Twój wynik: ARZ

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Pytanie 1
Badania rynkowe w odróżnieniu od wąsko rozumianych badań marketingowych:
służą do zmniejszenia entropii związanej m.in. z występowaniem ryzyka
odnoszą się do sfery adaptacji pierwotnej
mają na celu czynne oddziaływanie przedsiębiorstwa na układ stosunków rynkowych
prowadzone są w obszarze negentropii związanej m.in. z występowaniem ryzyka
Pytanie 2
Do badań rynków zagranicznych służących do podejmowania decyzji strategicznych należą:
badania strukturalne
badania podaży na rynku zagranicznym
badania produktu
badanie popytu zagranicznego na towary i usługi
Pytanie 3
Do badań rynkowych o charakterze strukturalnym należą:
badania dotyczące sytuacji demofraficznej na rynku zagranicznym
badania cen
badania dotyczące regulacji prawnych w sferze gospodarczej
badania promocji
Pytanie 4
Czynniki wpływające na koszt uzyskania informacji to:
odległość między nadawcą a odbiorcą
dokładność informacji
stopień przetworzenia danych
liczba ogniw pośrednich na drodze przekazu informacji
Pytanie 5
Do źródeł wtórnych wykorzystywanych w badaniach rynków zagranicznych należą:
gotowe analizy rynkowe agencji badawczych
dokumentacja i korepondencja handlowa przedsiębiorstwa
zagraniczni klienci firmy, którzy testują nasz nowy produkt
byli pracownicy konkurentów, z którymi przeprowadzamy wywiad
Pytanie 6
Ograniczeniami związanymi ze zbieraniem danych pierwotnch w badaniach międzynarodowych są:
niechęć do udzielania odpowiedzi przez respondentów
ograniczona dostępność danych
problemy z właściwym doborem respondentów do próby badawczej
ograniczona aktualność
Pytanie 7
Kraj o najleprzym otoczeniu biznesu spośród niżej wymienionych według raportu Doing Business 205 Banku Światowego to:
Nowa Zelandia
Kanada
Singapur
Niemcy
Pytanie 8
Które kryteria oceny jakości otoczenia boznesu wchodzą w skład wskaźnika DOing BUsiness Banku Świetowego:
stopień rozwoju infrastruktury
egzekwowanie umów
uzyskiwanie przyłączenia do sieci elektrycznej
handel zagraniczny (procedury)
Pytanie 9
Które z poniższych stwierdzeń dotyczących wskaźnika Doing Business są prawdziwe:
służy do oceny atrakcyjności inwestycyjnej kraju na podstawie czynników, tj. dane makroekonomiczne, wielkość rynku, kwalifikacje pracowników
badania prowadzone są z wykorzystaniem jednakowych hipotetycznych transakcji
wskaźniki ustalane są na ogół na podstawie sytuacji w największym mieście
oceny bazują na opinii praktyków-ekspertów
Pytanie 10
Polska w najnowszym rankingu Doing Business 2016
odnotowała awans o kilka miejsc w porównaniu do poprzedniej edycji rankingu
żadne z powyższych
zajmuje pozycję w szóstej dziesiątce (miejsca 51-60)
zajuje pozycję w drugiej dziesiątce (miejsca 11-20)
Pytanie 11
Wskaźnik GIniego o wartości rzędu 0,2-0,3 (20%-30%) wskazuje na to, że w danycm kraju:
mamy do czynienia z równomiernym rozkładem dochodów w gospodarce
występuje liczna klasa wyższa
stwierdzamy wysoką stopę analfabetyzmu
występuje duża nierównomierność rozkładu dochodów w gospodarce
Pytanie 12
Wskaźnik GIniego w przypadku krajów skandynawskich mieści się w przedziale proc.:
60-70
20-30
30-40
80-90
Pytanie 13
Wskaźnik Human Development Index jest średnią geometryczną, której składnikami są:
PNB per capita (PPP)
upowszechnienie edukacji
stopa ubóstwa
oczekiwana długość życia
Pytanie 14
Kraj o najwyższym wskaźniku HDI w 2015 to:
USA
Norwegia
Niemcy
Szwecja
Pytanie 15
Które z poniższych kryteriów służą do oceny ryzyka za pomocą wskaźnika ryzyka ORI (wg BERI)
biurokracja
liczba konkurentów
stabilizacja polityczna
inflacja
Pytanie 16
Według The SUmmary Inovation Index (SII) Polska w latach 2014-2015 zaliczała się do grupy krajów określanych jako:
liderzy innowacyjności
innowatorzy o skromnych wynikach
umiarkowani innowatorzy
naśladowcy innowacyjności (doganiający)
Pytanie 17
Liderzy innowacyjności to kraje, w których:
których sumaryczny wskaźnik innowacyjności znajduje się pomiędzy 50% a 90% średniego wskaźnika dla krajów UE
