Twój wynik: Rozwój mowy dziecka test

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Pytanie 1
Leon Kaczmarek dzieli rozwój mowy dziecka na 4 okresy:
zdania 0-1, ,melodii 1-2, wyrazu 2-3, okres swoistej mowy dziecięcej 3-7 lat
melodii 0-1, wyrazu 1-2, zdania 2-3, okres swoistej mowy dziecięcej 3-7 lat
wyrazu 0 -1, melodii 1-2, zdania 2-3, okres swoistej mowy dziecięcej 3-7 lat
Pytanie 2
Jakie są fazy nabywania systemu fonetyczno - fonologicznego?
nabywanie, opanowanie, doskonalenia
nabywanie, doskonalenie, opanowanie
doskonalenie, opanowanie, nabywanie
Pytanie 3
Co to jest filogeneza rozwoju?
Czas rowoju
Wiek rozwoju
Droga rozwoju
Pytanie 4
Co to jest ontogeneza rozwoju?
Czas rozwoju
Droga rozwou
Zmiany rozwoju
Pytanie 5
Jak się bada rozwój mowy?
Dzienniczki rozwoju, pionowe i podłużne, badania masowe
Jak się bada rozwój mowy? Dzienniczki mowy, poprzeczne i podłużne, studium przypadku
Dzienniczki mowy, poprzeczne i podłużne, badania masowe
Pytanie 6
Jakie są narzędzia badawcze używane w trakcie badania rozwoju?
długopis, dyktafon, kartka papieru, test analiza fonetyczno-akustyczna
testów,analiz fonetyczno-akustycznych, nagrań wideo
badanie obserwacyjne, odsłuch zapisów magnetofonowych,test,analiza fonetyczno-akustycznych, nagranie wideo
Pytanie 7
Co to jest periodyzacja w rozwoju mowy dziecka?
Jest to uwstecznienie rozwoju mowy
Jest to połączenie rozwoju mowy z etapu poprzedniego
Jest to podział rozwoju mowy na etapy; nowy etap = wejście w nową fazę rozwoju.
Pytanie 8
Jak dzieli periodyzację Slobin?
faza wypowiedzi jednowyrazowych faza wypowiedzi dwuwyrazowych faza opanowania podstaw języka
Faza przedjęzykowa, faza wypowiedzi samogłoskowych jednowyrazowych, faza wypowiedzi dwuwyrazowych, faza opanowania podstaw języka
faza przedjęzykowa, faza wypowiedzi jednowyrazowych, faza wypowiedzi dwuwyrazowych, faza opanowania podstaw języka
Pytanie 9
Slobin wyróżnił kilka faz języka. Kiedy występuje faza przedjęzykowa?
1 rok życia
6 miesiąc życia
10 miesiąc życia
Pytanie 10
Slobin wyróżnił kilka faz języka. Kiedy występuje faza jednowyrazowych wypowiedzi?
od 10 do 20 miesiąca życia
od 20 do 30 miesiąca życia
od 9 do 20 miesiąca życia
Pytanie 11
Kiedy według Slobina występuje faza wypowiedzi dwuwyrazowych?
koniec 3 roku życia
koniec 2 roku życia
koniec 1,5 roku życia
Pytanie 12
Biorąc pod uwagę podział Slobina. Kiedy występuje faza opanowania postaw jezyka
3 rok życia
4 rok życia
2 rok życia
Pytanie 13
Na co się dzieli periodyzacja według Przetacznikowej?
