Twój wynik: TEST CONTROLLING 1

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Pytanie 1
1. Satysfakcjonująca stopa zwrotu może być oparta na:
a. Średniej rentowności kapitału w branży
c. Średnim ważonym koszcie kapitału ?????
b. Średniej ważonej wartości kapitału w branży
d. Koszcie alternatywnym
Pytanie 2
2. Wzrost obrotów na jednego klienta oznacza:
a. Rozwój odbiorców
c. Utrata płynności finansowej
b. Większe wydatki
d. Pozyskanie nowych klientów o znaczącej pozycji rynkowej
Pytanie 3
3. Czynniki niezależne od kierownika sprzedaży, wpływające na poziom przychodów ze sprzedaży to
d. Warunki płatnicze
a. Poziom uzyskanych cen
b. Terminowość realizacji produkcji
c. Jakość produktów
Pytanie 4
4. Jeżeli centrum odpowiedzialności samodzielnie produkuje wyroby to ponosi koszty stałe:
c. Amortyzacji maszyn i urządzeń ale nie budynków i budowli danego centrum
d. Koszty ogrzewania, oświetlenia
b. Koszty marketingu
a. Koszty zarządzania centrum
Pytanie 5
5. Podstawowe mierniki oceny centrum inwestycji (stopa zwrotu z inwestycji i zysk rezydualny):
c. Są niewystarczające ze względu na przyjęcie długich okresów
a. Są niewystarczające ze względu na przyjęcie krótkich okresów
d. Mają charakter finansowy
b. Działają zniechęcająco do ponoszenia nadmiernych wydatków inwestycyjnych w aktywa operacyjne
Pytanie 6
6. Wskaż niefinansowe mierniki oceny centrum przychodów
d. Stopień satysfakcji klientów, stopa marży brutto, poziom reklamacji
c. Terminowość realizacji zamówień, stopień satysfakcji klientów, czas załatwiania reklamacji
b. Stopień satysfakcji klientów, poziom realizacji zamówień, średni czas realizacji zamówienia
a. Średni czas realizacji zamówienia, udział w rynku, cykl należności
Pytanie 7
7. Raport kontrolno-wynikowy ???????
b. Wyodrębnia się w nim wyłącznie koszty planowane
c. Wyodrębnia się w nim wyłącznie koszty rzeczywiste
d. Wyodrębnia się w nim poszczególne kategorie kosztów, zarówno planowane jak i rzeczywiste
a. Raport taki zamyka się kontrolnymi wskaźnikami jak: wskaźnik wykonania limitu kosztów
Pytanie 8
8. Zysk rezydualny:
d. Oparty jest na tych samych podstawach co ROI
a. Ułatwia porównanie osiągniętych rezultatów pomiędzy różnymi centrami inwestycji
c. Całkowicie eliminuje niedociągnięcia ROI
b. Eliminuje krótkowzroczność w postępowaniu menedżerów centrum inwestycji
Pytanie 9
9. Co jest najważniejszą istotą tworzenia centrum kosztów?
b. Zwiększenie kontroli nad pracownikami pracującymi przy danym centrum
c. Ponoszenie odpowiedzialności za koszty
d. Ewidencja kosztów wg miejsca powstania
a. Stosowanie się do najnowszych regulacji prawnych-
Pytanie 10
10. Marża pokrycia kosztów I:
d. Obejmuje koszty stałe centrum zysku niekontrolowane, koszty gotowości firmy poniesione na dane centrum oraz zysk
a. To inaczej wynik finansowy centrum zysku
c. Obejmuje pełne koszty gotowości, zarówno ponoszone w danym centrum zysku, jak i część kosztów gotowości przedsiębiorstw przypada na dane centrum oraz zysk
b. Obejmuje tylko koszty gotowości firmy rozliczone na dane centrum oraz zysk wygenerowany przez to centrum
Pytanie 11
11. Rentowność zaangażowanego kapitału zdeterminowana jest poziomem wskaźników:
d. Wynik finansowy netto na zatrudnionego
a. Wynik operacyjny na zatrudnionego
b. Zainwestowany kapitał na zatrudnionego
c. Zainwestowany kapitał własny na zatrudnionego
Pytanie 12
12. Odchylenie stałych kosztów sprzedaży oblicza się jako:
b. Budżet wyjściowy kosztów działalności – koszty rzeczywiste
d. Budżet wyjścia kosztów działalności + koszty rzeczywiste
a. Koszty rzeczywiste – budżet wyjściowy kosztów działalności
c. Budżet wyjścia kosztów działalności + koszty wydziałowe
Pytanie 13
13. Odchylenie zmiennych kosztów sprzedaży oblicza się jako:
d. Przeliczone standardowe koszty zmienne sprzedaży – koszty stał__________e
b. Rzeczywiste zmienne koszty sprzedaży – przeliczone standardowe koszty zmienne sprzedaży
c. Przeliczone standardowe koszty zmienne sprzedaży – rzeczywiste zmienne koszty sprzedaży
a. Rzeczywiste zmienne koszty sprzedaży + przeliczone standardowe koszty zmienne sprzedaży
Pytanie 14
14. Udział w rynku jest miernikiem należącym do grupy:
c. Mierników oceny opartych na przychodach ze sprzedaży
a. Mierników oceny efektywności gospodarowania
b. Niefinansowych mierników oceny centrum przychodów
d. Żadne z powyższych
Pytanie 15
15. Zysk przedsiębiorstwa zależny jest od:
c. Wyrobów o dużej marży pokrycia
d. Wyrobów o niskiej marży pokrycia
b. Żadne z powyższych
a. Wyrobów o dużej wartości
Pytanie 16
16. Wyróżnia się dwa podstawowe odchylenia od kosztów materiałów pomocniczych:???????
c) odchylenia w stawkach za roboczogodzinę oraz zmian efektywności wykorzystania roboczogodzin
a) odchylenia cen zaopatrzeniowych oraz odchylenie zużycia materiałów podstawowych
d) żadna z odpowiedzi nie jest poprawna
b) odchylenia od zmiany stawek i cen oraz od wielkości zużycia
Pytanie 17
17. Mierniki służące do oceny centrum przychodów są ukierunkowane na spadek lub wzrost. W których z wymienionych mierników pożądany jest spadek?
a. Relacji kosztów sprzedaży do przychodów, poziom reklamacji, czas załatwiania reklamacji
c. Terminowość realizacji zamówień, czas załatwiania reklamacji, poziom realizacji zamówień
d. Stopa marży brutto, średnia sprzedaż na klienta, terminowość realizacji zamówień
b. Terminowość realizacji zamówień, poziom reklamacji, cykl zapasów wyrobów gotowych
Pytanie 18
18. System oceny centrów kosztów musi być tak zbudowany aby:
d. Umożliwiał analizę ex ante w realizacji zadań
a. Liczby były ujęte z punktu widzenia księgowego
b. Umożliwiały analizę ex post w realizacji zadań
c. Dostarczały motywacji menadżerom i pracownikom
Pytanie 19
19. Wybrane mierniki mogące posłużyć ocenie stopnia realizacji zadań powierzonych centrom inwestycji to: (skrypt) ?????
b. Żadna z odpowiedzi nie jest poprawna
d. Księgowa stopa zwrotu z inwestycji
a. Stopa zwrotu z kapitału własnego
c. Zysk rezydualny
Pytanie 20
20. Wskaźnik struktury marży pokrycia obrazuje:
c. Ile procent marży idzie na pokrycie kosztów produkcji danego centrum zysku
d. Ile procent marży idzie na pokrycie kosztów całkowitych danego centrum zysku
b. Ile procent marży idzie na pokrycie kosztów zmiennych danego centrum zysku
a. Ile procent marży idzie na pokrycie kosztów stałych danego centrum zysku
Pytanie 21
21. Na kryteria mierników oceny centrów odpowiedzialności składa się:
c. Siła
b. Użyteczność
d. Terminowość
a. Adekwatność
Pytanie 22
22. Specyficzne korekty wielkości księgowych w koncepcji zysku ekonomicznego:
b. Przekładają informację księgowe na ekonomiczną rzeczywistość
c. Odróżniają zysk księgowy od zysku ekonomicznego
a. Odróżniają ekonomiczną wartość dodaną od zysku ekonomicznego
d. Są łatwe do zrozumienia dla menadżerów spoza działu finansowego
Pytanie 23
23. Wg jakich kryteriów oceniani są menadżerowie centrum przychodów:
d. Terminowości dostaw
b. Skorygowanej wartości ekonomicznej dodanej
a. Różnicy między przychodami ze sprzedanych produktów a planowanymi kosztami
c. Realizacji budżetu
Pytanie 24
24. W jakim celu tworzy się budżet kosztów:
a. W celu koordynowania z innymi działami np. z finansowaniem wydatków
d. Aby zaplanować wynik całościowy przedsiębiorstw
c. Dla celów kontroli
b. W celu motywowania pracowników do większego zaangażowania w realizację budżetu
Pytanie 25
25. Marża pokrycia kosztów I to różnica między:
c. Marżą pokrycia kosztów III stopnia a kosztami stałymi centrów odpowiedzialności