sumaryczny wskaźnik innowacyjności kształtuje się w granicach od mniej niż 20% powyżej do więcej niż 10% poniżej średniej unijnej
sumaryczny wskaźnik innowacyjności jset wyższy o 50% lub więcej od średniego poziomu dla krajów UE
sumaryczny wskaźnik innowacyjności jset wyższy o 20% lub więcej od średniego poziomu dla krajów UE
Pytanie 18
Średnia ważona stawka celna (the trade-weighted average tariff) jest tym wyższa dla danego kraju:
im więcej kategorii towarów w imporcie do tego kraju jest objętych stawkami zerowymi
im wyższy jest import do tego kraju towarów należących do kategorii objętych niskimi cłami
im więcej kategorii towarów w imporcie do tego kraju jest objętych cłami progibicyjnymi uniemożliwiającymi ich import
im wyższy jest import do tego kraju towarów należących do kategorii objętych wysokimi cłami
Pytanie 19
Do barier wejścia na rynek zagraniczny można zaliczyć:
wizerunek marki
efekty skali produkcji
cła i inne opłaty importowe
potrzeby kapitałowe
Pytanie 20
Czynniki wzrostu siły przetargowej dosawców:
wysoki koszt zmiany dostawcy
względnie duży stopień koncentracji sketora nabywcy w porównianu do sektora dostawców
możliwość integracji dostawcy w przód
nabywane od dostawcy produkty nie mają substytutów
Pytanie 21
Względny udział przedsiębiorstwa w rynku wynosi 0,7. Oznacza to, iż:
przedsiębiorstwo jest liderem na rynku
sprzedaż przedsiębiorstwa jest o 30% niższa od sprzedaży największego konkurenta
sprzedaż przedsiębiorstwa stanowi 70% sprzedaży największego konkurenta
udział przedsiębiorstwa w całkowitej sprzedaży na rynku wynosi 70%
Pytanie 22
Wzrost bezwzględnego udziału firmy w rynku w ujęciu wartościowym może być wynikiem:
wzrostu wolumenu sprzedaży produktów firmy przy niezmienionym poziomie ich cen
wzrostu całkowitej wartości sprzedaży na rynku wyższego niż wzrost wartości sprzedaży firmy
wzrostu cen produktów firmy przy niezmienionym wolumenie ich sprzedaży
wzrostu zarówno wolumenu sprzedaży, jak i cen uzyskiwanych przez przedsiębiorstwo
Pytanie 23
Wskaźnik koncentracji CR 4 wynosi 60%. Oznacza to, że:
suma kwadratów udziałów wszystkich przedsiębiorstw na rynku wynosi 6000
cztery największe przedsiębiorstwa mają w sumie 60% udziału w rynku
udział największego przedsiębiorstwa w rynku wynosi 60%
cztery największe przedsiębiorstwa mają w sumie 40% udzialu, a pozostałe - 60%
Pytanie 24
Wskaźnik Herfindahla - Hirschmana ustala się jako:
sumę kwadratów udziałów wszystkich przedsiębiorstw na rynku
sumę kwadratów udziałów 4 największych przedsiębiorstw na rynku
sumę udziałów 5 największych przedsiębiorstw na rynku
sumęudziałów 4 największych przedsiębiorstw na rynku
Pytanie 25
Wskaźnik Herfindahla - Hirschmana o wartości bliskiej 0 wskazuje na:
duży stopień rozdrobnienia rynku
duży stopień koncentracji rynku
rynek zdominowany przez jednego gracza (prawie monopol)
sytuację zbliżoną do konkurencji doskonałej
Pytanie 26
Rynek, dla którego wskaźnik HHI (nieunormowany) wynosi pomiędzy 1000 a 1800 uznawany jest za rynek:
umiarkowanie skoncentrowany
wysoce skoncentrowany o dużym zagrożeniu dalszego umacniania siły rynkowej połączonych firm
nieskoncentrowany
wysoce skoncentrowany
Pytanie 27
Czynniki wpływające na popyt na surowce to:
środki polityki gospodarczej
wydarzenia polityczne
faza koniunktury
zmiany technologiczne
Pytanie 28
Podstawową jednostkę konsumującą w przypadku rynku mebli biurowych stanowi:
gospodarstwo domowe
przedsiębiorstwo
liczba ludności w kraju
tartak
Pytanie 29
Popyt efektywny to popyt określony przez:
potrzeby poparte odpowiednim funduszem nabywczym
potrzeby możliwe do zaspokojenia przy danym poziomie podaży krajowej
potrzeby ujawnione na rynku i mające pokrycie w funduszu nabywczym przy uwzględnieniu istniejącego poziomu cen towarów i usług
potrzeby ujawnione na rynku
Pytanie 30
Wzór Q=Nxs (N-populacja, S-wskaźnik spożycia na 1 mieszkańca) najlepiej wyraża pojemność rynku na:
usług
towary służące do zaspokajania potrzeb określonej grupy konsumentów, np. studentów, dzieci
towary, których spożycie jest zróżnicowane ze względu na wiek, płeć itp.
