Pytania i odpowiedzi

Biologia, klasa 6, dział IV - Kręgowce zmiennocieplne

Zebrane pytania i odpowiedzi do zestawu. Test sprawdzający wiedzę z działu IV - "Kręgowce zmiennocieplne" dla klas 6 szkoły podstawowej (został wykonany na podstawie podręcznika Nowa Era "Puls życia")
Ilość pytań: 21 Rozwiązywany: 2041 razy
Pytanie 1
Ryby to ... kręgowce, które są doskonale przystosowane do życia w ... .
zmiennocieplne, wodzie

1 str. 112

Pytanie 2
Połącz w pary cechy budowy z przystosowaniami do życia w wodzie.
Opływowy kształt ciała, nieruchome połączenie głowy z tułowiem, śluz pokrywający skórę
ułatwiają pokonywanie oporu wody
Łuski
tworzą sztywny, ale elastyczny pancerz, który chroni ciało przed uszkodzeniami
Płetwy
umożliwiają pływanie, w tym utrzymywanie równowagi i sterowanie
Blaszkowate skrzela
przeprowadzają wymianę gazową
Linia boczna
odbiera informacje o kierunku i szybkości ruchów wody, co ułatwia orientowanie się w środowisku

1 str. 112

Pytanie 3
Rozmnażanie i rozwój ryb przebiegają w ... . Większość ryb to gatunki ... , u których występuje ... .
środowisku wodnym, jajorodne, zapłodnienie zewnętrzne

2 str. 112

Pytanie 4
Płazy to ... kręgowce, które są przystosowane do życia w dwóch środowiskach - w ... i na ... .
zmiennocieplne, wodzie, lądzie

3 str. 112

Pytanie 5
Połącz w pary cechy budowy zewnętrznej płazów i przystosowania do życia - w wodzie i na lądzie.
Cienka, wilgotna, silnie ukrwiona skóra, bez łusek
w wodzie - umożliwia wymianę gazową i wchłanianie wody, na lądzie - umożliwia wymianę gazową i wchłanianie wody
Dwie pary kończyn zaopatrzonych w palce
w wodzie - umożliwiają pływanie, na lądzie - służą do chodzenia, biegania i skakania

3 str. 112

Pytanie 6
Połącz w pary narządy oddechowe płazów , budowę i ich występowanie.
Płuca
budowa - workowate, o słabo pofałdowanych ścianach, występowanie - osobniki dorosłe
Skóra
budowa - cienka, wilgotna, silnie ukrwiona, bez łusek, występowanie - osobniki dorosłe i larwy
Skrzela
budowa - w postaci zewnętrznych wyrostków lub schowane wewnątrz ciała, występowanie - larwy

4 str. 113

Pytanie 7
Większość płazów to gatunki ... , u których występuje ... . Ich rozmnażanie i rozwój przebiegają w ... .
jajorodne, zapłodnienie zewnętrzne, wodzie

5 str. 113

Pytanie 8
Wyróżniamy ... główne grupy płazów. W ... występują przedstawiciele wszystkich grup poza płazami ... .
trzy, Polsce, beznogimi

6 str. 113

Pytanie 9
Połącz w pary gatunki płazów z ich przedstawicielami.
Ogoniaste
salamandra plamista
Bezogonowe
rzekotka drzewna
Beznogie
marszczelec pierścieniowy

6 str. 113

Pytanie 10
Gady to ... kręgowce, które żyją na ... .
zmiennocieplne, lądzie

7 str. 113

Pytanie 11
Zaznacz (3) poprawne odpowiedzi. Gady mają:
- grubą i suchą skórę z rogowymi łuskami i tarczkami, która chroni ciało przed uszkodzeniami oraz utratą wody
- dobrze umięśnione kończyny o palcach zakończonych pazurami, co umożliwia szybkie i zwinne poruszanie się

7 str. 113

Pytanie 12
Większość gadów to zwierzęta ... . U wszystkich występuje ... . Samice gadów składają jaja na ... .
jajorodne, zapłodnienie wewnętrzne, lądzie

8 str. 113

Pytanie 13
Wyróżniamy ... główne grupy gadów. W ... występują przedstawiciele wszystkich grup z wyjątkiem ... .
cztery, Polsce, krokodyli

9 str. 114

Pytanie 14
Połącz w pary grupy gadów z ich przedstawicielami.
Jaszczurki
jaszczurka zwinka
Węże
zaskroniec zwyczajny
Żółwie
żółw błotny
Krokodyle
krokodyl różańcowy

9 str. 114

Pytanie 15
Zaznacz poprawne odpowiedzi oznaczone numerkami. Ryby, płazy i gady są (1), ponieważ mają wpływ na liczebność (2) , dla których są (3), a także organizmów, którymi się odżywiają.
1 ważne dla utrzymania równowagi w przyrodzie, 2 zwierząt drapieżnych, 3 pokarmem

10 str. 114

Pytanie 16
Ryby, płazy i gady mają ... .
duże znaczenie dla człowieka

11 str. 114

Pytanie 17
Zaznacz (4) przykłady znaczenia ryb dla człowieka.
służą do wytwarzania tranu, którego używa się m.in. w leczeniu niedoborów witaminy D
umożliwiają ocenę poziomu czystości wód
mięso i ikra ryb są pożywieniem dla ludzi
są wykorzystywane do produkcji żelatyny, kleju i mączki rybnej

11 str. 114

! Niektóre gatunki ryb, płazów i gadów mogą stanowić bezpośrednie zagrożenie !

Pytanie 18
Zaznacz (3) przykłady znaczenia płazów dla człowieka.
pomagają chronić rośliny uprawne, ponieważ zjadają owady i ślimaki, które je niszczą
umożliwiają ocenę poziomu czystości środowisk wodno-lądowych
mięso niektórych żab jest pożywieniem dla ludzi

11 str. 114

! Niektóre gatunki ryb, płazów i gadów mogą stanowić bezpośrednie zagrożenie !

Pytanie 19
Zaznacz (4) przykłady znaczenia gadów dla człowieka.
pomagają chronić rośliny uprawne, ponieważ zjadają owady i ślimaki, które je niszczą
jad węży służy do produkcji leków i kosmetyków
mięso żółwi, krokodyli i węży oraz jaja żółwi są pożywieniem dla ludzi
skóra węży i krokodyli hodowanych na farmach służy m.in. do wyrobu torebek i butów

11 str. 114

! Niektóre gatunki ryb, płazów i gadów mogą stanowić bezpośrednie zagrożenie !

Pytanie 20
Zaznacz (4) poprawne odpowiedzi. Ochrona ryb w Polsce i na świecie obejmuje:
ochronę gatunkową tych ryb, które uznano za rzadkie lub zagrożone wyginięciem
wprowadzenie okresów ochronnych
określanie wielkości połowów i dopuszczalnych wymiarów złowionych ryb
ochronę miejsc tarła i zimowania ryb

12 str. 114

Pytanie 21
Wszystkie płazy i gady żyjące w Polsce podlegają ... .
ochronie gatunkowej