a. Przychodami ze sprzedaży produktów a kosztami zmiennymi sprzedanych produktów
d. Przychodami ze sprzedaży produktów a kosztami stałymi sprzedawanych produktów
b. Marżą pokrycia kosztów II stopnia a kosztami stałymi
Pytanie 26
26. Do wyznaczenia miernika poziomu realizacji zamówień musisz znać:
a. Liczbę klientów ogółem
b. Czas od wpływu reklamacji do jej rozstrzygnięcia
c. Przychody ze sprzedaży
d. Liczbę zamówień nieprzyjętych do realizacji
Pytanie 27
27. Których kosztów NIE zalicza się do kosztów pośrednich?
b. Kosztów sprzedaży i marketingu
c. Kosztów badań i rozwoju
d. Kosztów energii technologicznej
a. Kosztów ogólnego zarządu
Pytanie 28
28. Które z mierników nie są oparte na danych ze sprawozdań finansowych?
c. Miernik oceny oparte na przychodach ze sprzedaży, mierniki oceny efektywności gospodarowania
a. Niefinansowe mierniki oceny centrum przychodów
b. Mierniki oceny oparte na przychodach ze sprzedaży, niefinansowe mierniki oceny centrum przychodów
d. Miernik oceny oparte na przychodach ze sprzedaży
Pytanie 29
29. Poziom wskaźnika ROI zależy od:
c. Zrealizowanych przychodów ze sprzedaży
a. Wielkości aktywów operacyjnych wykorzystywanych przez centrum
d. Ponoszonych kosztów operacyjnych (powinno być samych „kosztów”)
b. Średniej wartości aktywów operacyjnych
Pytanie 30
30. Wskaźnik dotrzymania limitu kosztów stałych oblicza się wzorem:
b. Koszty stałe poniesione/ koszty stałe centrum *100
a. Koszty stale poniesione/ koszty stałe budżetowe *100
d. Koszty stałe poniesione/ koszty zmienne poniesione *100
c. Koszty stałe centrum/ koszty stałe poniesione *100
Pytanie 31
31. Do oceny pracy centrum przychodów controller powinien przyjąć kilka mierników. Dobór mierników będzie zależny od:
a. Rachunku zysków i strat
b. Specyfiki branży, w której działa dana firma
d. Przychodów firmy
c. Miejsca centrum przychodów w strukturze controllingowej firmy
Pytanie 32
32. Centrum wyników wyodrębnione na podstawie grup klientów lub według geograficznych obszarów sprzedaży będzie ponosić koszty stałe związane z:
b. Organizacja sprzedaży
d. Rozwojem centrum
c. Powiększaniem obszaru działania
a. Organizacją marketingu
Pytanie 33
33. Co zaliczamy do instrumentów pobudzania sprzedaży?
a. Opusty cenowe
d. Udział w rynku?
c. Liczbę przyjętych reklamacji
b. Przychody ze sprzedaży
Pytanie 34
34. Ocena spółki oparta na ROI:
b. Jest istotna dla krótkich okresów
a. Jest istotna dla długofalowej efektywności inwestycji
d. Uwzględnia zróżnicowane ryzyko przedsięwzięć
c. Uwzględnia specyfikę branżową centrum inwestycji
Pytanie 35
35. Który ze wskaźników nie powinien być odnoszony do wielkości budżetowanej?
c. Stopień satysfakcji klientów
a. Terminowość realizacji zamówień
d. Udział należności w przychodach ze sprzedaży
b. Czas załatwiania reklamacji
Pytanie 36
36. Znane są podane wartości: przychody ze sprzedaży centrum, liczba obsługiwanych klientów i liczba zatrudnionych w centrum przychodów. Który miernik możesz wyliczyć?
b. Relacja kosztów sprzedaży do przychodów
c. Średnia sprzedaż na klienta
a. Poziom reklamacji
d. Średnia sprzedaż na pracownika centrum
Pytanie 37
37. Dla których mierników pożądany jest brak zmian lub zmniejszenie wartości miernika:
c. Cykl należności
a. Produktywność majątku rzeczowego
b. Cykl zapasów
d. Wydajność pracy
Pytanie 38
38. Na niewłaściwą realizacje planu składają się :
d. Niedążenie do ustalonego celu
c. Niewykorzystanie planowanych zasobów
a. Niewykonanie ustalonych działań
b. Żadna z odp nie jest poprawna
Pytanie 39
39. Do wyznaczenia poziomu reklamacji musimy znać wartość:
d. Liczba zamówień nieprzyjętych do realizacji
c. Czas do wpływu reklamacji do jej rozstrzygnięcia
b. Wartości zareklamowanej produkcji
a. Przychody ze sprzedaży centrum
Pytanie 40
40. Mierniki służące do oceny centrum przychodów można ująć w grupy jako:
b. Mierniki oparte na kosztach produkcji
a. Mierniki oparte na zarobkach kierownictwa
d. Mierniki dotyczące poziomu efektywności zarządzania zasobami centrum
c. Mierniki oparte na przychodach ze sprzedaży
Pytanie 41
41. Wskaźnik marży pokrycia na jednego klienta oblicza się wzorem:
b. Marża pokrycia/liczba klientów centrum
a. (cena sprzedaży produktu – koszt zmienny produktu)/ liczba klientów centrum
c. Marża pokrycia kosztów/ liczna klientów centrum
d. Zmiana marży pokrycia / liczba klientów centrum
Pytanie 42
42. Wielkość centrów przychodów mierzona liczebnością pracowników należy określić ,biorąc pod uwagę :
d. Wydajność pracy pracowników centrów
b. Niezbędny wkład pracy do obsługi zamierzonej liczby klientów
c. Liczbę klientów w danym miesiącu
a. Całkowity zwrot jednostki
Pytanie 43
43. W ośrodkach odpowiedzialności za wyniki kierownik powinien:
b. Być wyłącznie odpowiedzialny za część funkcjonowania centrum która mu bezpośrednio podlega
d. Mieć zdefiniowany zakres swobody działania
a. Mieć pełną swobodę działania
c. Być oceniany wyłącznie według realizacji zadań
Pytanie 44
44. Do obliczania odchylenia ceny sprzedaży potrzebne sa:
d. Liczba planowanych sprzedanych wyrobów
b. Planowana marża ze sprzedaży
a. Liczba rzeczywista sprzedanych wyrobów
c. Rzeczywista marża ze sprzedaży
Pytanie 45
45. Odchylenia istotne dzieli się na odchylenia:
d. Nieistotne
a. Niekontrolowane
b. Kazda z odpowiedzi jest poprawna
c. Kontrolowane
Pytanie 46
46. Kluczowym zakresem odpowiedzialności w centrach inwestycji są:
d. Przychody i koszty
c. Żadna z odp
b. Koszty operacyjne
a. Wyniki finansowe i rentowność kapitału
Pytanie 47
47. Główne grupy mierników oceny centrów zysku opierają się na:
a. Wartości dodanej
b. Przychodach
c. Marżach
d. Kosztach
Pytanie 48
48.Głównym zadaniem systemy oceny kosztów jest
a. każda z odpowiedzi jest prawidłowa
c. podjęcie działań w celu wyeliminowania odchyleń
b. określenie budżetu kosztów
d. ustalenie przyczyn powstania odchyleń od założeń
Pytanie 49
49.do obliczenia odchyleń poziomu sprzedaży potrzebne są
a) - planowana ilość sprzedaży
b) - standardowa jednostkowa marża ze sprzedaży
c) - rzeczywista ilość sprzedaży produktów
d) - odchylenia cen sprzedaży
Pytanie 50
50. (14.) Podstawową przyczyną powstania odchyleń jest
a) - nietrafione planowanie
c) - żadna z powyższych
d) -błędne założenia dotyczące przedsiębiorstwa oraz jego otoczenia
b) - niewłaściwa realizacja planu
Pytanie 51
Miernik oceny stopnia realizacji zadań w centrum inwestycji to
a) wskaźnik windykacji należności
d) wskaźnik dziennej płynności dyspozycyjnej
c) stopa zwrotu z aktywów operacyjnych
b) rynkowa wartość dodana
Pytanie 52
52. parametry inwestycje brutto, cashflow brutto osiągnięty w okresie budżetowanym oraz generowania gotówki określają wskaźniki
c) - CFROI
a) - EVA
b) - ROI
d) – CVA
Pytanie 53
53. Od stymulowania jakich głównych grup czynników zależą wypracowane przez centrum zysków kwoty wyniku finansowego
d) -kształtowanie kosztów sprzedaży
a) -kształtowanie przychodów z inwestycji
b) - kształtowanie przychodów ze sprzedaży
c) - kształtowanie kosztów
Pytanie 54
54. pożądany poziom lub kierunek zmian podstawowego miernika oceny kosztów -. wskaźnik obciążenia kosztami stałymi kosztów zmiennych to
c) -wzrost
a) - wzrost lub constans
b) - constans
d) -spadek lub constans
Pytanie 55
55. Zysk rezydualny
a) to suma zysków netto pomniejszona o odsetki od kapitału ustalone wg aktualnej stopy procentowej
c) motywuje menadżerów do podejmowania zyskownych inwestycji, których nigdy by nie podjęli, gdyby oceniani byli poprzez np. pryzmat ROI
d) żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa
b) rozwiązuje problem odrzucania korzystnych inwestycji dla przedsiębiorstw a
Pytanie 56
56. Czynniki wpływające na odchylenie od zaplanowanego wyniku centrum przychodów:
c) wielkość udzielonych rabatów, opustów i skont
b) cena jednostkowa sprzedanych produktów i usług
a) rozmiar rzeczywiście osiągniętej sprzedaży
d) rozmiar planowanej sprzedaży
Pytanie 57
57.Odchylenie od budżetu kosztów procesów podstawowych w rozmiarach roboczogodzin może być spowodowane:
a) niewłaściwym planowaniem cyklu produkcyjnego
d) dokładnym pomiarem zużycia roboczogodzin na stanowiskach pracy
b) zmianami cyklu w czasie okresu
c) zaostrzeniem standardów jakościowych
Pytanie 58
58. Głównym zadaniem systemu oceny centów kosztów jest:
- każda z odpowiedzi jest poprawna
- ustalenie przyczyn powstania odchyleń od założeń
- określenie budżetu kosztów
- podjęcie działań w celu wyeliminowania odchyleń
Pytanie 59
59. Rachunek odpowiedzialności:
- wykazuje się w nim wartości nieplanowane
- jest sprawozdaniem, które dostarcza porównań między danymi rzeczywistymi a planowanym (?)
