Twój wynik: prawa autorskie i prawa pokrewne

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Pytanie 1
Ochronę praw własności intelektualnej na szczeblu międzynarodowym reguluje:
konwencja londyńska
Konwencja o ustanowieniu Światowej Organizacji Własności intelektualnej
konwencja sztokholmska
Porozumienie w sprawie handlowych aspektów praw własności intelektualnej (TRIPS)
Pytanie 2
Ochronę praw autorskich na szczeblu międzynarodowym reguluje:
Konwencja Paryska
Konwencja berneńska
Konwencja sztokholmska
Powszechna konwencja o prawie autorskim
Pytanie 3
Prawa autorskie w prawie polskim uregulowane są w:
ustawie z dnia 30 czerwca 2000r. o prawie autorskim
Ustawie z dnia 4 lutego 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych
Ustawie z dnia 29 marca 1926r. o prawie autorskim
Ustawie z dnia 10 lipca 1952r. o prawie autorskim
Pytanie 4
Utwór, aby był objęty ochroną prawa autorskiego:
Ma mieć charakter indywidualny
Ma mieć charakter techniczny
Musi być wynikiem działalności człowieka
Ma mieć charakter twórczy (oryginalny)
Pytanie 5
Opracowanie może mieć postać:
Przeróbki
Tłumaczenia
Streszczenia
Adaptacji
Pytanie 6
Twórca utworu pierwotnego może cofnąć zezwolenie, jeżeli opracowanie jego utworu nie zostało rozpowszechnione w terminie … od udzielenia tego zezwolenia:
7 lat
5 lat
3 lat
10 lat
Pytanie 7
Materiałami składającymi się na zbiór mogą być:
Materiały, które nie spełniają cech utworu
Utwory objęte ochroną prawa autorskiego
Utwory, co do których ochrona autorskich praw majątkowych wygasła
Utwory, co do których ochrona autorskich praw majątkowych wygasła
Pytanie 8
Przedmiotem prawa autorskiego nie są:
filmy
Proste informacje prasowe
fotografie
wiersze
Pytanie 9
Przedmiotem prawa autorskiego nie są:
obrazy
akty normatywne
instrumenty
piosenki
Pytanie 10
Przedmiotem prawa autorskiego nie są:
sztuki teatralne
filmy
opublikowane opisy patentowe
instrumenty lutnicze
Pytanie 11
Przedmiotem prawa autorskiego nie są:
fotografie
obrazy
piosenki
dokumenty urzędowe
Pytanie 12
Autorskie prawa osobiste do utwory przysługują:
twórcy
wydawcy
pracodawcy
producentowi
Pytanie 13
Autorskie prawa majątkowe do utworu, co do zasady, przysługują:
producentowi
twórcy
pracodawcy
wydawcy
Pytanie 14
Dopóki twórca nie ujawnił swojego autorstwa w wykonywaniu prawa autorskiego zastępuje (zastępują) go:
pozostali autorzy
pracodawca
wydawca
producent
Pytanie 15
Autorskie prawa majątkowe do utworu stworzonego przez kilku twórców przysługują:
wszystkim autorom wspolnie
producentowi lub wydawcy
każdemu z autorów do całości utworu
pracodawcy
Pytanie 16
Do wykonywania prawa autorskiego do całości utworu potrzebna jest zgoda:
ponad połowy współałtorów
ponad 2/3 współałtorów
wszystkich współautorów
ponad 3/5 współałtorów
Pytanie 17
Roszczeń z tytułu naruszenia praw autorskich do całości utworu dochodzić mogą:
ponad 3/5 współałtorów
wszyscy współałtorzy
ponad 1/2 współałtorów
Każdy ze współautorów
Pytanie 18
Autorskie prawa majątkowe do utworu zbiorowego (np. encyklopedii lub publikacji periodycznej) przysługują:
pracodawcy
każdemu z autorów do całości utworu
Producentowi lub wydawcy
wszystkim autorom niepodzielnie
Pytanie 19
Jeżeli ustawa lub umowa nie stanowi inaczej, prawa majątkowe do utworu stworzonego w ramach stosunku pracy przysługują:
pracodawcy
producentowi
wydawcy
autorowi
Pytanie 20
Prawa majątkowe do utworu stworzonego w ramach stosunku pracy nabyte zostają przez pracodawcę z chwilą:
stworzenia utworu
ustania stosunku pracy
zawarcia umowy o pracę
Przyjęcia utworu
Pytanie 21
Jeżeli nie umówiono się inaczej, pracodawca ma obowiązek przystąpić do rozpowszechniania utworu przeznaczonego w umowie o pracę do rozpowszechniania w terminie:
