Twój wynik: Estetyka

Twój wynik

Rozwiąż ponownie
Moja historia
Powtórka: Wybierz pytania
Pytanie 1
Źródła WARTOŚCI ESTETYCZNEJ.
Pytanie 2
Istnienie WARTOŚCI ESTETYCZNYCH
Realnie; Nie istnieją; Nie istnieją, ale mają ważność; Mają charakter absolutny lub relatywny.
Inne podziały
Interracjonalne
fenomenologia
Idealne, jako odblask idei wcielonych w dzieło
wg. Platona, Hegla
OBIEKTYWNE
Wartości, jako cecha dzieła
Realne, jako treść aktów psychicznych (świadomości)
wg. Lippsa
SUBIEKTYWNE
Wartości, jako cecha świadomości ludzkiej
Pytanie 3
WARTOŚCI ESTETYCZNE poznajemy, odczytujemy i rozpoznajemy na drodze:
IRRACJONALNEJ
Analizę warsztatu
Kontekstu kulturowego
Emocji
RACJONALNEJ
Intuicji i przeczuć
Uczuć i wczuć
Pytanie 4
WARTOŚCI ESTETYCZNE tworzymy na drodze:
RACJONALNEJ
Kontekstu kulturowego
Intuicji i przeczuć
Rozumowej
Analizy jakości artystycznych
Analizy warsztatu
Emocjonalnej
IRRACJONALNEJ
Pytanie 5
Na drodze racjonalnej WARTOŚCI ESTETYCZNE:
Poznajemy
Odczytujemy
Rozpoznajemy
Tworzymy
Pytanie 6
TWORZENIE jako:
Pytanie 7
Poglądy Leonarda da Vinci ("Traktat o malarstwie")
Sztuka ma 2 podstawy: miarę i pomysł
Powiązanie mimetycznej koncepcji sztuki z nowymi aspektami
Sztuka jest WIEDZĄ
Najważniejsze jest zawieranie PIĘKNA w sztuce
Pytanie 8
Poglądy Michała Anioła
Rozszerzenie mimetycznej teorii sztuki
Naśladowanie natury, jako środek do przedstawienia piękna w sztuce
Osąd artysty jest obiektywny.
Osąd artysty jest subiektywny
Rzeźbiarz tworzy wg wizji wewnętrzej
"Maluje się mózgiem, a nie rękami"
Najważniejsze jest oparcie się o wiedzę
Pytanie 9
ESTETYKA Kanta
Pytanie 10
Romantyzm weimarsko-jenarski
Pytanie 11
ROLA SZTUKI wg. Schopenhauera:
Pytanie 12
ROLA SZTUKI wg. Kirkegarda (odpowiadają 3 stadiom życia)
ESTETYCZNA
piękno
ETYCZNA
moralność
RELIGIJNA
metafizyka
Pytanie 13
ESTETYKA Nietzschego
Sztuka
apollińska i dionizyjska
Relatywistyczna
teoria rzeczywistości
Moralność
panów i niewolników
Pytanie 14
Teoria WCZUCIA wg Lippsa
Podmiot dopatruje się w przedmiocie:
bliskich mu wartości estetycznych
Podmiot czerpie satysfakcję z:
odnajdywania siebie w przedmiocie
Pytanie 15
Podział WARTOŚCI wg Mieczysława Wallisa
W. ŁAGODNE
dają zadowolenie, przyjemność
WARTOŚĆ
zdolność wywoływania w odpiorcy doznań estetycznych dodatnich
W. OSTRE
wywołują dysharmonię, przykrość, dezorientację
w. ostre to
wzniosłość, tragizm, komizm, ekspresja
w. łagodne to
piękno, śliczność
Pytanie 16
WARTOŚCI wg Charlesa Lalo (Rodzaj harmonii - kryterium)
Harmonia poszukiwana
działanie
Harmonia zrealizowana
inteligencja
Harmonia utracona
uczuciowość
Pytanie 17
WARTOŚCI wg Charlesa Lalo
Harmonia utracona
Dowcip, komizm, humor
Harmonia zrealizowana:
Piękno, wspaniałość, wdzięk
Harmonia poszukiwana
Wzniosłość, tragizm, dramatyczność
Pytanie 18
MIMETYCZNA TEORIA SZTUKI
Pytanie 19
MIMETYCZNA TEORIA SZTUKI wg. Arystotelesa
Przedstawianie względów świata
naturalizm
Przedstawienie nowej rzeczywistośći
wzbogacanie świata
Wyrażanie uczuć i emocji
ekspresjonizm
Pytanie 20
SOCJOLOGIZM ESTETYCZNY
Do jego zrozumienia istotna jest znajomość biografii autora
Dzieło sztuki jako wytwór psychiki autora
Do jego zrozumienia konieczna jest znakomość kontekstu kulturowego
Nie istnieje poza społeczeństwem
Dzieło sztuki jako wytwór społeczny
Pytanie 21
PSYCHOLOGIZM ESTETYCZNY
Zdarzenia z życia autora, jego psychika, wyjaśniają dzieło
Dla zrozumienia konieczna jest znajomość kontekstu kulturowego
Znaczy coś tylko w danej kulturze
Dla zrozumienia konieczna jest znajomość biografii autora
Dzieło sztuki jako wytwór psychiki autora
Dzieło sztuki jako wytwór społeczny
Pytanie 22
TEORIA DZIEŁA SZTUKI wg. Romana Ingardena Budowa dzieła w estetyce fenomenologicznej:
Pytanie 23
IDEALIZM w estetyce
Pytanie 24
SEMANTYKA dzieła sztuki
Pytanie 25