- występuje zwykle w postaci raportów z wykonania budżetów
- wykazuje się w nim wartości planowane, skorygowane, rzeczywiste odchylenia od przewidywanych wartości
Pytanie 60
60. Celem systemu ocen ośrodków odpowiedzialności jest:
- informowanie kierowników o konieczności podjęcia określonych przedsięwzięć
- monitorowanie ich działalności
- sporządzanie budżetów
- każda z odpowiedzi jest poprawna
Pytanie 61
61. Na nietrafione planowanie mogą się składać:
-niewykonanie ustalonych działań
-ustalanie nierealnych celów
-błędne założenia dotyczące przedsiębiorstwa oraz jego otoczenia
-nienadążenie za ustalonym celem
Pytanie 62
62. Podstawową przyczyną powstania odchylenia jest:
niewłaściwa realizacja planu
żadna z odpowiedzi nie jest poprawna
błędne założenia dotyczące przedsiębiorstwa oraz jego otoczenia
nietrafione planowanie
Pytanie 63
63. Funkcja kontrolna oznacza sprawowanie nadzoru poprzez:
kontrolę ex – antetzn: w fazie projektu
kontrolę ex – antetzn: po zakończeniu realizacji
kontrolę ex – post tzn: w fazie projektu
kontrolę ex – post tzn: po zakończeniu realizacji
Pytanie 64
64. Odchylenia niekontrolowane:
jest efektem określonych działań podejmowanych przez wykonawców projektu
występujące na skutek błędu prognozy
powstaje na skutek innego niż planowany w budżecie sposobu wykonania projektu
to różnica powstała w efekcie nietrafnego oszacowania w fazie sporządzania budżetu wielkości będącej poza wpływem wykonawców projektu
Pytanie 65
65. Odchylenia kontrolowane:
- można podzielić na korzystne i niekorzystne
- występujące na skutek błędu prognoz
- powstaje na skutek innego niż planowany w budżecie sposobu wykonania projektu
- więc jest efektem określonych działań podejmowanych przez wykonawców projektu
Pytanie 66
66. Do najczęściej wykorzystywanych metod analizy przyczynowo-skutkowej odchyleń zalicza się:
- metodę podstawień łańcuchowych
- żadna z odpowiedzi nie jest poprawna
- podstawień krzyżowych
- różnic cząstkowych
Pytanie 67
67. Podstawowe zasady doboru wskaźników:
- kierownicy nie powinni zostać poinformowani o czynnikachwpływających na wielkość wskaźników
- menedżer ośrodka winien mieć ujawniony jeden główny i kilka pomocniczych wskaźników
- zestaw wskaźników powinien zapewnić wielokryteriowość oceny
- wskaźniki winne być dostosowane do obszaru i charakteru działalności oraz zakresu posiadanej kontroli
Pytanie 68
68. Menadżer centrum inwestycji powinien
b. Podejmować decyzje inwestycyjne
a. Wdrażać metody i instrumenty ekonomiczne
c. Interpretować wyniki
d. Zarządzać procesem budżetowania
Pytanie 69
69. Rentowność sprzedaży można analizować poprzez
b) analizę polityki inwestycyjnej i amortyzacji
a) analizę struktury kapitału
d) analizę kosztów własnych
c) analizę płynności finansowej
Pytanie 70
70. Odchylenie ceny dla kosztu zmiennego liczy się wzorem:
c) (rzeczywista stawka kosztu zmiennego - planowana stawka kosztu zmiennego) * planowana wielkość sprzedaży
d) (rzeczywista stawka kosztu zmiennego - planowana stawka kosztu zmiennego) * planowana wielkość produkcji
b) (rzeczywista stawka kosztu zmiennego - planowana stawka kosztu zmiennego) * rzeczywista wielkość sprzedaży
a) (rzeczywista stawka kosztu zmiennego - planowana stawka kosztu zmiennego) *rzeczywista wielkość produkcji)
Pytanie 71
71. Koncepcją generowania zysków przez posiadane aktywa jest ideą przewodnią:
d) budżetowanie
c) centrum kosztów
a) centrum przychodów inwestycji
b) centrum inwestycji
Pytanie 72
72. Wskaż prawidłowy wzór na odchylenie marży na sprzedaży
d) (planowana ilość sprzedanych produktów – rzeczywista ilość sprzedaży) * planowana jednostkowa marża na sprzedaż
c) (planowana ilość sprzedanych produktów – rzeczywista ilość sprzedaży) *standardowa jednostkowa marża na sprzedaż
a) (rzeczywista ilość sprzedanych produktów – planowana ilość sprzedaży) * planowana jednostkowa marża na sprzedaż
b) (rzeczywista ilość sprzedanych produktów – planowana ilość sprzedaży) * standardowa jednostkowa marża na sprzedaż
Pytanie 73
73.Celem analizy odchyleń marży ze sprzedaży jest:
d) określenie wpływu kosztów na działalność handlowców
a) określenie przychodów przedsiębiorstwa
b) określenie wpływu działań handlowców na wynik przedsiębiorstwa
c) określanie cen i wielkości sprzedaży
Pytanie 74
74. Czego nie można przyjąć za podstawę do premiowania osób odpowiedzialnych za koszt…
a) oszczędność kosztów w stosunku do planu
b) dotrzymanie planowanego czasu dostaw produkcji
d)
c) poszerzanie wąskiego gardła ponad planowaną jego wielkość
Pytanie 75
75 . Realizacja przedsięwzięć, których stopa zwrotu jest niższa niż średnia osiągana w danym okresie obliczeniowym prowadzi do
b) obniżenia rentowności aktywów centrum
c) żadna z odp
d) nie zmienia rentowności aktywów
a) wzrostu rentowności aktywów operacyjnych centrum
Pytanie 76
Centrum odpowiedzialności za zysk określa się obszar, którego odpowiedzialności jest głównie skierowana na:
a) struktura organizacyjną przedsiębiorstwa
b) wynik
c) koszt
d) strukturę przychodu
Pytanie 77
77 .Generowanie wartości ????????????
a) angażuje tylko niektóre poziomy ośrodków odpowiedzialności
b) jest związane z konsekwentną realizacją celów strategicznych
d) nie jest istotne w zarządzaniu controllingowym
c) jest mało związane z centrum inwestycji
Pytanie 78
Rachunek marż pokrycia centrum zysku zorganizowanym według grup klientów zawiera pozycję tj.:
c) suma kosztów kierowania sprzedażą
b) bezpośrednie koszty stałe kierowania sprzedażą
d) marża pokrycia kosztów
a) marża pokrycia kosztów stałych
Pytanie 79
Rachunek marż pokrycia kosztów dla grup produktów zawiera pozycję tj:
d) przychody ze sprzedaży
c) pozostałe przychody operacyjne
b) koszty sprzedaży
a) opusty i rabaty
Pytanie 80
Wskaż, które z mierników zaliczane są do mierników oceny centrum przychodów:
d) udział w rynku
c) model EBO
a) relacja przychodów centrum przychodów całej firmy
b) wartość dodana wyrażona w kategoriach pieniężnych
Pytanie 81
Wskaźnikami uwzględniającymi wyznaczone krótkookresowe cele oraz warunki funkcjonowania systemu oceny opartej na marżach pokrycia są :
b) mierniki oparte na kosztach
d) mierniki szybkości realizacji celi krótkookresowych
c) mierniki stopnia wykorzystania zasobów
a) mierniki oparte są przychodach
Pytanie 82
Okres w którym jest generowany cashflow z zainwestowanego kapitału:
c) nie jest definiowany
d) zależy od ilości zainwestowanego kapitału
a) jest równy przeciętnemu okresowi amortyzacji
b) wynosi tyle co iloraz wartości netto środków i rocznych liniowych odpisów amortyzacyjnych
Pytanie 83
Menedżer centrum przychodów odpowiada za :
a) koszty zarządu
c) wynagrodzenie pracowników
tylko przychody ze sprzedaży
b) koszty dopasowania part
d) koszty promocji.
Pytanie 84
Założenia cen transferowych:
c) maksymalna cena transferowa powinna być wyższa od najniższej ceny rynkowej
a) minimalna cena transferowa nie może być niższa niż suma kosztów krańcowych produkcji jednostki sprzedającej powiększonych o zysk godziwy
d) minimalna cena transferowa nie może być niższa niż suma kosztów krańcowych produkcji jednostki sprzedającej powiększonych o koszty utraconych korzyści
b) maksymalna cena transferowa nie powinna być wyższa od najniższej ceny rynkowej
Pytanie 85
Mierniki oceny oparte na przychodach ze sprzedaży to:
d) udział w rynku, stopień marży brutto, udział opustów i rabatów w przychodach centrum
a) udział w rynku, przyrost przychodów ze sprzedaży, udział opustów i rabatów w przychodach centrum
b) cykl należności, przyrost przychodów ze sprzedaży, czas załatwiania reklamacji
c) udział w rynku, stopień realizacji planowanych przychodów ze sprzedaży, przyrost przychodów ze sprzedaży
Pytanie 86
Wskaźnik jednostkowej marży pokrycia oblicza się wzorem:
b) koszty stałe centrum / marża pokrycia kosztów II
c) cena sprzedaży produktu - koszt zmienny produktu??????
a) marża pokrycia kosztów II / przychody ze sprzedaży
d) marża pokrycia kosztów II / ilość produkcji
Pytanie 87
W których miernikach pożądany jest wzrost wysokości miernika:
a) poziom jakości produkcji
c) wydajność gotówkowa sprzedaży
b) udział należności przeterminowanych w należnościach ogółem
d) płynność finansowa
Pytanie 88
Zaletą cen transakcyjnych opartych na cenach odpowiedzialności jest:
b) ukazują planowany wkład centrum odpowiedzialności w łączny wynik przedsiębiorstwa
c) powodują suboptymalizację
a) zapobiegają suboptymalizacji
d) umacniają autonomiczność ośrodków odpowiedzialności
Pytanie 89
Podstawą pomnażania kapitałów są wyniki generowane w:
c) centrach inwestycji, centrach kosztów i centrach zysków
a) centrach zysków i centrach inwestycji
d) centrach inwestycji i centrach wyników
b) centrach zysków i centrach kosztów
Pytanie 90
. Decentralizacja zarządzania
c) Polega na przekazaniu uprawnień do kierowników niższego szczebla
a) To jeden z warunków wdrożenia controllingu??
b) Polega na przekazaniu uprawnień do najwyższych stanowisk kierowniczych
d) Jest możliwa do wdrożenia tylko w największych firmach
Pytanie 91
Wśród typów ośrodków odpowiedzialności możemy znaleźć
b) Ośrodek odpowiedzialności za inwestowanie
c) Ośrodek odpowiedzialności za materiały
a) Ośrodek odpowiedzialności za personel
d) Wszystkie odpowiedzi są błędne
Pytanie 92
Ośrodek odpowiedzialności za wyniki nie odpowiada za
d) Zyski
b) Koszty
a) Przychody
c) Inwestycje
Pytanie 93
. Wskaż prawdziwe zdanie/zdania odnośnie ośrodka odpowiedzialności za koszty
c) Swoją działalnością może objąć kilka wydziałów
d) Kierownicy ośrodka otrzymują do realizacji zadania wraz z przypisanymi kosztami???
