Twój wynik: semiotyka kolokwium

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Pytanie 1
podważanie tych poglądów (zasad) oponentam, które mają najwięcej konsekwencji wśród zdań dotyczących przedmiotu dyskusji
Pytanie 2
zrzucanie na interlokutora obowiązku argumentacji na rzecz jego własnego poglądu
Pytanie 3
stosowanie tez i reguł argumentacji oraz procedur erystycznych interlokutora
Pytanie 4
świadome używanie języka nieznanego dyskutantom
Pytanie 5
świadome odbieganie od tematu dyskusji (grzech przeciwko normie, ad rem!)
Pytanie 6
świadome podważanie wszystkich założeń dyskutantów
Pytanie 7
świadome zaburzenie toku dyskusji w sposób korzystny dla siebie
Pytanie 8
świadome wprowadzenie dyskutantów w błąd (grzech przeciwko kryterium lojalności)
Pytanie 9
świadome nadawanie takiego znaczenia wieloznacznym wypowiedziom, przy którym są one jawnie fałszywe lub bezzasadne (grzech przeciwko kryterium konstruktywności)
Pytanie 10
argumentacja apelująca do próżności: jak każdy rozsądny człowiek, zgodzi się pan, że...
Pytanie 11
zarzucenie dyskutanta serią technicznych terminów, ważnych nazwisk etc (do nieśmiałości)
Pytanie 12
odniesienie do niezwiazanych z meritum cech osoby do której kieruje argumentacje: zmęczony nauczyciel - wolna lekcja (dostosowana do odbiorcy)
Pytanie 13
jeżeli osoba x ma pewną negatywną cechę a ma jakieś zdanie p, to zdanie p jest fałszem mimo, że nie jest ono związane z przedmiotem sporu
Pytanie 14
odwołanie do znanych, większości - Kuba wojewódzki i play, 99% Polaków etc
Pytanie 15
w dyskusji/sporze odwołanie się to strasznej/groźnej sytuacji
Pytanie 16
odwołanie do litości - proszę mi nie dawać mandatu, jestem studentem i nie mam siana
Pytanie 17
Rozumowanie, które prowadzi do postawienia hipotezy
Pytanie 18
Rozumowanie polega na uzasadnianiu hipotez
Pytanie 19
Zdanie ,,q” wynika ze zdania „p”, gdy „p → q” jest prawdą logiczną (tj. podstawieniem tautologii). Każdy filozof jest mądry → jakiś tam filozof jest mądry
Pytanie 20
Zdanie ,,q” wynika ze zdania „p”, gdy „p →q” jest twierdzeniem analitycznym, jest prawdziwe na mocy znaczenia wyrażeń występujących w tych zdaniach: Janusz jest kawalerem → Janusz jest nieżonatym mężczyzną
Pytanie 21
Zdanie ,,q” wynika ze zdania „p”, gdy stan rzeczystwierdzany przez „p” jest przyczyną stanu rzeczy stwierdzanego przez „q" - Kamień został wrzucony do wody --&rt; Kamień jest w wodzie
Pytanie 22
Wniosek wynika logicznie z przesłanek
Pytanie 23
Dwa przedmioty mają pewną współwłasność i te dwa przedmioty są wszystkimi które mają inną wpółwłasność --&rt; z posiadania drugiej wynika posiadanie pierwszej. AM i JS byli ofiarami nieszczęśliwej miłości & Było dokładnie dwóch wieszczy: AM i JS --&rt; każdy wieszcz padł ofiarą n. miłości
Pytanie 24
Skoro pewnym elementom pewnego zbioru przysługuje dana cecha, wywnioskowuje się, iż przysługuje ona wszystkim elementom tego zbioru
Pytanie 25
Wybieranie z konkurencyjnych hipotez, czasami stosuje się schematy wnioskowania - kanony
Pytanie 26
Dedukowanie na podstawie wspólnej cechy --&rt; wyprowadzanie teorii. Choroba--&rt;jeden wspólny dla badanych składnik--&rt;diagnoza
Pytanie 27
jedynym czynnikiem, który pojawił się w wypadku chorej osoby D, a nie występował w wypadku zdrowych było czytanie tekstów Carnapa. (Funk, ryż i beri-beri)
Pytanie 28
zaobserwujemy zmiany w natężeniu zjawiska w zależności od sytuacji towarzyszących
Pytanie 29
Współwystępowanie A B C X Y Z, 1) usunięcie A --&rt; znika X, 2) usunięcie B --&rt;znika Y -----&rt; zależność pomiędzy C i Z
Pytanie 30
wnioskowanie poprawne ale niekompletne ponieważ pominięta została oczywista przesłanka. a traci głowe dla b --&rt;a kocha b (pominięte: jeżeli ktoś traci głowe to znaczy ze kocha)
Pytanie 31
argumentacja, o której jej autor jest przekonany, że jest logicznie poprawna, a w rzeczywistości jest niepoprawna
Pytanie 32
świadome, celowe przedstawienie argumentacji niepoprawnej jako poprawnej
Pytanie 33
nieświadome, mimowolne przedstawienie argumentacji niepoprawnej jako poprawnej
Pytanie 34
,,błąd formalny’’: wniosek nie wynika logicznie z przesłanek: Jeżeli M ukradł samochód to jest złodziejem. M jest złodziejem --&rt; M ukradł samochód
Pytanie 35
Charakterystykę danej całości przenosi się na poszczególne jej elementy: Rodzina gdzie rodzice kradną -&rt; dziecko też jest złodziejem
Pytanie 36
Charakterystykę pewnych jednostek przenosi się na całość, do której należą
Pytanie 37
Jako przesłankę wykorzystuje się stwierdzenie, które domaga się uzasadnienia w takim samym stopniu jak wniosek lub bardziej. Błąd polegający na przyjęciu jakichś przesłanek bez należytego uzasadnienia stopnia pewności, z jakim przesłanki te się uznaje
Pytanie 38
Jako przesłankę wykorzystuje się stwierdzenie,tożsame z wnioskiem (choć zazwyczaj wyrażone za pomocą innego zdania gramatycznego) lub takie,dla którego wniosek jest warunkiem koniecznym.
Pytanie 39
Próbując uzasadnić jakąś tezę, argumentujący w istocie uzasadnia inną tezę.
Pytanie 40
Przynajmniej jeden z pojawiających się we wnioskowaniu istotnych terminów jest użyty w co najmniej dwóch różnych znaczeniach.
Pytanie 41
ciężar argumentacji na rzecz danego poglądu
Pytanie 42
wymianie opinii, niekoniecznie uzasadnionych
Pytanie 43
polega na wymianie truizmów
Pytanie 44
wymiana hipotez, zdań uzasadnionych lub pretendujących do byzia uzasadnmionymi
Pytanie 45
chodzi w niej o rozwiązanie określonego problemu
Pytanie 46
chodzi w niej o przekonanie dyskutantów do pewnych twierdzeń czy poglądów
Pytanie 47
nastawienie dyskutantów jest zgodne, chcą ze sobą współpracować dla osiągnięcia celu dyskusji
Pytanie 48
nastawienie dyskutantów jest niezgodne: przeszkadzają sobie wzajemnie, ponieważ mają różne cele
Pytanie 49
podważanie zasad oponenta (czyli tych jego poglądów, które mają najwięcej konsekwencji wśród zdań dotyczących dyskutowanego przedmiotu)