Twój wynik: metodologia

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Pytanie 1
stopień w jakim materiał testowy jest reprezentatywny dla badanej cechy. Np. test wiadomości szkolnych powinien równomiernie dotyczyć wszystkich zagadnień omawianych w ramach danego przedmiotu.
Pytanie 2
stopień w jakim wyniki badań testem pokrywają się z oczekiwaniami teoretycznymi
Pytanie 3
test powinien przewidywać kryterium aktualne (np. testy psychoorganiczne, badające występowanie uszkodzeń mózgu)
Pytanie 4
zadaniem testu jest przewidywanie zachowań lub osiągnięć w przyszłości (np. ukończenia szkoły)
Pytanie 5
test robi na badanym wrażenie zgodne z oczekiwaniami badacza
Pytanie 6
zjawisko, o którego wystąpieniu chcemy wnioskować. Może ono być zarówno obserwowalne jak i nieobserwowalne, od czego zależy dobór właściwego wskaźnika
Pytanie 7
wskaźnik mierzący i pozwalający na analizę czasów reakcji
Pytanie 8
wariancja wewnątrzgrupowa, nie zostaje wyjaśniona
Pytanie 9
prawdopodobieństwo tego, że uzyskany efekt (różnica) jest dziełem przypadku (alfa=0.05)
Pytanie 10
badanie podczas którego badacz nie manipuluje zmienną niezależną, może orzekać tylko o współwystępowaniu zmiennej X i Y
Pytanie 11
badanie w którym zmienna niezależna jest nietrwałym, losowym, niezależnym od badacza zdarzeniem - badacz wykorzystuje to zdarzenie, chociaż sam go nie wywołał ani nie wybrał. Nie ma manipulacji, trzeba ostrożnie orzekać o wpływie
Pytanie 12
badanie gdzie badacz ma pełną kontrolę nad zmienną niezależną i nią manipuluje. Kontrolowane są zmienne niezależne uboczne - niemanipulowane. Pomiar zmiennej zależnej.
Pytanie 13
badacz przypisuje działaniu zmiennej eksperymentalnej wywołanie zjawiska, którego źródło leży gdzie indziej. (błąd trafności wewnętrznej)
Pytanie 14
badanie ma na celu wyjaśnienie przyczyn zjawisk, które już zaszły. (przyczyny raka mózgu u osób już chorych)
Pytanie 15
świat stanów fizycznych i zjawisk empirycznych
Pytanie 16
świat spostrzeżeń subiektywnych i psychicznych
Pytanie 17
świat intersubiektywny, za jego pomocą się porozumiewamy
Pytanie 18
Nauka jest elementem tego świata
Pytanie 19
wyszukanie maksymalnej ilości różnic pomiędzy grupę eksperymentalną od kontrolnej (czym różnią się osoby z zaburzeniami psychicznymi od zdrowych?)
Pytanie 20
sformuowanie szczegółowych hipotez dotyczących zależności (czy występowanie zaburzeń psychicznych jest zależne od poziomu satysfakcji z relacji rodzinnych?)
Pytanie 21
zasadnicza technika badawcza dla procedury ex post facto w wariancie eksploracyjnym
Pytanie 22
zmienna Y
Pytanie 23
zmienna X
Pytanie 24
zmienna niezależna X wpływa na zmienną pośredniczącą M a dopiero ta wpływa na zmienną zależna Y. Po wyeliminowaniu wpływu M zależność XY spada (w idealnych warunkach do 0)
Pytanie 25
zmienna M określająca warunki w jakich zachodzi wpływ zmiennej niezależnej X na zmienną zależną Y.
Pytanie 26
(X) metoda --&rt; (M) motywacja --&rt; (Y) wyniki. M to?
Pytanie 27
(X) warunki oświetlenia --&rt; (M) płeć --&rt; (Y) szybkość czytania. U mężczyzn zmiana w warunkach oświetlenia powoduje większe zmiany w szybkości czytania. U kobiet ta zależność jest mniejsza. M to?
Pytanie 28
dokładność pomiaru, zakładając ze test mierzy daną cechę, pytamy na ile ten pomiar jest naznaczony błędem.
Pytanie 29
pytanie czy test mierzy rzeczywiście daną cechę, na której zależy nam w badaniu a nie coś innego
Pytanie 30
jeżeli coś jest nierzetelne to jest też nietrafne?
Pytanie 31
jeżeli jest coś mocno rzetelne, nie musi być automatycznie mocno trafne.
Pytanie 32
nauki szczegółowe badają dany wycinek rzeczywistości. Ten wycinek do dziedzina badań, resztę trzeba pominąć
Pytanie 33
specyficzna metoda badań.