b) Jest to mało istotna grupa ośrodków odpowiedzialności
a) Jest to dominująca grupa ośrodków odpowiedzialności
Pytanie 94
. W ośrodkach odpowiedzialności za limit wydatków
a) Występuje wyraźna zależność między działalnością, a kosztami
c) Limit wydatków jest narzucony
b) Limit wydatków wynika z negocjacji
d) Przekroczenie limitu świadczy niekorzystnie o ośrodku
Pytanie 95
W ośrodkach odpowiedzialności za przychody wpływ na poziom realizowanych przychodów wywiera
a) Cena
c) Jakość produktu
d) Struktura asortymentowa
b) Podatek
Pytanie 96
Ośrodek odpowiedzialności za inwestycje
a) Jest zależny w obszarze kontroli przychodów i kosztów od głównego kierownictwa
d) Odpowiada za relacje pomiędzy zyskiem a zainwestowanym kapitałem
c) Nie odpowiada za relacje pomiędzy zyskiem a zainwestowanym kapitałem
b) Nie może podejmować decyzji w obszarze zakresu przedsięwzięć inwestycyjnych
Pytanie 97
Wskaż zdanie/zdania nieprawdziwe
a) W dużych firmach centra odpowiedzialności mogą być budowane na różnych poziomach
b) Tworzenie centrów odpowiedzialności jest ubocznym efektem działania zespołu ????
c) Kreacja centrów odpowiedzialności decyduje o skuteczności przyjętych rozwiązań
d) Centa odpowiedzialności mogą być wykorzystywane jako narzędzia prorynkowej orientacji komórek wewnętrznych
Pytanie 98
Powiązanie efektów pracy centrów z systemem motywacyjnym
c) Zwiększa zainteresowanie pracowników racjonalnym wykorzystywaniem zasobów
b) Zwiększa cykl realizacji zamówień
d) Naraża kierownictwo na zwiększenie kosztów
a) Poprawia jakość produkcji
Pytanie 99
Zjawisko suboptymalizacji
c) Uczy współzawodnictwa różnych centrów odpowiedzialności
a) Jest nieszkodliwe w krótkim i długim okresie
d) Zmusza w pewnym momencie zarząd centralny do podjęcia działań
b) Polega na działaniu danego centrum na szkodę firmy
Pytanie 100
Wskaż zdanie/a prawdziwe
b) System raportowania cechuje się systematycznością
a) Sprawozdania tworzone dla wyższych szczebli mają mniejszy stopień agregacji informacji
c) Im więcej informacji umieścimy w raporcie, tym lepiej
d) Raport wskazuje wartości skumulowane
Pytanie 101
Jakie wymagania powinien spełniać dobrze sporządzony raport
b) Różnorodność stosowanych form
c) Wiarygodność danych
d) Aktualność informacji
a) Obiektywizm informacji
Pytanie 102
102. Informacje w sprawozdaniu
b) Powinny być dostarczone tak szybko, jak to możliwe
a) Nie mogą być ze sobą sprzeczne
c) Przedstawione w formie graficznej są mniej nośne, niż w formie tabeli
d) Wszystkie odpowiedzi są nieprawdziwe
Pytanie 103
103. Jakie porównanie służy kontroli założeń
b) „Będzie-będzie”
a) „Jest-jest”
c) „Powinno być-będzie”
d) „Powinno być-jest”
Pytanie 104
104. Które z porównań służy porównaniu tego samego obiektu w różnym czasie
b) „Powinno być-powinno być”
a) „Powinno być-będzie”
d) Wszystkie odpowiedzi są błędne
c) „Będzie-będzie”
Pytanie 105
105. Porównując dwie zaplanowane wielkości zastosujemy porównanie
c) „Powinno być-jest”
d) „Powinno być-będzie”
a) „Powinno być-powinno być”
b) „Będzie-będzie”
Pytanie 106
106. Porównaniu planu z prognozowaną rzeczywistością służy porównanie
a) „Będzie-będzie”
b) „Powinno być-będzie”
c) „Powinno być-jest”
d) „Powinno być-powinno być”
Pytanie 107
107. Które odchylenie stwierdza istnienie różnicy
c) „Będzie-będzie”
b) „Powinno być-będzie”
a) „Jest-jest”
d) „Powinno być-jest”
Pytanie 108
108. Jakie sprzężenie umożliwia korygowanie odchyleń powstałych w przeszłości
c) Obydwa z nich
a) Nadążne
d) Żadne z nich
b) Zwrotne
Pytanie 109
110. Wskaż rodzaje porównań osiągniętych wyników z wartościami budżetowanymi
a) Porównanie wielkości ilościowych
c) Porównanie wielkości kosztów
d) Porównanie wyników
b) Porównanie wielkości nakładów
Pytanie 110
111. Które z poniższych porównań dotyczą całego przedsiębiorstwa
d) Porównanie systemu wskaźników
c) Porównanie wyników
a) Porównanie wielkości kosztów
b) Porównanie wielkości ilościowych
Pytanie 111
112. Najprostszym rodzajem porównań jest porównanie
d) Wielkości ilościowych
b) Wyników
a) Systemu wskaźników
c) Wielkości kosztów
Pytanie 112
113. Wskaż zdanie/zdania prawdziwe odnośnie porównań wielkości ilościowych
d) Nie zaleca się jej stosowania przy sterowaniu robotnikami w produkcji
c) Umożliwia uniknięcie wytworzenia zbyt dużej liczby wyrobów
a) Jest to najbardziej skomplikowana wersja porównań
b) Może być wyrażana w sztukach wyrobów
Pytanie 113
114. Które zdania(e) nie odnoszą się do porównania wynikowego
a) Dotyczy głównie wielkości absolutnych
d) Nie dotyczy centrów odpowiedzialności za wynik
b) Dotyczy przedsiębiorstwa i centra odpowiedzialności za wynik
c) Zawiera w sobie wielkości relatywne
Pytanie 114
115. Porównanie systemu wskaźników
d) Dotyczy całości przedsiębiorstwa
b) Dokonywane jest często
c) Dotyczy wybranych segmentów przedsiębiorstwa
a) Dokonywane jest rzadko
Pytanie 115
116. Do zalet budżetowania należy
d) Zwiększenie motywacji w szeregach pracowników
b) Maksymalizacja zysku
a) Wyraźne zdefiniowanie odpowiedzialności
c) Odkrywanie obszarów o niskiej efektywności
Pytanie 116
117. Do wad budżetowania należy
d) Konieczność ustalenia odchyleń
a) Brak dynamiki i elastyczności budżetu
b) Duży nakład pracy potrzebny do opracowania budżetu
c) Ryzyko błędnego ustalenia odchyleń
Pytanie 117
118. Jakie czynniki mają wpływ na powstawanie odchyleń
d) Wszystkie odpowiedzi są błędne
a) Przewidziane wpływy zewnętrzne
c) Błędy w dekretach księgowych
b) Wzrost cen surowców
Pytanie 118
119. Jakie działania powinien podjąć zarząd, gdy odchylenie przekracza normę i nie ma na nią wpływu
b) Usunąć odchylenie
d) Usunąć odchylenie przy okazj
a) Zaakceptować odchylenie
c) Skorygować odchylenie
Pytanie 119
120. Jakie działania powinien podjąć zarząd, gdy odchylenie jest w normie
c) Zaakceptować odchylenie
a) Usunąć odchylenie
d) Usunąć odchylenie przy okazji
b) Skorygować odchylenie
Pytanie 120
121. Jak wielkie odchylenie od norm musi nastąpić, żeby controller zaczął działać
b) Średnie
a) Małe
c) Duże
d) Każde
Pytanie 121
122. Do oceny centrum inwestycji używa się
c) ROA
d) ROS
a) ROI
b) Zysku rezydualnego
Pytanie 122
123. Wskaż kryteria dobrego miernika oceny
b) Zgodność
a) Efektywność
d) Niska odporność na oportunizmy
c) Poziom agregacji
Pytanie 123
124. Które zdania są prawdziwe
b) Działalność menedżerów powinna być oceniana za pomocą jednego, odgórnie ustalonego miernika
c) Pomiar wyników powinien być połączony wyłącznie z celami długookresowymi
a) Pomiar wyników może być opierany wyłącznie na danych księgowych
d) Należy łączyć mierniki finansowe z operacyjnymi
Pytanie 124
125. Czym cechuje się poprawnie skonstruowany miernik
a) Luźnym powiązaniem ze zdefiniowanymi celami centrów
b) Subiektywizmem
c) Prostotą wykonania
d) Konkretnością
Pytanie 125
126. Najczęściej wykorzystywanymi miernikami są
c) Miernik skuteczności
a) Miernik produktywności
b) Miernik wykorzystania zasobów
d) Miernik prognostyczny
Pytanie 126
127. Wskaż zdanie/zdania prawdziwe
c) Pomiędzy miernikami zachodzą interakcje o charakterze substytucyjnym
b) Im większy zakres zjawisk obejmuje miernik, tym większa jego użyteczność
d) Wszystkie informacje są nieprawdziwe
a) Im większy zakres zjawisk obejmuje miernik, tym mniejsza jego użyteczność
Pytanie 127
128. Który miernik jest relacją rzeczywistego efektu, do rzeczywistego nakładu określonych zasobów
a) Miernik wykorzystania zasobów
b) Miernik produktywności
d) Miernik skuteczności
c) Miernik prognostyczny
Pytanie 128
129. Który miernik jest stosunkiem rzeczywistego nakładu, do normy
d) Żaden z powyższych
b) Miernik skuteczności
c) Miernik produktywności
a) Miernik prognostyczny
Pytanie 129
130. Który miernik jest stosunkiem rzeczywistego efektu , do przyjętego wzorca
c) Miernik skuteczności
b) Miernik wykorzystania zasobów
a) Miernik produktywności
d) Miernik produktywności
Pytanie 130
130.Projekt to:
d) zadanie określone co do czasu trwania
c) zbiór czynnosci mających na celu rozwiązanie problemu
a) jednorazowe zadanie
b) rutynowy proces w przedsiębiorstwie
Pytanie 131
131. Controller projektu powinien dbać o:
a) przejrzystość pod względem kosztu
c) przydzielanie zasobów
b)koordynację z inny mi projektami
d) dotrzymanie terminów realizacji projektu
Pytanie 132
132.Przygotowanie i realizacja projektu polega na:
d) opracowaniu dokumentacji poprzedniego projektu
b) zamknięciu i sporządzeniu bilansu projektu poprzedniego
c)rozdzieleniu zadań, kompetencji i odpowiedzialnosci
