Pytania i odpowiedzi

Ekologia klasa 8

Zebrane pytania i odpowiedzi do zestawu. na podstawie podręcznika puls życia 8 nowej ery
Ilość pytań: 75 Rozwiązywany: 631 razy
Pytanie 21
Jak nazywa się populacja z taką strukturą wiekową?
populacja rozwijająca się
Pytanie 22
Jak nazywa się populacja z taką strukturą wiekową?
populacja wymierająca
Pytanie 23
Uzupełnij luki
Zależności antagonistyczne to
konkurencja
,
roślinożerność
,
drapieżnictwo
i
pasożytnictwo
.
Pytanie 24
Uzupełnij luki
Zależności nieantagonistyczne to
mutualizm
i
komensalizm
.
Pytanie 25
Połącz w pary przystosowania do konkurencji z ich zastosowaniami
rogi jelonków rogaczy
zrzucanie konkurentów z drzewa w walce o terytorium
umiejętność podkradania marabutów
podkradanie upolowanych flamingów bielikom afrykańskim (konkurencja o pokarm)
wygląd samców ptaków
rywalizacja o partnerkę
zmniejszanie otworu dziupli
konkurencja o miejsce do gniazdowania
wydzielanie substancji hamujących rozwój innych osobników
konkurencja o sole mineralne
szybsze rośnięcie i ukorzenianie
konkurencja o światło
Pytanie 26
Wypisz skutki konkurencji wewnątrzgatunkowej
1. podział przestrzeni na terytoria
2. ustalenie się hierarchii w stadzie
3. śmierć słabszych osobników
4. umocnienie się gatunku
Pytanie 27
Wypisz skutki konkurencji międzygatunkowej
1. wyparcie osobników jednego gatunku przez drugi
2. zmiana niszy ekologicznej danego gatunku
Pytanie 28
Połącz w pary przystosowanie do drapieżnictwa z jego zastosowaniem
Smukłe ciało
ułatwia szybki bieg
Długi ogon
służy jako przeciwwaga podczas wykonywania skrętów w biegu
Obszerna klatka piersiowa i duże płuca
zapewniają sprawną wymianę gazową
Dobrze rozwinięte narządy zmysłów
ułatwiają zlokalizowanie ofiary
Szerokie nozdrza
pozwalają pobierać więcej powietrza podczas pościgu
Ostre kły
służą do rozszarpywania zdobyczy
Silnie umięśnione tylne kończyny
umożliwiają wykonywanie dalekich skoków
Pytanie 29
Wymień sposoby polowania
1. upodobnianie się do podłoża
2. tworzenie podłoża
3. paraliżowanie ofiary
4. wzbudzanie zainteresowania
5. wabienie przynętą
6. udawanie rośliny
7. skradanie się
8. atak z ukrycia
Pytanie 30
wymień sposoby unikania ataku drapieżnika
1. upodabnianie się do groźnych gatunków
2. kolce
Pytanie 31
Podaj przykład drapieżnej rośliny
Rosiczka
Pytanie 32
Uzupełnij luki
Aby móc trawić
celulozę
, wiele roślinożerców ma w przewodach pokarmowych
mikroorganizmy
, które wspomagają ten proces.
Pytanie 33
Jak rośliny nie dają się zjeść?
1. mają kolce (kaktusy)
2. upodabniają się do otoczenia (litopsy)
3. wydzielają drażniące substancje (pokrzywa)
4. przypominają inne rośliny odstraszające roślinożerców (jasnota biała)
5. wytwarzają trujące substancje (lulek czarny)
6. wytwarzają odstraszający zapach i smak (mak polny)
Pytanie 34
Wymień zalety roślinożerców
1. zgryzają rośliny pobudzając je do wzrostu
2. zjadając trawy umożliwiają rozwój innym gatunkom
3. zapobiegają zarastaniu łąk
4. zapylają kwiaty i rozsiewają nasiona
5. zjadają liście wysokich roślin dając dostęp do światła niższym
Pytanie 35
Wymień przystosowania przeżuwaczy
1. dłuższe jelita
2. szerokie zęby
3. dobrze rozwinięte narządy zmysłów smaku i węchu
4. wystająca, wydłużona górna warga
5. cofanie pokarmu ze wstępnego trawienia w pierwszej komorze żołądka z powrotem do jamy gębowej
6. specjalna budowa żołądka
Pytanie 36
Połącz w pary przystosowania z organizmami które je posiadają
aparat gębowy w kształcie rozwijanej rurki
motyl
krótkie grube dzioby do miażdżenia twardych łupin
ptaki
rosnące całe życie siekacze
świstak
protisty rozkładające celulozę
termity
tarka
ślimak
Pytanie 37
Uzupełnij luki
Pasożyt
żyje kosztem drugiego organizmu, zwanego
żywicielem
.
Pytanie 38
Uzupełnij luki
Pasożyty zewnętrzne
żyją na powierzchni ciała swoich żywicieli.
Pasożyty wewnętrzne
żyją wewnątrz ciała swoich żywicieli.
Pytanie 39
Wypisz przykłady pasożytów zewnętrznych
1. kleszcze
2. pijawki
3. wszy
4. pchły
Pytanie 40
Wypisz przykłady pasożytów wewnętrznych
1. tasiemce
2. owsiki
3. glisty ludzkie