Pytanie 34
aby twierdzenie mogło być przedmiotem nauki, musi być możliwe przeprowadzenie takiego testu, który ma możliwość obalenia tego twierdzenia.
Pytanie 35
zdanie logiczne, które zawsze jest prawdziwe - nie ma racji bytu w naukach empirycznych
Pytanie 36
kierunek filozofii i metodologii nauk, wg którego terminy i pojęcia naukowe mają sens tylko, kiedy można je zdefiniować na podstawie opisu testujących je operacji (tylko terminy obserwacyjne, brak teoretycznych)
Pytanie 37
Pogląd wg którego złożone zjawiska i procesy dają się wyjaśnić poprzez sprowadzenie ich do zjawisk i praw prostszych, mniej złożonych
Pytanie 38
pogląd przyznający rzeczywisty sens pojęciom teoretycznym - teorie są sieciami, chwytającymi to, co nazywamy światem
Pytanie 39
przedmiot o którym nazwa jest orzekana
Pytanie 40
zbiór wszystkich przedmiotów do których odnosi się dana nazwa
Pytanie 41
dodatkowe, poza podstawowym znaczeniem, pojmowanie znaczenia wyrazu łączone z wyrazem przez użytkowników danego języka. Znaczenie nazwy
Pytanie 42
nazwy służące do oznaczenia poszczególnych, konkretnych przedmiotów bez przypisywania im wyróżniających właściwości. Są to nazwy pisane dużą literą, oznaczające imiona, nazwy instytucji, nazwy geograficzne, KOT FILEMON
Pytanie 43
nazwy przyporządkowane do desygnatu ze względu na cechę, odnoszące się do wszystkich przedmiotów danego rodzaju. Np. nazwa "kot" odnosi się do wszystkich kotów
Pytanie 44
nazwy nie mające istniejących desygnatów - desygnat nie istnieje albo nie żyje
Pytanie 45
nazwy gdy każdy odbiorca potrafi zaliczyć desygnat do danego zbioru, o którym nazwa mówi, np. "kot".
Pytanie 46
nazwy gdy odbiorcy mogą mieć różne wyobrażenia co do desygnatu tej nazwy
Pytanie 47
wskaźnik, który łączy z indicatum pewna stwierdzona prawidłowość - np wg prawa fizycznego - rtęć w termometrze a temp
Pytanie 48
wskaźnik z indicatum łączy związek definicyjny, np liczba głosów w wyborach (wskaźnik) jest miarą i tym samym co poparcie. JEST ZAWSZE TRAFNY
Pytanie 49
wskaźnik dla cechy teoretycznej, musi ustalić istnienie inducatum - dzięki zestawie paru takich wskaźników
Pytanie 50
kiedy wskaźnik pozwala zidentyfikować jednostki posiadające indicatum (wysoka moc zawierania)
Pytanie 51
kiedy wskaźnik pozwala na odrzucenie wszystkich nie posiadających indicatum (moc odrzucania)
Pytanie 52
definicje te nie są zdaniami w sensie logicznym. Wyrażają one tylkodecyzję ustalenia pewnego sposobu rozumienia słów, konwencji terminologicznej. Jako inteligencje będziemy rozumieć...
Pytanie 53
definicje te wprowadzają nowe pojęcia, regulujące precyzują znaczenia już istniejących (wyostrzają zakres i usuwają wieloznaczność)
Pytanie 54
definicje te zdają sprawę z zastanego sposobu rozumienia słowa. Są zdaniami w sensie logicznym, mogą być prawdziwe lub fałszywe. Ekstrawersja wg psychoanalityków jest to...
Pytanie 55
definicje te służą do wprowadzania pojęć pierwotnych.
Pytanie 56
definicje te mają formę implikacji logicznej. Jeżeli A to B.
Pytanie 57
definicje te pozwalają na redukcję terminu teoretycznego do zdań syntetycznych (sprawdzalnych)
Pytanie 58
definicje te wskazują jaka procedura pozwoli ustalić, czy mamy do czynienia z przedmiotem definiowanym
Pytanie 59
Istnieją obiekty o których nie można orzec czy należą do zakresu definiowanego pojęcia
Pytanie 60
zbyt wąski lub szeroki zakres definicji (może być też sprzeczna)
Pytanie 61
błędne koło pośrednie i bezpośrednie
Pytanie 62
nieznane przez nieznane
Pytanie 63
zgodność z kryterium zewnętrznym
Pytanie 64
rozumowanie dedukcyjne jest niezawodne
Pytanie 65
wskaźnik czysto definicyjny ma zawsze adekwatny zakres
Pytanie 66
W naukach nieempirycznych nie dowodzi się założeń