a) ocenie projektu czy pasuje do strategi przedsiębiorstwa
Pytanie 133
Podstawowym zadaniem controllingu gospodarki materiałowej jest dostarczenie informacji
d) stopniu zaawansowania produkcji
c) płynności finansowej dostawcy
a)poziomie jakości dostaw
b)możliwościach transportowych
Pytanie 134
134.Controller produkcji zajmuje się:
d) rynkiem zbytu
a) planowaniem i kontrolą produktywności
c) określeniem zaangażowania kapitałowego
b) mozliwościami korzystania z rabatów
Pytanie 135
135. Zbyt duża liczba drobnych zamówień powoduje:
d) wzrost produktywności
a) wzrost kosztów
b) zmniejszenie marży pokrycia
c) zwiększenie wyniku finansowego
Pytanie 136
136. Zgodnie ze wskazówkami K.H. Grolla koszty stałe powinno się dzielić na:
a) koszty stałe produkcyjne
b) koszty stałe przynoszące bezpośrednie korzyści
d) koszty stałe nieprzynoszące korzyści
c) koszty stałe wydziałowe
Pytanie 137
137. Controlling marketingu ma za zadanie:
d) badanie rynku zaopatrzeniowego
c) zwiększanie marż pokrycia
b) zwiększanie efektywnosci działań marketingowych
a) wykazywanie co firmie przynosi zyski
Pytanie 138
138. Controlling zasobów ludzkich polega na:
a) wykrywaniu wąskich gardeł w przedsiębiorstwie
d) planowaniu i kontroli kosztów personalnych
b) niedopuszczniu do przesuwaniu pracowników z jednego do drugiego działu
c) optymalnym wykorzystaniu możliwości tkwiących w zasobach ludzkich
Pytanie 139
139. Zadaniem controllingu finansowego jest:
c) poczucie bezpieczeństwa zatrudnienia
b) elastyczne wyposażenie w środki pracy
d) planowanie bilansu przedsiębiorstwa
a) zapewnianie płynności finansowej
Pytanie 140
140.Controlling funkcyjny to między innymi
d) Controlling finansowy
b) Controlling spółek kapitałowych
c) Controlling rozpoznawczy
a) Controlling godpodarki materiałowej
Pytanie 141
141. Projektem możemy nazwać:
a) obsługe klienta firmy
b) rozpoczęcie następnego cyklu produkcyjnego przez maszyny
c) opracowanie programu komputerowego
d) pozyskanie nowego klienta
Pytanie 142
142.Najważniejszymi wymiarami w projekcie są:
d) ilość,jakość, koszty
b)czas trwania, wsparcie ze strony zarządu
c) testowanie, mierzalność, specyfika
a) rola kierowników, informacje, budżet
Pytanie 143
143. Osoby odpowiedzialne za realizację projektu muszą uczestniczyć w nim :
c) gdy tylko uda sie pozyskać żródło fiansowania
a) od momentu potwierdzenia realizacji projektu
b) od samego początku
d) od momentu zatwierdzenia jego przebiegu, terminów i kosztów
Pytanie 144
144 .Kierownik projektu ma gwarantować:
c) jego wykonanie zgodnie z interesem przedsiębiorstwa
a) koordynacje z innym projektami
b) zgodność celu projektu względem polityki przedsiębiorstwa
d) dotrzymana terminów realizacji projektu
Pytanie 145
145.Przygotowanie i realizacja projektu polega na:
d) okresleniu terminów realizacji zadań
b) Sporządzeniu bilansu przedsiębiorstwa
a) ustaleniu celu realzacji przedsiębiorstwa
c) rozdzieleniu zadań, kompetencji
Pytanie 146
146.Po rozbiciu projektu na zadania określa się ich koszt według:
a) Określania danych technicznych
b) Kalkulacja kosztów zmiennych
d) Określenie docelowej marży pokrycia
c) kosztów rodzajowych
Pytanie 147
147. Oferowaną cenę za realizację projektu możemy obliczyć za pomocą wzoru Przyjmując politykę firmy polegającą na stosowaniu marży 50%
c) Koszty zmienne/(1-0,5)
a) Koszty całkowite/(1-0,5)
d) Koszty uzasadnione/(1-0,5)
b) Koszty stałe/(1-0,5)
Pytanie 148
148.Po zakończeniu projektu należy:
c) określić nakłady poniesione na dany projekt
d) przystąpić do realizacji kolejnego projektu
a) Stworzyć bilans przedsiębiorstwa
b) rozliczyć poniesione koszty
Pytanie 149
149.Ustalenie stopnia wykonania poszczególnych zadań należy do obowiązków:
c) Kierownika projektu
d) Rewidenta
b)Audytora wewnętrznego w firmie
a)Controllera projektu
Pytanie 150
150. Dane z rachunku marż pokrycia wykorzystuje się do:
b) ustalenia ceny wyrobu
c) sporządzenia sprawozdania finansowego
a) podejmowania decyzji i oceny działań
d) ustalenia wyniku finansowego
Pytanie 151
151.Podstawowym instrumentem w controllingu badań i rozwoju są:
d) analiza
a) koszty
b) czas
c) rozmowy
Pytanie 152
152. Głównym wyzwaniem Controllera prac badawczych i rozwojowych jest:
d) sporządzanie raportów z prac badawczych
b) branie udziału w badaniach
c) zacieranie granic między np. technikami a ekonomistami
a) dotrzymanie terminów
Pytanie 153
153. Zapotrzebowanie na materiały i półprodukty prognozuje się na podstawie:
b) Stanu końcowego
c) Planowanej wielkości produkcji
d) Zapasów
a) Stanu początkowego
Pytanie 154
154. Znaczenie poszczególnych części i materiałów dla przedsiębiorstwa uwypuklają analizy:
a) SMART i UNI
c) COMA i SAP
b) ABC i XYZ
d) SUPRI i BAT
Pytanie 155
155. Wśród istotnych kryteriów analizy dostawców wymienić można:
a) pewność dostawy
d) koszty
b) techniczne know how
c) długość firmy będącej na rynku
Pytanie 156
156.Controller produkcji zajmuje się:
c) określeniem zaangażowania kapitałowego
d) optymalizacją programu produkcji
a) zatwierdzaniem dostaw
b) planowaniem i kontrolą produkcji
Pytanie 157
157.Wskutek częstego przestawiania maszyn spada:
b) efektywnosć
a) konkurencyjność
d) koszt produktu
c) produktywność
Pytanie 158
158.Przeprowadzenie porównań planu z rezultatem należy wykonań za pomocą:
c) zapotrzebowaniową
b) sprzedażową
a) ilościową (sztuki)
d) wartościowo tylko dla najważniejszych kosztów
Pytanie 159
159.Marża pokrycia I w Controllingu działań marketingowych przedstawia:
a) produktywność produktu
b) zyskowność produktu
d) opłacalność produktu
c) efektywność produktu
Pytanie 160
160. Marża pokrycia II w Controllingu działań marketingowych obliczamy:
a) pomniejszanie marży I o koszt wytworzenia produktu
b) pomniejszenie marży I o koszty działań marketingu-mix
c) obliczając MVP produktu
d) za pomocą rachunku "w stu" lub "od sta"
Pytanie 161
161.Marża pokrycia II w Controllingu działań marketingowych wyraża:
b) koszt utraconych korzyści marketingowych
a) zyskowność produktu
d) efektywność działu marketingu
c) efektywność realizowanej strategii marketingowej
Pytanie 162
162. Marża pokrycia III w Controllingu działań marketingowych przedstawia :
d) marżę która jest obliczana metodą selektywną
b) efektywność strategii marketingowej
a) efektywność działu
c) zainteresowanie danym produktem
Pytanie 163
163.Komponenty Controllingu marketingowego to:
b) efektywność instrumentów
a) analiza pozycji strategicznej przedsiębiorstwa
d) planowanie i kontrola cen
c) produktywność działu
Pytanie 164
164.W przypadku zarządzania personelem wąskie gardła mogą dotyczyć:
c) zmian wypadkowości
b) przestojów produkcyjnych spowodowanymi problemami z dostawą energii
a) zmian produktywności pracowników
d) stosunków międzyludzkich
Pytanie 165
165. Kosztem fluktuacji pracowników jest:
a) odprawa
d) czas poświęcony na selekcje
b) koszt szkolenia nowego pracownika
c) koszt utraconych korzyści
Pytanie 166
167.Zadanie zapewniania płynności to cykl składający się z faz:
planowania
realizacji
wprowadzania
kontroli
Pytanie 167
168. Controller finansowy ma za zadanie skupić sie na fazach:
a) realizacji
d) zlecania
b) planowania
c) kontroli
Pytanie 168
169.Schemat ROI obliczamy:
a) rentowność sprzedaży * marża pokrycia
c) marża pokrycia * rotacja kapitału
b) rotacja kapitału * rentowność sprzedaży
d) wzrost zobowiązań * finansowanie własne
Pytanie 169
170. Controlling finansowy:
c) zadbać o działania przeciwsterujące
a) musi wykryć potencjalne stany nierównowagi finansowej
d) tworzy plany finansowe
b) ma na celu znalezienie optymalnych metod finansowania
Pytanie 170
Pięć syntetycznych grup bariery gospodarczej:
b) ludzka, wiedzy, organizacyjna, informacyjna, finansowa
a) wiedzy, planowania, kontrolowania, organizacyjna, finansowa
c) ludzka, sterowania, wiedzy, informacyjna, finansowa
d) kierowania, wiedzy, organizacyjna, regulowania, informacyjna
Pytanie 171
Najtrudniejszą przeszkodą do pokonania jest bariera:
b) psychologiczna
d) badawcza
c) budżetowania
a) socjologiczna
Pytanie 172
Do bariery psychologicznych wdrażania controllingu należą:
b) utrata dotychczasowej swobody działania przez pracowników
d) obawa przed odpowiedzialnością za realizowane działania
a) brak chęci współpracy
c) mała liczba pracowników pracowników pionów ekonomicznych mających wiedzę ekonomiczną
Pytanie 173
Trudności w naborze pracowników w właściwych dla controllera kompetencji formalnych, to bariera:
d) funkcjonowania
c) wiedzy
b) psychologiczna
a) organizacyjna
Pytanie 174
