozytywnie polega na
wspieranie rozmnażania jednostek posiadających dobre geny
wspieranie rozmnażania jednostek
wspieranie rozmnażania jednostek posiadających złe geny
Pytanie 58
Prekursorem koncepcji trans-humanizmu jest
Smirnow
Fiodorow
Pizdmoh
Pytanie 59
Zasada terapii pedagogicznej należy do zasad
rewalidacji
resocjalizacji
rehabilitacji
Pytanie 60
Twórcą koncepcji eugenicznej jest
Galton
Halton
Balton
Pytanie 61
Koncepcja eugeniczna
posiada charakter klasowy
posiada charakter linowy
posiada charakter poziomy