2 lat
3 lat
6 miesięcy
1 rok
Pytanie 22
Jeżeli nie umówiono się inaczej, pracodawca nabywa własność przedmiotu, na którym utrwalono utwór stworzony w ramach stosunku pracy, z chwilą:
ustania stosunku pracy
Jego przyjęcia
zawarcia umowy o pracę
jego stworzenia
Pytanie 23
Jeżeli nie umówiono się inaczej, pracodawca ma obowiązek zawiadomić twórcę o nieprzyjęciu dostarczonego utworu lub uzależnić przyjęcie od dokonania określonych zmian w wyznaczonym w tym celu terminie, w ciągu:
2 lata
6 miesięcy
3 lat
1 roku
Pytanie 24
Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, pierwszeństwo opublikowania utworu naukowego pracownika, który stworzył ten utwór, wykonując obowiązki wynikające ze stosunku pracy, przysługuje:
wydawcy
autorowi
Instytucji naukowej
producentowi
Pytanie 25
Pierwszeństwo opublikowania utworu naukowego pracownika, który stworzył ten utwór, wykonując obowiązki wynikające ze stosunku pracy, wygasa, jeżeli:
w okresie 1 roku od daty przyjęcia utworu nie został on opublikowany
W okresie 2 lat od daty przyjęcia utwory nie został on opublikowany
W ciągu 6 miesięcy od dostarczenia utworu nie zawarto z twórcą umowy o wydanie utworu
w ciągu 3 miesięcy od dostarczenia utworu nie zawarto z twórcą umowy o wydanie utworu
Pytanie 26
Pierwszeństwo opublikowania pracy dyplomowej studenta przysługuje:
ministerstwu edukacji narodowej
studentowi
promotorowi studenta
Uczelni wyższej
Pytanie 27
Autorskie prawa osobiste do utworu obejmują prawo do:
Autorstwa utworu
Nadzoru nad sposobem korzystania z utworu
Decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu publiczności
Oznaczania utworu swoim nazwiskiem lub pseudonimem
Pytanie 28
Autorskie prawa majątkowe do utworu obejmują wyłączne prawo do:
Wynagrodzenia za korzystanie z utworu
Upoważniania innych osób do korzystania z utworu
Korzystania z utworu
Rozporządzania utworem
Pytanie 29
Prawo, mocą którego twórcy i jego spadkobiercom w przypadku dokonanych zawodowo odsprzedaży oryginalnych egzemplarzy utworu plastycznego lub fotograficznego tego twórcy przysługuje wynagrodzenie z tytułu odsprzedaży, to:
Droit de suite
Droit de la information
Droit de parole
Droit de rectification
Pytanie 30
Prawo, mocą którego bez zezwolenia twórcy wolno nieodpłatnie korzystać z już rozpowszechnionego utworu w zakresie własnego użytku osobistego, jest to:
Dozwolony użytek osobisty
Dozwolony użytek publiczny
Dozwolony użytek powszechny
prawo cytatu
Pytanie 31
Prawo, mocą którego instytucje naukowe i oświatowe mogą w celach dydaktycznych lub prowadzenia własnych badań korzystać z rozpowszechnionych utworów w oryginale i w tłumaczeniu oraz sporządzać w tym celu egzemplarze fragmentów rozpowszechnionego utworu to:
Dozwolony użytek publiczny
Dozwolony użytek osobisty
Dozwolony użytek powszechny
prawa cytatu
Pytanie 32
Biblioteki, archiwa i szkoły mogą:
sporządzać egzemplarze rozpowszechnionych utworów celem ich wprowadzenia do obrotu
Udostępniać nieodpłatnie, w zakresie swoich zadań statutowych, egzemplarze utworów rozpowszechnionych
Sporządzać lub zlecać sporządzenie egzemplarzy rozpowszechnionych utworów w celu uzupełniania, zachowania lub ochrony własnych zbiorów
Udostępniać zbiory dla celów badawczych lub poznawczych za pośrednictwem końcówek systemu informatycznego znajdujących się na terenie tych jednostek
Pytanie 33
Prawo, mocą którego wolno przytaczać w utworach stanowiących samoistną całość urywki rozpowszechnionych utworów lub drobne utwory w całości, w zakresie uzasadnionym wyjaśnieniem, analizą krytyczną, nauczaniem lub prawami gatunku twórczości, to:
dozwolony użytek publiczny
Prawo cytatu
dozwolony użytek osobisty
dozwolony użytek powszechny
Pytanie 34