Którzy pracownicy biorą najczęściej udział w szkoleniach z zakresu controllingu:
c) z działu produkcyjnego
d) z działu ochrony
b) z pionu ekonomicznego
a) z kadry inżynierskiej
Pytanie 175
Do bariery wiedzy wdrażania controllingu nie należą następujące stwierdzenia:
c) zamknięta postawa i brak właściwego przygotowania osób, które uczestniczą w projekcie
a) brak fachowości osób zajmujących się procesem wdrożenia controllingu
b) dopasowane kwalifikacje kadry pracowników do potrzeb działu controllingu
d) determinacja zarządu firmy w kwestii przyjęcia założeń controllingu zarządczego
Pytanie 176
Które twierdzenia bariery wiedzy wdrażania controllingu są prawdziwe:
a) niezidentyfikowanie potrzeb i wymagań w stosunku do wprowadzanego systemu controllingu
c) niewystarczająca znajomość możliwych do adaptacji instrumentów nowoczesnego systemu zarządzania
b) brak systemu kontroli prawidłowości dekretacji zleceniowej
d) strach przed controllingiem wynikającym z błędnie rozumianego słowa „controlling”
Pytanie 177
Bariera organizacyjna wdrażania controllingu wiąże się z:
d) ograniczenia finansowe
c) uwarunkowania psychologiczne pracowników
a) niedopasowaniem kwalifikacji pracowników
b) trudnościami dopasowania struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa
Pytanie 178
Do najważniejszych ograniczeń bariery organizacyjnej wdrażania controllingu zaliczamy:
d) przeciążanie pracowników działu controllingu zadaniami, które powinny być wykonane przez dział księgowości lub analiz finansowych
c) prawidłowe wdrożenie systemu controllingu
a) jasne układy kompetencji kierowników jednostek wewnętrznych firmy
b) ulokowanie controllera w strukturze dyrektora finansowego
Pytanie 179
Stwierdzenie: „Problem związany ze zmianą struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa oraz wprowadzenie ograniczonego zakresu samodzielności decyzyjnej kierowników operacyjnych”, zaliczamy do bariery:
d) finansowej
b) funkcjonowania
a) wiedzy
c) organizacyjnej
Pytanie 180
Utrudnieniem skutecznego funkcjonowania controllingu jest:
a) brak systemu norm technologicznych lub ich nieaktualność
c) łatwość w systematycznej kontroli kosztów ogólnych
b) zniechęcenie spowodowane brakiem szybkich i wyraźnych efektów prac wdrożeniowych
d) niska kultura dekretacji dokumentów księgowych i niekorzystanie z instrukcji obiegu dokumentów
Pytanie 181
Barierą wdrożenia controllingu, która wpływa na wszystkie decyzje podejmowane w przedsiębiorstwa, jest:
b) finansowa
a) organizacyjna
c) wiedzy
d) psychologiczna
Pytanie 182
Firmom brakuje środków finansowych na:
d) reklamę
a) wynagrodzenia doradców zewnętrznych, którzy pomagają przeprowadzić analizę funkcjonalną przedsiębiorstwa
c) zakup oprogramowania klasy ERP lub jego aktualizację
b) szkolenia administratorów nowych systemów i użytkowników końcowych
Pytanie 183
Z wdrażaniem controllingu do przedsiębiorstwa ściśle wiąże się :
c) minimalizacja zysku
a) informatyzacja procesu
b) zamówienie surowców
d) wymiana technologii
Pytanie 184
Przeszkody które uniemożliwiają skuteczne wdrażanie informatycznych systemów wspierających controlling są :
b) nieadekwatnie i nieprofesjonalnie przeprowadzona analiza przedwdrożeniowa
c) odpowiednie i profesjonalnie przeprowadzona analiza przedwdrożeniowa
d) szkolenia administratorów nowych systemów
a) niewiedza na temat rzeczywistych potrzeb i problem ze zdefiniowaniem zakresu funkcjonalności systemu informatycznego
Pytanie 185
Zaznacz prawidłową odpowiedz. „Niewłaściwy dobór metodyki realizacji projektu wdrożenia............do specyfiki przedsiębiorstwa i wymagań controllingu”
b) systemu informatycznego
d) realizacja zamówienia
c) planowanie zakupienia surowców
a) przebiegu produkcji
Pytanie 186
Do bariery informatycznej wdrażania controllingu należą następujące stwierdzenia:
d) Archaiczny system dekretacji dokumentów
c) Formalne i merytoryczne błędy popełniane przez liderów obszarów w procesie zarządzania projektem wdrożeniowym
a) Zły system raportowania
b) Zmiany specyfikacji funkcjonalnej aplikacji określonej we fazie wstępnej wdrożenia
Pytanie 187
Zakup zmówienia oprogramowania w trybie postępowania powinien mieć charakter:
d) Prywatny
c) Publiczno-prawny
b) Publiczny
a) Prawny
Pytanie 188
Rozwinięcie skrótu: ”SIWZ” oznacza:
b) Specyfikację Istotnych Warunków Zamówienie
a) Specyfikacje Interesujących Warunków Zamówienia
d) Specyfikację Istotnych Wariantów Zamówienia
c) Specjalizację Istotnych Warunków Zamówienia
Pytanie 189
Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia, oznacza że:
a) Zamawiający ma ograniczoną wiedzę w zakresie koniecznych wymagań
d) Zamawiający nie ma prawa wymagać konieczności zademonstrowania działania funkcjonalności systemu
b) Dostawca ma ograniczoną wiedzę w zakresie istotnych wymagań
c) Weryfikacja funkcjonowania wymaga wiedzy i znajomości poprzez testowanie produktu informatycznego
Pytanie 190
Prawdą jest stwierdzenie, iż:
c) Zamawiający nie ma prawa podać oferenta do Sądu, jeśli jego oczekiwania nie zostaną spełnione
d) Obowiązywać będą jednoznaczne i precyzyjne zapisy SWIZ oraz na etapie oceny ofert wykonawcom trudniej będzie je podważyć
b) Wiele problemów w przebiegu procesu wdrażania systemów informatycznych jest uzasadnione subiektywnie
a) Rozwiązaniem zamawiającego w SWIZ, jest szczegółowe opisanie przez oferenta systemu oraz wszelkie konsekwencje z nią związane
Pytanie 191
Spór między odbiorcą a oferentem systemu informatycznego ciągnie za sobą:
c) Pośrednio – niewymierne wizerunkowanie
a) Bezpośrednio- straty finansowe
b) Bezpośrednio – niewymierne wizerunkowanie
d) Pośrednio – straty finansowe
Pytanie 192
Wyraz informacja pochodzi z łacińskiego i oznacza:
przechowywanie
wyobrażenie
projektowanie
wyjaśnianie
Pytanie 193
C.E. Shannon definiował informację, jako:
oczekiwaną wiadomość, wybraną ze zbioru wiadomości możliwych
daną wiadomość, pośród puli poszczególnych wiadomości
wybraną wiadomość, wybraną z różnych zbiorów
oczekiwaną wiadomość, wybraną z zbioru wybranych wiadomości
Pytanie 194
Matematyczna formuła informacji opiera się na wzorze matematycznej wartości oczekiwanej, czyli:
znak, zapis informacji, kod, kanał transformację kodu, komunikat
znak, nośnik informacji, kod, kanał, transformację kodu, komunikat
znak, nośnik informacji, wskaźnik, kanał, transformację kodu, komunikat
znak, nośnik informacji, kod, kanał, transformację kodu, przesłanie
Pytanie 195
Treść wiadomości wg. Czekaj, Pańkowska, to
opis
nakaz
wyróżnienie
polecenie
Pytanie 196
Informacja wprowadza
nieład
zamieszanie
chaos
ład i uporządkowanie
Pytanie 197
Definicja informacji wg. Bennon-Davies uznaje
informacje za przetworzone dane
wprowadzenie chaosu
wiedzę, która pozyskiwana jest z informacji
dane za fakty poddające się interpretacji
Pytanie 198
Systemy informacyjne wspomagające zarządzanie powinny mieć takie cechy jak:
ekstrakcja wiedzy
elastyczność strukturalną i funkcjonalną
niebezpieczeństwo
wspomaganie pracy grup roboczych
Pytanie 199
Głównym celem informatyków w firmie jest:
krótkoterminowy rozwój infrastruktury informatycznej
działania przeciw procedurom
uzyskanie wysokiej jakości informacji przydatnej w procesie zarządzanie
zapewnienie wysokiej sprawności technologii informatycznej
Pytanie 200
Które z następujących cech należą do systemu informacyjnego i informatycznego:
rozwój
dane
cel działania
organizacja
Pytanie 201
Zaznacz prawidłową odpowiedz, system informacyjne (SI), system informatyczny (SIT):
SI – Człowiek traktowany jest jako element techniczny
SI – Nowa organizacja podporządkowana celom wynikającym z celów firmy jako całości
SIT – Wszystkie dane są zidentyfikowane w firmie
SIT – Ludzie przystosowują się do nowych celów, potrzeb, wymagań
Pytanie 202
Rola człowieka w systemie informacyjnym :
Człowiek jest traktowany jako element techniczny
Człowiek jest częścią składową SI, będący świadomym i odpowiedzialnym jego czynnikiem
Człowiek w ogóle niepotrzebny
Człowiek jako najsłabsze ogniwo
Pytanie 203
Do kryterium przetwarzania wiedzy i danych w systemie informatycznym zaliczamy
Systemy wspomagające zarządzanie danymi
Systemy obiektowe
Systemy transakcyjne
Systemy automatyzacji prac biurowych
Pytanie 204
Wg kryterium funkcji zarządzania systemu informatycznego zaliczamy:
Systemy obiektowe
Systemy komputerowego wspierania projektowania
Systemy częściowej automatyzacji procesów wytwórczych
Systemy wspomagające decyzje indywidualne i grupowe
Pytanie 205