okres melodii który trwa od 1 r.ż do 1 roku i 6 -9 miesięcy życia oraz faza rozwoju werbalnych form mowy od 1,6-1,9 r.ż do 3 r.ż
okres melodii który trwa od 1 r.ż do 1 roku i 8 -9 miesięcy życia oraz faza rozwoju werbalnych form mowy od 1,6-1,9 r.ż do 3 r.ż
okres melodii który trwa od 1 r.ż do 1 roku i 6 -9 miesięcy życia oraz faza rozwoju werbalnych form mowy od 1,8-1,9 r.ż do 4 r.ż
Pytanie 14
Według Kaczmarka okres melodii występuje:
0 - 2 r.ż
0 - 1 r.ż
0 - 0,6 r.ż
Pytanie 15
Okres wyrazu według Kaczmarka występuje między
1-3 mś.ż
1-6 r.ż
1-2 r.ż
Pytanie 16
Według Kaczmarka okres zdania to czas występujący między
2-3 rokiem życia
1-6 rokiem życia
2-5 rokiem życia
Pytanie 17
Okres swoistej mowy dziecięcej według Leona Kaczmarka występuje między
trwa do czasu wejścia w okres dojrzewania
3 - 12 rokiem życia
3 - 7 rokiem życia
Pytanie 18
Fazy nabywania systemu fonologiczno - fonetycznego
doskonalenie
poprzez aktywne poszukiwanie artykulacji docelowej i likwidowanie zmienności wymawianiowej
nabywanie
pojawienie się określonego elementu w mowie dziecka
opanowanie
zgodność realizacyjna i dystrybucyjna danego dźwięku w używanych przez dziecko wyrazach z dorosłą normą
Pytanie 19
Jaki jest wiek ogólnego podziału rozwoju mowy
prelingwalny ( przedjęzykowy) okres biernego nabywania mowy
1 r ż
postlingwalny ( pojęzykowy) komunikacja werbalna jest rozwinięta zarówno umiejętność czytania jak i pisania
7-&rt;
perlingwalny (językowy) zdobywanie umiejętności komunikacyjnych
2 - 7 r ż
Pytanie 20
Etapy rozwoju fazy przedjęzykowej
Pytanie 21
Jak rozwija się dziecko w okresie prenatalnym?
płód słyszy reaguje ale nie identyfikuje tego co słyszy
po 6 miesiącu życia płodowego
rozwój cewy nerwowej
do 27 dnia życia płodowego
początek reakcji płodu na bodźce akustyczne
4-5 miesiąc życia płodowego
dziecko zapamiętuje głos matki oraz rytm bicia jej serca
7 miesiąc życia płodowego
powstają wzorce pamięciowe ruchów
7 miesiąc życia płodowego
Pytanie 22
W pierwszym roku życia (okres melodii) jaki jest prawidłowy rozwój mowy
1. organ słuchu jest w dojrzały do pracy, 2. krzyk porodowy 3.preferencja głosu matki
1. krzyk porodowy, 2 organ słuchu jest dojrzały do pracy, 3 preferencja głosu matki
1. organ słuchu jest dojrzały do pracy, 2 preferencja głosu matki 3. krzyk porodowy
Pytanie 23
Charakterystyczne cechy rozwoju w poszczególnym miesiącach w pierwszym roku życia
0 - 2 miesiąc życia
odruchowa wokalizacja ( krzyk) 4-8 tydzień życia - okres refleksyjnej wokalizacji, do 2 miesiąca życia pojawia się dźwięk zbliżony do samogłosek a i e
6 - 7 miesiąc życia
gaworzenie samonaśladowcze, dziecko słucha siebie, ok 7 m pojawiają się prototypy wyrazowe
11 - 12 miesiąc życia
zmienne gaworzenie do ok 14 mż, silniejsza skłonność do palatalizowania, pierwszy wyraz mający znaczenie powinien pojawić się między 8 a najpóźniej 18 mż
2 - 4 miesiąc życia
gruchanie (głużenie), lokalizacja źródła dźwięku 3 - 4 m
9 - 10 miesiąc życia
echolalia, wyraźne przejawy rozumienia kilku słów
4 - 6 miesiąc życia
zabawa głosem, dziecko rozumie werbalne zachowania matki
8 miesiąc życia
reaguje na swoje imię, wokalizacja nabiera cech głosu matki
Pytanie 24
Umiejętności oraz fazy które najczęściej występują razem
faza wyrazu
pozycja pionowa i wstawanie
faza gawożenia
umiejętność siadania
faza głużenia
umiejętność podnoszenia główki
Pytanie 25
Drug rok życia - okres wyrazu etapy prawidłowego rozwoju mowy
Pytanie 26
Jakie są charakterystyczne procesy fonologiczne w 2 roku życia
reduplikacja częściowa
BABUBA - GAZETA
