Pytania i odpowiedzi

Kurs żeglarski cz. 2

Zebrane pytania i odpowiedzi do zestawu. PRZEPISY PRAWA DROGI. OCHRONA WÕD. ETYKIETA JACHTOWA. TEORIA ŻEGLOWANIA WIADOMOŚCI Z ZAKRESU METEOROLOGII WIADOMOŚCI Z ZAKRESU RATOWNICTWA WODNEGO
Ilość pytań: 154 Rozwiązywany: 14839 razy
Pytanie 41
Idąc we mgle usłyszano na jachcie dwa dźwięki długie przed dziobem. Jak należy postąpić?
Zmniejszyć szybkość, zmienić kurs w prawo, być w gotowości do manewrów
Pytanie 42
Czy do wody na jeziorach i morskich wodach przybrzeżnych można wyrzucać śmiecie
Nie wolno wyrzucać żadnych
Pytanie 43
Na jachcie jest WC. Czy można go używać w portach i podczas żeglugi?
Tak, jeżeli WC jachtu połączony jest ze zbiornikiem lub WC "chemiczny" (zamknięty odpływ za burtę)
Pytanie 44
Podczas żeglugi zobaczyliśmy na wodzie dużą plamę oleju. Co należy zrobić?
Powiadomić właściwe służby (na śródlądziu straż pożarna, na morzu służbę ruchu/kapitanat)
Pytanie 45
Czy przy zmywaniu naczyń na jachcie wskazane jest użycie detergentów?
Jak najmniej, bo są szkodliwe dla środowiska
Pytanie 46
Do jakiego znaku żeglugowego pływającego lub brzegowego może zacumować statek żaglowy:
zabrania się cumowania do znaków żeglugowych.
Pytanie 47
Wody śródlądowe. Światło zielone nad białym pokazane na statku oznacza:
Prom na uwięzi w ruchu
Pytanie 48
Podniesienie miecza na kursie bajdewind spowoduje:
Zwiększenie dryfu
Pytanie 49
Jacht płynie bajdewindem z pewną szybkością, przy wietrze rzeczywistym o szybkości większej od zera. Największą szybkość z wymienionych poniżej ma zawsze:
Wiatr pozorny
Pytanie 50
Jacht płynie pod wiatr z wyluzowanymi żaglami. Od czego zależy długość drogi hamowania?
Od masyjachtu i jego prędkości w momencie ustawienia w linii wiatru
Pytanie 51
Na płetwę sterową jachtu działa siła hydrodynamiczna, wielkość tej siły zależy od?
Kąta wychylenia płetwy sterowej, jej powierzchnii szybkości jachtu
Pytanie 52
Pod jakim warunkiem jacht "wywracalny" (kąt krytyczny przechyłu np. ok.50°) może być dopuszczony do żeglugi?
Jeżeli jest niezatapialny t.j. posiada zbiorniki wypornościoweo objętości w dm3 większej od masyjachtu w kg.
Pytanie 53
Jacht ma postawiony grot i fok. Przed zwrotemprzez sztag zluzowano szot foka. Co to spowoduje?
Zwiększenie nawietrzności jachtu
Pytanie 54
Jacht idzie pod żaglami kursem półwiatr, żagle ustawione są poprawnie. Czy po włączeniu silnika naprzód, co spowoduje zwiększenie szybkości jachtu żagle będą nadal pracować poprawnie?
Będzie trzeba je bardziej wybrać
Pytanie 55
Półwiatr to kurs jachtu przy wietrze rzeczywistym wiejącym w stosunku do kursu jachtu pod kątem:
Ok. 90°
Pytanie 56
Jakim kursem względem wiatru rzeczywistego płynie pokazany na rysunku jacht (wiatr rzeczywisty strzałka niebieska)
Baksztagiem
Pytanie 57
Jacht stoi zacumowany do boi, jaki wiatr odczuwamy na jachcie
Rzeczywisty
Pytanie 58
Nadmierne wybieranie żagli ustawionych prawidłowo - pod optymalnym kątem natarcia( np. maksymalne wybranie żagli przy żegludze kursem półwiatr czy baksztag) spowoduje:
Zmniejszenie siły ciągu i na pewnych kursach zwiększenie dryfu
Pytanie 59
Przy konieczności żeglugi z wiatrem przy bardzo silnym wietrze na jachcie typu slup NAJBEZPIECZNIEJ/NAJKORZYSTNIEJ jest:
Zrzucić grot i postawić mniejszy fok
Pytanie 60
Jacht mieczowy wyposażony jest w miecz o znacznym ciężarze (np. pewne jachty "TANGO") Czy podniesienie takiego miecza wpłynie na stateczność poprzeczną jachtu?
Stateczność pogorszy się