Typy procesów twórczych
INTUICYJNY
np. van Gogh, surrealiści
BEHAWIORALNY
np. Picasso
REFLEKSYJNY
np. J. Nowosielski, F. Kafka
Pytanie 26
Typy procesów twórczych INTUICYJNY
Minimum świadomości
Szybki
Wielkie napięcie psychiczne
Chwiejność w wyborze koncepcji
Nieodzowność tworzenia
Wiele wersji tego samego dzieła
Spontaniczny
Intuicyjny
Pytanie 27
Typy procesów twórczych REFLEKSYJNYCH
Metoda prób i błędów
Anty-ekspresja
Proces długotrwały
Oddzielenie przeżyć artysty-człowieka od przeżyć dot. dzieła
Kontrola świadomości twórczej
Selekcja artystyczna
Chwiejność w wyborze koncepcji oraz środków wyrazu
Niecałkowicie zracjonalizowany
Wielkie napięcie psychiczne
Nie ma wiedzy co do ostatecznego wyglądu dzieła
Refleksja o zabarwieniu emocjonalnym
Pytanie 28
Typy procesów twórczych BEHAWIORALNY
Proces jest intuicyjny
Metoda prób i błędów
Nie ma intuicji, ani wiedzy co do ostatecznego wyglądu dzieła
Kontrola świadomości twórczej
Selekcja artystyczna
Duża rola materii, z której dzieło jest tworzone
Artysta realizuje wiele wersji dzieła
Konieczność doświadczania, zobaczenia dzieła, a nie wyobrażania
Pytanie 29
Teoria twórczości artystycznej
Twórczość
jako praca
Teoria
natchnienia
Twórczość
jako ekspresja
Pytanie 30
TEORIA NATCHNIENIA
Hellenizm
szał poetycki, tajemniczy dar
Platon
szał wywoływany przez muzy, siły nadnaturalne, siły prychiczne
Romantyzm
teoria geniusza
Demokryt
stan umysłu twórczego (ale stan naturalny)
Pytanie 31
TWÓRCZOŚĆ JAKO PRACA usystematyzowane przez Arystotelesa
Pytanie 32
TWÓRCZOŚĆ JAKO EKSPRESJA OSOBOWOŚCI
Pytanie 33
Założenia teorii psychoanalitycznych Struktura psychiki ludzkiej
Pytanie 34
Modele sztuki
Egoiczny związany z
2. topiką
Oniryczny związany z
1. topiką
Egoiczny
E. Kris
Oniryczny
A. Ehrenzweig
Pytanie 35
Model sztuki EGOICZNY wg. E. Krisa
Cel sztuki - uświadamianie wypartych idei
Proces świadomy - na poziomie ego
Duża rola nieświadomości
Związany z 1. topiką
Związany z 2. topiką
Tworzenie - wytwarzanie wizji akceptowalnych społecznie
Dzieło sztuki - postać symboliczna, konieczność interpretacji
Analogia do nitzscheańskiej dionizyjskości w sztuce
Tworzenie - fantazjowanie, zabawa
Analogia do nitzscheańskiej apollińskości w sztuce
Odbiór sztuki - komunikacja
Warunki sztuki: elastyczność stłumień i silne ego
Pytanie 36
Model sztuki ONIRYCZNY wg. A. Ehrenzweiga
Cel sztuki: uświadomić idee, wyparte z nieświadomości
Tworzenie - fantazjowanie, zabawa
Analogia do nitzscheańskiej apollińskości w sztuce
Rola ego - proces świadomy
Analogia do nitzscheańskiej dionizyjskości w sztuce
Związany z 1. topiką
Związany z 2. topiką
Rola nieświadomości, podobieństwo do marzeń sennych
Pytanie 37
Model sztuki ONIRYCZNY wg. A. Ehrenzweiga
Pytanie 38
Wpływ nieświadomości zbiorowej na TWÓRCZOŚĆ artystyczną wg Junga
Pytanie 39
Model sztuki PSYCHOLOGICZNO - SYMPTOMATYCZNEJ (wg Junga)
Ceni piękno, elastyczność, formę artystyczną
Nie burzy zastanych kanonów w sztuce
Ekstrawertyczność
Funkcja samopoznawcza
Inspiracje: indywidualne przeżycia autora
Materiał: życie, świadomość
Introwertyczność
Twórca jest instrumentem dla sztuki
Funkcja komunikacyjna
Materiał: wizje
Pytanie 40
Model sztuki WIZJONERSKO - SYMBOLICZNEJ (wg Junga)
Rozwija stronę emocjnalną
Sztuka czyni z twórcy instrument
Introwertyczność
Twórca owładnięty wizją jest nieświadomy swojego podporządkowania
Twórca owładnięty wizją jest świadomy
Inspiracje: nieświadomość zbiorowa
Burzy zastane kanony w sztuce
Ma funkcję samopoznawczą
Materiałem jest życie, świadomość
Inspiracje: indywidualne przeżycia autora
Ma funcję komunikacyjną
Sztuka opowiada nie tylko o człowieku indywidualnie, ale jako o gatunku
Ekstrawertyczna ekspresja
Materiałem są wizje
Jest twórcza
Pytanie 41
Model sztuki WIZJONERSKO - SYMBOLICZNEJ (wg Junga)