artykuły powszechnego spożycia
Pytanie 31
Determinanty pojemności rynkowej to:
żadne z powyższych
potrzeby nabywców
poziom dochodów potencjalnych klientów
ceny danego produktu lub usługi
Pytanie 32
Chłonność rynku jest kategorią ekonomiczną, dla której prawdziwe jest stwierdzenie:
wyraża stopień natężenia niezapokojonych potrzeb nabywców
można wpłynać na jej zwiększenie poprzez oddziaływanie na nabywców za pomocą instrumentów marketingu mix
oznacza natężenie popytu efektywnego w danym momencie czasowym
jest równa liczbie jednostek konsumpcyjnych
Pytanie 33
Jeżeli sprzedaż ilościowo rośnie szybciej niż w ujęciu wartościowym może to znaczyć, że:
nastąpiło przesunięcie w strukturze rynku w stronę klientów z segmentów ekonomicznych
przewagę w strukturze nabywców uzyskują klienci nastawieni na ekskluzywne produkty z wyższej półki
dostawcy konkurują przede wszystkim cenami
producenci w krótkim okresie wysokiego popytu podnoszą ceny
Pytanie 34
Przedsiębiorstwo odnotowało wzrost sprzedaży swojego produktu na rynku zagranicznym X o 50 000 EUR. Efekt popytowy na tym rynku w zakresie tego produktu wyniósł 80 000 EUR. Na tej podstawie można stwierdzić, że:
zarówno efekt udziału, jak i efekt cenowy są ujemne
efekt udziału jest dodatni, a efekt cenowy ujemny
suma efektu udziału i efektu cenowego jest dodatnia
suma efektu udziału i efektu cenowego jest ujemna
Pytanie 35
W ramach analizy scenariuszowej przeprowadza się analizę:
zasobów przedsiębiorstwa
makrootoczenia
kompetencji przedsiębiorstwa
otoczenia konkurencyjnego
Pytanie 36
Scenariusz pesymistyczny tworzony w metodzie scenariuszowej zawiera te trendy:
które mają największy negatywny wpływ na przedsiębiorstwo, bez względu na prawdopodobieństwo ich wystąpienia
które mają największy negatywny wpływ na przedsiębiorstwo i których wystąpienie jest najmniej prawdopodobne
których wystąpienie jest najbardziej prawdopodobne, bez względu na kierunek oddziaływania
któe mają największy negatywny wpływ na przedsiębiorstwo i których wystąpienie jest najbardziej prawdopodobne
Pytanie 37
Graficzna prezentacja wyników analizy scenariuszowej pozwala na ustalenie:
która ze sfer otoczenia jest najbardziej burzliwa
w których sferach otoczenia występują największe szanse, a w których zagrożenia
żadne z powyższych
jakie są mocne i słabe strony przedsiębiorstwa
Pytanie 38
Do zewnętrznych czynników/kryteriów oceny atrakcyjności rynku metodą General Electric/McKinsey można zaliczyć:
tempo wzrostu rynku
siłę nabywczą konsumentów
bariery handlowe
asortyment przedsiębiorstwa