opuszczanie sylab nieakcentowanych
TYFA - LOKOMOTYWA
onomatopeje
dźwiękonaśladowczość
użycie sylaby początkowej w roli całego wyrazu
GO - GORĄCO
redukcja grup spółgłoskowych
OŚE/OT'E - PROSZĘ
opuszczenie nagłosowej lub wygłosowej spółgłoski
OĆ - CHOĆ, MA - MASZT
reduplikacja
powtarzanie sylab (KAKA - KACZKA)
substytucja spółgłosek lub glajd tylny
PJOŚE - PROSZĘ, NOUA - NOWA
upodobnienia
tzw harmonia spółgłoskowa lub samogłoskowa w postaci najczęściej wstecznej asymilacji PAPAŚ - POPATRZ
Pytanie 27
Okres swoistej mowy dziecięcej przypada na okres przedszkolny połącz wiek z opisem
3 lata
prawidłowa wymowa samogłosek ustnych, spółgłosek nosowych (m, n, ń) glajdów (ł,j) spółgłosek spółgłosek ( x,f,v,t,d,p,b) stosuje spójniki i używa ze zrozumieniem przyimków
6 lat
poprawna wymowa spółgłosek sz ż cz dż i spółgłoski r są możliwe pomyłki w artykulacji
5 lat
poprawna wymowa głoski r lub zastępowanie jej głoską l coraz więcej neologizmów, poprawna wymowa spółgłosek s z c dz
7 lat
prawidłowa wymowa wszystkich spółgłosek i samogłosek, ustnych i nosowych
4 lata
poprawna artykulacja spółgłosek k, g oraz sz, ż, cz, dż. Spółgłoski miękkie ś ź ć i dź mogą być wymawiane jako si zi ci dzi
Pytanie 28
Jakie są główne tendencje wymowy w okresie przedszkolnym
desonoryzacja - wymowa bezdźwięczna
palatelizacja
sonoryzacja
wymowa między-zębowa sybilantów zębowych
palatalizacja i depalatelizacja
Pytanie 29
ustaw w kolejności ilość słów które umie wypowiedzieć dziecko w wieku 5,6,8-10 lat
Pytanie 30
Czym jest ORM?
Opóźniony rozwój mowy
Opóźnione rośnięcie mostka
Obligatoryjne roszczenie malkontenta
Pytanie 31
Co to jest SORM
Samoistne opóźnienie rozwoju malucha
Samoistne ochlapanie rozwoju mowy
Samoistne opóźnienie rozwoju mowy
Pytanie 32
NORM- rozwiń skrót
Nieswoiste opóźnienie rozwoju mózgu
Niesamoistne opóźnienie rozwoju mowy
Niestworzone opóźnienie rozwoju mózgu
Pytanie 33
Co to SLI
Specyficzne zaburzenie rozwoju języka
Świadome zachwianie rozwoju języka
Samoistne zachwianie rozwoju języka
Pytanie 34
Orm można podzielić na rozległość opóźnienia możemy podzielić na
częściowy
parcjalny
globalny
całkowity
Pytanie 35
Globalny Orm dotyczy
zarówno rozumienia jak i tworzenia wyrazu
zarówno czytania jak i pisania
zarówno mówienia jak i rozumienia
Pytanie 36
Parcjalny Orm dotyczy
niektórych części czytania i pisania
niektórych aspektów mówienia i rozumienia
niektórych części myślenia i mówienia
Pytanie 37
Ze względu na głębokość opóźnienia ORM możemy podzielić na
znaczny, lekki, umiarkowany
duży, średni, niski
głęboki, znaczny, umiarkowany, lekki
Pytanie 38
Co to jest ORM równomierny
kiedy wyniki podtestów mieszczą się poniżej przeciętnej
kiedy wyniki podtestów nie mieszczą się w skali
kiedy wyniki podtestów mieszczą się powyżej przeciętnej
Pytanie 39
Co to ORM nierównomierny
kiedy wyniki podtestów mieszczą się zarówno poniżej jak i powyżej przeciętnej
kiedy wyniki są powyżej skali
kiedy wyniki są w normie
Pytanie 40
Czym różni się NORM OD SORM
SORM
upośledzenie motoryki mowy, upośledzenie sensoryczne
NORM
dysharmonia rozwoju, trudności weku dziecięcego, wolniejszego rozwoju układu nerwowego
Pytanie 41
Malapropizmy - definicja
wyrazy podobne znaczeniowo
wyrazy brzmiące podobnie
wyrazy znaczące to samo ale inaczej brzmiące
Pytanie 42
Co to hipperregulacja
stosowanie reguł wybiórczo
konsekwentne stosowanie danej reguły bez uwzględniania wyjątków
nieprzestrzeganie reguł
Pytanie 43
Najczęstsze substytucje występujące w III roku życia - okres zdania
dziąsłowa
zębowa
twarda
miękka
dźwięczna
bezdźwięczna