Jeżeli nie łączy się z tym osiąganie pośrednio lub bezpośrednio korzyści majątkowych, a artyści-wykonawcy nie otrzymują wynagrodzenia, wolno nieodpłatnie wykonywać publicznie rozpowszechnione utwory podczas:
Ceremonii religijnych
Imprez akademickich
Uroczystości państwowych
konwencji wyborczych
Pytanie 35
Z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w ustawie majątkowe prawa autorskie gasną z upływem lat:
60
50
80
70
Pytanie 36
Autorskie prawa majątkowe są:
nieDziedziczne
Dziedziczne
nieZbywalne
Zbywalne
Pytanie 37
Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych wymaga zachowania formy:
pisemnej z notarialnie poświadczonym podpisem
aktu notarialnego
Pisemnej
Pisemnej z datą pewną
Pytanie 38
Umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych:
Jest nieważna w części dotyczącej wszystkich utworów określonego rodzaju tego samego twórcy mających powstać w przyszłości
Obejmuje tylko pola eksploatacji wyraźnie w niej wymienione
może dotyczyć także pól eksploatacji nieznanych w chiwli jej zawartości
Jest nieważna w części dotyczącej wszystkich utworów tego samego twórcy mających powstać w przyszłości
Pytanie 39
Instytucja, w ramach której po wprowadzeniu do obrotu oryginału lub egzemplarza utworu na terytorium Europejskiego Obszaru Gospodarczego uprawiony nie może sprzeciwić się dalszemu obrotowi takim egzemplarzem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, za wyjątkiem jego najmu lub użyczenia, to:
Wyczerpanie prawa
zużycie prawa
zobojętnienie prawa
zakończenie prawa
Pytanie 40
Jeżeli nie postanowiono inaczej, umowa zobowiązująca do przeniesienia praw majątkowych przenosi na nabywcę prawo do wyłącznego korzystania z utworu na określonym w umowie polu eksploatacji z chwilą:
przyjęcia utworu
zawiadomienia o stworzeniu utworu
stworzenia utworu
zawarcia umowy
Pytanie 41
Jeżeli zamówiony utwór ma usterki, za które twórca ponosi odpowiedzialność i nie usunął ich w wyznaczonym terminie, zamawiający:
Może żądać odpowiedniego obniżenia umówionego wynagrodzenia
może żądać wymiany utworu na utwór bez wad
Może odstąpić od umowy
musi wypowiedzieć umowę za okresem wypowiedzienia
Pytanie 42
Jeżeli zamówiony utwór ma wady prawne, zamawiający może:
Odstąpić od umowy
żądać wymiany utworu na utwór bez wad
Żądać naprawienia poniesionej szkody
żądać odpowiedniego obniżenia umówionego wynagrodzenia
Pytanie 43
Uważa się, że utwór został przyjęty bez zastrzeżeń, jeżeli zamawiający nie zawiadomi twórcy o przyjęciu dostarczonego utworu, jego nieprzyjęciu lub uzależnieniu jego przyjęcia od dokonania określonych zmian w terminie:
2 lat
3 lat
6 miesięcy
1 roku
Pytanie 44
Jeżeli nabywca praw autorskich praw majątkowych lub licencjobiorca, który zobowiązał się do rozpowszechnienia utworu, nie przystąpi do rozpowszechniania w umówionym terminie, a w jego braku – w ciągu 2 lat od przyjęcia utworu, twórca może:
Domagać się naprawienia szkody po bezskutecznym upływie dodatkowego terminu, nie krótszego niż 6 miesięcy
Odstąpić od umowy
Wypowiedzieć umowę po bezskutecznym upływie dodatkowego terminu, nie krótszego niż 6 miesięcy
żądać naprawienia poniesionej szkody
Pytanie 45
Umowa licencyjna, w której nie zastrzeżono wyłączności korzystania z utworu w określony sposób jest źródłem:
Licencji ograniczonej
Licencji pełnej
Licencji niewyłącznej
Licencji wyłącznej
Pytanie 46
Umowa licencyjna, w której zastrzeżono wyłączność korzystania z utworu w określony sposób, jest źródłem:
Licencji pełnej
Licencji niewyłącznej
Licencji ograniczonej
Licencji wyłącznej
Pytanie 47
Umowa licencyjna wyłączna w zakresie praw autorskich wymaga zachowania formy:
Pisemnej z datą pewną
Pisemnej
aktu notarialnego
Pisemnej z notarialnie poświadczonym podpisem