Rozwinięciem systemów ponadobiektowych w kryterium zasięgu przestrzennego jest:
Terenowo zawarte
O zasięgu krajowym
sektorowe
Terenowo rozproszone
Pytanie 206
Prawdziwym stwierdzeniem jest, że:
Pomimo rozwoju technicznego człowiek staje się mniej ważnym elementem w podejmowanych działaniach
Pomimo rozwoju technicznego człowiek pozostaje ważnym elementem w podejmowanych działaniach
Pomimo rozwoju technicznego komputer staje się ważniejszym elementem niż człowiek
Pomimo rozwoju technicznego komputer jedynie wspomaga pracę człowieka
Pytanie 207
Do funkcji systemu informatycznego należą
planowanie, konfiguracja systemu, zaopatrywanie, raportowanie
planowanie, budżetowanie, rejestrowanie, raportowanie
planowanie, konfiguracja systemu, rejestrowanie, raportowanie
wdrażanie, konfiguracja systemu, rejestrowanie, raportowanie
Pytanie 208
Obszar planowania w funkcji informatycznego wspomagania controllingu dotyczy:
budżetów długoterminowych
budżetów krótkoterminowych
obejmuje budżetu całego przedsiębiorstwa
budżetów krótko- i długoterminowych
Pytanie 209
Obszar konfiguracji systemu powinien umożliwiać:
precyzyjnego definiowania zakresu dostępności do informacji
tworzenie prognoz z uwzględnieniem danych historycznych
tworzenie wielowymiarowych struktur budżetu
uwzględniania przyszłościowego wymagania technicznego
Pytanie 210
Funkcje w obszarze rejestrowania realizowane są poprzez:
zabezpieczenie przepisywaniem nieprawidłowych danych
łatwe tworzenie niestandardowych raportów
tworzenie budżetów i planów na wyznaczony okres
automatyczne przenoszenie danych do księgi głównej z innych podsystemów
Pytanie 211
Obszar raportowania dotyczy:
informacji
planowanie budżetu
sprawozdawczości
dokonywania zmian w firmie
Pytanie 212
Zadaniem nieprawdziwym odnośnie systemu informatycznego jest:
informacja sztywna i nieruchliwa w informację dynamiczną
informacja o dodawaniu nowych produktów
informacja obszerna w informację ukierunkowaną na problem
informacja ogólna w informację o fraktalnych łańcuchach procesów
Pytanie 213
Systemy informatyczne controllingu w zakresie wykonania danych projektów czy przedsięwzięć powinny wymagać
rozpatrzenie
wybór
recyzja
diagnoze potrzeb działalności
Pytanie 214
Wspomaganie controllingu dotyczy warstw:
obsługi modelu budżetowego
analityczno-informatyczne
danych źródłowe
planowanie
Pytanie 215
Obszary bezpośrednio związane z działalnością przedsiębiorstwa wspomagane przez aplikacje controlingowe, to
kontrola
zarządzanie gotówką
księgowanie
analiza przychodów ze sprzedaży
Pytanie 216
Możliwości analityczne systemów controllingowych wykorzystuje się w:
przedstawianiu struktury kosztów, przychody i zysku w ujęciu procentowym
drążeniu i scalanie przychodów i marży według hierarchii wymiarów?
rozpoznawaniu przyczyn odchyleń od planów za pomocą raportów
podzieleniu procesu rejestracji danych
Pytanie 217
Narzędzia informatyczne klasy BI wspiera controlling poprzez:
portale korporacyjne
udostępniania danych na stronach internetowych
kokpity menedżerskie
niezrównoważoną kartę wyników
Pytanie 218
Zakres funkcji obszaru planowania charakteryzuje się:
prezentacja danych z automatycznymi mechanizmami śledzenia budżetowania
integracja systemu
tworzenie wariantowych analiz budżetu na etapie planowania
proste wprowadzanie nowych produktów, regionów i innych w trakcie roku budżetowego
Pytanie 219
Pojęcie controllingu wywodzi się z języka angielskiego od słowa „to control” co znaczy:
b) Kontrolowanie
a) Sterowanie
d) Regulacja
c) Kierowanie
Pytanie 220
Cechy, które nadaje controllerowi amerykańskie podejście to controllingu to:
a) Controller jest bardziej utożsamiany z działem finansów i rachunkowości
b) Obowiązki controllera są zbliżone do zadań europejskiego głównego księgowego
c) Jego uwaga skupiona jest na wszystkich działach firmy
d) Pełniona przez niego funkcja może przyjąć formę odrębnej komórki organizacyjnej
Pytanie 221
Controlling wg szkoły niemieckiej:
d) Nie ma możliwości decydujących, jest organem doradczym
b) Jest metodą zarzadzania
c) Cechuje się brakiem ustrukturalizowanego planowania
a) Zajmuje się rachunkowością
Pytanie 222
4. Controlling wg szkoły amerykańskiej:
b) Nie ma możliwości decydujących, jest organem doradczym
d) Charakteryzuje się wpływem na cale przedsiębiorstwo
a) Cechuje się ustrukturyzowanym planowaniem
c) Koncentruje się na skomplikowanych systemach informacyjnych
Pytanie 223
5. Prawdą o controllingu nie jest:
d) Jego wprowadzenie wymusza na kierownictwie nieustanne uczenie się oraz zmianę sposobu myślenia
a) Pozwala on osiągnąć przewagę konkurencyjną
b) Zapewnia krótkoterminowy rozwój
c) Jest on narzędziem doskonalącym sposób funkcjonowania przedsiębiorstwa
Pytanie 224
6. Przełomową jeśli chodzi o controlling strategiczny koncepcją okazała się:
d) TOC
b) BSC
a) ABC
c) TDABC
Pytanie 225
7. Controlling w obecnym rozumieniu do Europy dotarł:
c) W latach 90 XIX w
b) W latach 70 XX w
d) W latach 50 XX w
a) W latach 80 XX w
Pytanie 226
8. Najczęściej spotykane kryteria klasyfikujące controlling to:
c) Zakres finansowy
b) Zakres działalności
a) Szczebel zarządzania
d) Kompetencje
Pytanie 227
9. Cechą opisująca controlling operacyjny jest:
a) Dotyczy on krótkiego okresu, do jednego roku
d) Niweluje braki informacyjne i niepewność przyszłych sytuacji
c) Konieczne jest prowadzenie stałej analizy
b) Jego celem jest stworzenie warunków umożliwiających długotrwałe działanie firmy
Pytanie 228
10. Do zadań controllingu strategicznego zaliczamy:
d) Analizę i weryfikacje możliwości realizacji celów długofalowych
c) Koordynacje celów i planów w zgodzie z przyjętym planem strategicznym
b) Poprawę alokacji zasobów przedsiębiorstwa
a) Analizę źródeł i wartości informacji długoterminowej
Pytanie 229
11. Celem głównym controllingu strategicznego jest:
D) Koordynacja realizacji budżetów
A) Stworzenie warunków umożliwiających działanie firmy i zapewnienie jej stałego rozwoju
B) Poprawa alokacji zasobów przedsiębiorstwa
C) Planowanie płynności finansowej
Pytanie 230
12. Ze względu na zakres jaki obejmuje controlling można wyróżnić jego nastepujące typy:
a) Controlling finansowy
c) Controlling produkcyjno-finansowy
d) Controlling taktyczny
b) Controlling kompleksowy
Pytanie 231
13. W ramach filaru funkcji pionowych controllingu możemy wyodrębnić m.in.:
b) Controlling projektów
a) Controlling zaopatrzeniowy
c) Controlling sprzedaży
d) Controlling marketingu
Pytanie 232
14. Zadaniem controllingu produkcyjnego nie jest:
b) Dostarczanie decydentom informacji o rynku zaopatrzeniowym
d) Badanie możliwości wdrożenia nowoczesnych technologii produkcyjnych
a) Pełnienie roli gwaranta prawidłowego przebiegu procesu produkcyjnego
c) Wpływanie na przygotowanie budżetów i krótko i średnio okresowych planów produkcyjnych
Pytanie 233
15. Do obszarów funkcjonalnych controllingu marketingu można zaliczyć m.in audyt:
personalny
b) Produktywności
a) Strategii marketingowych
projektów
Pytanie 234
16. We współczesnym rozumieniu za kolebkę controllingu uznaje się:
d) Stany Zjednoczone
c) Francję
b) Wielką Brytanię
a) Egipt
Pytanie 235
17. Do funkcji rachunkowej pełnionej przez controllera na początku lat 40 zaliczamy m.in.:
c) Zbieranie informacji podatkowych
b) Współpracę z kontrolą zewnetrzną
a) Koordynacje zarządzania w przedsiębiorstwie
d) Opracowanie, analiza i wyjaśnienie informacji finansowych w celu wsparcia zarządzających przy planowaniu
Pytanie 236
18. Do funkcji rewizyjnej pełnionej przez controllera na początku lat 40 zaliczamy m.in.:
b) Projektowanie i opieka nad systemem kontroli wewnętrznej
c) Projektowanie metod i systemów w rachunkowości
a) Ustalenie wyniku finansowego
d) Prowadzenie rachunku kosztów
Pytanie 237
19. Do funkcji poziomych obszaru funkcyjnego zaliczamy:
d) Controlling produkcyjny
a) Controlling finansowy
c) Controlling personalny
b) Eco-controlling
Pytanie 238
20. Nad zużyciem materiałów w powiązaniu z jakością i organizacją czasu dostaw czuwa controlling:
d) Badań i rozwoju
a) Produkcyjny
c) Zaopatrzeniowy
b) Sprzedaży
Pytanie 239
21. Controlling sprzedaży:
c) Ocenia opłacalność przedsięwzięć produkcyjnych
b) Ocenia wzajemne związki zachodzące pomiędzy prowadzoną w firmie polityką cen, polityką produktu i wyborem formy sprzedaży
a) Bada możliwości wdrożenia nowoczesnych technologii produkcyjnych
d) Tworzy właściwe mierniki dla marż pokrycia, umożliwiających rzetelną ocenę opłacalności wytwarzania produktów, ocenę efektywności kanałów zbytu itd.
