Pytania i odpowiedzi

inżynierka III część

Zebrane pytania i odpowiedzi do zestawu.
Ilość pytań: 142 Rozwiązywany: 124 razy
Pytanie 61
345. Jaką funkcję pełni tabela elementów scalonych w kosztorysie inwestorskim?
Służy do zestawienia kosztów poszczególnych elementów robót budowlanych w układzie elementów scalonych, umożliwiając określenie struktury i rozkładu kosztów inwestycji
Pytanie 62
346. Droga Rzymska Via Appia (Via Appia Antica):
najstarsza droga rzymska, której budowę rozpoczął cenzor Appiusz Klaudiusz w 312 r.p.n.e.
zbudowana z 4 warstw konstrukcyjnych, posiadała nawierzchnię ze żwiru i piasku albo bruku lub płyt kamiennych.
Pytanie 63
347. Skrzyżowanie o ruchu okrężnym:
jest to jednopoziomowe skrzyżowanie dróg, na którym ruch odbywa się przeciwnie do kierunku ruchu wskazówek zegara, np. wokół placu
konstrukcja wyspy centralnej może pozwalać na najeżdżanie na nią przez większe pojazdy
Pytanie 64
348. Węzłem drogowym jest połączenie dróg:
przecięcie lub rozwidlenie dwu lub więcej dróg kołowych (na różnych poziomach) wraz z zapewnieniem możliwości połączeń między nimi za pomocą łącznic umożliwiające pełny bądź częściowy wybór kierunku jazdy
Pytanie 65
349. Rów trapezowy stosuje się:
jako rów stokowy wykonany w odległości s ≥ 3 m (na rzucie pionowym), powyżej krawędzi przecięcia skarpy wykopu z terenem
Pytanie 66
350. W nawierzchniach półsztywnych:
warstwa wiążąca może być wykonana z betonu asfaltowego
Pytanie 67
351. Nawierzchnie tłuczniowe:
do klinowania górnych warstw stosuje się ciężkie walce
są układanie warstwami i wałowane ciężkimi walcami, najpierw frakcja tłuczniowa gruba, następnie frakcja średnia, później następuje zraszanie stopniowo rozsypywanego klińca i miału oraz ich zagęszczanie*
są mało trwałe, niewygodne do jazdy i powodują duże pylenie
Pytanie 68
352. Podbudowa z gruntu stabilizowanego cementem:
jest wykonana z jednej lub z dwóch warstw zagęszczonej mieszaniny rozdrobnionego gruntu z najkorzystniejszymi ilością cementu
skład mieszanki cementowo-gruntowej winien spełniać wymagania normowe, przy czteroetapowym projektowaniu
) jest stosowana do budowy nośnych warstw nawierzchni drogowych, placów postojowych, chodników i ścieżek rowerowych, a także do wykonywania poszerzeń istniejących nawierzchni
Pytanie 69
353. Mieszanki mineralno-asfaltowe MMA:
składają się głównie z kruszyw i lepiszcza asfaltowego oraz dodatków, tzw. modyfikatorów
lepiszcza smołowe stanowią 3% do 10% masy
dodatki, między innymi zmniejszają napięcie powierzchniowe asfaltu
są wykorzystywane do budowy warstw konstrukcyjnych nawierzchni twardych ulepszonych (ścieralnej, wiążącej i podbudowy)
Pytanie 70
354. W procesie produkcji HMA („hot mix asphalt”):
gorący materiał kamienny jest transportowany przenośnikiem pionowym wiele metrów do góry, do sortowników
Pytanie 71
355. Mieszanki mineralno-asfaltowe na ciepło WMA (warm mix asphalt):
Temperatura produkcji: ok. 100–140°C (dla HMA: 150–180°C). Temperatura wbudowania: o ok. 20–40°C niższa niż w przypadku HMA. Skład podobny jak w HMA: kruszywo + asfalt + dodatki. Kluczową rolę odgrywają modyfikatory WMA, które ułatwia
Pytanie 72
356. Ułożenie MMA musi poprzedzać:
usunięcie oznakowania poziomego i oczyszczenie powierzchni z resztek wody, zabrudzeń, plam oleju itp. przy zastosowaniu szczotek mechanicznych i sprężonego powietrza
wykonanie wcinek w asfalcie lanym przy układaniu nakładek na starej nawierzchni
skropienie powierzchni emulsją asfaltową i przy asfalcie lanym odczekanie na jej rozpad*
zapewnienie przyczepności na powierzchniach urządzeń znajdujących się w nawierzchni, tj. kratek ściekowych, studni, zasuw, krawężników itp, np. przez wklejenie taśm topliwych
Pytanie 73
357. Przed rozpoczęciem układania warstwy mieszanki mineralno-asfaltowej należy:
wykonać odcinek próbny w celu określenia grubości warstwy mieszanki mineralnoasfaltowej przed zagęszczeniem
określić potrzebną ilość przejść walca dla uzyskania prawidłowej grubości warstwy
na odcinku próbnym użyć podobnych materiałów oraz sprzętu, jakie będą stosowane do wykonania warstwy nawierzchni
Pytanie 74
358. Droga wyposażona w jedną lub dwie jezdnie, przeznaczona wyłącznie dla ruchu pojazdów samochodowych i nieobsługująca przyległego terenu to droga klasy:
S - ekspresowa
Pytanie 75
359. Nawierzchnie sztywne:
stosuje się płukane kruszywo wykazujące całkowity brak zdolności reagowania z alkaliami
w warstwach dopuszcza się stosowanie grubego kruszywa z recyklingu zużytego betonu*
grubości płyt niezbrojonych wynoszą 15 do 24 cm.
Pytanie 76
360. Węzły drogowe z punktami kolizji na drodze niższego rzędu zaklasyfikowane są do grupy:
C
Pytanie 77
361. Pikietaż oznacza odległość punktu na drodze mierzoną:
od początku trasy po osi jezdni do danego punktu
Pytanie 78
362. Rozstaw szyn (szerokość toru kolejowego) jest mierzona:
między główkami szyn (od wewnątrz)
Pytanie 79
363. Koleje dużych prędkości w Europie zapewniają przejazdy z prędkościami:
≥ 200 km/h
≥ 250 km/h
Pytanie 80
364. Koleje wykorzystujące lewitację magnetyczną to:
MAGLEV o maksymalnej prędkości w normalnej eksploatacji 431 km/h