Pytanie 48
Upoważnienie przez licencjobiorcę innej osoby do korzystania z utworu w zakresie uzyskanej licencji to:
licencja dodatkowa
podlicencja
Sublicencja
dalsza licencja
Pytanie 49
Jeżeli nie postanowiono inaczej, umowa licencyjna uprawnia do korzystania z utworu na terytorium państwa, w którym licencjobiorca ma swoją siedzibę przez okres:
3 lat
10 lat
5 lat
1 rok
Pytanie 50
Współtwórcami utworu audiowizualnego są:
Twórca adaptacji utworu literackiego
występujący w nim kaskaderzy
Reżyser
Operator obrazu
Pytanie 51
Programy komputerowe podlegają ochronie jak utwory:
audiowizualne
plastyczne
Literackie
muzyczne
Pytanie 52
Skopiowanie cudzego utworu lub jego części i rozpowszechnienie pod własnym nazwiskiem to:
podróbka
kopia
plagiat
parodia
Pytanie 53
Artystycznymi wykonaniami są:
występy cyrkowców
Występy wokalistów
występy sportowców
Działania aktorów
Pytanie 54
Prawa do artystycznych wykonań trwają:
25 lat
35 lat
30 lat
50 lat
Pytanie 55
Pierwsze utrwalenie warstwy dźwiękowej wykonania utworu lub innych zjawisk akustycznych to:
wideogram
diagram
monogram
Fonogram
Pytanie 56
Pierwsze utrwalenie sekwencji ruchomych obrazów, z dźwiękiem lub bez, niezależnie od tego, czy stanowi ono utwór audiowizualny, to:
Wideogram
diagram
monogram
fonogram
Pytanie 57
Prawa do fonogramów i wideogramów przysługują ich:
artystom wykonawcom
Producentom
autorom
twórcom
Pytanie 58
Prawa do fonogramów i wideogramów trwają:
25 lat
35 lat
50 lat
30 lat
Pytanie 59
Prawa do nadań programów przysługują:
Organizacji radiowej lub telewizyjnej
ich producentom
ich twórcom
ich autorom
Pytanie 60
Prawa do nadań programów trwają:
50 lat
25 lat
30 lat
35 lat
Pytanie 61
Prawa do pierwszych wydań utworów, których czas ochrony już wygasł, a ich egzemplarze nie były jeszcze publicznie udostępniane, przysługują ich:
autorom
Wydawcom
twórcom
producentom
Pytanie 62
Prawa do pierwszych wydań przysługują na okres:
10 lat
20 lat
15 lat
25 lat
Pytanie 63
Prawa do wydań naukowych i krytycznych utworów, których czas ochrony prawa autorskiego upłynął, a które to wydania nie są utworami, przysługują ich:
producentom
Wydawcom
twórcom
autorom
Pytanie 64
Prawa do wydań naukowych i krytycznych przysługują na okres:
15 lat
25 lat
30 lat
10 lat
Pytanie 65
Tak zwaną ochroną sui generis baz danych objęte są bazy danych, które:
mają cechy utworu
zostały zarejestrowane
Wymagają istotnego, co do jakości lub ilości, nakładu inwestycyjnego
zostały stworzone poza granicami Unii Europejskiej
Pytanie 66
Bazy danych spełniające cechy utworu, do których powstania konieczne było dokonanie istotnego co do jakości lub ilości nakładu inwestycyjnego, podlegają ochronie przepisów:
Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych
tylko Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych
tylko Ustawy z dnia 27 lipca 2001r. o ochronie baz danych
Ustawy z dnia 27 lipca 2001r. o ochronie baz danych
Pytanie 67
Prawo sui generis do bazy danych przysługuje jej:
Producentowi
użytkownikowi
wydawcy
twórcy
Pytanie 68
Wolno korzystać z istotnej, co do jakości lub ilości, części rozpowszechnionej bazy danych bez zgody uprawnionego:
charakterze ilustracji w celach dydaktycznych
w charakterze ilustracji w celach komercyjnych
Do celów postępowania sądowego
w charakterze ilustracji w celach badawczych
Pytanie 69
Instytucja, w ramach której pierwsza sprzedaż kopii bazy danych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez uprawnionego lub za jego zgodą wyczerpuje prawo do kontrolowania odsprzedaży tej kopii na tym terytorium, to:
zakończenia prawa
zużycie prawa
zakończenia prawa
Wyczerpanie prawa
Pytanie 70
Ochrona sui generis bazy danych trwa:
15 lat
20 lat
10 lat
25 lat