Pytanie 240
22. Najnowszym rodzajem controllingu jest:
a) Controlling personalny
b) Controlling marketingu
d) Eco- controlling
c) Controlling projektów
Pytanie 241
23. Zadaniem eco-controllingu jest:
c) Przeprowadzanie ekonomicznego rachunku kosztów korzystania z zasobow środowiska naturalnego
d) Ujawnianie skutków realizacji zadań stawianych w odniesieniu do zasobów ludzkich
a) Ustalanie celów ekologicznych firmy
b) Planowanie i kontrola wykorzystania surowców i energii
Pytanie 242
24. Wg kryterium zakresu kompetencji controlling można podzielić na:
b) Finansowy i personalny
c) Marketingu i projektów
d) Operacyjny i strategiczny
a) Raportowy i zarządczy
Pytanie 243
25. Poszerzonym systemem rachunkowości finansowej i zarządczej, służącym głownie do opracowywania wielowymiarowych raportów rzeczowo-finansowych nazywamy:
d) Controlling projektów
b) Controlling sprawozdawczy
a) Controlling zarządczy
c) Controlling finansowy
Pytanie 244
26. Domeną zwłaszcza dużych korporacji, które narzucają swoim polskim oddziałom obowiązek sporządzania różnego rodzaju sprawozdań jest:
c) Controlling finansowy
d) Controlling projektów
a) Controlling zarządczy
b) Controlling sprawozdawczy
Pytanie 245
27. Stwierdzeniem nieprawdziwym o controllingu raportowym jest:
d) Wyznacza on bardziej ambitne zadania dla controllera, zwiększając tym samym jego zakres kompetencji
a) Jest domeną zwłaszcza dużych korporacji
c) Kompetencje controllera są niewielkie
b) Zadaniem działu controllingu jest wówczas praktycznie wyłącznie budowanie systemu informacyjnego
Pytanie 246
28. Stwierdzeniem nieprawdziwym o controllingu zarządczym jest:
c) Wpływa zarówno na przebieg procesów podstawowych jak i pomocniczych zachodzących w przedsiębiorstwie
d) Controller otrzymuje duży zakres kompetencji (również decyzyjnych)
b) Należy traktować go jako system tożsamy z rachunkowością
a) Jest to bardziej rozwinięta forma controllingu, powierzająca bardziej ambitne zadania dla controllera
Pytanie 247
29. Forma organizacyjna controllingu pozwala go dzielić na:
d) Instytucjonalny i nieinstytucjonalny
b) Projektów i marketingu
a) Raportowy i zarządczy
c) Operacyjny i strategiczny
Pytanie 248
30. W przedsiębiorstwie gdzie została wyodrębniona osobna komórka, której zadaniem jest realizowanie wyłącznie zadań controllingu występuje:
a) Controlling nieinstytucjonalny
b) Controlling operacyjny
c) Controlling zarządczy
d) Controlling instytucjonalny
Pytanie 249
31. W firmach gdzie nie wyodrębniono w strukturze organizacyjnej osobnej komórki zajmującej się controllingiem mamy do czynienia z controllingiem:
d) Raportowym
a) Zarządczym
c) Strategicznym
b) Nieistytucjonalnym
Pytanie 250
32. Wskaż zdanie nieprawdziwe odnośnie controllingu nieinstytucjonalnego:
d) Jest najczęściej stosowaną formą controllingu w jednostkach średnich i dużych
c) Stosuje się go też w firmach w których controlling znajduje się w początkowej fazie rozwoju
a) Zadania controllingu są realizowane przez istniejący dział lub przez wyznaczonego pracownika
b) Jest najczęściej stosowaną formą controllingu w jednostkach małych
Pytanie 251
33. Najodpowiedniejsza w procesie przemian restrukturyzacyjnych, związanych z wprowadzeniem controllingu zarządczego do przedsiębiorstwa jest:
d) Struktura dywizjonalna
a) Pozycja liniowa
b) Pozycja Sztabowa
c) Struktura funkcjonalna
Pytanie 252
34. Wadą pozycji sztabowej jest:
c) Brak kompetentnego nadzoru nad strukturą wewnętrzną
d) Silny wpływ na zmiany zachodzące w przedsiębiorstwie
a) Potencjalny konflikt pomiędzy controllerem a kierownikami komórek
b) Mocno rozbudowana hierarchicznie komórka
Pytanie 253
35. Zdaniem nieprawdziwym odnośnie pozycji liniowej jest:
b) Controller w tej pozycji posiada sporo informacji od kierującego działem
a) Jest znacznie efektywniejsza niż pozycja sztabowa
c) Jest skuteczniejsza w przedsiębiorstwach mniejszych
d) Nie może być stosowana w firmach dużych
Pytanie 254
36. Przy formie wieloszczeblowej controllingu rozróżniamy:
d) Strukturę macierzową
a) Strukturę funkcjonalną
b) Strukturę dywizjonalną
c) Strukturę liniową
Pytanie 255
37. Na stworzeniu komórek controllingu lub stanowisk controllerów dla poszczególnych funkcji polega struktura:
c) Liniowa
b) Dywizjonalna
d) Macierzowa
a) Funkcjonalna
Pytanie 256
38. W strukturze dywizjonalnej:
d) Controllerzy sa podporządkowani jednostce centralnej
c) Występuje podporzadkowanie jednostek controllingowych kierownikowi poszczególnej funkcji
b) Tworzy się stanowiska controllerów dla poszczególnych funkcji realizowanych przez firmę
a) Controller każdej dywizji zajmuje się swoim obszarem
Pytanie 257
39. Struktura macierzowa:
a) To połączenie zalet modelu dywizjonalnego i funkcyjnego
b) Jest stosowana w dużych firmach
c) Występuje w niej podwójne podporzadkowanie controllerów funkcyjnych
d) Jest stosowana w małych firmach
Pytanie 258
40. Czynnikami które znacznie przyczyniły się do popularyzacji controllingu w Polsce były:
b) Prywatyzacja przedsiębiorstw
c) Program Narodowych Funduszy Inwestycyjnych
a) Wzrost zainteresowania firm controllingiem
d) Rosnąca konkurencja
Pytanie 259
41. Pionierami polskiego controllingu są:
b) J. Goliszewski, H. Błoch, S. Olech
c) H. Bieniok, K. Czubakowska, H. Dźwigoł
d) E. Nowak, W. Knop, K. Sawicki
a) M. Jerzemowska, W. Brzezin
Pytanie 260
42. Wskaż główne nurty rachunkowości zarządczej, które wyłoniły się w tradycji francuskie rachunkowości:
d) Controle de gestion
c) Metoda jednolitych centrów
a) Comptabilite de rendement
b) Tableau de bord
Pytanie 261
43. Zadaniem ujednolicenia definicji controllingu zajęła się:
a) Controller’s Institute of America
b) Financial Executives International
d) Institut de Controle de Gestion
c) International Group of Controlling
Pytanie 262
44. Firmą, która po raz pierwszy zatrudniła controllera jest:
b) The General Accounting Office
d) CEGOS
c) General Electric Company
a) Atchinson, Topeka & Santa Fe Railway System
Pytanie 263
45. Nieprawdą jest stwierdzenie, iż:
b) światowy kryzys gospodarczy i zwiększona industrializacja spowodowały konieczność nowego podejścia do kalkulacji kosztów
a) po raz pierwszy controller zatrudniony został w I połowie XX w.
d) właściwy katalog zadań controllera został zdefiniowany dopiero w latach 50. i 60.
c) głównymi funkcjami controllera w największych przedsiębiorstwach lat 40. były m.in. funkcja rachunkowa, ekonomiczna i podatkowa
Pytanie 264
45. Prawdą dotyczącą metody jednolitych centrów jest:
a) jest to standaryzowane podejście do rachunku kosztów produktów i procesów
c) jej celem jest zapewnienie standaryzacji w zakresie rachunku kosztów, tak aby firmy mogły ze sobą konkurować lepiej dzięki wykorzystaniu podobnych metod kalkulacji kosztów
d) stanowi ona spójny zestaw wyselekcjonowanych informacji zasilających proces decyzyjny
b) jest ukierunkowana na monitorowanie wskaźników pochodzących z systemu rzeczywistego i wskaźników finansowych w celu oceny i przewidywania wyników
Pytanie 265
47. Do szczebla controllingu centralnego w strukturze macierzowej zaliczamy:
d) Controlling oddziałów
c) Controlling wydziałów
b) Controlling logistyki
a) Controlling produkcji
Pytanie 266
48. Stwierdzeniem prawdziwym odnośnie controllingu badań i produkcji nie jest:
c) zapewnia sprawne i efektywne przygotowanie oraz monitorowanie przebiegu przedsięwzięć projektowych i inwestycyjnych PROJEKTY
d) obejmuje wielowymiarową analizę skuteczności firmy MARKETING
b) pozwala dopasować asortyment wytwarzanych dóbr i świadczonych usług do wymogów konkurencyjnego rynku
a) zapewnia on przyszłość firmie
Pytanie 267
49. Komórka controllingu wieloosobowego w strukturze controllingu instytucjonalnego dzieli się na:
b) wieloszczeblowe
c) liniowe
c) macierzowe
jednoszczeblowe
Pytanie 268
50. Nieprawdą jest, iż pozycja sztabowa controllingu:
a) jest najodpowiedniejsza w procesie przemian restrukturyzacyjnych
d) jest bardziej efektywna niż pozycja liniowa
c) ma silny wpływ na istotne zmiany zachodzące w przedsiębiorstwie
b) sprawdza się głównie w przedsiębiorstwach średnich i większych